Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajoissa olijat! Keksitään hyviä opetuksia myöhästelijöille!

Vierailija
03.10.2021 |

Esim. juuri se, että jos ei tule ruokapöytään ajallaan, muut syövät ajallaan ja myöhästelijälle jää kylmää ruokaa, mikäli jää.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi myöhästelijä. Vannon käsi sydämellä, ettei kyse ole siitä, etten arvostaisi muiden aikaa. Olen vuosia yrittänyt päästä tästä tavasta eroon. Sen enempää en asiaa tässä lähde puimaan.

Jos "opetuksia" jakelee auktoriteetti, se on mielestäni vain asiallista. Palaverit ja koulutukset alkavat aikataulun mukaisesti, oma vikani, jos myöhästyn. Itse asiassa arvostan sitä, ettei minua jäädä odottelemaan, jotta osaan ensi kerralla olla ajoissa.

Jos kaveri lähtisi ajamaan ilman minua, koska olen viisi minuuttia myöhässä, pitäisin häntä passiivis-aggressiivisena ja ylimielisenä. Jos olisin vaikka 20 minuuttia myöhässä ilmoittamatta, ymmärtäisin tämän kyllä. Tosin odottaisin, että kaveri soittaisi ensin varmistaakseen, ettei mitään pahaa ole sattunut.

Viiden minuutin myöhästymisestä paras "opetus" olisi, jos kaveri sanoisi suoraan, että hänestä tuntuu pahalta joutua odottamaan. Siitä ottaisin sellaisen osuman sydämeen, että en uskoisi enää olevani myöhässä häntä tavatessani. En halua olla törkeä, mutta jos toinen antaa ymmärtää, ettei myöhästelyni haittaa, on "luontaista taipumusta" todella vaikeaa vastustaa.

Miksi sinun pitää ensin saada tuollainen opetus, etkö pysty samaistumaan toiseen ihmiseen sen verran että tajuaisit ihan ilman opettamista että toisesta tuntuu pahalta kun et yhtään osoita arvostusta häntä kohtaan?

Vierailija
42/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä syy myöhästymiseen on vain siinä, että henkilö ylitoiveikkaasti arvioi tarvittavan ajan alakanttiin. Oli sitten kyse johonkin paikkaan ehtimisestä tai työtehtävään tarvittavan ajan arvioinnista. Kyse ei ole arvostuksen puutteesta muita kohtaan.

Kerta toisensa jälkeen? Rajansa toiveikkuudellakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te ajoissa olijat luulette olevanne parempia ihmisiä kuin myöhästelevät ja olevanne oikeutettuja antamaan opetuksia yhtään kenelläkään?

Siksi, että te myöhästelijät ette ajattele lainkaan muita ihmisiä. Miksi ette koskaan myöhästy siltä Thaimaan-lennolta, sinne saavutte hyvissä ajoin? Siksi tietysti, kun asiasta kärsitte vain te itse, jos myöhästytte.

Vierailija
44/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi myöhästelijä. Vannon käsi sydämellä, ettei kyse ole siitä, etten arvostaisi muiden aikaa. Olen vuosia yrittänyt päästä tästä tavasta eroon. Sen enempää en asiaa tässä lähde puimaan.

Jos "opetuksia" jakelee auktoriteetti, se on mielestäni vain asiallista. Palaverit ja koulutukset alkavat aikataulun mukaisesti, oma vikani, jos myöhästyn. Itse asiassa arvostan sitä, ettei minua jäädä odottelemaan, jotta osaan ensi kerralla olla ajoissa.

Jos kaveri lähtisi ajamaan ilman minua, koska olen viisi minuuttia myöhässä, pitäisin häntä passiivis-aggressiivisena ja ylimielisenä. Jos olisin vaikka 20 minuuttia myöhässä ilmoittamatta, ymmärtäisin tämän kyllä. Tosin odottaisin, että kaveri soittaisi ensin varmistaakseen, ettei mitään pahaa ole sattunut.

Viiden minuutin myöhästymisestä paras "opetus" olisi, jos kaveri sanoisi suoraan, että hänestä tuntuu pahalta joutua odottamaan. Siitä ottaisin sellaisen osuman sydämeen, että en uskoisi enää olevani myöhässä häntä tavatessani. En halua olla törkeä, mutta jos toinen antaa ymmärtää, ettei myöhästelyni haittaa, on "luontaista taipumusta" todella vaikeaa vastustaa.

Miksi sinun pitää ensin saada tuollainen opetus, etkö pysty samaistumaan toiseen ihmiseen sen verran että tajuaisit ihan ilman opettamista että toisesta tuntuu pahalta kun et yhtään osoita arvostusta häntä kohtaan?

Kuten sanoin, minulla on luontaista taipumusta myöhästelyyn. Aikuisiällä hallitsen tämän jo joten kuten, mutta en usko, että taipumuksesta pääsisi koskaan täysin eroon. Kun tapaan jonkun riittävän monta kertaa, jossain vaiheessa väistämättä myöhästyn.

