Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulosotto ja palkka

Vierailija
04.10.2021 |

En ole koskaan ennen ollut ulosotossa, niin en tiedä miten tämä toimii. Eli miten he siitä palkasta vievät jonkun osuuden, siis käytännössä? Saako työnantaja tietää että olen ulosotossa?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä voi laskea helposti sen maksuerän, mikä menee palkasta suoraan siihen uo-velkaan.

https://www.rotvallinreunalla.fi/laskurit/ulosotto_laskin.htm

Kiitos! Tiedätkö lasketaanko asumistuki tuossa muuksi tuloksi?

Asumistuki on periaatteessa ulosmittauskelvotonta mutta tietyissä tapauksissa sitä voidaan ulosmitata

https://www.minilex.fi/a/asumistuen-ulosmittaaminen-ulosotossa

Saisit kaiken kaikkiaan varmempia vastauksia googlettamalla kuin kysymällä vierailta ihmisiltä, joiden motivaatiota neuvomiseen ja tietotasoa sen neuvomisen taustalla et voi tietää.

Mutta ulosotosta selviää, siitä minulla on omakohtainen kokemus. Joten tsemppiä.

Kiitos tsempeistä! Ulosotossa onneksi "vain" muutama tonni. Pitää vaan nyt luottaa, että töitä riittää vaikka ihan silpulle talven työtilannekin näyttää, ei ole täyspäiväistä työtä tarjolla. 

Vierailija
22/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa tietää. Nyt sua pidetään luuserina.

Suomalaisia on tällä hetkellä noin 500 000 henkilöä ulosotossa, joten aika yleisiä ovat valitettavasti talousvaikeudet nykysuomessa monista eri syistä.

Niin no tämän luvun perusteella olen tuskin ainut työpaikallani. Kiitos, tämä vähän lievensi ahdistusta. Korona varmasti vienyt monia aiemmin tunnollisesti asiansa hoitaneita ulosottoon, kun kaikki laskut vaan tuli päälle ilman mitään tuloja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Posti kantaa ulosottovirastosta kirjeen työnantajalle eli käytännössä meille se menee pomolle, joka ilmoittaa palkanmaksajalle eli itselleen, että tuo on ulosotossa. Ei kaikissa firmoissa ole erikseen palkanlaskentaa ja meilläkin oli välillä tilitoimistossa palkat maksussa, mutta virheitä oli liikaa. Siksi helpompi tehdä itse ja kirjata tiedot tulorekisteriin.

Meillä onneksi on erikseen palkanlaskija. 

Mitä onnea tuossa on? Mieluummin tili kerralla oikein kuin palkanlaskijan vuoksi koko ajan vähän sinne päin.

Vierailija
24/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä voi laskea helposti sen maksuerän, mikä menee palkasta suoraan siihen uo-velkaan.

Ei, koska asumistukea ei voi ulosmitata, sillä se katsotaan sosiaaliseksi tueksi,

mutta asumistukea asukkaalle laskettaessa ei huomioida sitä, että palkasta ulosmitataan joka kuukausi tietty summa pois. Ulosottoa ei huomioida millään tavalla tuloja pinenetävänä seikkana, vaan asumistuki lasketaan aina bruttotuloista

----->  Eli yleisessä asumistuessa huomioidaan aina bruttotulot ennen vähennyksiä.

Eli ei tosiaan huomioida ulosottoa tuloista.

--------> Toimeentulotukilaskelmassa päinvastoin huomioidaan kyllä se, että ulosotto ottaa asiakkaan palkasta osuuden. Eli toimeentulotuessa siis huomioidaan se, mitä todellisuudessa jää nettotulona käteen ulosoton jälkeen.

Vierailija
25/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Posti kantaa ulosottovirastosta kirjeen työnantajalle eli käytännössä meille se menee pomolle, joka ilmoittaa palkanmaksajalle eli itselleen, että tuo on ulosotossa. Ei kaikissa firmoissa ole erikseen palkanlaskentaa ja meilläkin oli välillä tilitoimistossa palkat maksussa, mutta virheitä oli liikaa. Siksi helpompi tehdä itse ja kirjata tiedot tulorekisteriin.

