Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulu ei järjestä et-opetusta. Pakko mennä muualle?

Vierailija
26.11.2014 |

Eli meidän koululla ei järjestetä et-opetusta ilmeisesti pienen osallistujamäärän takia. Et-tunnit on kuitenkin pakollisia. Onko tässä tilanteessa koulu velvollinen järjestämään kuljetuksen toiseen kouluun kun kysymyksessä on kuitenkin oppivelvollisuuden piiriin kuuluva aine? Koululta sain viestiä, että itse pitää kuljettaa/lasten kulkea. 

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toiseen kouluun et-tunnille. 

Vierailija
2/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä pakollinen aine niin koulu järjestää kuljetuksen jos opetusta ei pystytä järjestämään koulussa. Kysy asiaa rehtorilta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ET ole pakollinen aine. Voi valita tilalle uskonnon tunnit.

Vierailija
4/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koulun pitää järjestää kuljetus.

Vierailija
5/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 19:26"]

Eli meidän koululla ei järjestetä et-opetusta ilmeisesti pienen osallistujamäärän takia. Et-tunnit on kuitenkin pakollisia. Onko tässä tilanteessa koulu velvollinen järjestämään kuljetuksen toiseen kouluun kun kysymyksessä on kuitenkin oppivelvollisuuden piiriin kuuluva aine? Koululta sain viestiä, että itse pitää kuljettaa/lasten kulkea. 

[/quote]

Höpö höpö.

Kouluhan järjestää kuljetuksen tai opettajan paikalle.

Ja siinä kaikki, ongelma ei ole sinun tai lapsesi.

Vierailija
6/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se pakollinen, koska voit valita uskonnon tunnit, et:n tai jonkin muun, mutta et voi olla vain menemättä. Ýmmärrän, jos kyseessä on joku valinnainen aine, että itse järjestetään kuljetus. Tuonne tunneille on kuitenkin mentävä. 

Vierailija
7/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää, että vielä 2014 koulu yrittää painostaa lasta uskontotunnille. Käsittämätöntä. Nyt pakkouskonto pois kouluista!

Vierailija
8/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan koulun on pakko järjestää et-opetus, jos kunnan alueella on kolme et-oppilasta. Vanhempia ei voi velvoittaa kuljetuksen järjestämiseen. Se on koulun tehtävä.

Vierailija
9/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä maalla eletään vielä sellaisessa todellisuudessa että sadasta oppilaasta voi olla vaan 2 oppilasta etssä. Aivan järjettömän kallista opettaa vain heitä tai järjestää kuljetus, Se on pois esim matikasta,enkusta Ym tärkeistä asioista . Onneksi yleensä löytyy joku ratkaisu

Vierailija
10/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan koulun on pakko järjestää et-opetus, jos kunnan alueella on kolme et-oppilasta. Vanhempia ei voi velvoittaa kuljetuksen järjestämiseen. Se on koulun tehtävä.

Vierailija
11/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin sitä mieltä, että uskonnon opetus pois kouluista, jokainen opettakoon kotona jos haluaa.

Me emme ole uskontovastaisia ja lapset osallistuu joulu ym.juhliin. En halua heitä ev.lut uskonnontunneille, pää menee sekaisin, koska oma uskontomme on merkittävä osa vapaa-aikaamme. ap

Vierailija
12/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset käy islam tunneilla, koska oli pakko valita ev.lut, et-opetus tai islam. Isä siis muslimi, minä kristitty en kuulu kirkkoon kuitenkaan. Ei oltais haluttu lapsia mihinkään noista!

Itse ollaan kuljetettu ja tosiaan pakko sinne tunneille on mennä kuulemma. Olisiko meilläkin siis ollut oikeus kuljetukseen jos kerran islam-opetusta ei omalla koululla järjestetä?

Minäkin olen sitä mieltä, että uskonnon opetus pois koulusta. Tai valtaväestön uskontoa voisi opettaa, johon ei sitten ei ev.lut.kirkkoon kuuluvien lasten tarvitsisi osallistua (eikä mihinkään muuhunkaan uskonto/et-tunnille)

Vierailija
13/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörällä pääsee!

