Teetätin oppikoulun pääsykokeeni laskutehtäväosion 5. luokkalaisella lapsenlapsellani ja tulos oli järkyttävä
Hän ei osannut laskea käsin kuin kaksi tehtävää oikein. (Olisi kuulemma pystynyt parempaan suoritukseen, jos olisi saanut käyttää puhelimen laskinta.)
Kommentit (422)
Vierailija kirjoitti:
Verbi on TEETTÄÄ, ei teetättää.
Teetit siis.
Kirjakielessä ei kirjoiteta satunnaisia sanoja isoilla kirjaimilla.
Tulee selvästi sinuun tuo lapsenlapsi. Molemmat vaikutatte älykääpiöiltä. Lapsenlapsi voi kuitenkin vielä oppia, sinusta taas ei ole enää mihinkään.
viidennes yläasteelle siirtyvistä ei osaa tai ei ymmärrä lukemaansa ja kirjoitustaitoa on heikosti. Näin ne äärivasemmiston tasapäistäminen etenee, kun ei sallita tukiopetusta. lapsiraukoista tehdään syrjäytyneitä, oikein urakalla. Näin Li lupasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen laskuesimerkki: "Asunnossa on kaksi huonetta, joista toinen on 5 m pitkä ja 3 m 50 cm leveä, toinen 4 m 50 cm pitkä, mutta 4 m leveä. Kuinka suuri on huoneiden pinta-alojen erotus?" ap
Ja miksi tätä ei saisi laskea laskimella? Koska saadaksesi laskimesta ulos oikean tuloksen, sun täytyy ymmärtää mitä oot laskemassa, ja sen mekaanisen toimituksen nyt voi tehdä miten vaan.
Nämä laskettiin silloin käsin. Ja muutenkin: tällaiset laskut ovat ensisijaisesti päässälaskutehtäviä. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen laskuesimerkki: "Asunnossa on kaksi huonetta, joista toinen on 5 m pitkä ja 3 m 50 cm leveä, toinen 4 m 50 cm pitkä, mutta 4 m leveä. Kuinka suuri on huoneiden pinta-alojen erotus?" ap
Ja miksi tätä ei saisi laskea laskimella? Koska saadaksesi laskimesta ulos oikean tuloksen, sun täytyy ymmärtää mitä oot laskemassa, ja sen mekaanisen toimituksen nyt voi tehdä miten vaan.
Koska aina ei ehkä ole se laskin saatavilla, ja silti se tulos pitäisi saada aikaiseksi. Siksi ne kerto- ja jakolaskut opeteltiin. Hidastahan se on, mutta ei vaadi hääviä tekniikkaa.
Kyllä minustakin on järkyttävää, että nykyään ei opeteta allekkainlaskua tai jakokulmaa vaan suoraan näppäillään laskimeen tai kikkaillaan päässä numeroilla. Itse olen opettanut lapselleni sit em. asiat. Päässä tärkeää laskea toki myös, mutta vaikeampia ja desimaaleja todellakin ihan paperilla laskettava. Nämä lapset on täysin suossa sit, kun mennään moniosaisiin laskuihin ja laskin ei olekaan taskussa.
Vierailija kirjoitti:
Tulee selvästi sinuun tuo lapsenlapsi. Molemmat vaikutatte älykääpiöiltä. Lapsenlapsi voi kuitenkin vielä oppia, sinusta taas ei ole enää mihinkään.
Laskepa tänne ensin nuo laskut välivaiheineen, jos osaat, ja tule vasta sitten irvailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistareita teettävä isovanhempi, voiko olla ankeampaa? Kai siivoatte lapsenlapsen kanssa vessojakin, kun tulee käymään?
Meillä pidettiin punnitus-orgioita. Koska mummon mielestä lapsi kasvoi väärällä tavalla.
Mitä nyt kasvoi 18-vuotiaaksi tismalleen omalla käyrällään. Malliesimerkki tasaisesta ja hyvästä kasvusta, sanoi neuvolan terkka, mutta tokihan mummo tiesi paremmin.
Meilläkin punnittiin ja minulta kiellettiin mm pulla, samalla kun suosikkiserkkuni söi sitä ivallinen ilme kasvoillaan.
Mummoni suurin viisaus suoraan lainattuna: laiha on parempi kuin lihava.
Tätä mietin kun juoksen tuolla lenkillä, hampaani ovat paskana jatkuvasta oksentelusta ja laihdutuksesta ja olen alipainoinen. Silti olen ikuisesti läski.
Kiitos, mummo.
Vierailija kirjoitti:
Enpä osaa sanoa, millaisia laskutehtäviä 5. luokkaiset nykyään tekee, mutta kyllähän toimintatavat ja tarpeet ovat varmasti vuosien varrella muuttuneet. Omat lukiolaiset laskivat kaikki tehtävänsä tietokoneen laskuohjelmilla, jonne laskukaavan keksiminen ja syöttäminen oli se suurin homma. Tietenkin toivoisin, että nykyäänkin osattaisi laskea kynällä ja paperilla tuollaiset yksinkertaiset laskutehtävät.
Toisaalta, miksi ne pitäisi osata kynällä ja paperilla laskea? Ei nykyään enää töissä tule tilannetta, jossa ei tietokone tai kännykkä olisi käytettävissä laskutehtäviin. Jokainen sukupolvi opetetaan toimimaan siinä maailmassa, jossa he elävät.
No, nykykouluaiset eivät enää hallitse edes käsialakirjoitusta. Kiitos siitä kuuluu Kokoomukselle ja erityisesti Sanni Grahn-Laasoselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI kymmenvuotiaana tommosia osaa laskea päässään!
Joo ja komppaan laskinta,jos ei osaa laskea,ei välttämättä ymmärrä,onko tulos oikea! Olen huono matikassa,enkä osaa laskea laskimellaEn osaa sanoa,onko tulos oikea.
Vierailija kirjoitti:
viidennes yläasteelle siirtyvistä ei osaa tai ei ymmärrä lukemaansa ja kirjoitustaitoa on heikosti. Näin ne äärivasemmiston tasapäistäminen etenee, kun ei sallita tukiopetusta. lapsiraukoista tehdään syrjäytyneitä, oikein urakalla. Näin Li lupasi.
Kyllä! Jo siinä, kun ei enää tavuteta, menee pieleen. Kaksoiskonsonantit hukassa, kun kirjaimet eivät hahmotu päässä kuten tavuttaessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minustakin on järkyttävää, että nykyään ei opeteta allekkainlaskua tai jakokulmaa vaan suoraan näppäillään laskimeen tai kikkaillaan päässä numeroilla. Itse olen opettanut lapselleni sit em. asiat. Päässä tärkeää laskea toki myös, mutta vaikeampia ja desimaaleja todellakin ihan paperilla laskettava. Nämä lapset on täysin suossa sit, kun mennään moniosaisiin laskuihin ja laskin ei olekaan taskussa.
Laskin on kännykässä. Oletko jossain nähnyt nykyajan lapsen, jolla ei ole kännykkä kasvanut käsiin kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä osaa sanoa, millaisia laskutehtäviä 5. luokkaiset nykyään tekee, mutta kyllähän toimintatavat ja tarpeet ovat varmasti vuosien varrella muuttuneet. Omat lukiolaiset laskivat kaikki tehtävänsä tietokoneen laskuohjelmilla, jonne laskukaavan keksiminen ja syöttäminen oli se suurin homma. Tietenkin toivoisin, että nykyäänkin osattaisi laskea kynällä ja paperilla tuollaiset yksinkertaiset laskutehtävät.
Toisaalta, miksi ne pitäisi osata kynällä ja paperilla laskea? Ei nykyään enää töissä tule tilannetta, jossa ei tietokone tai kännykkä olisi käytettävissä laskutehtäviin. Jokainen sukupolvi opetetaan toimimaan siinä maailmassa, jossa he elävät.
No kyllä mulle tulee ihan arjessa vastaan tilanteita, joissa näille taidoille on käyttöä. Ja töissäkin lasken paperille, nopeampaa kuin laskinta etsiä ja käynnistellä tai padia ja appeja availla.
T-täti teetätti teepaitaan t-pussin kuvan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin on kännykässä. Oletko jossain nähnyt nykyajan lapsen, jolla ei ole kännykkä kasvanut käsiin kiinni?
Lyojan kiitos olen, useitakin. Miksi sun mielestä on ok koulussakin kasvattaa sitä puhelinta siihen käteen? Luokassa ei edes saisi käyttää kännykkää sitäpaitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verbi on TEETTÄÄ, ei teetättää.
Teetit siis.
Kirjakielessä ei kirjoiteta satunnaisia sanoja isoilla kirjaimilla.
Kirjakieltä ei ole olemassakaan. Se on yleiskieli.
Miksi muuten Suomen peruskoulu päästää joka vuosi yli 10 % miltei luku- ja kirjoitustaidottomia oppilaita ulos opinahjosta? Oliko ennen näin?
Vierailija kirjoitti:
No voi voi sentään. Tämän täytyy olla provo.
Niin se onkin, mutta on siinä silti totuuden siemen.
Eihän lapset ja nuoretkaan osaa tehdä powerpoint-esityksiä vaikka sitä ilmeisesti yritit väittää.