Miksi erosit kirkosta??
Eli mitkä olivat sinun syysi? En ole uskovainen, enkä ole eroamassa sieltä, vaan minua kiinnostaa ihan yleisesti. Pahoittelut, jos tämä on jo 500. keskustelu kyseisestä aiheesta..
Kommentit (104)
Koska Kari Mäkinen. Ev.lut. kirkko ei profiloidu Raamatun sanan julistajana. Erosin ennen homoliittoaloitetta.
Armeijassa pääsi vähän vähemmällä kun ei kuulunut kirkkoon. Siksi erosin siitä.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:14"]
Erosin 21-vuotiaana, kun menin työelämään, enkä halunnut maksaa kirkollisveroa. En muutenkaan halua kuulua kirkkoon, koska en usko sen oppeihin ja luterilainen kirkko ei edes mielestäni edusta kristinuskoa, koska sen opetusta on muokattu niin paljon vihervassareita mielistelevään suuntaan. Kirkko myös haluaa edistää monikulttuurisuutta ja mielistelee muslimeita, mikä on täysin käsittämätöntä, enkä persuna voisi ikinä antaa rahojani mokutukseen.
[/quote]
juu, olet persu...purat poliittista vihaasi kirkon kautta, etkä ymärrä suvaitsevaisuuden sanomaa saati että tietäisit islamilaisuuden juurista.
[/quote]
Sieltä vähän lisää näistä ihanista islamin juurista, 40kg likaisella ydinpommilla uhkailevat nämä iki-ihanat rauhanuskovaiset.
Saisi koko saatanan paskapesäkkeen kylvää täyteen ydintulella ja polttaa koko islamin saastan maailmankartalta perkele.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:14"]
Erosin 21-vuotiaana, kun menin työelämään, enkä halunnut maksaa kirkollisveroa. En muutenkaan halua kuulua kirkkoon, koska en usko sen oppeihin ja luterilainen kirkko ei edes mielestäni edusta kristinuskoa, koska sen opetusta on muokattu niin paljon vihervassareita mielistelevään suuntaan. Kirkko myös haluaa edistää monikulttuurisuutta ja mielistelee muslimeita, mikä on täysin käsittämätöntä, enkä persuna voisi ikinä antaa rahojani mokutukseen.
[/quote]
juu, olet persu...purat poliittista vihaasi kirkon kautta, etkä ymärrä suvaitsevaisuuden sanomaa saati että tietäisit islamilaisuuden juurista.
[/quote]
No en todellakaan suvaitse islamia barbaarisineen tapoineen, on pelkästään typeryyttä suvaita jotain niin haitallista kuin islam.
Erosin koska kirkosta eroaminen oli opiskelukavereiden keskuudessa silloin jotenkin cool. Liityin tosin salaa myöhemmin takaisin, koska haluan joskus kirkkohäät ja elättelin toiveita että pääsisin yhden lapsuudenkaverin esikoisen kummiksi (ja pääsinkin) Ja lisäksi uskon kuitenkin pohjimmiltani Jumalaan, monet jutut on luonnossa sen verran ihmeellisiä ettei voi olla vain sattumaa. Ja monilla on henkimaailmasta kokemuksia, joten jos henkimaailma on, niin miksei sitten Jumalakin. Ja jos yhtäkkiä kuolisin niin haluaisin että pappi siunais mun ruumiin, koska pelkään että muuten mun henki jäis tänne jotenkin jumiin eikä pääsisi sinne minne sen kuuluis päästä.
En usko mihinkään, en koe kirkosta olevan mitään hyötyä ja en koe vaan tarpeelliseksi kuulua kirkkoon. Erosin, kun täytin 15.
