Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi erosit kirkosta??

Vierailija
29.11.2014 |

Eli mitkä olivat sinun syysi? En ole uskovainen, enkä ole eroamassa sieltä, vaan minua kiinnostaa ihan yleisesti. Pahoittelut, jos tämä on jo 500. keskustelu kyseisestä aiheesta..

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 19:03"]Hei olen kristitty ja uskon Jumalaan. Olen aina uskonut ihan lapsesta asti. Olen ihan varma että Jeesus ja Jumala ovat olemassa. En voisi elää ilman sitä että en uskoisi Jeesukseen Kristukseen jumalan ainoaan poikaan. Siksi minulle on vaikeaa elää tässä nykymaailmassa joka herjaa Jumalaa joka tuutista. Ihminen olet aivan eksyksissä jos luulet pärjääväsi omillasi ja olevasi itse joku Jumala. Käänny ja rupea ajattelemaan mitä Raamattu opettaa siellä on kaikki mitä tarvitset.
[/quote]
En kysynyt suoranaisesti sitä, että kuka uskoo ja kuka ei. Halusin tietää ihan normaalien ihmisten syyt kirkosta eroamiseen ja voisin sen periaatteessa itsekin tehdä. -ap

Vierailija
42/104 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kristitty, mutta pian olen eroamassa kirkosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko raamattuun ja totesin ettö kaltaisen henkilön kuuluminen kirkkoon luokkaa kaikkien raamattuun uskovien uskontoa. Eli kunnioituksena kriatinuskoa kohtaan erosin kirkosta.

Vierailija
44/104 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin heti, kun täytin 18. Erosin, koska en usko jumalaan enkä mihinkään muuhunkaan taikauskoon. Menin naimisiin maistraatissa. Miehenikin on uskonnoton. Lastakaan ei ole kastattu, miksi olisi? Minua ei kiinnosta, mihin minut haudataan - enhän ole sitä näkemässä. Toivon ehkä, ettei ole uskonnollisia hautajaisia. Hautausmaa on ok.

Vierailija
45/104 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi erosin koska minun tekee pahaa ajatella mitä Irja Askola tekee naisystävänsä kanssa muuta kuin suutelee, en voi ajatella kun alkaa heikottaa ja pyörryn.

Vierailija
46/104 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 18:23"]Vielä sellainen, että.. Oletteko miettineet mihin teidät haudataan? Olette varmoja, ettei lastanne kasteta kirkossa, ettekä mene naimisiin siellä? En siis syyllistä, vaan mietiskelin vain :)
[/quote]

No minut varmaan haudataan hautausmaalle. Nythän ne taitavat kaikki olla kirkkojen, mutta eiköhän tilanne jossain vaiheessa muutu. Lastani ei ole kastettu ja naimisiin menimme maistraatissa.

Vierailija
47/104 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko siihen ja sen oppeihin. Luulen että maailma olisi parempi paikka ilman uskontoja. Viimeinen niitti taisi olla kun olin kastetilaisuudessa ja se teksti mitä siellä lausuttiin oli aivan järkyttävää.. pieni viaton vauva ja jo syyllistetään syntisenä yms. Oikein puistatti silloin.

Vierailija
48/104 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta, koska en usko kristinuskoon. Olin silloin ehkä 26. En myöskään halua maksaa kirkollisveroja, ansaitsen joka tapauksessa vähän.

Pidän kuitenkin luterilaista valtionkirkkoa kaikkein parhainpana uskontona. Valtio kontrolloi kuitenkin jollakin tavalla, niin että mikä tahansa hihhulointi ei mene läpi (esim. naispappeuden vastustaminen, jehovantodistajien henkinen väkivalta omia jäseniään kohtaan), luterilainen kirkko ei ole täysin maailmasta vieraantunut ja on aika suvaitsevainen. Suvaitsevaisuuden vuoksi pedofiliatapauksiakin on ollut paljon vähemmän kuin katolisessa kirkossa ja lestadiolaisten joukossa.

Kai minut joskus haudataan kotikuntani sukuhautaan, jos jompikumpi lähisukulaisistani silloin vielä elää. Muuten toivon polttohautausta halpiskirstussa.

Vierailija
49/104 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienipalkkaiselle iso menoerä. Olen tapauskovainen/agnostikko ja en halua maksaa kirkkojen menoista kun uskonasioita mietin vain itsekseni.

Vierailija
50/104 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin, kun sain ekat oikeat palkkani, enkä halunnut maksaa kirkollisveroa. En myöskään usko kirkon oppeihin, mutta tuskin olisin jaksanut erota, jos ei jäsenyydestä mitään olisi tarvinnut maksaa.

Vierailija
51/104 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin samana päivänä kun sain ajokortin eli heti 18-vuotis syntymäpäiväni jälkeen vuonna 1999. Olin ateisti.. nykyisin ehkä enemmän agnostikko. Olen mennyt maistraatissa naimisiin kahden todistajan läsnäollessa kuten olen nuoresta lähtien toivonut. Lapsille olemme pitäneet nimenantojuhlat. Kuollessani minut tuhkataan ja tuhkat menkööt omaan metsään korkean vaaran laelle. Mihkn tässä olisi pitänyt kirkkoa tarvita? 

Lapset ovat vielä pieniä, mutta he saavat itse valita mihin he haluavat uskoa. Kerron jumalasta ja jeesuksesta yhtälailla kuten muistakin satuhahmoista, enkeleistä, keijuista ja joulupukista yms. Ei jumalassa mitään vikaa ole.. minä en vaan usko siihen.

Vierailija
52/104 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
53/104 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin, etten ollut tervetullut kirkkoon omana itsenäni. Koin ja koen kirkolliset liturgiat vieraannuttavina. Koin, että kirkon jumala on tuomitseva, syyllistävä, ankara – en siis lainkaan löytänyt mitään armoon ja hyväksyntään viittaavaa kirkon piiristä. Suhtautuminen homoseksuaaleihin on mielestäni puistattavaa, tosin se taitaa olla kenties muuttumassa. Arkkipiispa Mäkisen eilisen lausuman jälkeen mietin ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen, että ehkä vielä joskus voisin liittyä takaisin. Mutta tuskin lähivuosina. Koen edelleen kirkon edustaman uskon olevan ahdistavaa ja painostavaa. Oikeastaan ikinä en ole esimerkiksi keneltäkään uskovaiselta saanut minkäänlaista lähimmäisenrakkauteen viittaavaa. Vain tuomisemista, tekopyhyyttä ja ylimielisyyttä. No thanks.

Vierailija
54/104 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin että maksan lähes tuhat euroa vuodessa asiasta jota en koe ollenkaan omakseni.

Vierailija
55/104 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

94, anteeksi, en ole lukenut muita kirkosta eroamiskeskusteluita, enkä itsekään ole perillä noista hautausjutuista. Meidän sukulaiset on haudattu aina sinne, minne muut ev.lut. kirkkoon kuuluvat, jonka takia siis ihmettelinkin, että mihis ne muut haudataan :D tai tuhkataan.. Ja ikää on vielä sen verran vähän, ettei tuo ole ollut edes ajankohtaista oikeastaan millään tavalla. Kiitos kun kerroit :) -ap

Vierailija
56/104 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 09:54"]

Erosin ensisijaisesti sen vuoksi, että en usko jumalaan enkä muihinkaan yliluonnollisiin voimiin. Toinen syy on monien ( ei kaikkien eikä edes enemmistön) uskovaisten fanaattinen suvaitsemattomuus ja kaksinaismoralismi. En halua kuulua tällaiseen yhteisöön.

[/quote]

Sama. Uskovaisten kaksinaismoralismi ärsyttää. Mutta toisaalta ärsyttää sekin, miten kirkko yrittää nykyään olla niin nuorekas ja mielistellä vähän kaikkia. Ihan sama silti mitä tekevät, en jaa heidän uskoaan enkä halua tukea rahallisesti heidän toimintaansa.

Vierailija
57/104 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailma pikkuhiljaa tulee hulluksi

Vierailija
58/104 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
59/104 |
30.11.2014 |