Järkyttävä kurkkukipu!
Siis mitä tämä on? Lievä kurkkukipu jatkunut melkein viikon ja eilen kipu koveni oikealla puolella ja nyt haittaa todella nielemistä. Kurkku on arka myös ulkopuolelta kokeillessa. Kuumetta ei ole eikä muutakaan.
Joten nyt jelppiä tähän! Keinoja kurkkukivun selättämiseen vai pitäisikö jo hakeutua lääkäriin?
Kommentit (54)
Siitä on jo 15 vuotta, kun mulla oli paise kurkussa. En muista, näinkö itse siellä paisetta. Kurkku oli tolkuttoman kipeä ja loppuvaiheessa lähti ääni. Särkylääkkeetkään eivät juuri auttaneet. Lekuriin ja lääkekuurille.
14
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 22:23"]Tekeekö ne paiseelle jotain?
[/quote]
Mulla autto lääkekuuri. Joskus kuulemma joudutaan leikkaamaan.
14
Toivottavasti tää on vaan joku virus ilman kuumetta!
Ap
Puuduttavat nielun ja avaavat veitsellä paiseen. Kurkkaapa sinne nieluun ite että poikkeaako se kitakieleke keskiviivasta jommalle kummalle puolelle. Onko kaulalla turvotusta tai näkyvää punotusta? Tollanen nuhaton ja yskätön kurkkukipu viittaisi angiinaan mutta kuumetta sillon yleensä on.
Kiitos neuvoista, pitää kokeilla kaikki kikat!
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 22:32"]Puuduttavat nielun ja avaavat veitsellä paiseen. Kurkkaapa sinne nieluun ite että poikkeaako se kitakieleke keskiviivasta jommalle kummalle puolelle. Onko kaulalla turvotusta tai näkyvää punotusta? Tollanen nuhaton ja yskätön kurkkukipu viittaisi angiinaan mutta kuumetta sillon yleensä on.
[/quote]
Kurkku on kipeä myös ulkopuolelta puristaessa. Kitakieleke on ihan normaalissa kohdassa.
Ap
Hauska toi vaahtokarkkihohje! Jospa kerrankin olis sairaus, johon purisi semmoinen lääke, joka maistuis mullekin :)
Hmm, ei kukaan tietäis sairautta, johon tepsis kirpeät kolapääkallot? Voisin tässä vähän lääkitä itseäni...
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 22:23"]Tekeekö ne paiseelle jotain?
[/quote]
Mulla oli vuosi sitten paise syvällä nielussa, työterveyslääkäri passitti saman tien päivystykseen, ja siellä se puudutuksen jälkeen ihan ronkittiin puhki ja samalla "imuroitiin" mätä pois. Viisi päivää olin osastolla, kun veriarvot ei ottanut laskeakseen.
Itse en nähnyt paisetta, oli niin syvällä.
Mutta ap'nä menisin näyttämään vaikka huomenna päivystykseen.
Pahimpaan kipuun voit kokeilla suolavedellä kurlaamista, mulla auttaa yleensä. Eli siis lämpimään (ei kuumaan) veteen teelusikallinen suolaa ja kurlaa sillä niin pitkään kuin jaksat. Älä niele, rupeaa oksettamaan.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 22:06"]Paise [/quote] Pitäiskö kurkussa näkyä joku paise? Ap
[/quote]
Ei se välttämättä näy. Vaatii käynnin erikoislääkärillä. Suosittelen, että käyt lääkärissä.
Mulla on ollut kaksi viikkoa kurkku todella kipeä, ei juuri muita oireta. Lääkäri ei lähettänyt nieluviljelyyn vaan epäili adeno-virusta.
Aukeaako suu kunnolla? Voi olla paise jos käy ahtaammaksi ja kuume nousee lekuriin t. Alalla
Joko olet kokeilllut maksimiannoksen buranaa tms. särkylääkettä?
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 22:09"]Kuumaa ja kuumaa. Angiinan huomaa jos on. Mikäli ääni pihisee niin ei saa puhua eikä kuiskata. Onnistuu oikein hyvin mulla vaikka oonkin puhelias.
[/quote]
Kuuma voi myös ärsyttää. Mä en voi kurkkukipuisena niellä mitään kuumaa, sattuu liikaa. Sen sijaan kaikki kylmä ja hiilihapotettu ln6helppoa niellä.
Paise sanon minäkin. Kamalinta ikinä, tsemppiä!
Huomenna siis hakemaan buranaa! Yleensä mulla on noussut kuume tai edes nenä vuotanut kurkku kivun yhteydessä mutta ei nyt.
Ap