Olin vauvana kirkkoon kastettu, kävin seurakunnan järjestämässä kerhossa ennen kouluikää, koulussa uskonnon tunneilla niinkuin kaikki muutkin (silloin koulussamme ei edes mainittu sanallakaan elämänkatsomustiedosta). Sitten kun tuli aika mennä rippikouluun, ilmoittauduin taas sinne koska kaikki muutkin menivät. Kävin info-tilaisuudessa jossa kaikille jaettiin iso kasa ulkoa opeteltavia virsiä, rukouksia jne. ja jumalanpalveluksissa sekä kirkollisissa toimituksissa olisi pitänyt käydä X-määrä tietyn ajan sisällä. Silloin havahduin ja päätin lopettaa tapakristittynä olemisen omalta osaltani. Perheeni ei ollut uskonnollinen enkä itsekään edes ajatellut koko asiaa, enkä ollut kiinnostunutkaan. En käynyt ikinä rippikoulua ja erosin kirkosta muutama päivä sen jälkeen kun olin täyttänyt 15-vuotta. Tästä on aikaa liki kymmenen vuotta, mutta päivääkään en ole katunut.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 04:14"]
Olin vauvana kirkkoon kastettu, kävin seurakunnan järjestämässä kerhossa ennen kouluikää, koulussa uskonnon tunneilla niinkuin kaikki muutkin (silloin koulussamme ei edes mainittu sanallakaan elämänkatsomustiedosta). Sitten kun tuli aika mennä rippikouluun, ilmoittauduin taas sinne koska kaikki muutkin menivät. Kävin info-tilaisuudessa jossa kaikille jaettiin iso kasa ulkoa opeteltavia virsiä, rukouksia jne. ja jumalanpalveluksissa sekä kirkollisissa toimituksissa olisi pitänyt käydä X-määrä tietyn ajan sisällä. Silloin havahduin ja päätin lopettaa tapakristittynä olemisen omalta osaltani. Perheeni ei ollut uskonnollinen enkä itsekään edes ajatellut koko asiaa, enkä ollut kiinnostunutkaan. En käynyt ikinä rippikoulua ja erosin kirkosta muutama päivä sen jälkeen kun olin täyttänyt 15-vuotta. Tästä on aikaa liki kymmenen vuotta, mutta päivääkään en ole katunut.
[/quote]
Aina lämmittää kun kuulee miten joku hyvin nuori ihminen havahtuu ajattelemaan asioita. Hienoa.
Koska uskon Ukko ylijumalaan sekä muihin luonnonjumaliin!
Koska en ole uskovainen enkä koe tarvetta kuulua uskonnolliseen järjestöön saati tukea sitä rahallisesti. Erosin 18-vuotiaana.
Jos lapsia hankin, heitä ei kasteta. Jos menen naimisiin, en tee sitä kirkossa. Hautajaisia en ole pahemmin ajatellut, mutta tuhkaaminen ilman siunauksia. Uskonto ei kuulu elämääni.
Homoillan jälkeen vihdoin muistin, että ainiin, piti tuostakin lahkosta erota. Olin tapauskovainen pitkään, mutta sitten kasvoin aikuiseksi.
Tainnu ihmiset toteuttaa tätä kuuluisaa metodiaa "Eroan, kun muutki eroaa" ettei varmaankaan erotu kavereista tai muista kanssa ihmistä.
Tulen itse pysymää ihan muiden asioiden takia kirkossa.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 16:49"]
Minut on kastettu vauvana uskontoon, jota en ole itse valinnut. Perheemme ei ollut uskovainen, kirkossa käytiin vain hautajaisissa ja häissä. Inhosin uskontoa koulussa, jota olin pakotettu opiskelemaan ja kävin rippikoulun lahjojen kiilto silmissä, en ymmärtänyt sen tarkoitusta enkä usko oikein muidenkaan ymmärtäneen. Aikuisena opin kyseenalaistamaan asioita ja asia kypsyi pikku hiljaa. Olen aina miettinyt uskonasioita, elämän tarkoitusta ja kuolemaa. Taivasasiat ovat tuntuneet aina valheellisilta, ihmisten keksimältä asialta. Uskonnontuputtajat saavat niskakarvani pystyyn. Olen iloinen, että tajusin erota kirkosta.
[/quote]
Tämä kuvasi todella hyvin omaa suhdettani kirkkoon rippilahjoineen päivineen. Paitsi, että minä todella tykkäsin rippileiristä, olihan se mukavaa leireillä samanikäisten teinien kanssa ja olihan siellä pientä romanssin tynkääkin. Sen uskontopuolen kun olis jättänyt siitä pois, niin leirihän ois ollut täydellinen.
Tuohon sinun listaasi voin omalta osaltani liittää vieä rahan, joka oli minulla se lopullinen eroprosessin käynnistänyt tekijä. Ero vuonna ansiotasoni nousi tuntuvasti, joka olisi tarkoittanut noin 800 euron kirkollisveroa vuodessa. En nähnyt mitään järkeä maksaa 800 euron vuotuista jäsenmaksua yhteisölle, jonka toiminnassa en ollut mitenkään mukana ja jonka arvomaailmaa en jakanut.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 18:23"]
Vielä sellainen, että.. Oletteko miettineet mihin teidät haudataan? Olette varmoja, ettei lastanne kasteta kirkossa, ettekä mene naimisiin siellä? En siis syyllistä, vaan mietiskelin vain :)
[/quote]
Mut tuhkataan ja tuhkani ripotellaan metsään. Lapsiani ei ole kastettu enkä mennyt naimisiin kirkossa.
Rupesi ärsyttämään uskovaisten homovastaisuus ja pikkumaisuus. Päätin etten halua olla osa tällaista "yhteisöä".
Erosin noin kymmenen vuotta sitten, parikymppisenä, ihan tarkkaa ikää en muista. Kirkko on vanhanaikainen, tekopyhä ja nuiva bisnesyritys, joka ei edistä tasa-arvoa, eikä suvaitsevaisuutta. Uskonnot perustuvat pohjimmiltaan julmuuteen, pakottamiseen ja ihmisten pelotteluun. Miksi haluaisin tukea sellaista rahallisesti? Mielestäni kirkko ja valtio pitää erottaa kokonaan. Ja ei, en halua kirkolta yhtään mitään, en kirkkohäitä, enkä hautajaisia. Ihmeen jämähtänyttä ajattelua, että kirkkohäät olisi se ainoa oikea tapa mennä naimisiin.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 18:23"]
Vielä sellainen, että.. Oletteko miettineet mihin teidät haudataan?
[/quote]
Tää on kyllä hemmetin noloo ja säälittävää, että tähän samaan törmää jokaikisessä kirkostaeroamiskeskustelussa. Se, että kirkostaeroamisella ei ole mitään vaikutusta hautaamiseen, on jo niin moneen kertaan jokaikisessä keskustelussa tuotu julki, että jo tyhmemmälläkin sen tiedon olisi pitänyt tarttua edes vaatteisiin.
Eli miljoonannen kerran: hautaustoimi rahoitetaan yhteisöverosta, jota maksaa kaikki yrittäjät, kuuluivat he kirkkoon tai eivät. Hataustoimella ei ole mitään tekemistä kirkollisveron, kirkkoon kuulumisen, tai kuulumattomuuden kanssa. Kirkko siis hoitaa ostopalveluna hautaustointa ja maksajana on valtio. Tällä taataan ihan meille jokaiselle hautapaikka täysin riippumatta siitä, kuulutko kirkkoon vai et. Kirkkoon kuuluvalla ei siis ole minkäänlaista etuoikeutta hautapaikkoihin, vaan kaikki ovat samalla viivalla.
Uusi hautaustoimilaki astui voimaa vuoden 2004 lussa ja siinä nimenomaan sanotaan, että hautaamisesta aiheutuvien maksujen perusteet tulee olla samat kaikille, joilla on oikeus tulla haudatuksi seurakunnan hautausmaalle, eli kaikille kunnan asukkaille. Jos haluat tulla haudatuksi muulle, kuin oman kuntasi hautausmaalle on seurakunnalla oikeus periä korkempi maksu, mutta siihenkään ei vaikuta se, kuulutko kirkkoon vai et.
Vuonna 2007 tuli voimaan vielä lisäys, jossa seurakunnilla on velvollisuus osoittaa hautasija tunnustuksettomalta hauta-alueelta sitä haluavalle. Tämä pyyntö täytyy erikseen tehdä, sillä ähtökohtaisesti kaikki vainajat haudataan tunnutuskselliselle puolelle.
Eli siis Evlut seurakuntien ylläpitämät hautausmaat ovat Suomessa yleisiä hautausmaita, jonne jokaisella kuntalaisella on oikeus tulla haudatuksi.
Erosin kirkosta koska en kokenut sitä itselleni läheiseksi. Muuttaessani opiskeluaikana monta kertaa sain aina postissa ilmoituksrn uudesta seurakunnasta. kysyin itseltäni mitä minä sinne menisin kun tiesin taas muuttavani muualle. Olisin kaivannut yhteisöä ja paikkaa jonne mennä mutta kirkko ei ollut minulle se paikka. (Lisämausteena yhden seurakunnan työntekijä joka sokerisella äänellä lässytti Jeesuksen olevan hänen paras ystävänsä :D) vaikka olin yksinäinen en halunnut saada samaa ystävää ja päätyä samaan poolopaita-kiltti-lookiin :)
En myöskään voinut lausua uskontunnustusta koska en usko kuten kirkko opettaa. Niinpä erosin, olisi ollut tekopyhää jäädä.
Olin 22.
Sen jälkeen tuli vapautunut olo ja nykyään käyn mielelläni kirkoissa hiljentymässä- en vain tunne pakotetta uskoa millään oikealla tavalla.
Erosin ensisijaisesti sen vuoksi, että en usko jumalaan enkä muihinkaan yliluonnollisiin voimiin.
Toinen syy on monien ( ei kaikkien eikä edes enemmistön) uskovaisten fanaattinen suvaitsemattomuus ja kaksinaismoralismi. En halua kuulua tällaiseen yhteisöön.
Erosin 18-vuotiaana. Syitä oli useita, joista painavin tietysti se, että olen ateisti. Lahjoitan kirkollisveroa vastaavan tai suuremman summan vuodessa hyväntekeväisyyteen.