Miksi erosit kirkosta??
Eli mitkä olivat sinun syysi? En ole uskovainen, enkä ole eroamassa sieltä, vaan minua kiinnostaa ihan yleisesti. Pahoittelut, jos tämä on jo 500. keskustelu kyseisestä aiheesta..
Kommentit (104)
Erosin 21-vuotiaana, kun menin työelämään, enkä halunnut maksaa kirkollisveroa. En muutenkaan halua kuulua kirkkoon, koska en usko sen oppeihin ja luterilainen kirkko ei edes mielestäni edusta kristinuskoa, koska sen opetusta on muokattu niin paljon vihervassareita mielistelevään suuntaan. Kirkko myös haluaa edistää monikulttuurisuutta ja mielistelee muslimeita, mikä on täysin käsittämätöntä, enkä persuna voisi ikinä antaa rahojani mokutukseen.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 18:23"]Vielä sellainen, että.. Oletteko miettineet mihin teidät haudataan? Olette varmoja, ettei lastanne kasteta kirkossa, ettekä mene naimisiin siellä? En siis syyllistä, vaan mietiskelin vain :)
[/quote]
Erosin kirkosta vuonna 1992 ollessani 19-vuotias. Syy eroon on se etten usko kirkon oppiin enkä Jumalaan. En ole koskaan uskonutkaan.
.
Olen kertonut omaisilleni, että haluan polttohautauksen ja tuhkat voi sirotella vaikka mereen. Hautapaikkaa en halua. Uskon että omaiseni haluavat toivettani kunnioittaa kun minusta aika jättää. Jos toisin käy, se ei onneksi ole minun häpeäni.
.
Lapsiani ei ole kastettu ja naimisiin menin maistraatissa. Kirkollinen vihkiminenhän ei edes onnistu jolleivat molemmat puolisot kuulu kirkkoon tai toinen ainakin johonkin kirkon hyväksymään kristilliseen kirkkokuntaan. Voin siis olla täysin varma siitä, että jos joskus uusiin naimisiin menen, minua ei vihitä kirkossa ellen ennen sitä liity takaisin kirkon jäseneksi.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 16:36"]Eli mitkä olivat sinun syysi? En ole uskovainen, enkä ole eroamassa sieltä, vaan minua kiinnostaa ihan yleisesti. Pahoittelut, jos tämä on jo 500. keskustelu kyseisestä aiheesta..
[/quote]
En usko kristinuskoon.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 06:35"]Tainnu ihmiset toteuttaa tätä kuuluisaa metodiaa "Eroan, kun muutki eroaa" ettei varmaankaan erotu kavereista tai muista kanssa ihmistä.
Tulen itse pysymää ihan muiden asioiden takia kirkossa.
[/quote]
Tämän ketjun vastausten perusteella kirkosta eroaminen ei ole johtunut muodista tai kavereista, vaan suurimmalla osalla eroon on ollut erittäin pätevä syy: se että ei usko siihen, mitä kirkko opettaa ja edustaa. Olisiko ketjussa peräti yksi sanonut eronneensa siksi kun se oli kaveripiirissä cool.
Erosin koska olin siellä monta vuotta töissä. Irtisanoin itseni ja samalla jäsenyyteni koko instituutiosta. Ilkeämielinen, sairaalloinen ilmapiiri ja "arvojen" rumuus ja tekopyhyys sai minut tekemään ratkaisuni.
Jumalaa ja kristillistä rakkautta en juurikaan siellä havainnut.
En usko Jumalaan, enkä muutenkaan ole uskonnollinen. Maksaisin joka kuukausi 80e kirkollisveroa, siinä syy.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 16:53"]
Mä erosin ennen kuin naispappeus hyväksyttiin. Myöhemmin palasin takaisin, enkä näillä näkymin ole eroamassa uudestaan.
[/quote] Sama täällä! Kirkko on muuttunut paljon positiiviseen suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 18:23"]
Vielä sellainen, että.. Oletteko miettineet mihin teidät haudataan? Olette varmoja, ettei lastanne kasteta kirkossa, ettekä mene naimisiin siellä? En siis syyllistä, vaan mietiskelin vain :)
[/quote]
Mulle on todennäköisesti veivin heittämisen jälkeen aika hevon vitun sama mihin mun tuhkat laitetaan (tai ruumis, sama kai se, tuhkaus vaan kuulostaa siistimmältä vaihtoehdolta). Jos joskus sekoan ja haluan naimisiin (jei, nyt ku seki on mahdollista) niin se tapahtuu luonnollisesti maistraatissa. Jos joskus sekoan vielä vähän lisää ja hommaan lapsia, niin niitä ei todellakaan kasteta, ainoastaan nimenantojuhla.t
Erosin kirkosta 18-vuotiaana kun olin tullut järkiini uskonasioiden suhteen, eli olen siis ateisti/agnostikko.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 16:36"]
Eli mitkä olivat sinun syysi? En ole uskovainen, enkä ole eroamassa sieltä, vaan minua kiinnostaa ihan yleisesti. Pahoittelut, jos tämä on jo 500. keskustelu kyseisestä aiheesta..
[/quote]
Uskostani ei ollut enää mitään jäljellä. Luterilaisuudesta irrotettiin jo lapsena, ortodoksisuus jäi puoliksi vieraaksi, äidin omaksi ukonnoksi. Kävin läpi new age-kauden, jonka huomasin kierrätetyiksi kansantarinoiksi.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:14"]
Erosin 21-vuotiaana, kun menin työelämään, enkä halunnut maksaa kirkollisveroa. En muutenkaan halua kuulua kirkkoon, koska en usko sen oppeihin ja luterilainen kirkko ei edes mielestäni edusta kristinuskoa, koska sen opetusta on muokattu niin paljon vihervassareita mielistelevään suuntaan. Kirkko myös haluaa edistää monikulttuurisuutta ja mielistelee muslimeita, mikä on täysin käsittämätöntä, enkä persuna voisi ikinä antaa rahojani mokutukseen.
[/quote]
juu, olet persu...purat poliittista vihaasi kirkon kautta, etkä ymärrä suvaitsevaisuuden sanomaa saati että tietäisit islamilaisuuden juurista.
Kirkko ja kaupunki -lehden jatkuva homopaasaus
Koska USKON korkeampaan voimaan, rakkauteen, Luojaan, erilailla, kuin mitä Ev.Lut.-kirkko opettaa, tekee ja muuten ilmaisee olemassaoloaan.
En toki eroa, vaikka vastustan homoliittoja. Kirkko on minulle vain kulissi, jossa voi osallistua tiettyihin seremonioihin. Uskoni jumalaan on eri asia, uskon yhteen jumalaan ja saan siitä voimaa. Ihmisten lait ja päätökset ovat tämän hetken juttuja, jumala on ikuinen.
Minut on liitetty kirkkoon vasten tahtoani. Minun ei olisi pitänyt koskaan kuuluakaan moiseen järjestöön.
Aloin aika myöhään ajatella omilla aivoillani. Korkeakouluopintojen ja solukeskustelujen kautta opin kyseenalaistamaan yleiset "totuudet". Silti kesti liiankin kauan - toistakymmentä vuotta - ennenkuin erosin kirkosta. Siihen aikaan se oli hieman vaikeampaa kuin nykyisin - vaati henkkohtaista käyntiä maistraatissa (tai papin pakeilla).
Hetkeäkään en ole katunut muuta kuin hukattuja vuosia turhaan kirkon jäsenenä. Mitään haittaa ei erosta ole koskaan missään yhteydessä ollut.
Nykyisin siis olen uskonnoton enkä usko mihinkään jumalaan enkä muuhunkaan magiaan tai huuhaahan. Olen skeptikko. Tämä siis oli pääsyy vaikkei rahan säästökään ollut mitätöntä.
Erosin 2010 kirkon homomyönteisyyden takia 26 vuotiaana.
En usko kyseiseen uskontoon. Kuuluin kuitenkin kirkkoon ja maksoin aika monta vuotta kirkollisveroakin, sillä mielestäni ne rahat menevät ihan hyvään tarkoitukseen. Ylevero oli se, joka katkaisi kamelin selän ja sai mut eroamaan kirkosta: en halua maksaa palkastani kahdelle eri järjestölle, joiden kummankaan palveluja en käytä. Koska yleveron maksuun en voi vaikuttaa, niin kirkko oli se, joka menetti rahat.