Ajoissa olijat! Keksitään hyviä opetuksia myöhästelijöille!
Esim. juuri se, että jos ei tule ruokapöytään ajallaan, muut syövät ajallaan ja myöhästelijälle jää kylmää ruokaa, mikäli jää.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöhästely on oman vaikutusvallan todistelua. Siihen kannattaa vastata ilmaisemalla, ettei vaikutusvaltaa ole ts. jatkamalla eteenpäin ilman myöhästelijää.
Myöhästyjä ei yleensä myöhästy tahallaan, mutta aloittaja ja kaltaisensa haluavat todistella omaa valtaansa ja vaikutusvaltaansa kiusaamalla myöhästynyttä.
Sairasta porukkaa kiusaajat.
Osa ihmisistä on aina kroonisia myöhästelijöitä. Haluaa käyttää valtaansa ja kiusata muita odotuttamalla.
Mahtaako myöhästelijöitä edes voida "opettaa", koska heillä on selvästikin asennevamma? Sen mukaan heidän ei "tarvitse" edes yrittää vaan toisten mukamas kuuluu heitä ymmärtää kerta toisensa jälkeen.
Oman itsensä takia kannattaa jättää tapamyöhästelijä huomioimatta mitenkään, eli jos ollaan yhdessä lähdössä jonnekin niin hän saa tulla omia aikojaan koska ei pysty tulemaan tapaamispaikalle sovittuun aikaan. Tai jos ollaan menossa syömään yhdessä niin muut menevät silloin kun on sovittu, tilaavat ateriansa ja syövät ikään kuin tuota myöhästelijää ei olisi olemassakaan. Hän tulee sitten kun tulee ja turha märistä sitten jos toiset ovat jo syöneet ja lähdössä esim. pubiin.
Yhteenvetona siis että ei kannata lainkaan ottaa tapamyöhästelijää huomioon omassa aikataulussa, matkoissa, ravintolatilauksissa ym.
Asiat aloitetaan silloin kun on sovittu. Ainoa hyvä syy odottaa on jos laittavat viestiä tai soittavat olevansa myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun tarvitse antaa opetuksia kenellekään. Myöhässä olija on myöhässä ja piste. Saa sitten sen, mitä jää jäljelle, jos jotain jää. En autokyytiä tarjotessani odota myöhästelijöitä. Myöhästelijä voi mennä taksillakin tai junalla tai lentäen. Mulla on mun aikataulut ja myöhästelijöillä omansa. Jos ne ei osu yksiin, ei voi mitään.
Juuri tämä. Olen sovittuun aikaan paikalla ja jos siellä ei ole ketään eikä tule viestiä myöhästymisestä, niin en odottele, vaan jatkan matkaa. Muutaman kerran olen ollut yksin teatterissa tai elokuvissa, vaikka piti mennä yhdessä. Puhelin äänettömälle ja esityksen päätteeksi kuuntelen tulikivenkatkuisia viestejä, että missä olet, olisit odottanut. Sama ruuan kanssa, ei meillä odotella, vaan ruokailu alkaa juuri silloin kun on sovittu. Pojan tyttöystävä on lähes aina myöhässä ja joutunut tottumaan siihen, että edes jälkiruokaa ei ole enää jäljellä, kun hän muistaa saapua. Älämölöähän siitä tulee, että on kohteliasta odottaa. Vakiovastaus on, että on yhtä kohtelias olla sovittuun aikaan paikalla.
Jos ei ole esim. vanhuuden vuoksi hidas liikkeissään, lähden kun on sovittu.
Jos on kyseessä perheenjäsen, joka itsekkyyttään ei ole ajoissa ja ootattaa, niin menen paskalle tai suihkuun ja enkä vahingossakaan aja ylinopeutta. Menköön seuraavalla kulkuneuvoilla. Joskus on matka sujunut hiljaisuuden vallitessa.
Kerran lomareissulla pari turistia jäi lautasta, kun myöhästyivät puoli minuuttia sillan nostosta. Lautta ei laskenut siltaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Asiat aloitetaan silloin kun on sovittu. Ainoa hyvä syy odottaa on jos laittavat viestiä tai soittavat olevansa myöhässä.
Tuokin on ihan liian yleistä nykyään kun ilmoittaminen on niin helppoa. Olin hiljattain tapaamassa kolme kaveriani kaupungilla, heistä jokainen laittoi viime tipassa viestiä että on myöhässä. Ihan yhtä lailla jouduin tuhlaamaan aikaani odottamiseen vaikka tiesinkin heidän olevan myöhässä, olin itse jo tapaamispaikalla kun viestit tuli.
Ajattelen, että ei ole mun asia jakaa opetuksia kenellekään.
Ja toisaalta ajattelen myös, ettei ole mun asia odotella ketään missään jos toinen ei pysy sovitussa aikataulussa. Hänellä on hänen aikansa ja minulla omani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on ihan liian yleistä nykyään kun ilmoittaminen on niin helppoa. Olin hiljattain tapaamassa kolme kaveriani kaupungilla, heistä jokainen laittoi viime tipassa viestiä että on myöhässä. Ihan yhtä lailla jouduin tuhlaamaan aikaani odottamiseen vaikka tiesinkin heidän olevan myöhässä, olin itse jo tapaamispaikalla kun viestit tuli.
Entäs ne, jotka soittavat tapaamisajankohtana ja sanovat, että menee 5min tai vartti, vaikka eivät ole edes vielä lähteneet kotoa? Tosiasiassa saattaa joutua odottelemaan tunninkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vastaan näihin, että ei hätää, en ole vielä edes lähtenyt kotoa, nähdään joskus toiste. Ja vaikka olisin siellä jo odottamassa, niin palaan kotiin/töihin/minne tahansa ja jätän koko tapaamisen. Vain 15 min ennen tapaamista tai tätä ennen laitettu myöhästymisviesti saa minut odottamaan.
Tämä "kellokalle" taitaa olla uusin palstahullu. Kuinka monta avausta myöhästyjistä aioit vielä tehdä?
Nämä myöhästelijät sopisivat elämään jonnekin eteläisen Euroopan valtioon. Siellä on käsittääkseni äärimmäisen liukuvat ajat.
Vierailija kirjoitti:
Nämä myöhästelijät sopisivat elämään jonnekin eteläisen Euroopan valtioon. Siellä on käsittääkseni äärimmäisen liukuvat ajat.
Meillä oli kerran viikon työpalaveri, yksi etelän asukki tuli paikalle päivän myöhässä ja oli kummissaan kun oltiin jo ehditty häntä kaivata.
Lähdin treffeille ilman tyttöystävääni, en jaksanut odottaa enää parkkipaikalla
Vierailija kirjoitti:
Myöhästely on oman vaikutusvallan todistelua. Siihen kannattaa vastata ilmaisemalla, ettei vaikutusvaltaa ole ts. jatkamalla eteenpäin ilman myöhästelijää.
"Ajoissa" eli etuajassa liikkuva luulee olevansa parempi ihminen ja tätä erinomaisuuttaan hän tällä opetuksen antamisella vain hakee. Etuajassa oleminen on vähintään yhtä huonoa käytöstä kuin tahallinen myöhästyminen. Jos on kutsuttu kylään kello 15.00 alkaen, on todella huonoa käytöstä tulla 14.55 ovikelloa rimputtamaan!
Täällä yksi myöhästelijä. Vannon käsi sydämellä, ettei kyse ole siitä, etten arvostaisi muiden aikaa. Olen vuosia yrittänyt päästä tästä tavasta eroon. Sen enempää en asiaa tässä lähde puimaan.
Jos "opetuksia" jakelee auktoriteetti, se on mielestäni vain asiallista. Palaverit ja koulutukset alkavat aikataulun mukaisesti, oma vikani, jos myöhästyn. Itse asiassa arvostan sitä, ettei minua jäädä odottelemaan, jotta osaan ensi kerralla olla ajoissa.