Mitä onnea tuossa on? Mieluummin tili kerralla oikein kuin palkanlaskijan vuoksi koko ajan vähän sinne päin.

Mitä tarkoitat? Kyllä minusta ainakin on parempi että ulosotto on lähinnä palkanlaskijan tiedossa, ei koko puljun. 

Vierailija
26/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosotto laskelman "muut tulot" tarkoittavat lähinnä muita palkkioita (palkkatulojen päälle) , lomarahaa, provikkaa, jne.

Vierailija
27/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, koska asumistukea ei voi ulosmitata, sillä se katsotaan sosiaaliseksi tueksi,

mutta asumistukea asukkaalle laskettaessa ei huomioida sitä, että palkasta ulosmitataan joka kuukausi tietty summa pois. Ulosottoa ei huomioida millään tavalla tuloja pinenetävänä seikkana, vaan asumistuki lasketaan aina bruttotuloista

----->  Eli yleisessä asumistuessa huomioidaan aina bruttotulot ennen vähennyksiä.

Eli ei tosiaan huomioida ulosottoa tuloista.

--------> Toimeentulotukilaskelmassa päinvastoin huomioidaan kyllä se, että ulosotto ottaa asiakkaan palkasta osuuden. Eli toimeentulotuessa siis huomioidaan se, mitä todellisuudessa jää nettotulona käteen ulosoton jälkeen.

Kiitos! Kai tässä on toivoa, että joskus on vielä ulosototon. 

Vierailija
28/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulosotto laskelman "muut tulot" tarkoittavat lähinnä muita palkkioita (palkkatulojen päälle) , lomarahaa, provikkaa, jne.

Kiitos!

Vierailija
29/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät varmuudella ainakin sitten kun pomo pyytää keskusteluun ja aloittaa surullisin silmin että kuule, sä et nyt taida oikeen kuulua meidän tiimiin..Yleensä pomot odottaa että koeaika on lopuillaan että saa hyvästä työntekijästä kaiken puristettua irti.

Vierailija
30/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkanlaskija sen vähentää ja toimittaa ulosottoon. Sitä en tiedä, kertooko pomolle.

T. juuri ulosotosta vapautunut.

Hmm eli tieto menee palkanlaskijan kautta. No, tuskinpa juoruavat sieltä eteenpäin. 

Pienellä paikkakunnalla varmasti juorutaan.

Vierailija
31/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedät varmuudella ainakin sitten kun pomo pyytää keskusteluun ja aloittaa surullisin silmin että kuule, sä et nyt taida oikeen kuulua meidän tiimiin..Yleensä pomot odottaa että koeaika on lopuillaan että saa hyvästä työntekijästä kaiken puristettua irti.

Juupajoo. Sitä paitsi olen nyt projektitöissä, joiden loppumispäivä selkeästi tiedetään. 

Vierailija
32/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkanlaskija sen vähentää ja toimittaa ulosottoon. Sitä en tiedä, kertooko pomolle.

T. juuri ulosotosta vapautunut.

Hmm eli tieto menee palkanlaskijan kautta. No, tuskinpa juoruavat sieltä eteenpäin. 

Pienellä paikkakunnalla varmasti juorutaan.

Onneksi en asu/työskentele pienellä paikkakunnalla. 

Vierailija
33/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firmassa on useita, jotka tekevät palkkoja. Siis muutkin kuin varsinaiset palkanlaskijat. Eli teen palkkoja ns. alkuun ja varsinaiset palkanlaskijat laittavat ne maksuun. Toki niitä palkkalaskelmia tulee eteen, että uo vie osan, mutta ei se minulle kuulu. Hyvähän se on, että ollaan töissä ja maksellaan velkoja pois kuin se, että ei mennä ollenkaan töihin, koska uo vie palkasta.

