Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokra-asunnoista valtava ylitarjonta. Miksei vuokrat romahda?

Vierailija
06.10.2021 |

Hesassa pelkästään 4600 vuokra-asuntoa jäänyt vuokranantajille käsiin tyhjäksi. Vuokranantajat joutuu maksamaan tyhjän asunnon kulut. Luulisi että on motivaatiota vuokrien alennukseen, jotta saa jonkun jakamaan kustannuksia edes.

https://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot?pagination=1&locations=…

Kommentit (364)

181/364 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrat eivät laskeneet edes suuren laman aikana (n. 1991-1994) vaikka asuntojen hinnat laskivat kymmeniä prosentteja, jopa puoleen joillakin alueilla.

Eli turha odotella vuokrien merkittävää alenemista missään. 

Jep. Voi kun mullakin olisi silloin ollut varaa ostaa sijoitusasunto tai pari.

Mulle romahdus olisi ok. En usko että se tulee, mutta jos niin käy, niin sitten on ostajan markkinat ja sijoitusasuntoja saa halvalla.

Sitten vaan ostohousut jalkaan, kämpät vuokralle ja vuokra niin ylös kuin kehtaa, kelahan sen maksaa anyway. Sopii mulle.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
182/364 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan Suomi avautuu niin vuokra-asuntomarkkinat kiristyvät taas koska vuokra-asuntoja on poistunut myyntien kautta vuokramarkkinoilta korona-aikana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/364 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokralaiset eivät kilpailuta niin ei ne laske. 

Pitää soittaa vuokraisännälle, että tarttis satanen saada vuokrasta pois nyt, kun olet katsellut muuta tarjontaa ja ajetellut muuttaa halvempaan. Kyllä alkaa tippua. 

Vierailija
184/364 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan Suomi avautuu niin vuokra-asuntomarkkinat kiristyvät taas koska vuokra-asuntoja on poistunut myyntien kautta vuokramarkkinoilta korona-aikana. 

On kylläkin tilanne juurikin päinvastoin. Lisäksi tilanne on osittain muuttunut pysyvästi kysynnän suhteen.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nyt-riittaa-yksioita-helsingin-asunt…

Vierailija
185/364 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokralaiset eivät kilpailuta niin ei ne laske. 

Pitää soittaa vuokraisännälle, että tarttis satanen saada vuokrasta pois nyt, kun olet katsellut muuta tarjontaa ja ajetellut muuttaa halvempaan. Kyllä alkaa tippua. 

En usko että vukranantaja suostuu tinkimään hinnasta. Mistäänhän ei suomessa voi keskustella. Mutta aina voi etsiä halvemman ja muuttaa. Sillä tavalla säästää vuokranmaksussa.

Vierailija
186/364 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinamekanismit eivät toimi jos kysyntä ja tarjonta eivät määrittele hintatasoa. Joku ulkopuolinen, pankit tai todennäköisimmin valtion on puuttunut asioiden luonnolliseen tilaan. Tästä seuraa kohtaanto-ongelma ennemmin tai myöhemmin joka pakottaa lopulta joku päivä asiat normaaleiksi tai vaatii vielä jyrkempiä markkinavääristymiä.

Vierailija
187/364 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä muutosta havaittamissa ehkä alaspäin vuokrissa, jostain satasen luokkaa. Tarjonta näyttää vaan lisääntyvän. Eli teoria siitä että ihmiset palaa työpaikoille ja kouluun ei ainakaan tuo helpotusta vuokraajien ahdinkoon. Millä ihmeellä maksaa itse lyhennykset ja vastikkeet tyhjistä asunnoistaan??

Vierailija
188/364 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten käy asunnoille, kun suuret ikäluokat kuolevat niistä ja ne tulevat markkinoille?

Vierailija
189/364 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten käy asunnoille, kun suuret ikäluokat kuolevat niistä ja ne tulevat markkinoille?

Siirtyy tyhjillään pidettäviksi. Pankkien ultralöysä raha pitää huolen ettei kukaan myy. Myös ulosotto on lopetettu.

Vierailija
190/364 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verottomat voitot ay liikkeen kämpistä - kannattaa silti kun jo vuokrattujen hinnat ei laske

En tiedä missä valossa asiaa katsot, kenties enemmän kateudesta ay-liikettä kohtaan koska ay-liike omistaa sen verta vähän asuntoja ettei sillä ole vaikutusta asuntojen hintoihin

Vierailija
191/364 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kustannustaso Helsingin yksiöstä ei ole 700 euroa.. Jos vuokraisi 400-500 eurolla niin siinä on 200-300 euroa voittoa helposti kuukaudessa.

Vierailija
192/364 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuokrannut asuntoani. Vuokralaiset olen yrittänyt valita fiksusti: työssäkäyviä ja ystävällisiä. Joka kerta on kuitenkin jotain rikottu, joten korjattavaa on riittänut. Yksi vei kaikki irtilähtevät tavarat kämpästä, lisäksi palasen seinästä. Vuokraan pikkuisen alueen hintatasoa halvemmalla. Paljon ei tästä käteen jää. Verottaja haluaa lisäksi vähintään 30 % veroa vuokratuloista. Lisäksi asuntoyhtiön vastikkeet ja korjauskulut ovat nousussa. Jatkossa myynttiin?

Vierailija
193/364 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuokrannut asuntoani. Vuokralaiset olen yrittänyt valita fiksusti: työssäkäyviä ja ystävällisiä. Joka kerta on kuitenkin jotain rikottu, joten korjattavaa on riittänut. Yksi vei kaikki irtilähtevät tavarat kämpästä, lisäksi palasen seinästä. Vuokraan pikkuisen alueen hintatasoa halvemmalla. Paljon ei tästä käteen jää. Verottaja haluaa lisäksi vähintään 30 % veroa vuokratuloista. Lisäksi asuntoyhtiön vastikkeet ja korjauskulut ovat nousussa. Jatkossa myynttiin?

Kuinkahan moni noista tuhansista oikotien vuokra-asunnoista on ensimmäistä kertaa vuokralle tarjolla. Itsellä samoja kokemuksia parin sadan nettotulon takia vuokralaisilta napinaa ja vaatimuksia, puhumattakaan siitä että vuokraa sai periä tämän tästä. Ei tullut tilille kuten oli sovittu. Vuokra-asunto remppakunnossa lyhyen ajan jälkeen. Pitää olla palvelualtis ihminen, ei edes riitä hyväntahtoisuus. Suurin voittaja asuntovuokraamisessa on verottaja 30% verolla. Vastikkeen ja veron jälkeen jää summa jolla ei asuntoa lyhennetä vaikka moni on sillä periaatteella lähtenyt leikkiin.

Vierailija
194/364 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kustannustaso Helsingin yksiöstä ei ole 700 euroa.. Jos vuokraisi 400-500 eurolla niin siinä on 200-300 euroa voittoa helposti kuukaudessa.

Minulla on yksiössäni yhtiövastike 500 €. Jos vuokraisin asuntoni, maksettavaksi jäisi silti myös lainanlyhennykset ja jossain pitäisi silti itsekin asua. Vuokratuloista menee veroa se 30% plus vuokralaisen aiheuttama riski ja asunnon kuluminen. Ei ihan ilmaiselta helpolta rahalta kuulosta. 

Vierailija
195/364 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajat ovat ahneita

Vuokrakaiset ovat ahneota; pitäisi halvalla päästä käyttämään toisten omaisuutta.

Vierailija
196/364 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu alueesta. Moni asunto ei tule markkinoille lainkaan vaan siirtyy suvussa.

Suurten ikäluokkien varallusuudesta osansa saavat myös pari seuraavaa sukupolvea.

Vierailija
197/364 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en menisi mistään hinnasta vuokralaiseksi yksityiselle vuokranantajalle (olen ollut nuorena ja tyhmänä). Tuskin olen ainoa, joka näin ajattelee. Jos suuri osa haluaa luotettavien isojen firmojen vuokralaisiksi, he voivat määritellä vuokratason, joka pysyy korkeana.

Vierailija
198/364 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en menisi mistään hinnasta vuokralaiseksi yksityiselle vuokranantajalle (olen ollut nuorena ja tyhmänä). Tuskin olen ainoa, joka näin ajattelee. Jos suuri osa haluaa luotettavien isojen firmojen vuokralaisiksi, he voivat määritellä vuokratason, joka pysyy korkeana.

Voi olla että suuret asuntokeinooteluyritykset on määräävässä markkina-asemassa luoneet monopolin ja jopa sopineet hinnoista keskenään kartellilla. Yksityisillä vuokranantajilla ei kuitenkaan ole valmiuksia kiristää markkinoita vaikka maailman tappiin tyhjinä asuntoja pitämällä tuhansittain mitä ammattimaisisesti asumisella keinottelevilla yrityksillä. Eli pitää keinotekoisesti hintoja ylhäällä.  Yksityisellä on monella pakko saada se vuokralle, eikä asuntosijoittajaksi kuvitellut jäävänsä yksin tyhjän asuntonsa kanssa. Suomessa ei ikinä ole ollut ylitarjontaa vuokra-asunnoista. Tänään Helsingissä Oikotien mukaan 4711 asuntoa. 

Toisaalta luulisi asuntokeinotteluyrityksissäkin jossain vaiheessa tulevan jonkinlaiset menokehykset vastaan.

Nyt näyttää siltä että nimenomaan kannattaa kysellä yksityiseltä keinotekoista markkinahintaa alemmalla hinnalla vuokra-asunto.

Vierailija
199/364 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SAK omistaja kämpät ja saa voitot veroitta

Vierailija
200/364 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä vaurailla vuokranantajilla on varaa sanoa "no, kattellaan". Odottelevat että löytyy se vuokralainen, joka haluaa maksaa kunnon vuokraa. 

Nyt on vuokra-asuntoja vapaana senkin takia, että opiskelijat koronan takia jäivät kotipaikkakunnilleen. Eiköhän ne kohta tule takaisin. Myös airbnb-toiminta alkaa taas vilkastua.

Kyllähän nuo " vuokraloordit" ovat pinteessä. Tällaiset tilanteet kestävät aikansa kun pankki ymmärtää jonkun aikaa ja voi antaa ajan lisäksi lisälainaakin. Mutta kyllä tällaiset tilanteet aina jossakin kohtaa räjähtävät käsiin. Kaksi ja puoli vuotta pystyy keinottelemaan ennen kuin pankin ymmärrys menee jos edes jotenkuten pystyy asioita hoitamaan mutta on ihan selvää että kohta on kusessa niin vuokra kuin omistusasuntomarkkinat myös Helsingissä. Ei yksinkertaisesti vain ole mahdollista löytää tarpeeksi maksukykyä Suomesta jotta tilanne ei räjähtäisi. Pankitkin ovat kusessa. Handelsbanken ekana sanoi goodbyet Suomelle,mikäs onkaan sitten seuraava...