Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selittämätöntä lihaskatoa

Vierailija
28.11.2014 |

Onko kukaan kokenut tällaista? Minulla on ollut oireita n. 4 vuotta, lääkärillä on käyty ja ENMG:n mukaan ei pitäisi olla olla mitään hermoissa vialla, pääkin on kuvattu ja kasvaimia ei ole, kortisoli koholla mutta hormonisairauksia ei todettu. Elämä pilalla, tuntuu että lihakset pienenevät ja heikkenevät päivä päivältä, nieleminen vaikeampaa, nivelongelmia yms. Päivät menee makoillessa kotona. Olen työkyvytön ja ikää 21.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:15"]Ei kai MS-tautia ENMG-tutkimuksella selvitetä..
[/quote]

Eipä taidettakaan selvittää, nyt kun luin enemmän. Olin ajatellut että kun se liittyy hermoihin niin selviäisi tuossa ENMG-tutkimuksessa mutta pikaisella googlauksella selvisi että se todetaankin magneettikuvauksella ja selkäydinnäytteellä. No, pääni on kuvattu kuitenkin ja selkäydinnäyte myös otettu aiemmin tänä vuonna eli ei silti pitäisi olla siitä taudista kyse kohdallani.
-Ap

Vierailija
62/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 10:56"]

51: En tiedä polymyosiitista, ei ainakaan ole lääkärit maininnut tuota sairautta. Siihen ilmeisesti tarvitaan näytepala lihaksesta? Sellaista ei ole minulle kyllä tehty. 55: ahdistushäiriö minulla on aivan varmasti viimeistään tämän sairasteltelun jäljiltä. Ymmärrän myös kunnollisen hengittäminen tärkeyden mutta nämä ei selitä lihaskatoa

[/quote]

Koepalan ottamisella voidaan testata monta tautia ja jos jotain löytyy saat lihaskatoa hillitsevät lääkkeet.
[/quote]

Kiitos tiedosta. Osaatko sanoa minkä alan lääkäriltä tästä tulisi kysyä? Yksityiseltä varmasti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 12:34"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:08"]Ylirasitustila. Kuntoilisit vain kolmesti viikossa. Moni aloittaa liian tehokkaasti ja sisulla. Siinä on tuhon resepti. Kärsivällisesti ja vähän. Nyt pidät liikunnasta lepoa vuoden. Syöt terveellisesti ja korkeintaan kävelet ja pyöräilet. Ensimmäinen oire rasitustilasta on yöhikoilu ja unettomuus. Tätä jos jatkaa päiviä tai viikkoja niin kroppa menee täysin käyttökelvottomaksi jopa vuodeksi tai puoleksi. Liikunnan vaaroista ei varoteta tarpeeksi, koska harvalla on sisua vetää kovia treenejä. Pahinta on jos aloittelija aloittaa liian rankalla harjoitusohjelmalla. [/quote] Sitä epäilin joskus alkuaikoina, ihan varmasti olin ylirasitustilassa syömishäiriöaikoinani. Olen kuitenkin (pakosta) tässä lepäillyt kaksi vuotta eikä asia ole ratkennut. Ehkä tuo ylirasitustila laukaisi jonkun vakavamman sairauden? En tiedä onko sellainen mahdollista, mietinpä vain.

[/quote]

Oletko sairastanut jonkun virustaudit? 
[/quote]

En tietääkseni

Vierailija
64/85 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 09:19"]Kenne mielestä ne ihakset katoavat? Onko tuo oma subjektiivinen tunteesi, vai onko lääkäri havainnut saman?
[/quote]

Lihakset ovat selkeästi pienemmät kuin aiemmin, sen voi nähdä silmillä ja tuntee kun esim. käsivarren lihaksia tunnustelee. Lisäksi tuolilta nousu, purkkien avaaminen, kyykistyminen on vaikeaa. Pieniäkin liikkeitä tehdessä tuntuu että käytettävä lihas rikkoutuu (se on siis tunne, en tiedä mitä lihaksessa oikeasti tapahtuu mutta en osaa paremmin tätä tunnetta kuvailla). Lääkäri ei osaa sanoa mitään, on vaan lähetellyt kokeisiin joiden tulokset ovat olleet normaalin rajoissa. Tulehdusta on kyllä elimistössä kokeiden mukaan mutta kukaan ei osaa sanoa mistä se johtuu.

Vierailija
65/85 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 09:16"]

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 14:11"]Onko kukaan kokenut tällaista? Minulla on ollut oireita n. 4 vuotta, lääkärillä on käyty ja ENMG:n mukaan ei pitäisi olla olla mitään hermoissa vialla, pääkin on kuvattu ja kasvaimia ei ole, kortisoli koholla mutta hormonisairauksia ei todettu. Elämä pilalla, tuntuu että lihakset pienenevät ja heikkenevät päivä päivältä, nieleminen vaikeampaa, nivelongelmia yms. Päivät menee makoillessa kotona. Olen työkyvytön ja ikää 21. [/quote] Mene heti lääköriin. Tuo pitää tutkia

[/quote]

Anoreksia ja masennus.
[/quote]

Olen kyllä aiemmin sairastanut syömishäiriötä, itsekin epäilin onko siitä jäänyt jotain pysyviä vaurioita mutta kaikki ammattilaiset joiden kanssa olen keskustellut ovat sitä mieltä ettei tämänkaltaiset oireet ole normaaleja. Olen kuitenkin jopa ylipainoinen nykyään, paino noussut kahdessa vuodessa monta kymmentä kiloa, ja kaikki tuntuu olevan rasvaa

Vierailija
66/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tutkittu myastenian mahdollisuus?

Vierailija
67/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:25"]

Tulehdukselliset lihastaudit: 

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/haku;jsessionid=81B7D7B99C7A5731A2D1EEE9694C07AB?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_lifecycle=0&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_hakusana=haimasyöpä&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_p_frompage=haku&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_viewType=viewArticle&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_tunnus=duo30257

[/quote]

No AP, luintko ja googlasitko nämä tulehdukselliset lihassairaudet? Kuvasit monta näiden oiretta, mutta tietysti johtuuko se siitä, että olet ensin lukenutkin oirelistan ja sitten löytänyt ne itseltäsi - jos asia ei ole näinpäin, niin tutustuisin näihin.

Vierailija
68/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

CSF eli krooninen väsymysoireyhtymä voi aiheuttaa kuvailemasi kaltaisia oireita. Googlaamalla löytyy paljon tietoa suomeksikin.

Vierailija
69/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 13:46"]

CSF eli krooninen väsymysoireyhtymä voi aiheuttaa kuvailemasi kaltaisia oireita. Googlaamalla löytyy paljon tietoa suomeksikin.

[/quote]

Siis CFS, Cronic Fatigue Syndrome. Meni kirjaimet väärään järjestykseen.

Vierailija
70/85 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ALS?

Vierailija
71/85 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei hakeudu borrelioosikokeisiin! Ja mikäli sinulla on toiseen vaiheeseen edennyt borrelioosi se ei tavanomaisessa kokeessa näy. Yle areenassa katsottavissa vielä dokkari tästä-suosittelen.

Vierailija
72/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

68: En tiedä onko tutkittu erikseen myasteniaa. Siinä on ilmeisesti silmien oireet pääosassa? Mielestäni silmäni toimivat normaalisti vaikka ovat kuivat ja punoittavat usein.

69: Kiitos linkistä. Olen aiemminkin näistä jotain lukenut mutta on niin monta lihassairautta että en muista kaikkien nimiä ja mitä eroavaisuuksia niillä on. Oireeni alkoivat ennen kuin tiesin että on tällaisia sairauksia, en ole vain lukenut oirelistaa ja päättänyt että tämä minulla on. Pitänee kysyä lääkäriltä.

70: Olen kuullut paljon CFS:stä ja äitini painostuksesta soitinkin viime kesänä Unesta-klinikalle jossa on sitä hoitava lääkäri, mutta sieltä ei vastattu. Myöhemmin luin että klinikka lopettaa toimintansa, siksi eivät varmaan vastanneet puheluihin. En tiedä pitäisikö etsiä joku toinen asiasta tietävä, sellaista ei kuitenkaan löydy omasta kaupungistani.

Vierailija
73/85 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä siis johdu liikunnan puutteista, kun oireet alkoivat olin hyvinkin aktiivinen. Nyt ei kehoni enää kestä sellaista rasitusta

Vierailija
74/85 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

73: kiitos. En uskokaan täältä diagnoosia saavani mutta on lohduttavaa kuulla jos muut ovat kärsineet samoista oireista ja parantuneet. Tuntuu välilä että on niin yksin tässä.

73: kiitos tiedosta. Mulla on hemoglobiini kyllä laskenut siitä mitä se oli vuosia, mutta se on niissä viitearvojen rajoissa niin sille ei olla tehty mitään

Vierailija
75/85 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 03:48"]73: kiitos. En uskokaan täältä diagnoosia saavani mutta on lohduttavaa kuulla jos muut ovat kärsineet samoista oireista ja parantuneet. Tuntuu välilä että on niin yksin tässä.

73: kiitos tiedosta. Mulla on hemoglobiini kyllä laskenut siitä mitä se oli vuosia, mutta se on niissä viitearvojen rajoissa niin sille ei olla tehty mitään
[/quote]

Viime kommentti oli siis 74:lle

Vierailija
76/85 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, mene neurologille, joka on perehtynyt lihassairauksiin. oliko heikkoutta ja lihaskatoa kasvoissa, ylä- vai alaraajoissa, symmetrisesti?

Vierailija
77/85 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 04:07"]ap, mene neurologille, joka on perehtynyt lihassairauksiin. oliko heikkoutta ja lihaskatoa kasvoissa, ylä- vai alaraajoissa, symmetrisesti?
[/quote]

Lihasheikkoutta ja -katoa on aikalailla tasaisesti ympäri kehoa mutta oikea puoli on aina ollut hieman heikompi ja pienempi. Sitä ei kuitenkaan silmillä huomaa.

Vierailija
78/85 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

dystrofia myotonica, jos suvussa on vastaavaa...

Vierailija
79/85 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 04:15"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 04:07"]ap, mene neurologille, joka on perehtynyt lihassairauksiin. oliko heikkoutta ja lihaskatoa kasvoissa, ylä- vai alaraajoissa, symmetrisesti?
[/quote]

Lihasheikkoutta ja -katoa on aikalailla tasaisesti ympäri kehoa mutta oikea puoli on aina ollut hieman heikompi ja pienempi. Sitä ei kuitenkaan silmillä huomaa.
[/quote]

Niin ja kun oireet alkoivat silloin n. 4 vuotta sitten niin huomasin sen ensin reisistä ja käsivarsista. Myöhemmin huomasin selässä, niskassa ja hartioissa ongelmia ja nielemisvaikeudet on uusin "juttu"

Vierailija
80/85 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 04:18"]dystrofia myotonica, jos suvussa on vastaavaa...
[/quote]

En ole kuullut että kenelläkään suvussa olisi