Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selittämätöntä lihaskatoa

Vierailija
28.11.2014 |

Onko kukaan kokenut tällaista? Minulla on ollut oireita n. 4 vuotta, lääkärillä on käyty ja ENMG:n mukaan ei pitäisi olla olla mitään hermoissa vialla, pääkin on kuvattu ja kasvaimia ei ole, kortisoli koholla mutta hormonisairauksia ei todettu. Elämä pilalla, tuntuu että lihakset pienenevät ja heikkenevät päivä päivältä, nieleminen vaikeampaa, nivelongelmia yms. Päivät menee makoillessa kotona. Olen työkyvytön ja ikää 21.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 14:11"]

Onko kukaan kokenut tällaista? Minulla on ollut oireita n. 4 vuotta, lääkärillä on käyty ja ENMG:n mukaan ei pitäisi olla olla mitään hermoissa vialla, pääkin on kuvattu ja kasvaimia ei ole, kortisoli koholla mutta hormonisairauksia ei todettu. Elämä pilalla, tuntuu että lihakset pienenevät ja heikkenevät päivä päivältä, nieleminen vaikeampaa, nivelongelmia yms. Päivät menee makoillessa kotona. Olen työkyvytön ja ikää 21.

[/quote]

Onko polymyosiitti tutkittu?

Vierailija
42/85 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 05:21"]

Sulla on siis lihasheikkoutta? Mene lekuriin ja kerro siitä. Höpinäsi lihasten mystisestä katoamisesta kuulostaa sktsolta. Hanki risperidonia ja katotaan 6kk päästä uusiksi.

[/quote]

Älä ole noin tyly. D- ja B12-vitamiinienkin puute aiheuttaa lihasheikkoutta.

Vierailija
44/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 09:16"][quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 14:11"]Onko kukaan kokenut tällaista? Minulla on ollut oireita n. 4 vuotta, lääkärillä on käyty ja ENMG:n mukaan ei pitäisi olla olla mitään hermoissa vialla, pääkin on kuvattu ja kasvaimia ei ole, kortisoli koholla mutta hormonisairauksia ei todettu. Elämä pilalla, tuntuu että lihakset pienenevät ja heikkenevät päivä päivältä, nieleminen vaikeampaa, nivelongelmia yms. Päivät menee makoillessa kotona. Olen työkyvytön ja ikää 21.
[/quote]

Mene heti lääköriin. Tuo pitää tutkia
[/quote]

Osaat lukea? Vai onko vain ymmärryksessä vika?

Vierailija
45/85 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa outoa ettei mitään syytä löydy. MS-tauti tai joku lihasrappeuma?

Vierailija
46/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit saada KELA:n tukea jos kukaan lääkäreistä ei ole löytänyt mitään.

Anteeksi vaan, mutta tässä ei oikein kaikki kohtaa. KELA maksaa työnantajalle jos todettu sairaus on alussa, oliko se nyt pari viikkoa ja sitten myöhemmin maksetaan suoraan työntekijälle. 75 päivää voi olla sairaana lääkärin A-todistuksella mutta sitten pitää oikeasti se diagnoosi löytyä eli jokin sairaus jonka perusteella saa B-todistuksen ja olla vuosikaudet saikulla.

Jos olet opiskelija niin vielä vähemmin olet KELA:n korvausten piirissä.

Vierailija
47/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 07:27"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 06:32"]Veikkaisin psyykettä. Olet sen ikäinen että psyyke ja hormoonitoiminta heittelee kovasti.

Jos sinulla olisi jokin selkeä siraus olisi se jo neljässä vuodessa aiheuttanut todellisia näkyviä ongelmia ja jopa kuoleman jos kyseessä olisi vakava sairaus.

Joku ilmeisesti mahdollistaa sinun kotona makoilun. Koska et ole virallisesti sairas et voi olla työkyvyttömyyseläkkeellä. Joku maksaa sinun asuntosi,ruokasi,vaatteesi, nettisi, hoitaa asioitasi ja huolehtii kaikesta. Tämä joku on se joka on sinulle aiheuttanut tuon tilan josta kerroit. Jos häntä ei olisi olisit ihan normaali nuori nainen.
[/quote]

Psyyke ei aiheuta näin invalidisoivia lihasoireita. Saan Kelalta tukea joten kukaan ei mahdollista kotona makoiluani. En haluaisi mitään niin paljon kuin pystyä käymään töissä ja elää normaalia elämää
[/quote]psyyke voi aiheuttaa ihan mitä vaan, ennen oli tavallista katatonia ja erilaiset hysteeriset oireet, jopa halvaukset, kun pää petti, veikkaan sulla ahdistushäiriötä
pinnallinen hengityksesi saa aikaan pyörrytyksen ja jaksamattomuuden, se on kehä
tarkkailet itseäsi koko ajan

Vierailija
48/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

SMA-tauti sopisi kuvaan. Käy geenitesteissä.

Vierailija
49/85 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on, en jaksa enää. Lihakset häviää silmissä, en kestä tätä ahdistusta. Ei pitäisi olla MS-tauti kun ENMG oli selvä. Lihasrappeumasta en tiedä, mulle vaan aina sanotaan että tulokset on normaalit mutta en tiedä onko kaikkia testattu

Vierailija
50/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

51: En tiedä polymyosiitista, ei ainakaan ole lääkärit maininnut tuota sairautta. Siihen ilmeisesti tarvitaan näytepala lihaksesta? Sellaista ei ole minulle kyllä tehty.

55: ahdistushäiriö minulla on aivan varmasti viimeistään tämän sairasteltelun jäljiltä. Ymmärrän myös kunnollisen hengittäminen tärkeyden mutta nämä ei selitä lihaskatoa

Vierailija
51/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 10:38"]SMA-tauti sopisi kuvaan. Käy geenitesteissä.
[/quote]

Ehkä tyhmä kysymys, mutta minkä alan lääkäri tekee näitä geenitestejä?

Vierailija
52/85 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 14:11"]Onko kukaan kokenut tällaista? Minulla on ollut oireita n. 4 vuotta, lääkärillä on käyty ja ENMG:n mukaan ei pitäisi olla olla mitään hermoissa vialla, pääkin on kuvattu ja kasvaimia ei ole, kortisoli koholla mutta hormonisairauksia ei todettu. Elämä pilalla, tuntuu että lihakset pienenevät ja heikkenevät päivä päivältä, nieleminen vaikeampaa, nivelongelmia yms. Päivät menee makoillessa kotona. Olen työkyvytön ja ikää 21.
[/quote]

Mene heti lääköriin. Tuo pitää tutkia

Vierailija
53/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylirasitustila. Kuntoilisit vain kolmesti viikossa. Moni aloittaa liian tehokkaasti ja sisulla. Siinä on tuhon resepti.

Kärsivällisesti ja vähän. Nyt pidät liikunnasta lepoa vuoden. Syöt terveellisesti ja korkeintaan kävelet ja pyöräilet.

Ensimmäinen oire rasitustilasta on yöhikoilu ja unettomuus. Tätä jos jatkaa päiviä tai viikkoja niin kroppa menee täysin käyttökelvottomaksi jopa vuodeksi tai puoleksi. Liikunnan vaaroista ei varoteta tarpeeksi, koska harvalla on sisua vetää kovia treenejä. Pahinta on jos aloittelija aloittaa liian rankalla harjoitusohjelmalla.

Vierailija
54/85 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenne mielestä ne ihakset katoavat? Onko tuo oma subjektiivinen tunteesi, vai onko lääkäri havainnut saman?

Vierailija
55/85 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 09:16"]

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 14:11"]Onko kukaan kokenut tällaista? Minulla on ollut oireita n. 4 vuotta, lääkärillä on käyty ja ENMG:n mukaan ei pitäisi olla olla mitään hermoissa vialla, pääkin on kuvattu ja kasvaimia ei ole, kortisoli koholla mutta hormonisairauksia ei todettu. Elämä pilalla, tuntuu että lihakset pienenevät ja heikkenevät päivä päivältä, nieleminen vaikeampaa, nivelongelmia yms. Päivät menee makoillessa kotona. Olen työkyvytön ja ikää 21. [/quote] Mene heti lääköriin. Tuo pitää tutkia

[/quote]

Anoreksia ja masennus.

Vierailija
56/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai MS-tautia ENMG-tutkimuksella selvitetä..

Vierailija
58/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:08"]Ylirasitustila. Kuntoilisit vain kolmesti viikossa. Moni aloittaa liian tehokkaasti ja sisulla. Siinä on tuhon resepti.

Kärsivällisesti ja vähän. Nyt pidät liikunnasta lepoa vuoden. Syöt terveellisesti ja korkeintaan kävelet ja pyöräilet.

Ensimmäinen oire rasitustilasta on yöhikoilu ja unettomuus. Tätä jos jatkaa päiviä tai viikkoja niin kroppa menee täysin käyttökelvottomaksi jopa vuodeksi tai puoleksi. Liikunnan vaaroista ei varoteta tarpeeksi, koska harvalla on sisua vetää kovia treenejä. Pahinta on jos aloittelija aloittaa liian rankalla harjoitusohjelmalla.
[/quote]

Sitä epäilin joskus alkuaikoina, ihan varmasti olin ylirasitustilassa syömishäiriöaikoinani. Olen kuitenkin (pakosta) tässä lepäillyt kaksi vuotta eikä asia ole ratkennut. Ehkä tuo ylirasitustila laukaisi jonkun vakavamman sairauden? En tiedä onko sellainen mahdollista, mietinpä vain.

Vierailija
59/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 10:56"]

51: En tiedä polymyosiitista, ei ainakaan ole lääkärit maininnut tuota sairautta. Siihen ilmeisesti tarvitaan näytepala lihaksesta? Sellaista ei ole minulle kyllä tehty. 55: ahdistushäiriö minulla on aivan varmasti viimeistään tämän sairasteltelun jäljiltä. Ymmärrän myös kunnollisen hengittäminen tärkeyden mutta nämä ei selitä lihaskatoa

[/quote]

Koepalan ottamisella voidaan testata monta tautia ja jos jotain löytyy saat lihaskatoa hillitsevät lääkkeet.

Vierailija
60/85 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 11:08"]Ylirasitustila. Kuntoilisit vain kolmesti viikossa. Moni aloittaa liian tehokkaasti ja sisulla. Siinä on tuhon resepti. Kärsivällisesti ja vähän. Nyt pidät liikunnasta lepoa vuoden. Syöt terveellisesti ja korkeintaan kävelet ja pyöräilet. Ensimmäinen oire rasitustilasta on yöhikoilu ja unettomuus. Tätä jos jatkaa päiviä tai viikkoja niin kroppa menee täysin käyttökelvottomaksi jopa vuodeksi tai puoleksi. Liikunnan vaaroista ei varoteta tarpeeksi, koska harvalla on sisua vetää kovia treenejä. Pahinta on jos aloittelija aloittaa liian rankalla harjoitusohjelmalla. [/quote] Sitä epäilin joskus alkuaikoina, ihan varmasti olin ylirasitustilassa syömishäiriöaikoinani. Olen kuitenkin (pakosta) tässä lepäillyt kaksi vuotta eikä asia ole ratkennut. Ehkä tuo ylirasitustila laukaisi jonkun vakavamman sairauden? En tiedä onko sellainen mahdollista, mietinpä vain.

[/quote]

Oletko sairastanut jonkun virustaudit?