Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mua huvittaa kun suomalaiset ovat niin ylpeitä allergioistaan

Vierailija
29.11.2014 |

ja sairauksistaan. Sanotaan että se on tämä herkkä ja kehittynyt suomalainen geeniperimä. Näin raa'asti jos luontoa ajattelee, niin geeniperimämmehän on ihan karsea selviytymistä ajatellen! Vähän niinkuin pilalle jalostettu koirarotu. Sairaita vaivaisia käpyköitä.

Kommentit (292)

Vierailija
161/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:51"]

Kai nyt jokainen allergikko kestää jos silloin tällöin joutuu törmäämään ihmisiin jotka eivät ota tosissaan. Tai arvostelevat. Miksi teitä kaikkien pitäisi hyysätä? Joillain ihmisillä ei vain ole mitään allergioita yms. ja sen tähden vaikea ymmärtää ja ottaa tosissaan. Kuitenkin niitä pahamaineisia käräyttäjiä on varmasti aika vähän. Jotka siis tahallaan jättäisivät kertomatta että ruuassa onkin maitotuotteita, viljaa ect. vain että pääsisi pätemään. 

Mielestäni Suomessa tehdään aivan liian isoa numeroa allergioista, keliakiasta yms. Ja niiden vakavuutta usein (huom! Usein ei aina..)  suurennellaan.

[/quote]

Miten allergiosta tai niiden vakavuudesta voidaan edes tehdä liian iso numero?

Vierailija
162/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:44"]

Alapeukuttaja iski jälleen!Miksi tuota yhtä viestiä on alapeukutettu missä joku kertoo asuvansa maalaistalossa?Wtf?Näkeekö joku näissä jotain piiloviestejä tai saatanallisia säkeitä joita minä en näe..?

[/quote]

Onko joku tosissaan noin riippuvainen av:n peukutuksista?

[/quote]

niin tuotahan ei ihmetellä saa ilman että on jostain riippuvainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:38"]

Mulla on keliakia ja vihaan sitä. Ennen rakastin ruisleipää ja olutta. Nyt vihaan sitä että joudun kieltäytymään vaivalla tehdyistä tarjoamuksista, vihaan sitä et joudun epäselvissä tapauksissa ramppaamaan keittiössä tsekkaamassa ainesosaluetteloa ja olemaan se hankala asiakas, mutta ennen kaikkea vihaan sitä että jotkut keliaakikot rakentaa minäkuvaansa lähes fetisoiden tän sairauden ympärille.

Mutta miksi jotkut tekee niin? Ehkä siksi että tässä maassa ihannoidaan selvitymistä ja jos on tänkaltainen sairaus, on heikko ja geeniperimältään kelvoton evoluutiossa. Ja tämä ketju oikeasti osoittaa myös sen asenteen. Ja sitä vihaan myös, ihmisen syyllistämistä ja alaspäin painamista asioista joille hän ei voi mitään.

[/quote]

Ei kukaan keliaakikko varmastikaan keliakiastaan nauti, eikä myöskään siitä että joutuu vieraspaikassa varmistelemaan paranoiasti jokaisen ainesosan ja silti pelkäämään, että jos ruoan kanssa varmisteluista huolimatta onkin kämmätty. Ja niistä varmisteluista kun sitten vielä saa sen maineen, että tekee itsestään numeroa, niin olohan on varsin mukava.

En käy juuri missään syömässä ja otan omat eväät mukaan. Tämäkään tosin ei ole oikein tehty, vaan silloin tällöin joku tästäkin loukkaantuu. Pitäisi vissiin pysyä kotona, mutta toisaalta joku sitten taas loukkaantuu siitäkin, jos et tule paikalle johonkin kissanristiäisiin.

Kerrottaisiin nyt sitten edes, että mikä on sitten se oikea tyyli hoitaa asia tekemättä itsestään numeroa ja pahoittamatta kenenkään mieltä.

[/quote]

En tietenkään väittänyt että kaikki muut keliaakikot kuin minä jotka varmistavat ruokiensa raaka-aineet jotenkin rakastaisivat sitä kyttäämistä, häh. Jos jaksaisit lukea edellisen kommenttini ajatuksella niin ymmärtäisit että mitä tarkoitin: joillekin keliaakikoille kehittyy tarve korostaa omaa sairauttaan siksi että on olemassa niitä jotka ihmisiä eivät sitä ota tosissaan. Sellaisia jotka liittävät geenihäiriöön automaattisesti sanan heikko. Heikkojahan ovat sen määritelmän mukaan myös silmälasipäiset, ihmiset joilla on skolioosi tai endrimetrioosi. Ja siksi jotkut keliaakikot joutuvat (erityisesti tämän gluteenittoman trendibuumin aikana) korostamaan olevansa oikeasti sairaita - ne ketkä pitävät sairautta heikkoutena loukkaantuvat tästä ja noidankehä on valmis.

Mutta vastauksena kysymykseesi, itse koen pääseväni aika paljon vähemmällä sillä etten ota itseeni jos joku ei ymmärrä sairauttani. Jätän syömättä jos olen epävarma ainesosista enkä hauku ystävieni tai sukulaisteni juhlia kissanristiäisiksi. Niillä muilla ei sitten väliä, loukkaantukoot rauhassa. Minulla on keliakia mutten tahdo mahahaavaa stressistä.

Vierailija
164/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:40"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:35"]

En tiedä kuka mielensäpahoittaja tai useampi täällä nyt jaksaa riidellä. Aiheutatte riidanhakuisella kommentoinnilla vain lisää hallaa kaikille ruokarajoiteisille. Miksi olette ketjussa jos tulee ikävä olo. Ei täällä olla mitään keliaakikkojen joukkomurhaa suunnittelemassa.

Eikö ole parempi että tänne kritisoi ja purkaa ärsytystään allergikkoja yms kohtaan kuin että alkaisi kaupan leipähyllyllä ihmettelemään keliaakikon elämää. 

Ja joskus kyllä mietityttää tehdäänkö Suomessa isompi haloo allergioista kuin muissa maissa.

[/quote]

Jos ketjun sävy on alusta asti sellainen, että ruokarajoitteiset ensinnäkin ovat itse keksineet sairautensa ja siihen perään, että jos jollakin nyt sellainen sitten oikeasti on, niin se on itse aiheutettu.

Minkälaisen keskustelun luulisit syntyvän noilla eväillä?

[/quote] Koska sellaisia itsediagnoosi, luulosairaita tyyppejä valitettavasti keskuudestamme löytyy. 

Vierailija
165/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:58"]

Jos kerran elämässään saa hengenahdistusta, niin kyllä siitä jää fobia. Itse näin pienenä mitä tapahtui siskolleni pähkinän jälkeen ja siitäkin jäi fobia. En edes ole allerginen pähkinöille, mutta pelkään niitä. En osaa edes kuvitella, mitä siskoni tuntee ja miten se vaikutti vanhempiini, jotka olivat vastuussa tapauksessa. Pitäisi varmaan mennä terapiaan, ettei häiritse muita peloillaan. Siskolleni terapia ei auttaisi, koska hänen alergiansa tuskin muuttuisi. ei ainakaan uskalla kokeilla, että josko olisi päässyt allergiasta tai josko tässä pähkinässä ei sitä hometta olisikaan. Nostan metelin allergioista, koska en halua joutua sellaisen tilanteen eteen koskaan.

[/quote]

OT, mutta jos yhdestä siskon pähkinästä saamasta hengenahdistuskohtauksesta saa fobian, niin se ei ole ihan normaalia, mikäli on ihan lääkärin todentama juttu. Onpahan yksi epämukava kokemus matkan varrella.Entä jos näkisit vaikka lemmikin tai jonkun läheisen ihmisen epilepsiakohtauksen? sydärin? aivoverenvuodon? Kolarin? Kaikista iskee fobia? Oikeesti? Taitaa olla avoimen yliopiston kyökkipsykölogiaa. 

Vierailija
166/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:38"]

Mulla on keliakia ja vihaan sitä. Ennen rakastin ruisleipää ja olutta. Nyt vihaan sitä että joudun kieltäytymään vaivalla tehdyistä tarjoamuksista, vihaan sitä et joudun epäselvissä tapauksissa ramppaamaan keittiössä tsekkaamassa ainesosaluetteloa ja olemaan se hankala asiakas, mutta ennen kaikkea vihaan sitä että jotkut keliaakikot rakentaa minäkuvaansa lähes fetisoiden tän sairauden ympärille.

Mutta miksi jotkut tekee niin? Ehkä siksi että tässä maassa ihannoidaan selvitymistä ja jos on tänkaltainen sairaus, on heikko ja geeniperimältään kelvoton evoluutiossa. Ja tämä ketju oikeasti osoittaa myös sen asenteen. Ja sitä vihaan myös, ihmisen syyllistämistä ja alaspäin painamista asioista joille hän ei voi mitään.

[/quote]

Ei kukaan keliaakikko varmastikaan keliakiastaan nauti, eikä myöskään siitä että joutuu vieraspaikassa varmistelemaan paranoiasti jokaisen ainesosan ja silti pelkäämään, että jos ruoan kanssa varmisteluista huolimatta onkin kämmätty. Ja niistä varmisteluista kun sitten vielä saa sen maineen, että tekee itsestään numeroa, niin olohan on varsin mukava.

En käy juuri missään syömässä ja otan omat eväät mukaan. Tämäkään tosin ei ole oikein tehty, vaan silloin tällöin joku tästäkin loukkaantuu. Pitäisi vissiin pysyä kotona, mutta toisaalta joku sitten taas loukkaantuu siitäkin, jos et tule paikalle johonkin kissanristiäisiin.

Kerrottaisiin nyt sitten edes, että mikä on sitten se oikea tyyli hoitaa asia tekemättä itsestään numeroa ja pahoittamatta kenenkään mieltä.

[/quote]

En tietenkään väittänyt että kaikki muut keliaakikot kuin minä jotka varmistavat ruokiensa raaka-aineet jotenkin rakastaisivat sitä kyttäämistä, häh. Jos jaksaisit lukea edellisen kommenttini ajatuksella niin ymmärtäisit että mitä tarkoitin: joillekin keliaakikoille kehittyy tarve korostaa omaa sairauttaan siksi että on olemassa niitä jotka ihmisiä eivät sitä ota tosissaan. Sellaisia jotka liittävät geenihäiriöön automaattisesti sanan heikko. Heikkojahan ovat sen määritelmän mukaan myös silmälasipäiset, ihmiset joilla on skolioosi tai endrimetrioosi. Ja siksi jotkut keliaakikot joutuvat (erityisesti tämän gluteenittoman trendibuumin aikana) korostamaan olevansa oikeasti sairaita - ne ketkä pitävät sairautta heikkoutena loukkaantuvat tästä ja noidankehä on valmis.

Mutta vastauksena kysymykseesi, itse koen pääseväni aika paljon vähemmällä sillä etten ota itseeni jos joku ei ymmärrä sairauttani. Jätän syömättä jos olen epävarma ainesosista enkä hauku ystävieni tai sukulaisteni juhlia kissanristiäisiksi. Niillä muilla ei sitten väliä, loukkaantukoot rauhassa. Minulla on keliakia mutten tahdo mahahaavaa stressistä.

[/quote]

Niin, en ottanut edes kantaa tekstisi tuohon kohtaan, jaoin vain oman kokemukseni jonka nyt sitten halusit ymmärtää noin.

Mutta ottaen kantaa tuohon aiheeseesi, niin keliakiaan sairastuminen ei ole kaikille mikään helppo juttu. Osa on ehtinyt elää tavallista elämää vuosikymmenien ajan ja yhtäkkiä sinulle kerrotaan, että btw vehnä, ruis ja ohra sinulle sitten tästälähtien myrkyllistä, etkä saa syödä sitä edes jauhohippustakaan jos meinaat hengissä pysyä. Ei niitä soputumisvalmennuksiakaan ihan huvin ja urheilun vuoksi tarjota vastasairastuneille.

Lisäksi tuo ihmisten mielensäpahoittaminen niintainäin - asioista ei myöskään ole kaikille helppoa. Osa on ennen sairauttaan ollut hyvinkin avoin kaikille ruoille ja kohteliaasti maistanut aina tarjottuja ruokia. Yhtäkkiä et saakaan ottaa ja se pitäisi ilmoittaa emännälle, että en mä voi kun on keliakia. Osa ymmärtää, osa suuttuu. Joillekin keliaakikoille sen ruokaa tarjonneen suuttumuksen kohtaaminen on ihan hälläväliä -juttu, mutta jotkut taas kokevat huonoa tunnetta siitä, etteivät voi estää tuota tilannetta.

Pahimpia ovat ne tilanteet, kun jäädään tyrkyttämään "ota nyt edes vähän, edes sormenpäänkokoinen pala kun niin vaivalla valmistin" -sanoilla ja edelleen joudut kieltäytymään, että ei ihan oikeasti voi ottaa muruakaan.

Keliakia myös tulee osaksi persoonaa, koska se nyt sattuu sitten olemaan koko loppuelämän. Ei siitä tarvitse jauhaa eikä varsinkaan kertoilla yksityiskohtaisesti oireista (vaikka niitä outoa kyllä kysellään erittäin usein...), mutta kyllä asiasta pitäisi voida puhua. Miksi pitäisi salata se ja olla aivan hiljaa asiasta, häpeillen tätä?

Minä kai sitten olen todella ylpeä, kun sanon että minulla on keliakia ja tulen vuosi vuodelta enemmän sinuiksi sen kanssa, ettei sitä normaalia gluteenielämää enää koskaan tule.

Vierailija
167/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:59"]

- enkä hauku ystävieni tai sukulaisteni juhlia kissanristiäisiksi.

[/quote]

Unohtui viestistäni; meilläpäin käytetään usein sanaa kissanristiäinen, kun on kyse pienemmistä juhlista/kokoontumisista. Ei ko. sanaa ainakaan meillä ole koskaan käytetty halventavassa tarkoituksessa, mutta ilmeisesti sitten muualla käytetään.

Vierailija
168/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaa allergikot yms. jotka meuhkaavat täällä lukematta viestejä kunnolla läpi. Jollain on paha lukihäiriö tai "ymmärtää" tahallaan kaikki ihan normaalitkin viestit väärin. 

Ja täytyy tunnustaa että saatan ajatella jonkun pahasti monelle allergisen kohdalla että miten jaksaa tai miten saa tarpeeksi monipuolista ravintoa. En haluaisi ajatella mitenkään säälivään sävyyn.. Eihän siihen itse pysty vaikuttamaan (tietääkseni? Paitsi siedätyshoidot?). Ja ihmetyttää tyypit joilla kilpiraihasongelmia, tuhat ja sata allergiaa ja silti vedetään sipsiä, limua, roskaa....

Vierailija
169/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:53"]

Metsä vastaa kuten sinne huudetaan.

Tässä alusta kommentteja:

"Johtuisko siitä, että nimen omaan suomalaisilla noita allergioita ja kaiken maailman yliherkkyyksiä piisaa. Tuntemani ranskalainen majatalonpitäjä sanoi, että aina kun pohjoismaalaisia turisteja kyytivä bussi ajaa pihalle, alkaa vaikeudet. On sitä ja tätä allergiaa ja yliherkkyyttä ja imeytymishäiriötä. Keski- ja eteläeurooppalaisilla niitä ei jostain syystä ole juur ollenkaan."

" Mistä johtuu että juuri suomalaisten allergiat ovat nelinkertaistuneet viime vuosikymmenten aikana? Suomalaisilla itselläänkö ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä, näin nyt vaan on käynyt juuri meille ja tässä mittakaavassa?" (HUOM: tässähän nyt puhutaan diagnosoiduista tapauksista, ei luuloallergioista)

"Mistä johtuu että juuri suomalaisten allergiat ovat nelinkertaistuneet viime vuosikymmenten aikana? Suomalaisilla itselläänkö ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä, näin nyt vaan on käynyt juuri meille ja tässä mittakaavassa?"

[/quote]

Niin, eikös tuossa nelinkertaistumisessa ollut nimen omaan kysymys Karjalassa, kun verrattiin Suomen puolen karjalaisia ja rajantakaisia karjalaisia. Eli geenistö aika samaa, mutta elintavat aika erilaiset, suomalaiset yliherkkiä, venäläiset eivät.

Vierailija
170/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:43"]

Jaaha, täällä on taas lapsia palstalla.

[/quote]

Itse vaikutat kyllä todella aikuismaiselta. Mene töihin tai hanki edes joku harrastus.

[/quote]

Sanoo hän, jolla ei muuta tekemistä kuin "provoilla" vauva.fi:n foorumilla.

[/quote]

no mitä tuossa nyt noita sun viestien kellonaikoja kattelin niin itselläsi on mennyt samoissa merkeissä koko yö...

[/quote]

Kannattaa muistaa sekin, että kaikki eivät asusta samalla aikavyöhykkeellä...

Vierailija
171/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:21"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:53"]

Metsä vastaa kuten sinne huudetaan.

Tässä alusta kommentteja:

"Johtuisko siitä, että nimen omaan suomalaisilla noita allergioita ja kaiken maailman yliherkkyyksiä piisaa. Tuntemani ranskalainen majatalonpitäjä sanoi, että aina kun pohjoismaalaisia turisteja kyytivä bussi ajaa pihalle, alkaa vaikeudet. On sitä ja tätä allergiaa ja yliherkkyyttä ja imeytymishäiriötä. Keski- ja eteläeurooppalaisilla niitä ei jostain syystä ole juur ollenkaan."

" Mistä johtuu että juuri suomalaisten allergiat ovat nelinkertaistuneet viime vuosikymmenten aikana? Suomalaisilla itselläänkö ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä, näin nyt vaan on käynyt juuri meille ja tässä mittakaavassa?" (HUOM: tässähän nyt puhutaan diagnosoiduista tapauksista, ei luuloallergioista)

"Mistä johtuu että juuri suomalaisten allergiat ovat nelinkertaistuneet viime vuosikymmenten aikana? Suomalaisilla itselläänkö ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä, näin nyt vaan on käynyt juuri meille ja tässä mittakaavassa?"

[/quote]

Niin, eikös tuossa nelinkertaistumisessa ollut nimen omaan kysymys Karjalassa, kun verrattiin Suomen puolen karjalaisia ja rajantakaisia karjalaisia. Eli geenistö aika samaa, mutta elintavat aika erilaiset, suomalaiset yliherkkiä, venäläiset eivät.

[/quote]

Niin... eli siinä puhutaan oikeista allergioista, ei luuloallergioista. Siinä se pointti vähän olikin.

Ja tuosta erosta taas, joskus on epäilty juomaveden bakteeripitoisuuden osuutta asiaan. Venäjällä juomavesi on huomattavasti bakteeripitoisempaa kuin Suomessa. Eli jos asia olisikin kiinni tästä, niin silloin suomalaiset eivät voisi itse allergioidensa synnylle mitään. Tuskin kukaan haluaa alkaa juomavettään bakterisoimaan.

Vierailija
172/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:25"]

[/quote]

Itse vaikutat kyllä todella aikuismaiselta. Mene töihin tai hanki edes joku harrastus.

[/quote]

[/quote]

no mitä tuossa nyt noita sun viestien kellonaikoja kattelin niin itselläsi on mennyt samoissa merkeissä koko yö...

[/quote]

[/quote]

No, minähän kirjoitin tänne eilen viestit puoli yhdentoista - yhdentoista välillä ja sen jälkeen suljin koneen ja painuin suihkun kautta nukkumaan. Mutta kai meillä sitten asustaa kirjaimellisesti haamukirjoittaja,  kerta olen tänne tuon kommentoijan mukaan kirjoittanut pitkin yötä.

Vierailija
173/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei huvita allergiat, enkä pidä allergikkoja heikkoina saati ylpeilevinä. Mutta tunnustan kyllä että olen aika skeptinen oireiden suhteen. Joskus jopa ajatellut että joku ei vain kestä esim. sitrushedemien happojen pieniä sivuvaikutuksia. Tai että kaaleista voi tulla vatsanväänteitä. Enkä nyt tarkoita vain allergisia vaan yleisesti kaikkia. Välillä tuntuu että ihmiset eivät tajua kuinka paljon ruoka-aineet vaikuttavat ihoon, ruuansulatukseen, mielialaan...

Ihmisen evoluutio ei ole pysynyt ruokailutottumusten muutoksien perässä. Paras meille olisi edelleen ns. Kivikautinen ruokavalio.

Vierailija
174/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:37"]

Minua ei huvita allergiat, enkä pidä allergikkoja heikkoina saati ylpeilevinä. Mutta tunnustan kyllä että olen aika skeptinen oireiden suhteen. Joskus jopa ajatellut että joku ei vain kestä esim. sitrushedemien happojen pieniä sivuvaikutuksia. Tai että kaaleista voi tulla vatsanväänteitä. Enkä nyt tarkoita vain allergisia vaan yleisesti kaikkia. Välillä tuntuu että ihmiset eivät tajua kuinka paljon ruoka-aineet vaikuttavat ihoon, ruuansulatukseen, mielialaan...

Ihmisen evoluutio ei ole pysynyt ruokailutottumusten muutoksien perässä. Paras meille olisi edelleen ns. Kivikautinen ruokavalio.

[/quote] Haha pitääpäs lähteä keräämään pikkukiviä joulupöytään! Kiitos vinkistä! ;D

Vierailija
175/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä yksi allergikko jaksaa meuhkata ja haukkua muita keskustelijoita tyhmiksi ja junteiksi - eikä vängälläkään ymmärrä mitä toiset ajavat takaa. Taisi aihe kolahtaa. 

Vierailija
176/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:32"]

Täytyykö ne kaikki allergiat käydä jossain lääkärillä toteamassa. Eihän se kurkkukutina tomaatin syönnin jälkeen muutu miksikään vaikka lääkäri sanpo ei tai juu? Jos tietää jo kokemuksesta että on herkkä jollekin niin pakko syödä? Itse olen jättänyt viljat pois ilman mitään diagnooseja enkä pidä asiasta ikinä mitään meteliä. Olo parempi ja oireet kadonneet. Ja ennenkuin joku tästäkin pillastuu niin joojoo, ei kaikki pysty, vakavampia tapauksia, epäselviä oireita. Tai jos menee nieli umpeen yhdestä pähkinästä niin en tarkoita että pitäisi jotain parapähkinää alkaa testiksi nuolemaan. 

Kuunnelkaa enemmän omaa kehoanne ja jättäkää tuotteet, ruuat kokeeluksi pois joita epäilette. Kyllä ihminen pärjää ilman maitoa, leipää, pähkinää....Valinnoista, tottumuksesta ja mielihaluista kiinni.

[/quote]

Juuri näin: kun itse huomaa, että omena ärsyttää kurkkua ja tomaatti pistää suupielet kutiamaan, niin sitä oppii välttämään niin, että jättää näkyvät omenat ja tomaatit syömättä. Näissä tapauksissa kiusa on melko pieni ja kestettävissä, eli jos salaatissa tomaatti on koskettanut muita salaatinosia, se ei salaatinnauttijaa haittaa, kunhan vähän valkkaa salaattiannostaan niin, ettei tomaattia tule mukaan. Ehkä joku saattaa varautua jopa antihistamiinipillerillä ennen ateriaa, senkin voi napata muun ohessa. MUTTA sitten on nämä jotka nostaa asiasta elämää suuremman jutun ja pelkkä tomaatin näkeminenkin aikaansaa traumoja, fobian ja paniikkikohtauksen; nämä joilla on laktoosi-intoleranssi, joka ei yhtään estä tavallisen maidon lorottamista kahviin ja sen nauttimista ilman jälkiseurauksia; nämä jotka mielenosoituksellisesti marssivat teatterista hajusteallergian takia mutta voivat itse käyttää kyllä vessaraikasteita ja liljanhajuisia pyykinhuuhteluaineita tai ihan vain dunkata tuhdilta likahieltä.

Ystäväpiirissä on todellisia vakavasti ruoka-allergisia, keliaakikoita ja kalalle yliherkkiä, lapsia joille on pitkään ollut vain muutama ruoka-aine joilla pärjätä, minulla ja lapsilla on isältäni ilmeisesti peritty siitepölyyliherkkyys ja olen kulkenut muutaman vuoden adrenaliinipiikki, antihistamiinit ja kortisonit messissä, joten tosiaankin allergiat ovat tuttuja. On eri asia olla allerginen kuin olla tekoallerginen, olla oikeasti tai valikoivasti maitosokerin imeytymishäiriöinen ;  tai olla allerginen ja tehdä siitä miäletön numero. 

Vierailija
177/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:25"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No, minähän kirjoitin tänne eilen viestit puoli yhdentoista - yhdentoista välillä ja sen jälkeen suljin koneen ja painuin suihkun kautta nukkumaan. Mutta kai meillä sitten asustaa kirjaimellisesti haamukirjoittaja,  kerta olen tänne tuon kommentoijan mukaan kirjoittanut pitkin yötä.

[/quote]

no oisko tuo kommentoija tahallaan vaan laittanut lisää vettä myllyyn...

Vierailija
178/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:40"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 17:37"]

[/quote] Haha pitääpäs lähteä keräämään pikkukiviä joulupöytään! Kiitos vinkistä! ;D

[/quote]

Juu niin kannattaa tehdä. Kivikaudella syötiin kiviä ja rautakaudella pureskeltiin rautaa.

Vierailija
179/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, miksi pitää syödä kaalia, jos saa siitä vatsanväänteitä, vaikka ei olisikaan allerginen? Minä en syö soijaa tai herneitä, koska niistä tulee vatsa kipeäksi. Minun ei todellakaan ole pakko ilman allergiaa syödä niitä kenenkään mieliksi, koska on paljon kivempi olla, kun vatsaan ei koske. yhtä hyvin voisitte käskeä ottamaan turpaan, tulee siitäkin kipeäksi. 

Vierailija
180/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:59"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:19"]

Sinun ajattelusi mukaan epäilemättä. Edelleen vaikea pitää kaltaisiasi skribenttejä aivoilla varustettuina.

Jotta tehtävä ei olisi liian vaikea, niin annetaan 10 pisteen vihje. Ns. luonnonkansoilla on lähes kaikkialla ongelmia alkoholin kanssa. Näin on merkittävässä määrin myös suomalaisilla ja heistäkin ehkä eniten saamelaisilla. Osunko väärään jos oletan, että haluat selittää tämän psykologialla? Jos en, on sinun turha inistä, jos kutsun sinua ignorantiksi puupääksi.

[/quote]

Skribentti sinä olet itsekin, tuskin täällä ammattilaiskirjailijoita pyöriikään. Alkuperäiskansojen alttiutta alkoholismiin selvitetään nimenomaan psykologian saralla. Muun muassa neuropsykologiassa etsitään eroavaisuuksia aivojen rakenteissa. Ei kannata olla niin alentuva muita kohtaan, tai yrittää tehdä vaikutusta sivistyssanoilla.

[/quote]

Huh huh, ammattikirjailijan "asiantuntemusta" tästäkin aiheesta tosiaan kaivattaisiin. Ihanko nyt vaikka sellaiset hengen jättiläiset kuin Jari Törvö tai Tuomas Kyrvänmutka saisivat nyt tästäkin jotain "oleellista" esille. Luoja armahda meitä heiltä ja heidän henkeviltä "tuotoksiltaan" (ei, ei siinä lukenut jätöksiltään, jos tosiaan vaikutti sille, niin lue vielä kerran uudestaan)

Ja sitten tiedoksi, että aion jatkossakin käyttää klassisista kielistä johdettuja sanoja aivan niin paljon  kuin haluan ihan siellä missä minua huvittaa niitä käyttää. Ja tässä tulee taas yksi: traktori. Vedä nyt se siitä nokkaasi, mutta älä tule yliherkäksi dieselpolttoaineen hajulle.

Erot aivojen rakenteissa saattavat olla perinnöllisiä, ja silloin erittäin hyvin linjassa esittämäni ajatuksen kanssa. Joka ei sekään tietääkseni ole uusi muualla kuin täällä, sinun kaltaisillesi skribenteille.