Saamelaisten käsityökulttuuri uhkaa loppua kokonaan, kun kukaan ei enää uskalla käyttää tai ostaa saamelaisia käsitöitä cancel-kulttuurin ta...
Turistit eivät enää uskalla ostaa tai käyttää saamelaisten tekemiä käsitöitä.
Asiaan liittyvä uutinen alkaa kohdasta 1m 30s: https://areena.yle.fi/1-50658787
Taitaa lopulta olla niin, että kulttuuri jota ei "omita" kuolee.
Kommentit (830)
Eihän saamelaisten käsityökulttuurin tuotteita kuulu muiden ostaa tai käyttääkään kuin saamelaisten itsensä. Myykööt tai lahjoittakoot toisilleen, eihän se kulttuuri voi ulkopuolisille myynnin varassa olla.
Vierailija kirjoitti:
Samaan rovioon "afrikkalaisten" heimo- ja norsuveistosten ja buddhakrääsän kanssa. Ettikööt ruokansa kaatopaikalta, kun ainoat tuottavat työt loppuu.
Osa lappikamaa saattaa olla kiinalaista. Lappilisä on lappituotteiden paha mainevika.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava juttu ja kuvastaa hyvin, miten koko keskustelu aiheuttaa sen, ettei ihmiset uskalla ostaa saamelaiskäsityöläisten koruja eikä käsitöitä. Kuka uskaltaa käyttää vaikkapa saamelaiskorvakoruja?
Laitappa kuva neljä tuulen-hattu päässä someen, niin sinut canceloidaan alta aikayksikön, miisat ja liisat joukolla loukkaantumassa, kuinka kehtaat omia vähemmistöjen kultturia. Ikävä juttu, mutta tähän tämä johtaa, kukaan ei halua tulla maalitetuksi tässä loukkaantumiskultturissa. Enpä itse noita sikahintaisia hattuja tai muitakaan vaatteita halua ostaa, vain sen takia että joku vartinvarttisaamelainen tulee poronverellä sen tuhrimaan.
Saamelaisten suhteen tunnen puhtaasti vahingoniloa. Surettaa kuitenkin ne kehitysmaiden lapset ja perheet, joiden toimeentulo on ollut vastaavien tuotteiden valmistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava juttu ja kuvastaa hyvin, miten koko keskustelu aiheuttaa sen, ettei ihmiset uskalla ostaa saamelaiskäsityöläisten koruja eikä käsitöitä. Kuka uskaltaa käyttää vaikkapa saamelaiskorvakoruja?
Laitappa kuva neljä tuulen-hattu päässä someen, niin sinut canceloidaan alta aikayksikön, miisat ja liisat joukolla loukkaantumassa, kuinka kehtaat omia vähemmistöjen kultturia. Ikävä juttu, mutta tähän tämä johtaa, kukaan ei halua tulla maalitetuksi tässä loukkaantumiskultturissa. Enpä itse noita sikahintaisia hattuja tai muitakaan vaatteita halua ostaa, vain sen takia että joku vartinvarttisaamelainen tulee poronverellä sen tuhrimaan.
Vartinvartti-saamelainen, hah.
Olen itsekin ollut osatamatta noita tuotteita ihan juuri tuosta syystä, vaikka Siidassa kävinkin. Lampussa roikkuu sen sijaan kiinalainen silkkikoriste, joka jaettiin osallistujille Kiinalainen uusivuosi-tapahtumassa. Mielelläni mainostan sitä kulttuuria, joka avautuu ulospäin.
rajoille pitää laittaa varoitus kyltit että turistit tietävät että matka muiston ostaminen suomesta on vakava rikos. kusitte omiin kenkä heiniinne.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla ostettiin surutta poronsarvia ja saamelaiskäsitöitä tuliaisiksi Lapista. Muistan kuinka meilläkin kotona oli niitä. Mutta ei meistä kukaan käyttänyt niitä. Poroonsarvetkin oli jossain varaston perällä.
Vaikka menisi kaapin perälle niin siinä on tuettu käsityöläistä. Ei kukaan tee työtä mistä ei saisi palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin ollut osatamatta noita tuotteita ihan juuri tuosta syystä, vaikka Siidassa kävinkin. Lampussa roikkuu sen sijaan kiinalainen silkkikoriste, joka jaettiin osallistujille Kiinalainen uusivuosi-tapahtumassa. Mielelläni mainostan sitä kulttuuria, joka avautuu ulospäin.
Oli ihan kamala se keissi missä pieni tyttö oli puettu geishaksi leikkiteekutsuille ja iloisesti poseerasi. Haukuttiin ympäri nettiä aivan lyttyyn kamalilla sanoilla ja syytettiin kulttuurillisesta omimisesta. Pieni lapsi.
Yksikään haukku ei tullut japanilaisilta jotka päinvastoin olivat iloisia että jotkut arvostavat heidän kulttuuriaan noin ja ihailivat vielä miten hyvin asu oli toteutettu. Kaikki möly tuli länsimaalaisilta puolestaloukkaantujilta.
Pitää kai laittaa nuo lapinlapaset roskiin :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin ollut osatamatta noita tuotteita ihan juuri tuosta syystä, vaikka Siidassa kävinkin. Lampussa roikkuu sen sijaan kiinalainen silkkikoriste, joka jaettiin osallistujille Kiinalainen uusivuosi-tapahtumassa. Mielelläni mainostan sitä kulttuuria, joka avautuu ulospäin.
Oli ihan kamala se keissi missä pieni tyttö oli puettu geishaksi leikkiteekutsuille ja iloisesti poseerasi. Haukuttiin ympäri nettiä aivan lyttyyn kamalilla sanoilla ja syytettiin kulttuurillisesta omimisesta. Pieni lapsi.
Yksikään haukku ei tullut japanilaisilta jotka päinvastoin olivat iloisia että jotkut arvostavat heidän kulttuuriaan noin ja ihailivat vielä miten hyvin asu oli toteutettu. Kaikki möly tuli länsimaalaisilta puolestaloukkaantujilta.
Jossain museossa oli ollut Japaniteemapäivä ja japanilainen meni sinne kimonossa. Sai täyslaidallisen "kulttuurisesta omimisesta". Eli kyllä nämä vaan osaavat puolestaloukkaantua.
Vierailija kirjoitti:
Pitää kai laittaa nuo lapinlapaset roskiin :(
Siinä sitä kestävääkehitystä. Mitäs jos lähettäs ne vaikka tuonne Siidaan. Jos ne sieltä löytäs saamelaisiin käsiin takas?
Hauskinta tässä on se, että cancel-prinsseillä ja woke-prinsessoilla on itsellään kotona Buddha-patsaita, itämaiseen tyyliin kudottuja mattoja, unisieppareita jne. ja vanhimmilla ehkä jopa tribaalikuvioita tai kiinalaisia kirjaimia ihossaan. Silti muiden saamelaislapaset ovat turmio ja häväistys.
Jotenkin hauskaa miten tiedostavien ihmisten toiminta iskee takaisin ja kovaa.
Mutta ainakaan ei tapahdu hei kulttuurista omimista eli maailma on pelastettu, vaikka saamelaiskulttuuri siinä sivussa tuhoutuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin ollut osatamatta noita tuotteita ihan juuri tuosta syystä, vaikka Siidassa kävinkin. Lampussa roikkuu sen sijaan kiinalainen silkkikoriste, joka jaettiin osallistujille Kiinalainen uusivuosi-tapahtumassa. Mielelläni mainostan sitä kulttuuria, joka avautuu ulospäin.
Oli ihan kamala se keissi missä pieni tyttö oli puettu geishaksi leikkiteekutsuille ja iloisesti poseerasi. Haukuttiin ympäri nettiä aivan lyttyyn kamalilla sanoilla ja syytettiin kulttuurillisesta omimisesta. Pieni lapsi.
Yksikään haukku ei tullut japanilaisilta jotka päinvastoin olivat iloisia että jotkut arvostavat heidän kulttuuriaan noin ja ihailivat vielä miten hyvin asu oli toteutettu. Kaikki möly tuli länsimaalaisilta puolestaloukkaantujilta.
Jossain museossa oli ollut Japaniteemapäivä ja japanilainen meni sinne kimonossa. Sai täyslaidallisen "kulttuurisesta omimisesta". Eli kyllä nämä vaan osaavat puolestaloukkaantua.
Harmi kun länsimaalaiset puolestaloukkaantujat eivät itse tajua omaa nolouttaan.
Miten pitäisi suhtautua ystäviin, joiden kodissa on porontalja, vaikka he eivät ole mitään saamelaisia ?
Välit poikki kokonaan ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla ostettiin surutta poronsarvia ja saamelaiskäsitöitä tuliaisiksi Lapista. Muistan kuinka meilläkin kotona oli niitä. Mutta ei meistä kukaan käyttänyt niitä. Poroonsarvetkin oli jossain varaston perällä.
Vaikka menisi kaapin perälle niin siinä on tuettu käsityöläistä. Ei kukaan tee työtä mistä ei saisi palkkaa.
saamelaistyyppinen pannumyssy oli lapsuudenkodissani 70-luvulla..ei olla lappalaisia näytti kivalta silloin
Vierailija kirjoitti:
Miten pitäisi suhtautua ystäviin, joiden kodissa on porontalja, vaikka he eivät ole mitään saamelaisia ?
Välit poikki kokonaan ?
Kyllä kokonaan. Ja samaan aikaan häpäiset molemmat julkisesti, etteivät toiste tee näin.
Eli jos en investoi saamelaiseen käsityöhön on syrjintään syyllistyvä rasistinen juntti.
Mutta jos investoin saamelaiseen käsityöhön minun on visusti piilotettava se kellarin komeroon etten vain syyllisty kulttuurin omimiseen.
Hmm. Pitäkää tunkkinne, sekä 4-tuulenlakkinne.
Mitä väliä?