Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäinen seksikerta tuntuu aina pahalta, miksi?

Vierailija
29.11.2014 |

Olen 25-vuotias sinkkunainen. En harrasta yhden yön juttuja, mutta tapailusuhteita on kertynyt useampia. Kohdalleni ei ole kertaakaan sattunut ensi kerrasta alkaen hyvää seksikumppania; joko kyseessä on ollut miehen kokemattomuus tai muuten vain vaikeus lukea toista ensimmäisellä kerralla. Olen lopettanut useamman tapailun hirveän seksikokemuksen vuoksi. Varsinkin yksi oli niin hirveä, että vieläkin oksettaa ajatella sitä. Onneksi olen saanut rohkeutta keskeyttää hommat, jos tuntuu pahalta. 

On kamalan masentavaa, kun järjestään jokainen seksikokemus on ollut huono. Mielenkiinto kyseisiä miehiä kohtaan laskee saman tien. En itsekään ole täydellinen, olen varmasti liian arka alkuvaiheessa, mutta ainakaan en kuolaa, ole kovakourainen jne, vaan yritän lukea toisen eleitä ja ilmeitä. Näitä huonoja kokemuksia yhdistää se, että nuo miehet eivät ole ottaneet minua huomioon mitenkään. Ilmeestäni ja eleistäni on aivan varmasti paistanut torjuvuus ja epämukavuus, mutta ei mene perille. 

Onko tämä oikeasti tällaista? Olen seurustellut kaksi kertaa, ja seksi on ollut hyvää. Miksi nyt sinkkuna taakseni on kertynyt vain liuta enemmän tai vähemmän huonoja kokemuksia? Onko seksi oikeasti yleensä ensin huonoa ja paranee siitä? 

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 27v 3 lapsen äiti. Olen käynyt kerran elämässäni treffeillä ja se oli niin kauheaa ja teennäistä, etten tee sitä enää ikinä, vaikka eroisin nykyisestä miehestäni.

Kaikki suhteeni on alkaneet fyysisellä kemialla ja sängyn kautta on edetty parisuhteeseen, jos on edetty.

Nykyisen miehen kanssa kyllä tavattiin netissä, kutsuin viikon intensiivisen keskustelun jälkeen kylään, vietettiin intohimoinen yö ja tänne se sitten jäi :D.

Siis rikon kaikkia treffailun kultaisia sääntöjä... mutta olen onnellinen ja tauditon (kondomit aina käytössä!).

Seksikumppaneita ei kuitenkaan ole kertynyt montaa, kun se kipinä on ollut aina se juttu. Sitä ei vaan jokaisen kanssa ole, vaikka olisi kuinka ihana ja mukava ihminen muuten.

Olen tyytyväinen näin.

Vierailija
42/54 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 12:42"]

Ap haluaisitko jollain tavalla kuvailla millaisia nuo miehet ovat olleet? Koulutusaste, ikät, mitä oikeastaan tarkoittaa 'mukavalta' vaikuttanut mies...? Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska musta välillä ei voi mitenkään tietää millainen joku on sängyssä ja se on aika ahdistavaa deittailussa. Kai se vaan täytyy hyväksyä, että suuren osan kanssa ei toimi ja on täysin tuuripeliä tää :(

[/quote]

Miehet ovat olleet iältään 25-32 -vuotiaita, suurimmaksi osaksi korkeakoulutettuja. Kaikki ovat olleet sellaisia, että treffeillä puhuttavaa on riittänyt, ja vaikutelma on ollut lämmin, maanläheinen ja välitön. Lisäksi kaikki ovat tuntuneet vilpittömästi kiinnostuneilta minusta ihmisenä. Vähempään en tyytyisikään. Siksi olenkin niin epätoivoinen, että vaikka hyviä miehiä on pilvin pimein, niin äärimmäisen harvan kanssa on kipinän häivääkään sängyssä :(

ap

[/quote]

