Ulosotto ja palkka
En ole koskaan ennen ollut ulosotossa, niin en tiedä miten tämä toimii. Eli miten he siitä palkasta vievät jonkun osuuden, siis käytännössä? Saako työnantaja tietää että olen ulosotossa?
Kommentit (73)
Palkanlaskija sen vähentää ja toimittaa ulosottoon. Sitä en tiedä, kertooko pomolle.
T. juuri ulosotosta vapautunut. 
Työnantajalle menee maksukielto, eli työnantaja tilittää sen suoraan palkasta. Voit myös yrittää sopia niin että maksat summan itse, mutta yleisin on tuo että työnantaja ottaa sen suoraan palkasta. Ja kun se veloitetaan työnantajan toimesta palkasta, saatat olla oikeutettu toimeentulotukeen, jos palkasta jää liian vähän käteen. Jos teet oman maksusuunnitelman ulosoton kanssa, toimeentulotukea ei saa.
Saa tietää. Nyt sua pidetään luuserina.
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskija sen vähentää ja toimittaa ulosottoon. Sitä en tiedä, kertooko pomolle.
T. juuri ulosotosta vapautunut.
Hmm eli tieto menee palkanlaskijan kautta. No, tuskinpa juoruavat sieltä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalle menee maksukielto, eli työnantaja tilittää sen suoraan palkasta. Voit myös yrittää sopia niin että maksat summan itse, mutta yleisin on tuo että työnantaja ottaa sen suoraan palkasta. Ja kun se veloitetaan työnantajan toimesta palkasta, saatat olla oikeutettu toimeentulotukeen, jos palkasta jää liian vähän käteen. Jos teet oman maksusuunnitelman ulosoton kanssa, toimeentulotukea ei saa.
Selvä. Mitä kautta se maksukielto siis menee työnantajalle?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei. Hittojakos minä tälle koronalle mitään voinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä. Mitä kautta se maksukielto siis menee työnantajalle?
Vouti lähettää työnantajalle tiedoksiannon kirjeenä tai Suomi.fi palvelun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. juuri ulosotosta vapautunut.Hmm eli tieto menee palkanlaskijan kautta. No, tuskinpa juoruavat sieltä eteenpäin.
Olen tilitoimistossa töissä, ja meillä ulosoton perintä menee niin, että uo-viranomainen lähettää maksukiellon ensin työnantajalle, ja sen jälkeen työnantaja toimittaa sen meille palkanlaskentaan. Uo-viranomainen ei näe mistään, että missä palkanlaskenta hoidetaan (eli laskeeko työnantaja itse palkat, vai onko ulkoistettu johonkin tilitoimistoon), joten asia kulkee työnantajan kautta.
Minä hoidan meidän organisaatiossamme yhteydet palkkatoimistoon eli ilmoitan sinne vuosilomat, palkattomat vapaat, sairauslomat jne ja haen vuorostaan palkkatuet ja kuntalisät. Eli minulla on pääsy palkkoihin. En ole esimies mutta päällikköasemassa. Näkisin siis, jos joku oli uo:ssa, mutta eipä ole tullut mieleenikään tutkia palkkalaskelmia saat että minulla olisi oikeutta kertoa muille toisten palkoista.
Ja uo:n voi siis maksaa itse, jolloin se ei mene palkkatoimiston eikä työnantajan edustajan tietoon. Mutta silloin ei tosiaan ole oikeutta tt-tukeen, vaikka se määrällisesti kuuluisi maksaa.
En osaa sanoa miten ja mille taholle uo ilmoittaa, kun palkasta aletaan ulosmitata, mutta kuvittelisin että se menee kuten nro 9 kirjoitti, koska eihän uo:n tehtävä ole selvittää, mikä tilitoimisto palkkoja hoitaa.
Tuntuupa jotenkin ikävälle jos työpaikalla tämä tulee laajasti tietoon. Koska en ole voinut vaikuttaa koronaan ja siitä seuranneeseen työttömyyteen ja siitä seuranneeseen henkilökohtaiseen konkurssiin. Olen aina yrittänyt hoitaa kaikki asiani täsmällisesti ja ajallaan, mutta korona katkaisi kamelin selän kun pankki ei suostunut lykkäämään opintolainan maksua. Pitää toivoa että maksuaikana en joudu kovin montaa työnantajaa käyttämään, ettei maine mene kokonaan...
Vierailija kirjoitti:
Minä hoidan meidän organisaatiossamme yhteydet palkkatoimistoon eli ilmoitan sinne vuosilomat, palkattomat vapaat, sairauslomat jne ja haen vuorostaan palkkatuet ja kuntalisät. Eli minulla on pääsy palkkoihin. En ole esimies mutta päällikköasemassa. Näkisin siis, jos joku oli uo:ssa, mutta eipä ole tullut mieleenikään tutkia palkkalaskelmia saat että minulla olisi oikeutta kertoa muille toisten palkoista.
Ja uo:n voi siis maksaa itse, jolloin se ei mene palkkatoimiston eikä työnantajan edustajan tietoon. Mutta silloin ei tosiaan ole oikeutta tt-tukeen, vaikka se määrällisesti kuuluisi maksaa.
En osaa sanoa miten ja mille taholle uo ilmoittaa, kun palkasta aletaan ulosmitata, mutta kuvittelisin että se menee kuten nro 9 kirjoitti, koska eihän uo:n tehtävä ole selvittää, mikä tilitoimisto palkkoja hoitaa.
Jep näillä uudenmaan vuokrilla on tosi iso riski jos hoitaisi asian ilman mahdollisuutta toimeentulotukeen tarvittaessa, sillä kukaanhan ei voi ennustaa tuleeko vielä jotain koronasulkuja, mitä on seuraavan viiden vuoden työllisyys jne.
Tästä voi laskea helposti sen maksuerän, mikä menee palkasta suoraan siihen uo-velkaan.
https://www.rotvallinreunalla.fi/laskurit/ulosotto_laskin.htm
Vierailija kirjoitti:
Tästä voi laskea helposti sen maksuerän, mikä menee palkasta suoraan siihen uo-velkaan.
Kiitos! Tiedätkö lasketaanko asumistuki tuossa muuksi tuloksi?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuupa jotenkin ikävälle jos työpaikalla tämä tulee laajasti tietoon. Koska en ole voinut vaikuttaa koronaan ja siitä seuranneeseen työttömyyteen ja siitä seuranneeseen henkilökohtaiseen konkurssiin. Olen aina yrittänyt hoitaa kaikki asiani täsmällisesti ja ajallaan, mutta korona katkaisi kamelin selän kun pankki ei suostunut lykkäämään opintolainan maksua. Pitää toivoa että maksuaikana en joudu kovin montaa työnantajaa käyttämään, ettei maine mene kokonaan...
Ei palkkatietoja käsittelevillä ole lupaa puhua niistä eteenpäin. Eikä halua, usko pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei palkkatietoja käsittelevillä ole lupaa puhua niistä eteenpäin. Eikä halua, usko pois.
Kiitos, toivon tosiaan näin, ammattini on sen luontoinen että en todellakaan halua profiloitua jotenkin epäluotettavaksi työntekijäksi tms.
Posti kantaa ulosottovirastosta kirjeen työnantajalle eli käytännössä meille se menee pomolle, joka ilmoittaa palkanmaksajalle eli itselleen, että tuo on ulosotossa. Ei kaikissa firmoissa ole erikseen palkanlaskentaa ja meilläkin oli välillä tilitoimistossa palkat maksussa, mutta virheitä oli liikaa. Siksi helpompi tehdä itse ja kirjata tiedot tulorekisteriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Tiedätkö lasketaanko asumistuki tuossa muuksi tuloksi?
Asumistuki on periaatteessa ulosmittauskelvotonta mutta tietyissä tapauksissa sitä voidaan ulosmitata
https://www.minilex.fi/a/asumistuen-ulosmittaaminen-ulosotossa
Saisit kaiken kaikkiaan varmempia vastauksia googlettamalla kuin kysymällä vierailta ihmisiltä, joiden motivaatiota neuvomiseen ja tietotasoa sen neuvomisen taustalla et voi tietää.
Mutta ulosotosta selviää, siitä minulla on omakohtainen kokemus. Joten tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia on tällä hetkellä noin 500 000 henkilöä ulosotossa, joten aika yleisiä ovat valitettavasti talousvaikeudet nykysuomessa monista eri syistä.
Vierailija kirjoitti:
Posti kantaa ulosottovirastosta kirjeen työnantajalle eli käytännössä meille se menee pomolle, joka ilmoittaa palkanmaksajalle eli itselleen, että tuo on ulosotossa. Ei kaikissa firmoissa ole erikseen palkanlaskentaa ja meilläkin oli välillä tilitoimistossa palkat maksussa, mutta virheitä oli liikaa. Siksi helpompi tehdä itse ja kirjata tiedot tulorekisteriin.
Meillä onneksi on erikseen palkanlaskija.
Ja siis ainakin veronpalautukset meni suoraan lyhentämättöminä ulosottoon.