Vierailija
14/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli helpompaa, kun kaikille oli sama ev lut.
Maassa maan tavalla. Niin kauan kuin tuo on pääuskonto, niin olkoon se ainoa uskontoaine koulussa.
Meidän koulussa ei varmaan kukaanbole et:ssä. Ei ainakaan kukaan samalla luokka-asteella.

Vierailija
15/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 21:04"]Ennen oli helpompaa, kun kaikille oli sama ev lut.
Maassa maan tavalla. Niin kauan kuin tuo on pääuskonto, niin olkoon se ainoa uskontoaine koulussa.
Meidän koulussa ei varmaan kukaanbole et:ssä. Ei ainakaan kukaan samalla luokka-asteella.

[/quote]
Aina te lässytätte maassa maan tavalla. Tässä maassa on uskonnonvapaus. Hienosti te uskikset tuputatte sitä uskontoa ihmisille.

Vierailija
16/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maassa maan tavalla, mutta ainahan on ollut eri uskoisia, mm.mormonit, jehovan todistajat.. ihan suomalaisissakin.

Pitäisi olla vain ev.lut opetus, ja niille, jotka ei kirkkoon kuulu, ei tarvisi osallistua, ellei itse halua. Eikä mihinkään muuhunkaan tunneille.  Jokainen eri uskontoon kuuluva voi opettaa omalla vapaa-ajalla jos haluaa

Vierailija
17/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ev lut opetus on tunnustamatonta. Se sopii aivan hyvin kaikille.

Vierailija
18/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin ei tarvinnut käydä ollenkaan et:ssä kun osallistujia oli niin vähän. Sai vapautuksen siis kokonaan. Sitä piti kyllä hakea jostain ylemmältä taholta.

Näin 90-luvulla lestapaikassa.

Vierailija
19/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 21:18"]

Ev lut opetus on tunnustamatonta. Se sopii aivan hyvin kaikille.

[/quote]

sen pitäisi olla, mutta ei valitettavasti sitä ole. Riippuu paljon myös opettajasta, mutta jos tutustut esim. uskonnon oppikirjojen opettajanoppaisiin, niin huomaat hyvin nopeasti, että tunnustuksettomuus on niistä hyvin kaukana.

Vierailija
20/42 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 20:20"]

Meillä lapset käy islam tunneilla, koska oli pakko valita ev.lut, et-opetus tai islam. Isä siis muslimi, minä kristitty en kuulu kirkkoon kuitenkaan. Ei oltais haluttu lapsia mihinkään noista!

Itse ollaan kuljetettu ja tosiaan pakko sinne tunneille on mennä kuulemma. Olisiko meilläkin siis ollut oikeus kuljetukseen jos kerran islam-opetusta ei omalla koululla järjestetä?

Minäkin olen sitä mieltä, että uskonnon opetus pois koulusta. Tai valtaväestön uskontoa voisi opettaa, johon ei sitten ei ev.lut.kirkkoon kuuluvien lasten tarvitsisi osallistua (eikä mihinkään muuhunkaan uskonto/et-tunnille)

[/quote]

Kaikki katsomusaineisiin liittyvät kuljetukset kuuluvat koulun/kunnan järjestää. Itse taistelin lapselle koulukuljetuksen ekalla luokalla. matkaa toiselta koululta omalle koululle oli hieman yli kilsa mutta 6 vuotiaan ei edes kuntaliiton matkataulukon mukaan meni yli 15 minuuttia. sitten lapset juoksivat päättöminä takki auki koulujen väliä kun eivät tuon ikäiset osanneet kelloa. 

Pari viikkoa koulun alkamisen jälkeen totesin tämän olevan aivan järjetöntä ja otin yhteyttä opettajana joka sanoi että näin on aiemmin tehty (siis tämä meno oli jatkunut jo 7 vuotta). No päätin sitten soittaa kuljetuksen järjestäjälle, ja kun soitin niin rehtori oli ollut yhteydessä ja kas kumma kuljetus järjestyi heti ilman mitään sen kummempia selvityksiä. Rehtori oli siis jättänyt kuljetuksen tilaamatta. 

Eli pitäkää puolenne katsomusaineiden kuljetusten kanssa. Rehtori ei ole jumala eikä hänen sanaansa tarvitse luottaa. Jos väitää muuta niin siiten yhteys koulutoimeen ja kuljetuksenjärjestäjään. Viimekädesä vaika valitus oikeuskanslerille.