Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsuutesi herkkuja tai tavallisia ruokia, mistä tykkäsit mutta aniharva enää tekee?

Vierailija
05.10.2021 |

Mannavelli, riisimurosuklaat. Eikä ranskanleipää enää taida olla kaupoissa, vai onko jossain?

Kommentit (735)

Vierailija
301/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla viikonloppuruokana oli muotia valkosipulileipä (valkosipuli oli ollut harvinaista aikaisemmin). Ranskanleipä viipaloitiin niin, että se jäi pohjasta kokonaiseksi ja viipaleiden väliin tungettiin voita ja valkosipulia paljon, jotkut laittoivat juustoakin. Leipä folioon ja uuniin tai grilliin.

Vierailija
302/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastantti. Perunamuusi jossa ruisjauhoja.

Voisilmä viimeisteli maun.  Lapsena suurta herkkua,  tulee edelleen tehtyä 1-2 kertaa vuodessa.

https://www.myllynparas.fi/reseptit/pastantti-puuro-perunamuusista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla viikonloppuruokana oli muotia valkosipulileipä (valkosipuli oli ollut harvinaista aikaisemmin). Ranskanleipä viipaloitiin niin, että se jäi pohjasta kokonaiseksi ja viipaleiden väliin tungettiin voita ja valkosipulia paljon, jotkut laittoivat juustoakin. Leipä folioon ja uuniin tai grilliin.

Tämä on erittäin suosittua Amerikassa. Hyvää on!

Vierailija
304/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paahtokiisseli ja köyhät ritarit.

Vierailija
305/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uunijuusto lehmän ternimaidosta.

Mummi teki sitä tosi usein kun vietin mummin ja ukin pikku maatilalla kesiä lapsena. Pitäis varmaan itse kokeilla tehdä, ternimaitoa varmaan vaikeaa saada mutta kai tavallinen maitokin kävisi tai maitojauhe.

Ei siitä tule samanlaista, ei ainakaan saman makuista. Ei lehmien maidoissakin on eroa. Ehkä mummilla oli aikoinaan suomenkarjan lehmiä, joiden maito oli erilaista kuin nykyisten lypsyrotuisten. Siksi niiden maidosta tehty juusto oli parempaa. Ei enää saa lähimeijerissä valmistettua punakuorista pallojuustoa, kun ei ole enää vanhanajan lehmien maitoa juustoksi asti, eikä niitä lähimeijereitä.

Uunijuusto on sellainen herkku, jota entisajan maalaislapset joutuivat syömään liikaakin. Seuraavalle sukupolvelle on jäänyt harvinaisemmaksi herkuksi.

Vierailija
306/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulupiparit, en ikinä ole saanut yhtä hyviä ostaen, ne olivat vaaleampia kuin kaupan.

Varmaa Kukkolan piparit ohjeella, ne on vaaleita ja hyviä.

Vierailija
307/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummin tekemä mutti

Vierailija
308/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaniljamaitokiisseli kesäisin siihen aikaan, kun puutarhamarjat kypsyivät.  Tein ( ja teen edelleenkin ) tuota

kiisseliä ja vadille päälle paksulti tuoreita kokonaisia musta- ja punaherukoita suoraan pensaasta!

Vierailevat lapset pyysivät valmistamaan tätä herkkua.

Vierailija
309/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös nämä ole ihan yleisiä ruokia edelleen? Ainakin itse ja moni tuttava tekee.

Mitä kammottavaa suomea tuo oikein on? Kuka tuo "itse" on josta puhutaan kolmannessa persoonassa? Oikein on sanoa: Ainakin minä teen ja moni tuttava tekee. 

Luojan tähden!

Vierailija
310/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaviipalelaatikko! Se oli mun ehdoton lempiruoka pienenä. Mun äiti teki sitä kun olin alkanut syömään kiinteitä (sitä ennen soseutettuna).

Äitin ite jostain sovellettu resepti:

Perunaviipaleita, jauhelihaa, sipulia, metsäsieniä ja lihalientä vuokaan+tietty mausteet.

Aivan tajuttoman hyvää!!

Ei varmaan 15 vuoteen tullu syötyä:( pitäisi joku kerta tehdä kun nyt tuli muistot mieleen ja alko tehdä mieli.

Vierailija
311/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse alusta loppuun tehty imelletty perunalaatikko ja lanttulaatikko. Ei Saarioisen eineslaatikoita voi edes verrata noihin!

Varsinkin possun ja naudan kanssa taivaallista, myös pelkästään.

Muulloinkin kuin jouluna menee.

Vierailija
312/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ritarit.

Vierailija
313/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raparperikiisseli, mustikkamaitohyytelö, mansikkakeitto, lusikkaleivät, kampanisut, herrasväen leivokset, mantelikeksit, toscakakku ja kaneliässät.

Vierailija
314/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun herkkuani oli mm. Janssoninkiusaus. 

Kukaan kavereista ei kyllä tykännyt. 

Vierailija
315/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtäkkiä alkoi tehdä mieli kananmunakastiketta ja keitettyjä perunoita.

Vierailija
316/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskonmakkarakeitto.

Vierailija
317/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitokiisseli oli meillä ainakin suurta herkkua lapsena. Kuten suklaakiisselikin.

Vielä vuosi sitten sai S-ketjusta maitokiisseliä kerrosversiona marjakiisselin kanssa. Nyt en löytänyt. Ostin riisivanukkaita, niitä piisaa.

Vierailija
318/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulupiparit, en ikinä ole saanut yhtä hyviä ostaen, ne olivat vaaleampia kuin kaupan.

Varmaa Kukkolan piparit ohjeella, ne on vaaleita ja hyviä.

En tiedä mutta hyviä olivat. 

Vierailija
319/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan perinteinen mansikka-kermakakku. Ei vaimo ole suostunut tekemään edes synttäreiden kunniaksi. :(

Voithan aina tehdä itse, reseptejä kyllä löytyy.

Vierailija
320/735 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ritarit ja verilätyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän