R- kioski juoksuttaa työntekijöitä ilman palkkaa
Olen työskennellyt R - kioskilla vuosia. Kun menet kioskiin aamuvuoroon, sinun on haettava avaimet itsellesi, että pääset aamuvuoroon. Iltavuorossa kun olet ollut niin avaimet on palautettava kioskille omalla ajalla, ilman palkkaa. Asut vaikka Kirkkonummella, maksat kalliit liput avainten viemisen ja hakemisen takia ihan omasta pussistasi. Nyt kun lähes kaikki kioskit ovat kauppiailla niin ketju HAKEE työntekijöitä restapeiksi voitteko kuvitella vaikka vanhoilla restapeilla EI ole töitä. Ei ole ainuttakaan avointa vuoro pääkaukunkiseudulla näille restapeille enää, kaikki ovat joutuneet lähteä. Uutta vaan koulutetaan jollain tasan 1 ketjun omalla kioskilla restapeiksi, uusiksi ilmaiseksi avainlähettilääksi. Täyttä paskaa koko touhu alusta loppuun. Kauppiaat ovat näitä ähläm karvakäsiä.
Kommentit (115)
Mitä käy jos työntekijä unohtaa lukita takaoven ja kaikki ryöstetään? Korvaako vakuutus?
Oletko miettinyt sitä, että jos suostut tuohon poljet kaikkien muidenkin työntekijöiden oikeuksia? Ei muillekaan makseta kohta mistään mitään kun jotkut suostuvat pompoteltaviksi.
Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:
Minulla on myös toinen työ, mutta reen tonne extraa. Ne on " restappeja". Elätin itseni tolla työlle hyvin ennen kauppiastouhuja. Ostin mm. Asunnot ym. Tein aloituksen siin noista avaimista.
Olen kuvitellut, että kaikki ärrät ovat olleet jo vuosikymmeniä kauppiasvetoisia, ilmeisesti heillä on joku sijaisrinki keskenään.
Ihan ystävällisesti voisit asiasta siellä kioskissa keskustella, että avaimet voisi jättää johonkin illalla kun niin että ei tarvitsisi erikseen kuljetella.
Tuo "johonkin" onkin varma paikka jättää avain.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen työntekijöitä, R-kioskissa on yrittäjä tiskin takana!
No ei todellakaan ole aina yrittäjä itse tiskin takana! Kyllä on pakko olla välillä työntekijä koska ei yrittäjä jaksa siellä koko ajan olla. Mietis nyt vähän.
Ymmärsinkö oikein eli jos tiistaina olet aamuvuorossa, niin sinun tarvitsee hakea maanantaina kioskin avain päästäksesi tiistaina aamusta töihin? Vastaavasti jos teet maanantaina iltavuoron, niin tiistaina käyt aamulla viemässä avaimet kioskille?
Yksinkertainen ratkaisu olisi tuuraajien avaimet, jotka kiertävät tuuraajalta toiselle. Itse voisin poikkeustilanteessa hakea/viedä avaimet, mutten ottaisi tavaksi.
Vierailija kirjoitti:
No siis ei mitään uutta auringon alla. Itse olin töissä reilu kymmenen vuotta sitten ärrällä ja työolot oli kyllä aikamoiset. Mm palkkaa ei paljoa ylitöistä maksettu jos jotain just vikalla minuutilla alkoikin tapahtua kioskilla. Itse siis olin vielä yhdellä tietyllä kauppiaskioskilla vaan töissä, mutta yksi kaveri teki restappina töitä. Onneksi pääsimme kummatkin työkokemuksen kautta sitten muihin hommiin.
Täällä ei nyt ihmiset tunnu ymmärtävän, että tässä ei puhuta vakityöntekijästä vaan sijaisuuksia tekevästä henkilöstä. Vakkarit varmasti avaimet saavatkin kaikki.
En minä ainakaan saanut aloituksesta mitään selvää, kun en ikinä ole kuullutkaan sanaa restappi.
Luulisi, että ei ole kovin vaikeaa saada oveen luukku, josta avaimet voi pudottaa sisään takalukituksen jälkeen. Sen voi tehdä niin, että sieltä ei saa ongittua avaimia pois oven ulkopuolelta.
BoikottiiMMM, menneempi.... JÄmptisMMM...
Vierailija kirjoitti:
Mitä käy jos työntekijä unohtaa lukita takaoven ja kaikki ryöstetään? Korvaako vakuutus?
Työntekijä joutuu itse, omista rahoistaan korvaamaan "unohtamisesta" aiheutuneet menetykset työnantajalleen. Aivan samoin kuin muissakin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijä joutuu itse, omista rahoistaan korvaamaan "unohtamisesta" aiheutuneet menetykset työnantajalleen. Aivan samoin kuin muissakin töissä.
No ei joudu missään kunnollisessa työpaikassa, haloo nyt!!!
Tuttavan lapsi oli töissä ärrällä. Aivan täysi natsimeininki. Perehdytys olematon, pelkkää haukkua palkaksi, kiitosta ei koskaan.
Ylityöt oli tyypillisiä, just viime tinkaan änkeävien asiakkaiden takia, eikä niistä maksettu mitään. Pelkästään vittuiltiinkun, kun oot niin hidas, ja kyseessä kuitenkin ahkera, oma-aloitteinen ja osaava tyyppi. Oppipa sen, ettei ikinä ärrälle duuniin.
Ja joo, tää tapahtu oikeesti Porvoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole aina yrittäjä itse tiskin takana! Kyllä on pakko olla välillä työntekijä koska ei yrittäjä jaksa siellä koko ajan olla. Mietis nyt vähän.
Mietis sitä, miten paljon pitää olla myyntiä, että saa edes yhden ulkopuolisen työntekijän palkkarahat kerättyä, vaikka pullan ja pahvimukillisen hinta olisi miten korkea hyvänsä! Ainut toimiva konsepti on se, että yrittäjä (ja mahdollinen puoliso) päivystää tiskin takana.
Työntekijöiden sopisi katsoa itse, mihin suostuu eikä valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten nykyaikana ei saada hankittua jotain sähköisiä koodilukkoja?
Kun mä olin 7 vuotta sitten ärrällä töissä, oli joissain kiskoissa sähkölukot. Se oli tosi kätevää. Silloin tosin oltiin vasta siirtymässä tähän kauppuasjärjestelmään ja suurin osa kioskeista oli firman. Ehkä kauppiaat eivät ole innokkaita maksamaan sähkölukoista?
Ja työpaikan ilmotuskanavassa itketään kun ei työntekijöitä löydy 🤭
Kamala työpaikka kaikenkaikkiaan. 2v jaksoin itte kattella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei joudu missään kunnollisessa työpaikassa, haloo nyt!!!
Haloo nyt tosiaankin, luuletko, että kunnollinen työpaikka sanoo vaan hyvä hyvä, jatka unohtelujasi, me korvaamme aiheuttamasi sadan tonnin menetykset! Haloo nyt!!!!
Puhtaasta vahingostakin syntyy korvausvastuu, tuottamuksellisesta "unohduksesta" vielä suurempi. Vakuutus ei korvaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietis sitä, miten paljon pitää olla myyntiä, että saa edes yhden ulkopuolisen työntekijän palkkarahat kerättyä, vaikka pullan ja pahvimukillisen hinta olisi miten korkea hyvänsä! Ainut toimiva konsepti on se, että yrittäjä (ja mahdollinen puoliso) päivystää tiskin takana.
Hekin voivat sairastua, käydä lomalla jne.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavan lapsi oli töissä ärrällä. Aivan täysi natsimeininki. Perehdytys olematon, pelkkää haukkua palkaksi, kiitosta ei koskaan.
Ylityöt oli tyypillisiä, just viime tinkaan änkeävien asiakkaiden takia, eikä niistä maksettu mitään. Pelkästään vittuiltiinkun, kun oot niin hidas, ja kyseessä kuitenkin ahkera, oma-aloitteinen ja osaava tyyppi. Oppipa sen, ettei ikinä ärrälle duuniin.
Ja joo, tää tapahtu oikeesti Porvoossa.
Lappu ovelle, että kassa suljetaan täsmälleen sulkemisaikaan. Sitten kotiin.
Ellei makseta, ei jäädä siivoamaan, järjestelmään tms.. Työt tehdään työaikana tai selvästi sovitulla ylityökorvausmenettelyllä.
Yrittäjät pyrkivät siirtämään yrittäjävastuuta työntekijöille. Ketjuohjauksella tuohon kannustetaan - kuten Heselläkin.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöiden sopisi katsoa itse, mihin suostuu eikä valittaa.
Juu, ja siivoojillekin maksettaisiin toimarien palkkoja, jos vaan tajuaisivat pyytää. Ärrän restapit on yleensä jotain osa-aikaisia opiskelijoita, joilla ei ole varaa vaatia hirveästi, koska he tarvitsevat sen työn.
Ei millään miesvaltaisella alalla tulisi tällainen kysymykseenkään. Nainen on heikompi astia.