Tarvisin asiallisia vastauksia koskien nettiriippuvuusongelmaa.
Olen riippuvainen netistä... Kun saan lapset nukkumaan, istun koneella n. klo 21-01.30 asti joka ilta. Mitä teen? Roikun täällä av:lla, fb:ssä, enimmäkseen mutta milloin missäkin. Toki joskus etsin oikein tietoakin jostain mieltä askarruttavasta asiasta jne. Tätä on jatkunut jo monta vuotta. Lisäksi nukun, tästä riippuvuudesta johtuen, liian vähän.
Nyt olen huomannut, että olen alkanut jotenkin "taantua", ajatus ei kulje, en vaan tajua joitain asioita millään, uuden opettelu tuntuu vaikealta, muisti pätkii pahasti. Lisäksi kotityöt kaatuvat päälle, koti on suoranaisessa kaaoksessa, kun en käytä ilta-aikaani hyödyllisesti (minulla on pieniä lapsia, olen kotiäiti) esim pyykkiä viikaten tai muuta hyödyllistä tehden, vaan roikun koneella. Voiko nämä oireet johtua liiallisesta netin käytöstä? Kun tämä on lähinnä sellaista turhanpäiväistä surffailua ajankuluksi. Ja kaikenlisäksi hyvin usein saan vain pahan mielen pyörittyäni fb:ssä ja keskustelupalstoilla, ja silti niissä pyörin. En ymmärrä itsekään, miksen osaa lopettaa.
Osaisiko kukaan teistä ystävällisistä ihmisistä auttaa minua ja neuvoa miten pääsen tästä eroon?
Kommentit (9)
Tuntuu kuin lukisi omaa elämää..tosin sulla nyt suht maltillista toi netin käyttö! Itse sinkku eikä lapsia.
Jotenkin vaan jumittuu liihan helposti. Mutta sitten taas tulee päivä pari että menee muissa askareissa ja ymmärtää miten paljon sitä saa asioita aikaan kun ei istu "koneella" tahi selaa kännykällä keskustelusivustoja..
Aivan, toinen on tuo kännykkä... ajattelinkin jo, että pistän kännykästä nettiyhteyden pois kokonaan, sillä siitä pääsee... mutta tämä koneella olo, turruttaa, masentaa, väsyttää ja kiukuttaa. :( Päivisin pystyn yleensä olemaan tästä pois, mutta kun ilta koittaa...
ap
Kun muistelen aikaa ilman nettiä aikoinaan, niin olin paljon onnellisempi ja rauhallisempi ihminen siltä osin. Iltaisin katsoin tv:tä tai puuhailin jotain kevyttä, askartelin joulukortteja, silitin... mitä milloinkin. Nyt kaikki hommat kasaantuu ja koti kaaoksen vallassa. Joulukin tulossa...
ap
Auttaisiko, että sallit itsellesi iltaisin rajoitetun nettiajan?Eli tunti pelkästään koneella istumista? Kun aika umpeen, kone kylmästi kiinni. Jäi kesken mitä tahansa. Siirryt katsomaan vaikka telkkua.
Laita kone laatikkoon tai johonkin piiloon niin et tule sitä avanneeksi. Harjoittele ensin yksi ilta kerrallaan, keksi etukäteen jotain muuta tekemistä ja esimerkiksi radion tai musiikin kuuntelu samalla kuulokkeilla voi auttaa 'eroahdistuksessa'. Salli itsellesi nettihetki jonain muuna iltana kun tuntuu että et voi olla sinne menemättä. Opettele ensin pitämään muutama netitön ilta. Itse en ole töissä, mutta minulla on kotona kirjoitustöitä. Teen niin että laitan koneen pöydältä piiloon illalla, koska muuten avaan sen aamupalalla ja siihen jämähdän. Sitten kun tuntuu että olen puuhastellut tarpeeksi muuta niin avaan koneen. Usein en malta olla lukematta sähköposteja kovin kauaa, mutta kunhan en koko päivää siellä ole niin ei haittaa.
Sama ongelma täällä, ap. Olen tuon ketjun kirjoittaja nro 4.
http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/ketju/4330777/vauvapalstariippuvuus
Nettiriippuvuus on samanlainen riippuvuus kuin esim alkoholi- tai tupakkariippuvuus. Sitä myös hoidetaan samalla tavalla. Esim tk:n päihdesairaanhoitajat hoitavat myös nettiriippuvuutta. Jos et itse pääse irti, käypä siellä juttusilla.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 22:24"]
Nettiriippuvuus on samanlainen riippuvuus kuin esim alkoholi- tai tupakkariippuvuus. Sitä myös hoidetaan samalla tavalla. Esim tk:n päihdesairaanhoitajat hoitavat myös nettiriippuvuutta. Jos et itse pääse irti, käypä siellä juttusilla.
[/quote]
mä en ainakaan livenä uskaltaisi tunnustaa kellekään roikkuvani täällä.
t:2
en osaa sanoa. Itse roikuin täällä tänään koko päivän. Onkohan tähän mitään vieroitusryhmää olemassa? Tää on kuin alkoholi tai tupakka, aina koukuttaa uudestaan jos vähän aikaa on poissa.