Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulosotto ja palkka

Vierailija
04.10.2021 |

En ole koskaan ennen ollut ulosotossa, niin en tiedä miten tämä toimii. Eli miten he siitä palkasta vievät jonkun osuuden, siis käytännössä? Saako työnantaja tietää että olen ulosotossa?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se siittä, rinta rottingille vaan ja pikku pystyt hoituu iloisesti röitä paiskoen.

Itse olen maksellut velkoja pois jo vuodesta 2011, vielä olis vähän vajaa 70.000 jäljellä ja tää loppuu mun osalta 2024. Sen verran saan liksaa, että puolet nettopalkasta vie vouti.

Huh, onneksi sinulla on ilmeisesti vakituinen työpaikka? Itselläni summa ei edes kymmenesosaa tuosta, mutta silti tuntuu ihan musertavan isolle summalle koronatyöttömyyden jälkeen. Mahtaa olla voittajaolo kun pääset tuosta summasta eroon!

No en tiedä, voittaja ja voittaja. Alkuperäinen summa oli yli 150.000 ja kun pääsen nollille on ulosottoon mennyt reilusti yli 300.000 e.

Ehkä tästä jotain oppinut on.

Vierailija
42/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--------> Toimeentulotukilaskelmassa päinvastoin huomioidaan kyllä se, että ulosotto ottaa asiakkaan palkasta osuuden. Eli toimeentulotuessa siis huomioidaan se, mitä todellisuudessa jää nettotulona käteen ulosoton jälkeen.

Kauanko tällainen on ollut olemassa? Itse kun yh:na tuskailin sitä, että palkka riittää hyvä kun vuokraan ja ruokaan ulosoton jälkeen. En mä mitään toimeentulotukea tajunnut hakea kun ajattelin, että ei sitä voi saada kun olen kerran töissä. Tuolloin toimeentulotukea sai vielä sossusta, ei Kelasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun velallinen on maksanut ulosottoon säännöllisesti (keskeytymättä)vuoden verran velkaansa, saa hän anoa vapaakuukausia ulosotosta, jolloin palkkatilillä ei käydä.

Käytännössä nämä myönnetään aina, mutta sitä pitää vain muistaa anoa erikseen.

Sille löytyy ihan oma hakemus ulosottoasiain sivulta ja on ihan rutiinitoimenpide.

Palkanlaskijalle ilmoitetaan siis väliaikainen ulosotonkeskeytys  ja velallinen saa normaalin palkan ilman vähennystä.

Vierailija
44/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuloja ulosotto voi sitten viedä?

- Ulosotto kohdistuu esimerkiksi palkkaan ja eläkkeeseen 1/3 osa menee.

- Veronpalautus menee suoraan kokonaisuudessaan ulosottoon.

- Ansiosidonnaisesta työttömyyspäivärahasta ulosmitataan (mutta ei työmarkkinatuesta eikä peruspäivärahasta) 1/3 osa.

-Lomaraha 1/3 osa.

Kyllä siitä nettopalkasta menee jopa 5/6 osaa ulosottoon, jos tienaa tarpeeksi. Ei kuitenkaan koskaan yli puolta nettopalkasta. Eli tietyn rajan jälkeen vouti vie nettoansiot lähes kokonaan, kunnes tulee tuo puolet netosta vastaan.

Vierailija
45/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun velallinen on maksanut ulosottoon säännöllisesti (keskeytymättä)vuoden verran velkaansa, saa hän anoa vapaakuukausia ulosotosta, jolloin palkkatilillä ei käydä.

Sille löytyy ihan oma hakemus ulosottoasiain sivulta ja on ihan rutiinitoimenpide.

Palkanlaskijalle ilmoitetaan siis väliaikainen ulosotonkeskeytys  ja velallinen saa normaalin palkan ilman vähennystä.

Äläs nyt paskaa jauha. Kymmenen vuotta olen velkaa maksanut keskeytymättä ja neljä kertaa anonut vapaakuukautta eri syistä johtuen. Kertaakaan en ole saanut euroakaan helpotusta.

Ei se mikään automaatti ole.

Vierailija
46/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--------> Toimeentulotukilaskelmassa päinvastoin huomioidaan kyllä se, että ulosotto ottaa asiakkaan palkasta osuuden. Eli toimeentulotuessa siis huomioidaan se, mitä todellisuudessa jää nettotulona käteen ulosoton jälkeen.

Kauanko tällainen on ollut olemassa? Itse kun yh:na tuskailin sitä, että palkka riittää hyvä kun vuokraan ja ruokaan ulosoton jälkeen. En mä mitään toimeentulotukea tajunnut hakea kun ajattelin, että ei sitä voi saada kun olen kerran töissä. Tuolloin toimeentulotukea sai vielä sossusta, ei Kelasta.

Muistaakseni ainakin (varmuudella) 2011 vuodesta lähtien on tämä käytänne ollut.

Kelan sivuiltakin voi (nykyään) lukea seuraavan tiedoksiannon:

Jos sinun tai perheenjäsenesi tulot ovat ulosoton kohteena,

tuloista huomioidaan vain ulosoton jälkeinen osuus.

- ulosottomiehen vahvistaman maksusuunnitelman mukainen maksu vähennetään myös huomioon otettavista tuloista.

(mutta vapaaehtoisesti maksettuja uo-suorituksia ei huomioida menoina,-----> niistä pitää aina olla tuo ulosottomiehen vahvistama maksusuunnitelma tositteena niin sitten huomioidaan menoina !)

Vierailija
47/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläs nyt paskaa jauha. Kymmenen vuotta olen velkaa maksanut keskeytymättä ja neljä kertaa anonut vapaakuukautta eri syistä johtuen. Kertaakaan en ole saanut euroakaan helpotusta.

Kylläpä vain on. Enkä jauha paskaa. Ulosottoviranomaisen harkinnan varassa on päätös, joten olen helkkarin pahoillani puolestasi että sinulle on sattunut mxXkku ulosottomies jos on moisen hylännyt!

Siitä on nimittäin olemassa laki, että velallisella on oikeus hakea vapaakuukaudet mikäli täyttää vapaakuukausien saamiseksi lain edellyttämät ehdot . Enintään kolme vuosittain voi saada.

Ulosoton lykkäystäkin saa mikäli on ollut työtön vuoden, ennen kuin saa työpaikan. 

Ulosoton summaa voidaan myös kohtuullistaa.

Paljon riippuu tosiaan kuinka asiat hoituu siitä, kuinka fiksu on hoitava uo-viranomainen.

Vierailija
48/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä vain on. Enkä jauha paskaa. Ulosottoviranomaisen harkinnan varassa on päätös, joten olen helkkarin pahoillani puolestasi että sinulle on sattunut mxXkku ulosottomies jos on moisen hylännyt!

Siitä on nimittäin olemassa laki, että velallisella on oikeus hakea vapaakuukaudet mikäli täyttää vapaakuukausien saamiseksi lain edellyttämät ehdot . Enintään kolme vuosittain voi saada.

Ulosoton lykkäystäkin saa mikäli on ollut työtön vuoden, ennen kuin saa työpaikan. 

Paljon riippuu tosiaan kuinka asiat hoituu siitä, kuinka fiksu on hoitava uo-viranomainen.

Ei voi saada, kun kaksi maksuvp kuukautta vuodessa!!!!

Vierailija
49/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi saada, kun kaksi maksuvp kuukautta vuodessa!!!!

Kylläpä vaan voi , luehan tästä (ja linkki vielä alla että voit vitallisilta sivuilta tarkistaa asian faktaksi):

" Tuloraja-ulosmittauksessa velalliselle annetaan kaksi vapaakuukautta vuodessa.

Muilla perusteilla vapaakuukausia voidaan antaa velallisen pyynnöstä enintään KOLME vuosittain .

Ja linkki sivulle mistä voit asian vielä omin silmin tarkistaa, tulee tässä

https://www.ulosottolaitos.fi/fi/index/tietoaulosotosta/tietoavelallise…

Vierailija
50/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni ainakin (varmuudella) 2011 vuodesta lähtien on tämä käytänne ollut.

Kelan sivuiltakin voi (nykyään) lukea seuraavan tiedoksiannon:

Jos sinun tai perheenjäsenesi tulot ovat ulosoton kohteena,

tuloista huomioidaan vain ulosoton jälkeinen osuus.

- ulosottomiehen vahvistaman maksusuunnitelman mukainen maksu vähennetään myös huomioon otettavista tuloista.

(mutta vapaaehtoisesti maksettuja uo-suorituksia ei huomioida menoina,-----> niistä pitää aina olla tuo ulosottomiehen vahvistama maksusuunnitelma tositteena niin sitten huomioidaan menoina !)

Ok. Eli olisin voinut tuosta hyötyä kolmisen vuotta. Sitten muutin avoliittoon enkä silloin olisi enää saanut toimeentulotukea puolison tulojen takia. Nykyään velat on jo maksettu.

Vierailija
51/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on aina ensisijaisesti työnantajan tiedossa, koska ulosotto laittaa kirjeen työnantajalle, ei palkanlaskentaan.

Maksukielto voi mennä suoraan palkanlaskentaan, jos palkanlaskennan hoitaa ulkoistuspalveluja tuottava yritys. Tällaisissa tapauksissa ulosottoviranomaiselle on ilmoitettu erikseen, että yrityksen X työntekijöiden maksukiellot toimitetaan ulkoistuspalveluyritykselle Y. Ulkoistuspalveluiden työntekijöitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Olen itse tällaisessa yrityksessä töissä ja maksukiellot on ihan normaalia arkea. Lomarahoja maksaessa tulee usein kiukkuisia puheluja, kun on mukamas liikaa ulosmitattu. Ei valitettavasti ole, eikä palkanlaskija ole ulosmittaustasi aiheuttanut, joten älä huuda syyttömille, kiitos.

Vierailija
52/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja saa tietää, koska osa palkastasi menee ulosottoon. Miksi jouduit ulosottoon?

Luottotietojen menetys aiheuttaa monia ongelmia. Jos vaihdat työpaikkaa, niin monessa työpaikassa tarkastetaan myös työnhakijan luottotiedot. Ongelmia voi tulla myös vuokra-asuntoa hakiessa tai jos haet autoon pakollista liikennevakuutusta tai uutta matkapuhelinliittymää.

Vierailija
53/73 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuupa jotenkin ikävälle jos työpaikalla tämä tulee laajasti tietoon. Koska en ole voinut vaikuttaa koronaan ja siitä seuranneeseen työttömyyteen ja siitä seuranneeseen henkilökohtaiseen konkurssiin. Olen aina yrittänyt hoitaa kaikki asiani täsmällisesti ja ajallaan, mutta korona katkaisi kamelin selän kun pankki ei suostunut lykkäämään opintolainan maksua. Pitää toivoa että maksuaikana en joudu kovin montaa työnantajaa käyttämään, ettei maine mene kokonaan... 

Jos kyseessä on vain valtion takaama opintolaina, sitä perii takaisin Kela. Tee maksusopimus Kelan kanssa, niin ei mene ulosottoon. Työpaikkaa vaihtava ei aina ehdi saada ulosottoa jokaiseen työpaikkaan, sillä siinä menee aina ensin jonkin verran aikaa, ennen kuin ulosotto alkaa uudessa paikassa. Ei kuukausia, mutta ehkä pari-kolme tiliä ehtii ehkä saada. Ulosotosta voi saada myös huojennusta ja vapaakuukausia, maksusopimuksista ehkä ei.

Maksukieltolaskuri on se, jonka mukaan se peritään. Oikea linkki on tässä: https://asiointi2.oikeus.fi/ulosotto/#/maksukieltolaskuri

Vierailija
54/73 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuloja ulosotto voi sitten viedä?

- Ulosotto kohdistuu esimerkiksi palkkaan ja eläkkeeseen 1/3 osa menee.

- Veronpalautus menee suoraan kokonaisuudessaan ulosottoon.

- Ansiosidonnaisesta työttömyyspäivärahasta ulosmitataan (mutta ei työmarkkinatuesta eikä peruspäivärahasta) 1/3 osa.

-Lomaraha 1/3 osa.

Ei pidä näin yksinkertaisesti paikkaansa, sillä huollettavien määrä vaikuttaa. Kannattaa käyttää aiemmin linkitettyjä maksukieltolaskureita.

Ihan turha alkaa laskemaan murtolukuja, kun laskuriin voi syöttää nettotulon (!) ja huollettavien mukaan määräytyvän suojaosuuden, niin siinä näkyy suoraan sekä ulosotto että itselle jäävä osuus.

Vierailija
55/73 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä koskee vain tulorajaulosmittausta, joka ei ole aivan yksiselitteinen. Sen saa silloin, kun tulot ovat pienet, muistaakseni 2xsuojaosuus. Muuten huojennusta voi saada vaikka kuinka paljon, jos on niin suuret menot, että joutuu hakemaan toimeentulotukea. Se on nimittäin viimesijainen, eli ensin pitäisi hakea ulosotosta huojennusta.

Vierailija
56/73 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Posti kantaa ulosottovirastosta kirjeen työnantajalle eli käytännössä meille se menee pomolle, joka ilmoittaa palkanmaksajalle eli itselleen, että tuo on ulosotossa. Ei kaikissa firmoissa ole erikseen palkanlaskentaa ja meilläkin oli välillä tilitoimistossa palkat maksussa, mutta virheitä oli liikaa. Siksi helpompi tehdä itse ja kirjata tiedot tulorekisteriin.

Meillä onneksi on erikseen palkanlaskija. 

Mitä onnea tuossa on? Mieluummin tili kerralla oikein kuin palkanlaskijan vuoksi koko ajan vähän sinne päin.

Mitä tarkoitat? Kyllä minusta ainakin on parempi että ulosotto on lähinnä palkanlaskijan tiedossa, ei koko puljun. 

Se on aina ensisijaisesti työnantajan tiedossa, koska ulosotto laittaa kirjeen työnantajalle, ei palkanlaskentaan. Ei ulosotossa ole mitään hävettävää, se kertoo vain siitä, että ei osaa hoitaa raha-asioitaan. Meillä päätyy välittömästi pois maksatuksesta, jos paljastuu, että on ulosotossa eli työnantajalla on oikeus myös siirtää sellaisiin työtehtäviin, joissa luottotietojen menetyksestä ei todennäköisesti ole haittaa.

No aika julmasti sanottu tuo että "ei osaa hoitaa raha-asioitaan". Mitä googlasin nyt lisää, niin hämmästyttävän iso osa ihmisten ulosotoista johtuu terveyskuluista joita ei pysty maksamaan. Eli joutuu vaikka sairaalakulujen vuoksi ulosottoon. Itse jouduin tämän koronan ja sen aiheuttamien rajoitusten vuoksi. 

Mikä saa sinut olettamaan, että sairaalalaskuja ei tarvitse maksaa?

Vierailija
57/73 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus laskenut pikkufirmassa myös palkkoja ja silloisessa n. 40 hengen yksikössä oli ainakin 4, jotka oli ulosotossa. Normaali juttu siis ja kohtuullisen yleinen, varmaan yleisempää nykyään kuin silloin 25 vuotta sitten kun toimistohommissa työskentelin. Palkanlaskijaa ei oikeasti kiinnosta tuo asia sen kummemmin. Pomon kautta menee tieto, mutta sekä pomo että palkanlaskija ovat vaitiolovelvollisia. Ulosotot ovat normaalia rutiinia, eivät leimaa ihmistä

Vierailija
58/73 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus laskenut pikkufirmassa myös palkkoja ja silloisessa n. 40 hengen yksikössä oli ainakin 4, jotka oli ulosotossa. Normaali juttu siis ja kohtuullisen yleinen, varmaan yleisempää nykyään kuin silloin 25 vuotta sitten kun toimistohommissa työskentelin. Palkanlaskijaa ei oikeasti kiinnosta tuo asia sen kummemmin. Pomon kautta menee tieto, mutta sekä pomo että palkanlaskija ovat vaitiolovelvollisia. Ulosotot ovat normaalia rutiinia, eivät leimaa ihmistä

Kyllä ne meillä leimaa. Kun on ulosotossa, ei saa tehdä osaa työtehtävistä.

Vierailija
59/73 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallislehteen kirjoittavat ja sieltä työantaja sen saa tiedoksi.

Vierailija
60/73 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jouduit ulosottoon? Työnantaja saa tiedon ulosotosta, koska ulosottovelkaa peritään suoraan palkasta. Myös verottaja saa periä veronpalautuksista ulosottovelkaa. Pienillä paikkakunnilla tieto kulkee nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän