Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teetätin oppikoulun pääsykokeeni laskutehtäväosion 5. luokkalaisella lapsenlapsellani ja tulos oli järkyttävä

66-vuotias mummo
04.10.2021 |

Hän ei osannut laskea käsin kuin kaksi tehtävää oikein. (Olisi kuulemma pystynyt parempaan suoritukseen, jos olisi saanut käyttää puhelimen laskinta.)

Kommentit (422)

Vierailija
1/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko joku esimerkki antaa noista tehtävistä?

Vierailija
2/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi sentään. Tämän täytyy olla provo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat digitalisaation orjia.

Vierailija
4/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmalla ei ole minkään valtakunnan asiaa toimia noin. Käsittämättömän rajatonta!

Vierailija
5/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaiden osaamisessa on tapahtunut selvä romahdus viimeisen viiden vuoden aikana. Pääkaupunkiseudulla romahdus on kuulemma alkanut jo aikaisemmin. Suurin notkahdus on tapahtunut Lapin ja itäisen Suomen pojilla, joiden taidot ovat selvästi alhaisimmat.

Vierailija
6/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verbi on TEETTÄÄ, ei teetättää.

Teetit siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskuesimerkki: "Eräässä kilpailussa oli ensin juostava kaupungin läpi, josta kertyi matkaa 4 km 300 m ja sen jälkeen kierrettävä puistolenkki 12 kertaa. Juostavan matkan koko pituudeksi tuli 28 km. Kuinka pitkä oli puistolenkki?" ap

Vierailija
8/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat on toiset. Sinäkään tuskin osaat tehdä sujuvaa powerpoint-esitystä, vaikka osaat piirtää paperille.

Mutta silti onhan se huolestuttavaa, että ei perusjuttuja osata.

Turha silti nöyryyttää lasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmalla ei ole minkään valtakunnan asiaa toimia noin. Käsittämättömän rajatonta!

Mielensäpahoittaja?

Vierailija
10/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajat on toiset. Sinäkään tuskin osaat tehdä sujuvaa powerpoint-esitystä, vaikka osaat piirtää paperille.

Mutta silti onhan se huolestuttavaa, että ei perusjuttuja osata.

Turha silti nöyryyttää lasta. 

Kyllä osaan, koska olin kirjanpitäjä vielä vuosi sitten. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistareita teettävä isovanhempi, voiko olla ankeampaa? Kai siivoatte lapsenlapsen kanssa vessojakin, kun tulee käymään?

Vierailija
12/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmalla ei ole minkään valtakunnan asiaa toimia noin. Käsittämättömän rajatonta!

Mielensäpahoittaja?

Aikuinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskuesimerkki: "Eräässä kilpailussa oli ensin juostava kaupungin läpi, josta kertyi matkaa 4 km 300 m ja sen jälkeen kierrettävä puistolenkki 12 kertaa. Juostavan matkan koko pituudeksi tuli 28 km. Kuinka pitkä oli puistolenkki?" ap

Just, vastaus on 1.975 km ja sun mielestä tuo pitäisi pystyä laskemaan päässälaskuna?? Kumma juttu, ettei onnistunut.

Vierailija
14/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistareita teettävä isovanhempi, voiko olla ankeampaa? Kai siivoatte lapsenlapsen kanssa vessojakin, kun tulee käymään?

Meillä pidettiin punnitus-orgioita. Koska mummon mielestä lapsi kasvoi väärällä tavalla.

Mitä nyt kasvoi 18-vuotiaaksi tismalleen omalla käyrällään. Malliesimerkki tasaisesta ja hyvästä kasvusta, sanoi neuvolan terkka, mutta tokihan mummo tiesi paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen laskuesimerkki: "Asunnossa on kaksi huonetta, joista toinen on 5 m pitkä ja 3 m 50 cm leveä, toinen 4 m 50 cm pitkä, mutta 4 m leveä. Kuinka suuri on huoneiden pinta-alojen erotus?" ap

Vierailija
16/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähän voisit yrittää tehdä sen sun lapsenlapsen matikankokeen. Ilman laskinta, katsotaan kuinka käy. Tai vaikka A-kielen kokeen?

Vierailija
17/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskuesimerkki: "Eräässä kilpailussa oli ensin juostava kaupungin läpi, josta kertyi matkaa 4 km 300 m ja sen jälkeen kierrettävä puistolenkki 12 kertaa. Juostavan matkan koko pituudeksi tuli 28 km. Kuinka pitkä oli puistolenkki?" ap

Just, vastaus on 1.975 km ja sun mielestä tuo pitäisi pystyä laskemaan päässälaskuna?? Kumma juttu, ettei onnistunut.

Totta kai, aina parempi niin.

Vierailija
18/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen laskuesimerkki: "Asunnossa on kaksi huonetta, joista toinen on 5 m pitkä ja 3 m 50 cm leveä, toinen 4 m 50 cm pitkä, mutta 4 m leveä. Kuinka suuri on huoneiden pinta-alojen erotus?" ap

Ja miksi tätä ei saisi laskea laskimella? Koska saadaksesi laskimesta ulos oikean tuloksen, sun täytyy ymmärtää mitä oot laskemassa, ja sen mekaanisen toimituksen nyt voi tehdä miten vaan. 

Vierailija
19/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä osaa sanoa, millaisia laskutehtäviä 5. luokkaiset nykyään tekee, mutta kyllähän toimintatavat ja tarpeet ovat varmasti vuosien varrella muuttuneet. Omat lukiolaiset laskivat kaikki tehtävänsä tietokoneen laskuohjelmilla, jonne laskukaavan keksiminen ja syöttäminen oli se suurin homma. Tietenkin toivoisin, että nykyäänkin osattaisi laskea kynällä ja paperilla tuollaiset yksinkertaiset laskutehtävät. 

Vierailija
20/422 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt ja pojat, naiset ja miehet, älkää yhtään ihmetelkö, kun PISA-tulokset laskevat maassamme kuin lehmän häntä: lapsilta kun ei nykyään saa vaatia oikein mitään, ettei vaan mene "sielu" rikki ikuisiksi ajoiksi. Ja digitalisaatiolla voi pitkälti pyyhkiä pöytää, se ei tosiasiallisesti edistä lasten oppimista pätkän vertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän