Ulosotto ja palkka
En ole koskaan ennen ollut ulosotossa, niin en tiedä miten tämä toimii. Eli miten he siitä palkasta vievät jonkun osuuden, siis käytännössä? Saako työnantaja tietää että olen ulosotossa?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Kun velallinen on maksanut ulosottoon säännöllisesti (keskeytymättä)vuoden verran velkaansa, saa hän anoa vapaakuukausia ulosotosta, jolloin palkkatilillä ei käydä.
Käytännössä nämä myönnetään aina, mutta sitä pitää vain muistaa anoa erikseen.
Sille löytyy ihan oma hakemus ulosottoasiain sivulta ja on ihan rutiinitoimenpide.
Palkanlaskijalle ilmoitetaan siis väliaikainen ulosotonkeskeytys ja velallinen saa normaalin palkan ilman vähennystä.
Tämä pätee vain tulorajaulosmittaukseen eli silloin, kun palkka on 2x suojaosuus. Kun se suojaosuus on eri palkansaajilla eri suuruinen huollettavien määrästä riippuen, siihen ei ole annettu täsmällistä euromäärää.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuupa jotenkin ikävälle jos työpaikalla tämä tulee laajasti tietoon. Koska en ole voinut vaikuttaa koronaan ja siitä seuranneeseen työttömyyteen ja siitä seuranneeseen henkilökohtaiseen konkurssiin. Olen aina yrittänyt hoitaa kaikki asiani täsmällisesti ja ajallaan, mutta korona katkaisi kamelin selän kun pankki ei suostunut lykkäämään opintolainan maksua. Pitää toivoa että maksuaikana en joudu kovin montaa työnantajaa käyttämään, ettei maine mene kokonaan...
Aika tyhmää syyttää koronaa. Ihan itse olet asiasi sössinyt kun et ole säästänyt pahan päivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa tietää. Nyt sua pidetään luuserina.
Suomalaisia on tällä hetkellä noin 500 000 henkilöä ulosotossa, joten aika yleisiä ovat valitettavasti talousvaikeudet nykysuomessa monista eri syistä.
Kaikki on suhteellista. Jos alle 10 % suomalaisista on noita luusereita niin onko se paljon? Siis yli 90 % hoitaa velkansa kunnialla.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja saa tietää, koska osa palkastasi menee ulosottoon. Miksi jouduit ulosottoon?
Luottotietojen menetys aiheuttaa monia ongelmia. Jos vaihdat työpaikkaa, niin monessa työpaikassa tarkastetaan myös työnhakijan luottotiedot. Ongelmia voi tulla myös vuokra-asuntoa hakiessa tai jos haet autoon pakollista liikennevakuutusta tai uutta matkapuhelinliittymää.
Juu nii v##tumaista ettei tätä ilmoitetaan jo hakuvaiheessa. Kiva levitellä näitä tietoja ja hakea paikkoja joihin ei sitten luottotietojen talia pääse. Puhelin liittymäkauppias sai ylipuhuttua ja sitten tulikin vuoden etukäteismaksu. Tarpeeksi hankalaa o  ilman tuollaisia turhia tekemisiä ja häpäisyjäkin.
Viimeksi kun katsoin niin n.300 € laskusta olisi jo pitänyt maksaa yli 100 €.  Ilmeisesti ei edes haluta että näitä pystyy kukaan maksaa vaan halutaan piinata kerran mokanneita ihmisiä vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja saa tietää, koska osa palkastasi menee ulosottoon. Miksi jouduit ulosottoon?
Luottotietojen menetys aiheuttaa monia ongelmia. Jos vaihdat työpaikkaa, niin monessa työpaikassa tarkastetaan myös työnhakijan luottotiedot. Ongelmia voi tulla myös vuokra-asuntoa hakiessa tai jos haet autoon pakollista liikennevakuutusta tai uutta matkapuhelinliittymää.
Juu nii v##tumaista ettei tätä ilmoitetaan jo hakuvaiheessa. Kiva levitellä näitä tietoja ja hakea paikkoja joihin ei sitten luottotietojen talia pääse. Puhelin liittymäkauppias sai ylipuhuttua ja sitten tulikin vuoden etukäteismaksu. Tarpeeksi hankalaa o ilman tuollaisia turhia tekemisiä ja häpäisyjäkin.
Viimeksi kun katsoin niin n.300 € laskusta olisi jo pitänyt maksaa yli 1000 €. Ilmeisesti ei edes haluta että näitä pystyy kukaan maksaa vaan halutaan piinata kerran mokanneita ihmisiä vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät varmuudella ainakin sitten kun pomo pyytää keskusteluun ja aloittaa surullisin silmin että kuule, sä et nyt taida oikeen kuulua meidän tiimiin..Yleensä pomot odottaa että koeaika on lopuillaan että saa hyvästä työntekijästä kaiken puristettua irti.
Juupajoo. Sitä paitsi olen nyt projektitöissä, joiden loppumispäivä selkeästi tiedetään.
Tuohan on hyvä työnantajalle kun pääsevät automaattisesti eroon ulosottoasiakkaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se siittä, rinta rottingille vaan ja pikku pystyt hoituu iloisesti röitä paiskoen.
Itse olen maksellut velkoja pois jo vuodesta 2011, vielä olis vähän vajaa 70.000 jäljellä ja tää loppuu mun osalta 2024. Sen verran saan liksaa, että puolet nettopalkasta vie vouti.Huh, onneksi sinulla on ilmeisesti vakituinen työpaikka? Itselläni summa ei edes kymmenesosaa tuosta, mutta silti tuntuu ihan musertavan isolle summalle koronatyöttömyyden jälkeen. Mahtaa olla voittajaolo kun pääset tuosta summasta eroon!
No en tiedä, voittaja ja voittaja. Alkuperäinen summa oli yli 150.000 ja kun pääsen nollille on ulosottoon mennyt reilusti yli 300.000 e.
Ehkä tästä jotain oppinut on.
Ihan kivat oppirahat. Eikö olisi ollut fiksua hoitaa asiat kuntoon ennen ulosottoa?
Vierailija kirjoitti:
Kun velallinen on maksanut ulosottoon säännöllisesti (keskeytymättä)vuoden verran velkaansa, saa hän anoa vapaakuukausia ulosotosta, jolloin palkkatilillä ei käydä.
Sille löytyy ihan oma hakemus ulosottoasiain sivulta ja on ihan rutiinitoimenpide.
Palkanlaskijalle ilmoitetaan siis väliaikainen ulosotonkeskeytys ja velallinen saa normaalin palkan ilman vähennystä.
Toi on niin väärin! Kyllä velallinen pitäisi niistää tyhjäksi joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläs nyt paskaa jauha. Kymmenen vuotta olen velkaa maksanut keskeytymättä ja neljä kertaa anonut vapaakuukautta eri syistä johtuen. Kertaakaan en ole saanut euroakaan helpotusta.
Ei se mikään automaatti ole.
Tämä oli musiikkia korville.
Jos palkan lisäksi saa 2 lapsesta elatusmaksua,otetaanko se huomioon tuloina?
Vai pelkästään palkka?
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskija sen vähentää ja toimittaa ulosottoon. Sitä en tiedä, kertooko pomolle.
T. juuri ulosotosta vapautunut.
Ei kerrota pomolle. Ei ole pomon asia tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläs nyt paskaa jauha. Kymmenen vuotta olen velkaa maksanut keskeytymättä ja neljä kertaa anonut vapaakuukautta eri syistä johtuen. Kertaakaan en ole saanut euroakaan helpotusta.
Ei se mikään automaatti ole.
Miksi et ole jo hakenut velkajärjestelyä?
Tämä 1/3 ei aina pidä paikkaansa vaan pätee lähinnä keskituloisiin perheettömiin. Pienistäkin tuloista jää aina suojaosuus ja siinä huomioidaan huollettavat, myös itse maksettu elatusmaksu.
Suojaosuus on sama riippumatta riitä, kuinka paljon velkoja on ulosotossa.
Tämä on se laskuri, jota palkanlaskijat käyttävät: https://asiointi2.oikeus.fi/ulosotto/#/maksukieltolaskuri