Ok...Mulla hieman samoja kokemuksia tuon koulutusasteen ja iän suhteen, samoin ollut yhteisiä keskustelunaiheita eli jotenkin synkannyt henkisesti. Parhainta seksiä eläessäni olen saanut ammattikoulun käyneen kanssa joka oli vanhempi, mutta meillä taas ei mitään sen vakavampaa olisi voinut syntyä vaikka tapailtiin aikamme. Miehessä mua juuri viehättikin se, että otti mut niin vilpittömästi huomioon sängyssä eikä ollut itsekäs. Tunnepuoli siis pelasi ja koin olevani arvostettu ihmisenä enkä seksileluna miehelle.

En toki tämän pohjalta mitään yleistä, mutta en oikein tiedä miten jaksaa tällaista paskaa sinkkuelämää (:D).

[/quote]

Minä olen myös saanut elämäni parasta seksiä mieheltä, jonka kanssa en olisi voinut seurustella. Meillä ei ollut mitään muuta yhteistä. Sitten taas ne miehet, joiden kanssa tuntee jotain henkistä yhteyttä, eivät ole sytyttäneet sängyssä ollenkaan. Katkeraa!! Sen yhden hyvän miehen kanssa päädyin joksikin aikaa seksisuhteeseen, ja se oli yksinkertaisesti upeaa. Edelleen muistelen sitä lämmöllä, mahtava mies. Erittäin taitava, ja ennen kaikkea hän halusi vilpittömästi, että seksi on nautinnollista molemmille. 

Tsemppiä siis meille kaikille sinkuille! Ainakin osaamme arvostaa hyvää seksielämää, jos joskus sellaisen saamme :D

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 21:56"]Olen 25-vuotias sinkkunainen. En harrasta yhden yön juttuja, mutta tapailusuhteita on kertynyt useampia. Kohdalleni ei ole kertaakaan sattunut ensi kerrasta alkaen hyvää seksikumppania; joko kyseessä on ollut miehen kokemattomuus tai muuten vain vaikeus lukea toista ensimmäisellä kerralla. Olen lopettanut useamman tapailun hirveän seksikokemuksen vuoksi. Varsinkin yksi oli niin hirveä, että vieläkin oksettaa ajatella sitä. Onneksi olen saanut rohkeutta keskeyttää hommat, jos tuntuu pahalta. 

On kamalan masentavaa, kun järjestään jokainen seksikokemus on ollut huono. Mielenkiinto kyseisiä miehiä kohtaan laskee saman tien. En itsekään ole täydellinen, olen varmasti liian arka alkuvaiheessa, mutta ainakaan en kuolaa, ole kovakourainen jne, vaan yritän lukea toisen eleitä ja ilmeitä. Näitä huonoja kokemuksia yhdistää se, että nuo miehet eivät ole ottaneet minua huomioon mitenkään. Ilmeestäni ja eleistäni on aivan varmasti paistanut torjuvuus ja epämukavuus, mutta ei mene perille. 

Onko tämä oikeasti tällaista? Olen seurustellut kaksi kertaa, ja seksi on ollut hyvää. Miksi nyt sinkkuna taakseni on kertynyt vain liuta enemmän tai vähemmän huonoja kokemuksia? Onko seksi oikeasti yleensä ensin huonoa ja paranee siitä? 
[/quote]

Otahan tyttö yhteyttä, jos haluat sitä hyvää seksiä. Unohda ne kakarat ja tule TOSI MIEHEN luo. Saat mulukkua ja orgasmeja niin paljon, ettet osaa enää kotiisi.

