R- kioski juoksuttaa työntekijöitä ilman palkkaa
Olen työskennellyt R - kioskilla vuosia. Kun menet kioskiin aamuvuoroon, sinun on haettava avaimet itsellesi, että pääset aamuvuoroon. Iltavuorossa kun olet ollut niin avaimet on palautettava kioskille omalla ajalla, ilman palkkaa. Asut vaikka Kirkkonummella, maksat kalliit liput avainten viemisen ja hakemisen takia ihan omasta pussistasi. Nyt kun lähes kaikki kioskit ovat kauppiailla niin ketju HAKEE työntekijöitä restapeiksi voitteko kuvitella vaikka vanhoilla restapeilla EI ole töitä. Ei ole ainuttakaan avointa vuoro pääkaukunkiseudulla näille restapeille enää, kaikki ovat joutuneet lähteä. Uutta vaan koulutetaan jollain tasan 1 ketjun omalla kioskilla restapeiksi, uusiksi ilmaiseksi avainlähettilääksi. Täyttä paskaa koko touhu alusta loppuun. Kauppiaat ovat näitä ähläm karvakäsiä.
Kommentit (115)
Ainakin avainten jättämiseen työpäivän jälkeen pitäisi keksiä systeemi, jossa avaimet voi jättää työpaikalle lähtiessään. Jos kerran seuraavassa vuorossa työntekijällä on eri avaimet, eikä avaimia tarvita oven avaamiseen seuraavalle vuorolaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tuo kauppiasmeininki vetää koko ketjun alas vähitellen. Täällä päin lähin R-kioski on auki miten sattuu. Kauppiastakin vaihdettu, kun ei homma toiminut, mutta edelleen on välillä päiviä, kun kioskia ei avata lainkaan tai avataan paljon ilmoitetun avaamisajan jälkeen. Siellä on asiamiespostikin ja ihmiset yrittävät saada pakettinsa noudettua eikä kioski ole auki edes. Ihmiset ovat oppineet kysymään Facebookissa, onkohan se tänään auki, ettei tarvitse turhaan kolkutella ovella.
Tämä kaikkihan riippuu kauppiaasta. Meidän lähiärrästä tuli todella suosittu, kun kauppias vaihtui ja pisti koko kioskin uusiksi. On aktiivinen somessa ja tuntuu hoitavan kaiken mallikkaasti, kun yhtäkkiä on autoja piha täynnä.
Tietenkin riippuu kauppiaasta, mutta jos kaikkiin ketjun toimipisteisiin ei voi luottaa, alkaa olla kyseenalaista että R:lle annetaan kaiken maailman tehtäviä kuten VR:n junalippujen myyminen. Jos taas nämä kaikki postit ja paketit ja matkakorttien ja lippujen myynnit poistuisivat R:ltä, ei kauppiaan varmaan olisi mitään hyötyä kuulua siihen ketjuun enää.
Nämä kaikki käytännöt kauppiaasta kiinni. Toki joskus tulee ylläreitä putkeen ja vuoroja joudutaan järjestelemään ja niitä avaimia suhaamaan sitten jonkin verran. Pahin paikka on se jos kauppias itse makaa sairaana sängyn pohjalla.
Ärrät sinänsä on jo konseptiltaan menneen talven lumia ja luulenpa että kauppiaat on aika kovilla ja heillä on aika kovat raamit annettu toiminnalle. Ei käy kateeks heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis ei mitään uutta auringon alla. Itse olin töissä reilu kymmenen vuotta sitten ärrällä ja työolot oli kyllä aikamoiset. Mm palkkaa ei paljoa ylitöistä maksettu jos jotain just vikalla minuutilla alkoikin tapahtua kioskilla. Itse siis olin vielä yhdellä tietyllä kauppiaskioskilla vaan töissä, mutta yksi kaveri teki restappina töitä. Onneksi pääsimme kummatkin työkokemuksen kautta sitten muihin hommiin.
Täällä ei nyt ihmiset tunnu ymmärtävän, että tässä ei puhuta vakityöntekijästä vaan sijaisuuksia tekevästä henkilöstä. Vakkarit varmasti avaimet saavatkin kaikki.
En minä ainakaan saanut aloituksesta mitään selvää, kun en ikinä ole kuullutkaan sanaa restappi.
Luulisi, että ei ole kovin vaikeaa saada oveen luukku, josta avaimet voi pudottaa sisään takalukituksen jälkeen. Sen voi tehdä niin, että sieltä ei saa ongittua avaimia pois oven ulkopuolelta.
Kirjekuoreen.
Vierailija kirjoitti:
Ja työpaikan ilmotuskanavassa itketään kun ei työntekijöitä löydy 🤭
Kamala työpaikka kaikenkaikkiaan. 2v jaksoin itte kattella
Tämä sama ulina rekrytoinnin vaikeudesta on luvassa pian monessa muussakin puljussa, kun työntekijöitä ei arvosteta eikä heidän jaksamisestaan välitetä. Esimerkkeinä pikaruokapaikat, Musti ja Mirri, Glitter, Eurokangas, HenkkaMaukka, New Yorker, yms. halparättiputiikit, Espresso House ja vastaavat ketjukahvilat jne. jne.
Joka kerta ärrällä asioidessani symppaan sitä myyjää ja mietin kuinka ikinä tuo ihminen jaksaa olla täällä mehmedmahmudien ja peliriippuvaisten sössötyksiä kuuntelemassa ja pyörittämässä siinä sivussa pakettirallia ja mitä vielä muuta. Aivan kauhea työpaikka ja tämä ketju ei mitenkään muuta tätä käsitystäni ko. lafkasta.
Vierailija kirjoitti:
En tajua tästä mitään.
En minäkään menet kioskiin työvuoroon ja avaimet pitää hakea jostain toisesta kioskista ja jos olet iltavuorossa ne avaimet pitää palauttaa sinne missä on ollut ? Eli miksi jos on jossain vuorossa niitä avaimia pitää yhtään mihinkään kiikuttaa ? Kun kai nyt yhdessä paikassa olet vai juokseeko kioskien välillä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua tästä mitään.
En minäkään menet kioskiin työvuoroon ja avaimet pitää hakea jostain toisesta kioskista ja jos olet iltavuorossa ne avaimet pitää palauttaa sinne missä on ollut ? Eli miksi jos on jossain vuorossa niitä avaimia pitää yhtään mihinkään kiikuttaa ? Kun kai nyt yhdessä paikassa olet vai juokseeko kioskien välillä ?
Extraajille eli restapeille voidaan tarjota työvuoroa mistä päin vain. Koko työviikko voi koostua niin että päivälle on yksi vuoro aina eri kioskissa.
Mitä virkaa on ammattiliitoilla, kun vielä 2020-luvun Suomessa on näin ala-arvoiset työolot?
R-kioskit on nykyään norjalaisessa omistuksessa.
Miten tuo ketju voi olla vielä pystyssä? Mitään taloudellisia perusteita jatkamiselle ei ole olemassa. Miljoonien tappioita takoo vuodesta toiseen. Rahanpesua?
Vuosi: 2019/12 2020/12 2021/12 2022/12 2023/12
Yrityksen tappiot: 787 000 3 895 000 4 109 000 8 278 000 10 251 000
https://www.finder.fi/Kioski/R-kioski+Oy/Espoo/yhteystiedot/2618875
Tein joskus nuorena restappina töitä R:llä lähinnä Helsingin keskustan metrokiskoilla. Palkka oli ihan kiva lisien takia, töitä riitti ja työkaverit oli mukavia. Avainten kanssa ei koskaan ollut mitään tämmöstä rumbaa. Enkä muista kuulleeni kenelläkään vastaavia kokemuksia vaikka osa muista tuuraajista teki ympäri pk-seudun sijaisuuksia. Isoin ero oli varmaan siinä että Ärrät oli tuolloinsamaa firmaa. Nykyäänhän ne taitaa olla pelksätään franchiseja.
Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:
Ne pitää palauttaa siihen kioskiin, jossa olet ollut. Eli julkisilla olen rattaiden ja lasteni kanssa reissannut 1.5 h yhteen suuntaan viemässä avaimia ja takas kotiin toiset 1.5 h. Kun ei ole lapset mukana niin maksaa + aika. Kun menee aamuun niin sama reissu, haettava ne avaimet, että pääsee aamulla töihin siitä kioskista, jonne menee. Tämä ollut aina käytäntä iät ja ajat. Siitä ei makseta! Et saa vuoroja, ellet näin toimi. Kukaan niitä avaimia ei sinulle tuo eikä hae pois iltavuoron jälkeen.
Niin pitkään kuin Joku Muu (eli Sinä tai muu kollega) tätä kuviota pyyteettömästi ilman korvausta tekee, ei mikään muutu. Ei pienellä työntekijällä ole edes hartioita vaatia palkkaa tuolle ajalle, tiedän. Ja pahin diili on juuri se että jää ilman työtunteja tai saa jopa hiljaisen ulkoistamisen työkkäriin. Jos tästä alkaa korkeammalle taholle asiaa viedä päätyy suurella tod.näk. kortistoon. Jopa pahempaa, maksamaan korvauksia. Heille.
3kk karenssi lopareiden myötä ei tee muuta kuin lisää epätoivoa. Suomi 2024 Kokoomus-PerSuom- tässäkö elävässä elämässä rakennetaan parempaa huomista pientä ihmistä nöyryyttämällä ja kurjistamalla palkattomilla työtunneilla? Maistuisiko teille palkattomat työtunnit?
Ja taas vingutaan persuiista ja kokoomuksesta.Alkuperäinen kirjoitus oli vuodelta 2021.Kuka silloin olikaan vallassa?
Vautsi, olin ärrällä restappina 20+ vuotta sitten ja näköjään meno ei ole muuttunut. Noihin avainten viemisiin ja hakemisiin oli kyllä välillä "helpottavia" systeemejä niin että jos oli menossa esim. johonkin kioskiin Vuosaaressa, avaimen sai jättää Vuosaaren metroaseman kioskille, ettei tarvinnut mennä ihan perille asti. Nuorena ja lapsettomana nuo reissut nyt olivat aika helppoja, ja tein yleensä muutaman päivän pätkiä aina yhdessä kioskissa eli ihan joka päivä ei tarvinnut noilla avaintenhakureissuilla hyppiä.
Itseäni närästi enemmän työajat, jos vuoro alkoi esim. klo 14 niin se tarkoitti että klo 14 oli oltava työvaatteet päällä tiskin takana valmiina palvelemassa. Sitten jos tulin klo 14 vasta ovesta sisään niin aika voimakasta kuittailua (ja pahimmassa tapauksessa esimiehille rollimista) tuli "myöhästymisestä". Samaten vuoron loppuun oli varattu vain 15 minuuttia ja siinä ajassa piti laskea liput, arvat, pohjakassa ja tehdä kaikki muut sulkemistoimenpiteet. Näitä toki pystyi jo aloittelemaan ennen sulkemisaikaa mutta kokemattomana työntekijänä, ja varsinkin jos oli ruuhkaa loppuun asti niin ei siinä paljon pystynyt tekemään. Hälyt meni päälle tunti sulkemisajan jälkeen ja monta kertaa sai kiireellä lähteä että ehtisi ennen sitä.
Jotkut vanhemmat työntekijät myös käyttivät härskisti hyväkseen nuorta sijaista ja jättivät hommiaan mulle (esim. kun kioskeissa on sovittu että aamuvuoro imuroi ja käy läpi lehtihyllystä vanhat lehdet pois jne, niin jännästi ne hommat oli tekemättä kun tulin iltavuoroon ja joku "hyvä" selitys miksi ei olla ehditty). Niitäkin sitten hoidin nuorena ja arkana, kun en osannut kyseenalaistaa.
Ai että. No elämänkokemusta sekin. Sillä voi lohduttautua että itse olen nykyään asiantuntijatöissä 5000e kk-palkalla ja nämä haahkat (viittaan tässä erityisesti näihin vanhempiin työntekijöihin) todennäköisesti siellä samassa paikassa paskalla palkalla, jos ovat työelämässä enää ylipäänsä.