Jos kaveri lähtisi ajamaan ilman minua, koska olen viisi minuuttia myöhässä, pitäisin häntä passiivis-aggressiivisena ja ylimielisenä. Jos olisin vaikka 20 minuuttia myöhässä ilmoittamatta, ymmärtäisin tämän kyllä. Tosin odottaisin, että kaveri soittaisi ensin varmistaakseen, ettei mitään pahaa ole sattunut.
Viiden minuutin myöhästymisestä paras "opetus" olisi, jos kaveri sanoisi suoraan, että hänestä tuntuu pahalta joutua odottamaan. Siitä ottaisin sellaisen osuman sydämeen, että en uskoisi enää olevani myöhässä häntä tavatessani. En halua olla törkeä, mutta jos toinen antaa ymmärtää, ettei myöhästelyni haittaa, on "luontaista taipumusta" todella vaikeaa vastustaa.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan odota myöhästelijöitä, jos eivät laita ajoissa tekstiviestillä hyvää syytä myöhästymiselleen.
Nopeasti ovat oppineet varsinkin tilanteissa, joissa olen luvannut autokyydin. On ikävää jäädä pois retkeltä vain sen takia, että ei ole arvostanut ilmaisen kyydin tarjoajaa ja tullut ajoissa sovittuun kohtaamispaikkaan.
loistava idea! otan saman käyttöön, olen aina itse vähintään varttia ennen åaikalla ja kun on h-hetki, ”löhdin just kotoa”… jatkossa saa tulla tapaamiseen, laitan sit viestin, en jaksanut odottaa…
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi myöhästelijä. Vannon käsi sydämellä, ettei kyse ole siitä, etten arvostaisi muiden aikaa. Olen vuosia yrittänyt päästä tästä tavasta eroon. Sen enempää en asiaa tässä lähde puimaan.
Jos "opetuksia" jakelee auktoriteetti, se on mielestäni vain asiallista. Palaverit ja koulutukset alkavat aikataulun mukaisesti, oma vikani, jos myöhästyn. Itse asiassa arvostan sitä, ettei minua jäädä odottelemaan, jotta osaan ensi kerralla olla ajoissa.
Jos kaveri lähtisi ajamaan ilman minua, koska olen viisi minuuttia myöhässä, pitäisin häntä passiivis-aggressiivisena ja ylimielisenä. Jos olisin vaikka 20 minuuttia myöhässä ilmoittamatta, ymmärtäisin tämän kyllä. Tosin odottaisin, että kaveri soittaisi ensin varmistaakseen, ettei mitään pahaa ole sattunut.
Viiden minuutin myöhästymisestä paras "opetus" olisi, jos kaveri sanoisi suoraan, että hänestä tuntuu pahalta joutua odottamaan. Siitä ottaisin sellaisen osuman sydämeen, että en uskoisi enää olevani myöhässä häntä tavatessani. En halua olla törkeä, mutta jos toinen antaa ymmärtää, ettei myöhästelyni haittaa, on "luontaista taipumusta" todella vaikeaa vastustaa.
Ja sä vain yksinkertaisesti kuvittelet, että maailma pyörii sun ympärillä, kun et viitsi toimia ajoissa muiden nähden.
Tää aloitus on passiivisagressiivinen, viha-aloitus.
Ehkäpä syy myöhästymiseen on vain siinä, että henkilö ylitoiveikkaasti arvioi tarvittavan ajan alakanttiin. Oli sitten kyse johonkin paikkaan ehtimisestä tai työtehtävään tarvittavan ajan arvioinnista. Kyse ei ole arvostuksen puutteesta muita kohtaan.
Myöhästely on tosiaan ärsyttävää, mutta jos joku joskus myöhästyy, se on ok. Jatkuva myöhästely ei ole.
Ja noin oikeasti "opetuksien tarjoaminen" on lapsellista passiivisaggressiivista toimintaa. Pitää olla munaa sanoa suoraan: "tunnut olevan aina myöhässä, mitä jos yrittäisit nyt tulla ajoissa, koska odottelu ei ole kivaa".