-MIES

Vierailija
44/54 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minullakin on ollut tuota että mies tekee aloitteen jotenkin brutaalisti ja liian pian ja tuntuu että "putoan" itse pois tilanteesta, jolloin olen miehelle pelkkä väline hänen tyydytykseensä. Jopa elämäni pisimmässä suhteessa oli useimmiten tuollainen olo oman puolison kanssa. Nyt olen ollut pitkät ajat sinkkuna ja ehtinyt miettiä asiaa monelta kantilta. En tiedä vaikuttaako minulla se että lapsuudenkodissa etenkin äiti oli suhtautumisessa seksuaalisuuteen aika outo, eli seksi oli paha ja kielletty asia. Toisaalta taas vanhempani pettivät toisiaan tai oli oletettua pettämistä ja jouduimme lapsina kuulemaan näitä selvittelyjä ja draamoja. Olen tuuminut että ehkä olen kasvanut niin kieroon että koen koko asian jotenkin niin uhkaavana ja hämmentävänä. Tosin ei aivan kaikki seksikokemukseni ole olleet tuollaisia.

Vierailija
45/54 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 12:42"]

Ap haluaisitko jollain tavalla kuvailla millaisia nuo miehet ovat olleet? Koulutusaste, ikät, mitä oikeastaan tarkoittaa 'mukavalta' vaikuttanut mies...? Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska musta välillä ei voi mitenkään tietää millainen joku on sängyssä ja se on aika ahdistavaa deittailussa. Kai se vaan täytyy hyväksyä, että suuren osan kanssa ei toimi ja on täysin tuuripeliä tää :(

[/quote]

Miehet ovat olleet iältään 25-32 -vuotiaita, suurimmaksi osaksi korkeakoulutettuja. Kaikki ovat olleet sellaisia, että treffeillä puhuttavaa on riittänyt, ja vaikutelma on ollut lämmin, maanläheinen ja välitön. Lisäksi kaikki ovat tuntuneet vilpittömästi kiinnostuneilta minusta ihmisenä. Vähempään en tyytyisikään. Siksi olenkin niin epätoivoinen, että vaikka hyviä miehiä on pilvin pimein, niin äärimmäisen harvan kanssa on kipinän häivääkään sängyssä :(

ap

[/quote]

Ok...Mulla hieman samoja kokemuksia tuon koulutusasteen ja iän suhteen, samoin ollut yhteisiä keskustelunaiheita eli jotenkin synkannyt henkisesti. Parhainta seksiä eläessäni olen saanut ammattikoulun käyneen kanssa joka oli vanhempi, mutta meillä taas ei mitään sen vakavampaa olisi voinut syntyä vaikka tapailtiin aikamme. Miehessä mua juuri viehättikin se, että otti mut niin vilpittömästi huomioon sängyssä eikä ollut itsekäs. Tunnepuoli siis pelasi ja koin olevani arvostettu ihmisenä enkä seksileluna miehelle.

En toki tämän pohjalta mitään yleistä, mutta en oikein tiedä miten jaksaa tällaista paskaa sinkkuelämää (:D).

[/quote]

Minä olen myös saanut elämäni parasta seksiä mieheltä, jonka kanssa en olisi voinut seurustella. Meillä ei ollut mitään muuta yhteistä. Sitten taas ne miehet, joiden kanssa tuntee jotain henkistä yhteyttä, eivät ole sytyttäneet sängyssä ollenkaan. Katkeraa!! Sen yhden hyvän miehen kanssa päädyin joksikin aikaa seksisuhteeseen, ja se oli yksinkertaisesti upeaa. Edelleen muistelen sitä lämmöllä, mahtava mies. Erittäin taitava, ja ennen kaikkea hän halusi vilpittömästi, että seksi on nautinnollista molemmille. 

Tsemppiä siis meille kaikille sinkuille! Ainakin osaamme arvostaa hyvää seksielämää, jos joskus sellaisen saamme :D

ap

[/quote]

Voisko silläkin olla jotain merkitystä miksi seksi on heti alkuun sujunut selllaisen kanssa jonka kanssa ei olisi voinut seurustella. Etenkin jos kumpikin osapuoli on tiennyt/aistinut tämän niin ei varmaan ole ainakaan tarvinnut stressata seksin sujuvuudesta noin parisuhteen kannalta ja stressittömänä seksi onkin sitten sujunut yllättävän hyvin. Okei tämä oli toki ihan vain mun spekulaatioita, mutta mun mielestä vois olla ihan loogista.

Vierailija
46/54 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
47/54 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua miksi pitää harrastaa seksiä heti nykyään? Ota rauhallisemmin.

Vierailija
48/54 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että sä olet sellainen vanhanajan ihminen,pitäisi saada tutustua ihmiseen rauhassa ensin? Mutta nämä nykyajan miehet eivät jaksa odottaa. Kauhistuttaisi olla nyt noilla markkinoilla. Jo sekin, että heti alussa ( kun vaatimus suhteen syvenemisestä kolkuttaa koko ajan takaraivossa) pitäisi ryhtyä luomaan säännöstöä seksiin, tuntui rankalta, kun ihmistä ei vielä tunne.

Vierailija
49/54 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 12:10"]

Jännä juttu. Mulle seksi oli heti neitsyyden menettämisestä lähtien todella nautinnollista. Miehen penis tuntui hyvältä sisällä. oletko tarpeeksi kiihottunut ennen yhdyntää? Yhdynään ei pidä ryhtyä ennenkuin on tarpeeksi märkä ja kiihottunut.

[/quote]

höh, miksi miinuksia? :(
[/quote]
Koska puhut ihan jostain muusta kuin ap, etkä näytä sitä edes ymmärtävän.

Vierailija
50/54 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 23:21"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 23:02"]

Seksi voi olla aika sekoilua ensimmäisillä kerroilla, kun toisen kehoa ja mieltymyksiä ei vielä tunne. Sanoisin silti, että jos päällimmäinen tunne on kuvotus eikä miestä halua enää nähdä, niin tilanne on varmasti toivoton.

[/quote]

Pelkään että olet oikeassa. Mutta pelottaa, ettei ketään hyvää tule tätä menoa koskaan vastaan :( Ja vielä hankalammaksi asian tekee se, etten halua todellakaan ensimmäisten, toisien tai kolmansienkaan treffien jälkeen sänkyyn. Se ei myöskään tunnu hyvältä, haluan tutustua edes vähän paremmin ensin. Mutta samalla ajattelen ja pohdin, miten seksi tulee toimimaan, koska se on minulle tärkeä asia. On hyvin masentavaa että ylivoimaisesti suurin osa kokemuksista on ollut huonoja. Ja muuten, miehet ovat aina olleet aivan innoissaan ja halunneet jatkaa samaa rataa. Vaikea kuvitella, että noissa tilanteissa minusta olisi saanut mitenkään innokasta kuvaa, joten ilmeisesti joillekin kelpaa millainen seksi tahansa.

ap

[/quote]Ilmeisesti tunnet kuitenkin seksuaalista vetoa miehiin, vaikka seksi ei onnistukaan? Minusta tuo kuulosta aseksuaalilta. Eli siis tuntee romanttista vetoa tiettyä henkilöä kohtaan, mutta seksi ei kiinnosta. Lesbokaan kun tuskin olet, luultavasti olisit alotusviestissäsi kertonut jos naiset kiinnostaa sillä tavalla. Vai?

Vierailija
51/54 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 23:21"]

Seksi voi olla aika sekoilua ensimmäisillä kerroilla, kun toisen kehoa ja mieltymyksiä ei vielä tunne. Sanoisin silti, että jos päällimmäinen tunne on kuvotus eikä miestä halua enää nähdä, niin tilanne on varmasti toivoton.

[/quote]

Pelkään että olet oikeassa. Mutta pelottaa, ettei ketään hyvää tule tätä menoa koskaan vastaan :( Ja vielä hankalammaksi asian tekee se, etten halua todellakaan ensimmäisten, toisien tai kolmansienkaan treffien jälkeen sänkyyn. Se ei myöskään tunnu hyvältä, haluan tutustua edes vähän paremmin ensin. Mutta samalla ajattelen ja pohdin, miten seksi tulee toimimaan, koska se on minulle tärkeä asia. On hyvin masentavaa että ylivoimaisesti suurin osa kokemuksista on ollut huonoja. Ja muuten, miehet ovat aina olleet aivan innoissaan ja halunneet jatkaa samaa rataa. Vaikea kuvitella, että noissa tilanteissa minusta olisi saanut mitenkään innokasta kuvaa, joten ilmeisesti joillekin kelpaa millainen seksi tahansa.

ap

[/quote]Ilmeisesti tunnet kuitenkin seksuaalista vetoa miehiin, vaikka seksi ei onnistukaan? Minusta tuo kuulosta aseksuaalilta. Eli siis tuntee romanttista vetoa tiettyä henkilöä kohtaan, mutta seksi ei kiinnosta. Lesbokaan kun tuskin olet, luultavasti olisit alotusviestissäsi kertonut jos naiset kiinnostaa sillä tavalla. Vai?

[/quote]

Olen jo maininnut, että minulla on ollut erittäin hyviä kokemuksia seksin saralla. Tiedän siis varsin hyvin mitä on hyvä ja toimiva seksi. Siitä nautin suunnattomasti, ja sitä haluan kokea lisää. En ole siis aseksuaalia nähnytkään, pikemminkin pidän itseäni erittäin seksuaalisena ihmisenä. Naisista en ole kiinnostunut.

ap

Vierailija
52/54 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin viestin mutta se hävisi... Sisältö oli se, että jos et halua elää loppuikääsi ilman seksiä, niin sun täytynee joko alkaa tapailla tietoisesti aivan erilaisia miehiä, tai sitten sun täytyy luottaa että ainakin osa niistä urpoista on kokemattomuuttaan sellaisia. Luulevat ehkä että niin täytyy tehdä vaikka ohjauksella voisivat olla ihan erilaisiakin. Todella öykkäröinnistä antaisin avokämmenellä palautetta, sitä ei voi tulkita miksikään himosta kiemurteluksi niin kuin ehkä sumeissa aivoissa pään pois kääntämisen voisi.

Mutta ehkä, jos et halua alkaa tietoisesti tapailla ihan erilaisia miehiä, sun kannattaa ottaa proaktiivinen ote tähän asiaan. Jos on edes pieni mahdollisuus, että saatat miehen kanssa päätyä sänkyyn, niin sähän voit sanoa jo etukäteen, että sulla on huonoja kokemuksia painostavasti käyttäytyvistä miehistä. Sano se siinä vaiheessa, kun mitään ei ole vielä tapahtunut. Ja voit kertoa millasia ne kokemukset on, esim. että yritetään väkisin suudella tai töniä makuuhuoneeseen, vaikka olet sanonut että haluat edetä hitaasti. Ja että sun halut on hävinneet heti etkä ole tavannut niitä miehiä enää. Kun mitään ei ole vielä tapahtunut, se tyyppi ehtii kelata että okei hyvä tietää, niin en nolaa itseäni.

Ja sitten voisit tehdä aloitteen odottamatta että se tyyppi alkaa punkea päälle, kiipeä itse sen syliin ja kerro mistä vastaavasti tykkäisit. Pidä katsekontakti niin saattaa veri kiertää vielä aivoihin asti miehelläkin. Sanot vaikka että osaisitkohan sä käsitellä mua yhtä kohteliaasti ja hellästi kuin tähänkin asti, tai jotakin tällaista, jos ujostuttaa niin ajattele ettet puhu seksistä vaan jostakin ihan muusta. Ja jos istut sohvalla sylissä, sulla on hyvin tilaa päästä kauemmas jos haluat, näytä vaikka miten haluaisit että suudellaan tai kosketaan, ja kiellä jos alkaa mennä rempomiseksi.

Vierailija
53/54 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 14:47"]

Kirjoitin viestin mutta se hävisi... Sisältö oli se, että jos et halua elää loppuikääsi ilman seksiä, niin sun täytynee joko alkaa tapailla tietoisesti aivan erilaisia miehiä, tai sitten sun täytyy luottaa että ainakin osa niistä urpoista on kokemattomuuttaan sellaisia. Luulevat ehkä että niin täytyy tehdä vaikka ohjauksella voisivat olla ihan erilaisiakin. Todella öykkäröinnistä antaisin avokämmenellä palautetta, sitä ei voi tulkita miksikään himosta kiemurteluksi niin kuin ehkä sumeissa aivoissa pään pois kääntämisen voisi.

Mutta ehkä, jos et halua alkaa tietoisesti tapailla ihan erilaisia miehiä, sun kannattaa ottaa proaktiivinen ote tähän asiaan. Jos on edes pieni mahdollisuus, että saatat miehen kanssa päätyä sänkyyn, niin sähän voit sanoa jo etukäteen, että sulla on huonoja kokemuksia painostavasti käyttäytyvistä miehistä. Sano se siinä vaiheessa, kun mitään ei ole vielä tapahtunut. Ja voit kertoa millasia ne kokemukset on, esim. että yritetään väkisin suudella tai töniä makuuhuoneeseen, vaikka olet sanonut että haluat edetä hitaasti. Ja että sun halut on hävinneet heti etkä ole tavannut niitä miehiä enää. Kun mitään ei ole vielä tapahtunut, se tyyppi ehtii kelata että okei hyvä tietää, niin en nolaa itseäni.

Ja sitten voisit tehdä aloitteen odottamatta että se tyyppi alkaa punkea päälle, kiipeä itse sen syliin ja kerro mistä vastaavasti tykkäisit. Pidä katsekontakti niin saattaa veri kiertää vielä aivoihin asti miehelläkin. Sanot vaikka että osaisitkohan sä käsitellä mua yhtä kohteliaasti ja hellästi kuin tähänkin asti, tai jotakin tällaista, jos ujostuttaa niin ajattele ettet puhu seksistä vaan jostakin ihan muusta. Ja jos istut sohvalla sylissä, sulla on hyvin tilaa päästä kauemmas jos haluat, näytä vaikka miten haluaisit että suudellaan tai kosketaan, ja kiellä jos alkaa mennä rempomiseksi.

[/quote]

En tiedä miten lähestyisin ideaa erilaisten miesten tapailusta... Kenestäkään kun ei päällepäin näe millaisia ovat sängyssä. Ja kun olen tapaillut pääasiassa kilttejä ja rauhallisia miehiä, niin miten kävisi jos kokeilisin jotain siitä poikkeavaa? Toki on mahdollista, että itsevarma ja kokenut mies saattaisikin olla sängyssä loistava, kokemuksensa ansiosta. 

En olekaan koskaan ottanut asiaa puheeksi ehdottamallasi tavalla. Se voisi jopa toimia, jos vaan uskaltaisin noin suoraan puhua asiasta jo etukäteen. Ehkä tätä pitää kokeilla... Tähän mennessä minulla on ollut sellainen "katsotaan mitä tapahtuu" -lähestymistapa, eli olen antanut miehen tehdä aloitteen ilman mitään esipuheita. Aloitteen tekeminen on siis hyvinkin toivottavaa, sillä minäkin haluan harrastaa seksiä ja haluan päästä kokeilemaan, miten se uuden tuttavuuden kanssa sujuu. Se ei vain ole osoittautunut kovin toimivaksi, että sitten tositoimissa alkaa kertomaan tuntemuksistaan ja toiveistaan... Tämä on kyllä minulle se suurin mysteeri. Jos mies sanoisi minulle kesken seksin, että älä tee noin tai näin, niin ottaisin asian kyllä todella vakavasti enkä missään nimessä jatkaisi käytöstä, joka tuntuu toisesta pahalta!

ap

Vierailija
54/54 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän