Teetätin oppikoulun pääsykokeeni laskutehtäväosion 5. luokkalaisella lapsenlapsellani ja tulos oli järkyttävä
Hän ei osannut laskea käsin kuin kaksi tehtävää oikein. (Olisi kuulemma pystynyt parempaan suoritukseen, jos olisi saanut käyttää puhelimen laskinta.)
Kommentit (422)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskuesimerkki: "Eräässä kilpailussa oli ensin juostava kaupungin läpi, josta kertyi matkaa 4 km 300 m ja sen jälkeen kierrettävä puistolenkki 12 kertaa. Juostavan matkan koko pituudeksi tuli 28 km. Kuinka pitkä oli puistolenkki?" ap
Just, vastaus on 1.975 km ja sun mielestä tuo pitäisi pystyä laskemaan päässälaskuna?? Kumma juttu, ettei onnistunut.
En päässä osannut laskea minäkään ikää 44v 🙄🙄
Olihan se hienoa, kun pääsi oppikouluun. Ja yhtä hienoa oli, kun pääsi sieltä pois.
Vierailija kirjoitti:
29.5.1966-31.8.1966.
94 päivää
PISA-tulokset uuteen nousuun, vai mitä? Kyllä me siihen pystymme yhteistuumin, eikö niin?
En ole koskaan osannut laskea päässä kunnolla enkä edes kynää ja paperia hyödyntäen. Menin kouluun 1997. Lukiossa kirjoitin lyhyen matematiikan ja sain siitä arvosanan M. Olen käynyt ammattikorkeakoulun tekniikan alalta ja töissä ylempänä toimihenkilönä. Lasken edelleen kaiken laskimella ja hyvin pyyhkii.
Päässälaskutaito on romahtanut kuten on lukutaitokin. Sen vuoksi ihmisiä koijataan ja kusetetaan tehokkaasti! :)
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan osannut laskea päässä kunnolla enkä edes kynää ja paperia hyödyntäen. Menin kouluun 1997. Lukiossa kirjoitin lyhyen matematiikan ja sain siitä arvosanan M. Olen käynyt ammattikorkeakoulun tekniikan alalta ja töissä ylempänä toimihenkilönä. Lasken edelleen kaiken laskimella ja hyvin pyyhkii.
Sen kyllä uskoo. Kaupan kassa uskoo koneeseen eikä omaan järkeen, jos on lyönyt summat väärin. Voi voi. Ennen vanhaan kansakoulun käyneet työmiehetkin osasivat lukea, kirjoittaa ja laskea muttei nyt!!
Nykyään päästetään helpotetulla opetuksella läpi peruskoulun oppilaita, jotka käytännössä eivät osaa mitään koulussa opetettua! Se on järkyttävää mutta totta.
Fysiikan opettajille kysymys:
Mikä oli maapallon keskilämpötila asteina celsiusta 1.1.1980 ja 1.1.2020, klo 12:00 GMT?
Vastaukseen vaaditaan lähteeksi arvostetussa tiedejulkaisussa julkaistuun tieteellisesti vertaisarvioituun tutkimukseen johtava, ilman kirjautumista toimiva internetlinkki sekä julkaisun sivunumerot, jossa kysytyt lämpötilat esitetään.
Miten ennen tukkijätkätkin osasi tehdä laskelmia työurakoistaan ilman ammattikouluja ja laskimia muttei nyt?! Oli tervettä järkeä ja viisautta sekä päättelykykyä. Ne ovat totaalisen kadoksissa monella nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Kyllä sitä vaan osattiin. Tai oli kyllä pakko osata, jos mieli päästä oppikouluun. Tosin ihan kaikkia tehtäviä ei tarvinnut osata päästäkseen sinne, mutta yli puolet tehtävistä kuitenkin. ap
No en kyllä tommosia muista ja hyvin pääsin sisää,kerto ja jakolaskuja oli,muutama sanallinen.
Minä vuonna hait oppikouluun? Minä hain ja pääsin sisään kevään 1966 kokeissa. Silloin olivat laskutehtävät tuollaiset. ap
Eli aikanaan oppikouluun pääsi puhtaasti mekaanisella suorittamisella. Juuri minkäänlaista ymmärrystä ei tarvittu. (Koska sitähän ne jakokulmat jne, on, mekaanista laskemista). Itse olin positiivisesti yllättynyt kun katsoin oman lapseni 1. luokan matikankirjaa. Siellä on heti alusta asti ymmärrystä vaativia tehtäviä (esim. erilaisia sarjoja, juuri niitä kuva+kuva juttuja). Nykyajan lapset eivät joudu paniikkiin lukiossa, kun matikasta häviää numerot (oikeassa matikassa ei paljon numeroita ole) toisin kuin nämä päässälaskijat, jotka kuvittelevat osaavansa matematiikkaa.
Oikeassa matikassa ei ole numeroita? 😂 Kyllä menee yliopiston matikka aika ohi, jos vaikkapa lääkelaskuja laskee banaaneilla ja omenoilla.
Taisi kyllä tarkoittaa matematiikkaa omana tieteenään, ei siis mitään vaikkapa lääkkäriopintojen lääkelaskuja.
Lääkelaskuja on kemiassa, psykologiassa ja tilastotieteessä mm. Ja luuletko, että matematiikassa ei ole numeroita, jos opiskelet sitä perusmatikkaa? Numerot ovat matematiikkaa. Mihin ne numerot muka katoaa?
Matikkaa voisi olla vaikka: todista, että 2 on suurempi kuin 1.
Laskentoa on vaikka 2+1.
Molemmissa voi olla numeroita. Matikkaa voisi olla myös: todista, että f(x) = x+1 on derivoituva, kun x kuuluu reaalilukujen joukkoon .
Ennen piti lukea osata ulkolukien ja muistista paljon. Nyt jo ikäihmisenä huomaan olevani nopeampi laskemaan, kuin kaupan kassa, laskutaito on huonontunut nykynuorilla, samoin kielellinen viestintä. Jos joka kolmannen sanan jälkeen lisäävät ruman sanan, niin heikoksi on puheetaito mennyt.
Esimerkkien perusteella näyttää normaaleilta 5. luokan tehtäviltä, vähän vaan sieltä vaikeammasta päästä. Ongelma on siis se, ettei lapsenlapsesi jostain syystä osaa näitä ja ehkä kannattaisi kiinnittää huomiota läksyjen tekoon. Onko nekin vaikeaa tehdä? 5.luokalla ei vielä laskinta käytetä, laskintehtävät alkaa kuudennella. Saattaa olla sellaisia rennompia harjoittelutehtäviä laskimella, mutta ei kuulu vielä opetukseen. Ihan lasketaan ilman laskimia pääsääntöisesti kaikki tunnit.
Terkuin ope
Hienoa että teetit tehtäviä. Vähän ryhtiä lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Kyllä sitä vaan osattiin. Tai oli kyllä pakko osata, jos mieli päästä oppikouluun. Tosin ihan kaikkia tehtäviä ei tarvinnut osata päästäkseen sinne, mutta yli puolet tehtävistä kuitenkin. ap
No en kyllä tommosia muista ja hyvin pääsin sisää,kerto ja jakolaskuja oli,muutama sanallinen.
Minä vuonna hait oppikouluun? Minä hain ja pääsin sisään kevään 1966 kokeissa. Silloin olivat laskutehtävät tuollaiset. ap
Eli aikanaan oppikouluun pääsi puhtaasti mekaanisella suorittamisella. Juuri minkäänlaista ymmärrystä ei tarvittu. (Koska sitähän ne jakokulmat jne, on, mekaanista laskemista). Itse olin positiivisesti yllättynyt kun katsoin oman lapseni 1. luokan matikankirjaa. Siellä on heti alusta asti ymmärrystä vaativia tehtäviä (esim. erilaisia sarjoja, juuri niitä kuva+kuva juttuja). Nykyajan lapset eivät joudu paniikkiin lukiossa, kun matikasta häviää numerot (oikeassa matikassa ei paljon numeroita ole) toisin kuin nämä päässälaskijat, jotka kuvittelevat osaavansa matematiikkaa.
Oikeassa matikassa ei ole numeroita? 😂 Kyllä menee yliopiston matikka aika ohi, jos vaikkapa lääkelaskuja laskee banaaneilla ja omenoilla.
Siis mitä tekemistä lääkelaskuilla on yliopiston matikan kanssa??
Vierailija kirjoitti:
Nykyään päästetään helpotetulla opetuksella läpi peruskoulun oppilaita, jotka käytännössä eivät osaa mitään koulussa opetettua! Se on järkyttävää mutta totta.
Täällä yks erkkaope ja ei se nyt näin ole! Kyseessä on silloin esimerkiksi kehitysvammainen oppilas ja todistukseen tulee tästä merkintä. Muilta vaaditaan samat asiat, myös erityisen tuen oppilailta. Helpotettua opetusta ei edes ole olemassa, kannattaa nyt vähän perehtyä asiaan. Oppilaalla voi olla yksilöllistetty oppivelvollisuus, jos hän ei pysty oppimaan samaa kuin muut. Käytännössä siis esimerkiksi 15 vuotias tekee 4. luokan matikkaa.
Tuliko jotenkin yllätyksenä, että maailmassa on myös kehitysvammaisia ihmisiä? Kaikki eivät pysty oppimaan samoja asioita. Nämä ihmiset eivät myöskään sitten hae todistuksellaan lääkäriksi, koska eivät siihen pysty. Mutta heilläkin on oikeus käydä koulua ja oppia asioita! Ihmiset, joilla on yksilöllistetty oppivelvollisuus eivät todellakaan ole ihmisiä, jotka seilailee koulun läpi ja sitten hakevat 10 todistuksella oikikseen. Ja kaikilla muilla on ihan samat vaatimukset, MYÖS erityisoppilailla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Siis mitä tekemistä lääkelaskuilla on yliopiston matikan kanssa??
Yliopistossa esim. kemian matematiikan opinnot on lääkelaskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yks erkkaope ja ei se nyt näin ole! Kyseessä on silloin esimerkiksi kehitysvammainen oppilas ja todistukseen tulee tästä merkintä. Muilta vaaditaan samat asiat, myös erityisen tuen oppilailta. Helpotettua opetusta ei edes ole olemassa, kannattaa nyt vähän perehtyä asiaan. Oppilaalla voi olla yksilöllistetty oppivelvollisuus, jos hän ei pysty oppimaan samaa kuin muut. Käytännössä siis esimerkiksi 15 vuotias tekee 4. luokan matikkaa.
Tuliko jotenkin yllätyksenä, että maailmassa on myös kehitysvammaisia ihmisiä? Kaikki eivät pysty oppimaan samoja asioita. Nämä ihmiset eivät myöskään sitten hae todistuksellaan lääkäriksi, koska eivät siihen pysty. Mutta heilläkin on oikeus käydä koulua ja oppia asioita! Ihmiset, joilla on yksilöllistetty oppivelvollisuus eivät todellakaan ole ihmisiä, jotka seilailee koulun läpi ja sitten hakevat 10 todistuksella oikikseen. Ja kaikilla muilla on ihan samat vaatimukset, MYÖS erityisoppilailla
Ei tarvitse olla kehitysvammainen, kun on Hojks ja esim.jokin oppiaine tähtimerkinnällä 8 todistuksessa. Tähti tarkoittaa, ettei ole saavuttanut edes vitosen tasoa oppiaineessa mutta silti tuo on samalla viivalla jatko-opintoihin pyrkimisessä tavisten kanssa!
Minkämuotoista avointa rataa maapallo kiertää Aurinkoa tasan seuraavan neljän miljardin vuoden aikana? Määritä maapallon tuona aikana kulkeman radan pituus ja maapallon nopeus suhteessa Hyperion-protosuperklusteriin.