Vierailija
34/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siittä, rinta rottingille vaan ja pikku pystyt hoituu iloisesti röitä paiskoen.

Itse olen maksellut velkoja pois jo vuodesta 2011, vielä olis vähän vajaa 70.000 jäljellä ja tää loppuu mun osalta 2024. Sen verran saan liksaa, että puolet nettopalkasta vie vouti.

Vierailija
35/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmassa on useita, jotka tekevät palkkoja. Siis muutkin kuin varsinaiset palkanlaskijat. Eli teen palkkoja ns. alkuun ja varsinaiset palkanlaskijat laittavat ne maksuun. Toki niitä palkkalaskelmia tulee eteen, että uo vie osan, mutta ei se minulle kuulu. Hyvähän se on, että ollaan töissä ja maksellaan velkoja pois kuin se, että ei mennä ollenkaan töihin, koska uo vie palkasta.

Kiitos!

Vierailija
36/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat? Kyllä minusta ainakin on parempi että ulosotto on lähinnä palkanlaskijan tiedossa, ei koko puljun. 

Se on aina ensisijaisesti työnantajan tiedossa, koska ulosotto laittaa kirjeen työnantajalle, ei palkanlaskentaan. Ei ulosotossa ole mitään hävettävää, se kertoo vain siitä, että ei osaa hoitaa raha-asioitaan. Meillä päätyy välittömästi pois maksatuksesta, jos paljastuu, että on ulosotossa eli työnantajalla on oikeus myös siirtää sellaisiin työtehtäviin, joissa luottotietojen menetyksestä ei todennäköisesti ole haittaa.

Vierailija
37/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se siittä, rinta rottingille vaan ja pikku pystyt hoituu iloisesti röitä paiskoen.

Itse olen maksellut velkoja pois jo vuodesta 2011, vielä olis vähän vajaa 70.000 jäljellä ja tää loppuu mun osalta 2024. Sen verran saan liksaa, että puolet nettopalkasta vie vouti.

Huh, onneksi sinulla on ilmeisesti vakituinen työpaikka? Itselläni summa ei edes kymmenesosaa tuosta, mutta silti tuntuu ihan musertavan isolle summalle koronatyöttömyyden jälkeen. Mahtaa olla voittajaolo kun pääset tuosta summasta eroon!

Vierailija
38/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on aina ensisijaisesti työnantajan tiedossa, koska ulosotto laittaa kirjeen työnantajalle, ei palkanlaskentaan. Ei ulosotossa ole mitään hävettävää, se kertoo vain siitä, että ei osaa hoitaa raha-asioitaan. Meillä päätyy välittömästi pois maksatuksesta, jos paljastuu, että on ulosotossa eli työnantajalla on oikeus myös siirtää sellaisiin työtehtäviin, joissa luottotietojen menetyksestä ei todennäköisesti ole haittaa.

No aika julmasti sanottu tuo että "ei osaa hoitaa raha-asioitaan". Mitä googlasin nyt lisää, niin hämmästyttävän iso osa ihmisten ulosotoista johtuu terveyskuluista joita ei pysty maksamaan. Eli joutuu vaikka sairaalakulujen vuoksi ulosottoon. Itse jouduin tämän koronan ja sen aiheuttamien rajoitusten vuoksi. 

Vierailija
39/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuloja ulosotto voi sitten viedä?

- Ulosotto kohdistuu esimerkiksi palkkaan ja eläkkeeseen 1/3 osa menee.

- Veronpalautus menee suoraan kokonaisuudessaan ulosottoon.

- Ansiosidonnaisesta työttömyyspäivärahasta ulosmitataan (mutta ei työmarkkinatuesta eikä peruspäivärahasta) 1/3 osa.

-Lomaraha 1/3 osa.

Vierailija
40/73 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuloja ulosotto ei vie?

- opintolaina

- asumistuki

-toimeentuklotuki

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi