Ehkäisypillerit/-rengas/-kapseli vai kierukka?
Mitä ehkäisyvalmistetta itse käytät?
Miksi?
Oletko tyytyväinen?
Paljonko on maksaa?
Itsellä alkaisi olla uusi ehkäisyvalmiste pian ajankohtainen, joten haluaisin kuulla kaikenlaisia kokemuksia ja mielipiteitä aiheesta. Mitä suosittelet tai et suosittele?
Kommentit (56)
Mulla on ollut kaikki, paitsi kapseli. tyytyväisin olen ollut kierukkaan. Se on niin helppo, ei tarvitse muistaa joka päivä... Lisäksi pillerit sekotti kuukautiset täysin ja rengaskin on hiukan hankala mun mielestä, kierukka taas vähensi runsaita kuukautisia.
Rengas on paras. Vähiten hormoneja kehoon ja aika halpa. Ei ole ollut sivuvaikutuksia
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 17:42"]Rengas on paras. Vähiten hormoneja kehoon ja aika halpa. Ei ole ollut sivuvaikutuksia
[/quote]
Minulla on ollut rengas käytössä monta vuotta, taukoa vain imetysajat. Nyt olen kuitenkin päätynyt siihen että kokeilen ainakin pari kuukautta olla sitä käyttämättä, koska minulle on alkanut tulla paljon mielialan muutoksia ja raivostun mielestäni paljon normaalia herkemmin. Viimeisellä käyttöviikolla alapäätä myös aina kirvelee ja tuntuu kuin olisi hiivatulehdus alkamassa. Nämä oireet häviävät aina sillä viikolla kun rengasta en käytä...
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 20:25"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 17:42"]Rengas on paras. Vähiten hormoneja kehoon ja aika halpa. Ei ole ollut sivuvaikutuksia
[/quote]
Minulla on ollut rengas käytössä monta vuotta, taukoa vain imetysajat. Nyt olen kuitenkin päätynyt siihen että kokeilen ainakin pari kuukautta olla sitä käyttämättä, koska minulle on alkanut tulla paljon mielialan muutoksia ja raivostun mielestäni paljon normaalia herkemmin. Viimeisellä käyttöviikolla alapäätä myös aina kirvelee ja tuntuu kuin olisi hiivatulehdus alkamassa. Nämä oireet häviävät aina sillä viikolla kun rengasta en käytä...
[/quote]
Niin ja jäi vielä kirjoittamatta, että seksihaluja ei ole tällä hetkellä lainkaan, ei yhtään! Senkin takia haluan kokeilla olla kokonaan ilman rengasta, että näen palautuuko halut vai onko se jostain muusta kiinni.
Minipillerit käytössä koska imetän vielä. Tosin lääkäri sanoi etten enää saisi yhdistelmiä koska synnytyksen jälkeen ollut kerran aurallinen migreeni. Kapselia en halunnut koska pillerit on sitten helpompi lopettaa jos totean että nämä ei minulle sovi.
*Paljonko maksaa, minkä hintainen siis on :D Ajatuksissa jäi toi "on" tonne, kun alunperin mietin kirjoittavani että paljonko hintaa on per kuukausi tai kappale, riippuu vähän mistä kyse.
AP
Tällä hetkellä minipillerit käytössä ja ihan hyvät olleet. Laitatan kierukan kunhan synnytyksestä on kulunut puoli vuotta helmikuussa. :)
Rengas käytössä jo vuosikausia ja tyytyväinen olen. Käytän aina kaksi putkeen, menkat on todella niukat, pikkuhousunsuojilla pärjää.
Aikaisemmin käytin pillereitä, mutta kyllä tämä on huolettomampi vaihtoehto.
Ilman hormoneja en halua olla, koska haluan säännölliset ja niukat kuukautiset.
Kapseli. Ei tarvitse ottaa pois tai takaisin tietyin väliajoin. Maksaa noin 180€/3vuotta. Itselläni 4s tai 5s menossa. En halua kierukkaa, koska ajatus inhottaa jotenkin. Kapselin poisto, laitto tai vaihto on nopea ja kivuton toimenpide. Implanon, nyt Nexplanon, Jadellea en halunnut, liikaa huonoja juttuja kuullut.
E-pillerit ei sopineet, kondomeihin pelkästään en luota. On mukavaa kun ei ole enää mielialan vaihteluja, eikä menkkojakaan kuin pari kertaa vuodessa.
Mulla on hormonikierukka. Laitoin Väestöliiton kautta sen, joten sille tuli hintaa Kelakorvauksien jälkeen joku n. 250 euroa (sisälsi kaksi käyntiä, joista ensimmäisessä siis pohdittiin mikä ehkäisy olisi juuri mulle sopiva jne.)
Olen tyytyväinen - halusin siirtyä kondomista mieluiten nimenomaan (joko hormoni- tai kupari)kierukkaan nopeasti ja se myös onnistui Väestöliiton kautta, kun julkisella olisin joutunut jonottamaan pitkään. Mulla kävi kyllä oikeasti varmaan melko hyvä tuurikin, sillä ensimmäisen yhteydenoton ja kierukan laiton välillä oli vajaa viikko. Onneksi oli säästöjä niin pystyi ottamaan niin pikaisesti, vaikka varauduin monien kuukausien jonoon.