Pyydän aina myöhästymistä anteeksi. Käytännössä kaikki vastaavat, ettei se haittaa. Yritän inttää vastaankin, turhaan. Seuraavalla kerralla lähtöä suunnitellessa päässä pyörii: "Ei sitä edes haittaa, jos myöhästyn vähän..."

Tätä on varmasti vaikeaa ymmärtää, jos ei ole samantyyppinen ihminen itse. Ei, edelleenkään kyse ei kaikilla ole siitä, ettei kunnioittaisi toisia.

Vierailija
45/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä syy myöhästymiseen on vain siinä, että henkilö ylitoiveikkaasti arvioi tarvittavan ajan alakanttiin. Oli sitten kyse johonkin paikkaan ehtimisestä tai työtehtävään tarvittavan ajan arvioinnista. Kyse ei ole arvostuksen puutteesta muita kohtaan.

Todenäköisemmin kuitenkin myöhästyminen johtuu vain siitä, ettei myöhästyjä arvosta toista ihmistä pätkääkään. Ajattelee olevansa niin paljon ylempiarvoinen, että muiden pitää odottaa häntä. Ja sitten suuttuu, jos toinen ei odottanutkaan vaan jatkoikin jo matkaansa. Yhden tai kaksi kertaa voi myöhästyä jostain (vaikka töihin menosta), mutta jos ei edelleenkään opi varaamaan riittävästi aikaa, ei voi syyttää kuin itseään. Kummasti nämä samat myöhästelijät ehtivät ajoissa lentokentälle, kun ovat matkalla lomareissulle Kreetalle. Jos on krooninen myöhästyjä, kannattaa laittaa kännykkä muistuttamaan jo tuntia aikaisemmin. Ei myöhästy. 

Vierailija
46/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sä vain yksinkertaisesti kuvittelet, että maailma pyörii sun ympärillä, kun et viitsi toimia ajoissa muiden nähden.

Dr. Phil ei aina ole oikeassa.

Vierailija
47/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästelijä saattaa olla muissa asioissa huomaavaisempi, kuin se ajoissa oleva. Meillä kaikilla on omat hyvät ja pahat puolemme, emmekä onneksi ole kaikki samanlaisia.

Opettelisipa tämän keskustelun aloittajakin sietämään paremmin erilaisuutta.

Vierailija
48/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin, minulla on luontaista taipumusta myöhästelyyn. Aikuisiällä hallitsen tämän jo joten kuten, mutta en usko, että taipumuksesta pääsisi koskaan täysin eroon. Kun tapaan jonkun riittävän monta kertaa, jossain vaiheessa väistämättä myöhästyn.

Pyydän aina myöhästymistä anteeksi. Käytännössä kaikki vastaavat, ettei se haittaa. Yritän inttää vastaankin, turhaan. Seuraavalla kerralla lähtöä suunnitellessa päässä pyörii: "Ei sitä edes haittaa, jos myöhästyn vähän..."

Tätä on varmasti vaikeaa ymmärtää, jos ei ole samantyyppinen ihminen itse. Ei, edelleenkään kyse ei kaikilla ole siitä, ettei kunnioittaisi toisia.

Sanovat ettei haittaa, koska se on kohteliasta. Kuten olisi myös kohteliasta olla ajoissa.

Vierailija
49/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuossahan just osoitit jo, että et kunnioita toista ollenkaan. Ajattelet, että ei sitä nyt haittaa. Mä siedän myöhästymistä ilman ennakkoselitystä (kännyköiden aikana voi hyvin ilmoittaa jo siinä vaiheessa, kun istuu bussissa ja bussi on jumittunut liikenneruuhkaan) vain yhden kerran. Toista kertaa en odota. 

Vierailija
50/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöhästelijä saattaa olla muissa asioissa huomaavaisempi, kuin se ajoissa oleva. Meillä kaikilla on omat hyvät ja pahat puolemme, emmekä onneksi ole kaikki samanlaisia.

Että sarjamurhaajaakin pitäisi ymmärtää, jos hän kuitenkin kierrättää roskansa.

Vierailija
51/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhästely on oman vaikutusvallan todistelua. Siihen kannattaa vastata ilmaisemalla, ettei vaikutusvaltaa ole ts. jatkamalla eteenpäin ilman myöhästelijää.

"Ajoissa" eli etuajassa liikkuva luulee olevansa parempi ihminen ja tätä erinomaisuuttaan hän tällä opetuksen antamisella vain hakee. Etuajassa oleminen on vähintään yhtä huonoa käytöstä kuin tahallinen myöhästyminen. Jos on kutsuttu kylään kello 15.00 alkaen, on todella huonoa käytöstä tulla 14.55 ovikelloa rimputtamaan!

Olisikin tuon 5 minuuttia, mutta pahimmat tulee puolta tuntia tai varttia ennen. Hikihatussa kun ennen juhlia laittaa kaiken kuntoon ja suunnittelee vielä itse vaihtavansa juhlavaatteet kaikessa rauhassa päälle, niin silloin ei todellakaan kaipaa ketään vielä paikalle.

Anopille muutaman kerran ilmoitin puolta tuntia myöhemmän ajan kuin todellinen aika oli, että sai rauhassa tehdä kaiken tarvittavan. Anoppi oli vain tiellä ja hidastutti tekemisiä. Johonkin ravintolassa järjestettyyn sukujuhlaankin raahasi meidät puolta tuntia ennen, oli muka kauhea kiire sinne. Anoppi ei edes ollut mitenkään järjestelyissä itse mukana. Ensi alkuun kuvittelin järjestävän tahon pyytäneen tulla aikaisemmin ja viestin tulleen meille anopin kautta, mutta järjestäjät saapuivat itse hyvissä ajoin, varttia ennen aloitusta, että olisivat paikalla ennen ensimmäisiä vieraita, eikä anoppia ja hänen apuaan kukaa ollut vailla. Siellä sitten odoteltiin juhlien alkua, kun tarjoilijat vielä laittelivat pöytiä kuntoon.

Vierailija
52/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myohåstyn jos haluan eikä mitkään opetukset tehoa muhun :)

Vierailija
53/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt voi olla tosissasi. Fiksu ihminen joka tietää myöhästymistaipumuksensa yksinkertaisesti lähtee ajoissa liikkeelle. Ja malttaa vaikka vähän odottaakin.

Vierailija
54/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhästyminen ei ole mitenkään verrattavissa sarjamurhaamiseen.

Vierailija
55/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaako tutulta:

"Ei dieetti yhteen keksiin kaadu..."

"Voin kyllä polttaa yhden tupakan, vaikka lopetin toissapäivänä..."

"Voin juoda vain yhden drinkin ja lopettaa siihen..."

"Ei yksi latte haittaa, vaikka minun pitääkin säästää tässä kuussa rahaa..."

"En ole huono ihminen, jos nyt yhden kerran sanon tuntemattomalle ilkeästi netissä..."

"Voin lukea vielä yhden ketjun AV:lla, menen sitten heti nukkumaan..."

Myöhästelijä:

"En myöhästy, jos nyt vastaan nopeasti vielä yhteen sähköpostiin..."

"Ehdin kyllä kerran vaihtaa paitaa..."

"Äh, sateenvarjo unohtui, en kehtaa mennä läpimärkänä paikkaan x, pakko vain ehtiä hakea se..."

Ihmisen optimismi on todellakin loputon. Harvassa ovat ne, jotka eivät missään asiassa tähän sortuisi. Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven.

Vierailija
56/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää missään nimessä odottako! Siis ilman muuta aloitatte syömiset, starttaatte auton, aloitatte jumppatunnin jne. just silloin kun on sovittu. Itse myöhästelen paljon, enkä todellakaan odota että odottaisitte, en todellakaan. Sehän nyt olis tosi omituista.

Vierailija
57/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhästely on oman vaikutusvallan todistelua. Siihen kannattaa vastata ilmaisemalla, ettei vaikutusvaltaa ole ts. jatkamalla eteenpäin ilman myöhästelijää.

Myöhästyjä ei yleensä myöhästy tahallaan, mutta aloittaja ja kaltaisensa haluavat todistella omaa valtaansa ja vaikutusvaltaansa kiusaamalla myöhästynyttä.

Sairasta porukkaa kiusaajat.

Elä huoli, minun kyytiin pääsee vaikka myöhästyisikin minuutin :) en varmaan edes huomaisi. Lähdetään sitten kun kaikki ovat valmiina.

Vierailija
58/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, myöstelijää kouluttava on sarjamuhraaja.

Vierailija
59/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhästyjä ei yleensä myöhästy tahallaan, mutta aloittaja ja kaltaisensa haluavat todistella omaa valtaansa ja vaikutusvaltaansa kiusaamalla myöhästynyttä.

Sairasta porukkaa kiusaajat.

Nyt ei puhuta satunnaisesta myöhästymisestä, vaan tapamyöhästelijöistä. Valitettavasti kaikki tietävät nämä ihmiset. Minä en edes viitsi heille enää tarjota kyytejä, ja tapaamisia vain siten että muut syövät ajallaan, ja myöhästelijä tulee kun tulee

Olin yhden myöhästelijän kanssa naimisissa, ja se oli hirveää. Se ei ole muuta kuin itsekkyyttä ja ajattelemattomuutta, ja itsen pitämistä toista tärkeämpänä.

Mun ystävällä on adhd. Eipä siinä auta hermostua itse. Hän ei ole millään muotoa itsekäs, arki vaan on kouhottamista ja vouhkaamista ja ajantajua ei ole ollenkaan. Itseäni ei haittaa.

Vierailija
60/67 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut! Tuo argumentointisi on yhtä osuva kuin nttsikortin pelaaminen pöytään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän