Laskelma palkansaajan, työttömän ja sosiaalitoimiston asiakkaan elämästä
Nyt voitte aloittaa uuden tappelun:
Pointti: Katsokaa bruttotuloeroa ja todellista tuloeroa. Onko oikein? Mitä olette mieltä?
Ei, sossurahoilla ja työkkärirahoilla ei leveästi elele. Mutta ei noi tuhansien eurojen bruttotulotkaan kovin leveää leipää tuo, kun kaikesta maksat enemmän.
Kommentit (42)
Niin. Kun päivähoitokulut poistuvat, saako sossuperhe 500 enemmän kuussa? Saako se lomarahoja, bonuksia ja palkankorotuksia? Työterveyshuollon?
Miksi näissä aina unohdetaan se, että sossuperhe ei saa lanttiakaan enempää koskaan, sama köyhyys jatkuu vuodesta toiseen. Työntekijä taasen voi hankkia lisätunteja, palkankorotuksia, ylitöitä jne. Ja voin kertoa että auton pitäminen maksaa HIUKAN enemmän kuin 70 euroa kuussa :)
t. yh Espoosta jonka tulot olisivat toimeentulotuella 1100 + asumiskulut, nyt jää käteen kuussa asumisen jälkeen 2243 kun kaikki vuoden tulot jaetaan kahdellatoista. On se kuitenkin 13 716 vuodessa enemmän eli en kadehdi yhtään ilmaista pesukonetta tai päivähoitomaksuja. Firma maksaa silmälasitkin.
Ap missä laskelmassasi on työttömien nettotulot? Kun palkasta on ilmoitettu netto, niin miksi työttömyyskorvaukset on bruttona, ja nekin vielä muutaman kympin korkeampana kuin se mitä minä olen kahden lapsen vanhempana saanut?
Et sää ap, vieläkään voi tota ttt-perhettä laskea niin että se maksaisi tosta osastaan 100 euroa asumisestaan. Kyllä se maksaa enemmän. Mulla, yksinasuvalla se on noin 250 euroa, asumistuen jälkeen jäävä osuus.
Ja jos toimeentulotukiasiakkaalla on joku ropponen joka tarvii autopaikan, niin sitä ei koskaan lasketa vuokramenoksi. Siihenkin 15-20 euroo lisää. Ja jos vedestä tulee tasauslasku eli ollaan käytetty sitä vettä enemmän kuin 4 henkinen 70 eurolla, sekin maksetaan itse, koska vesiennakko kyllä, mikä siis vuokraan kuuluu huomioidaan, mutta ylimenevä vesi ei.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:39"]
Vuokra 100e?
[/quote]Vuokra 940 euroa. Tuloihin laskettu elatusmaksut 350 ja lapsilisät kahdesta lapsesta mutta ei satunnaisia kokouspalkkioita eikä sivutyötuloja, joita on vuodessa 500-800 euroa.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:40"]Ap missä laskelmassasi on työttömien nettotulot? Kun palkasta on ilmoitettu netto, niin miksi työttömyyskorvaukset on bruttona, ja nekin vielä muutaman kympin korkeampana kuin se mitä minä olen kahden lapsen vanhempana saanut?
[/quote]
kahden työttömän brutot oikeassa yläkulmassa, sen alla kahden työttömän netot laskelmaan huomioituna. Mä katoin kelan sivuilta peruspäivärahan kahden lapsen korotuksella ja kerroin 21,5:llä. -ap-
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:41"]Et sää ap, vieläkään voi tota ttt-perhettä laskea niin että se maksaisi tosta osastaan 100 euroa asumisestaan. Kyllä se maksaa enemmän. Mulla, yksinasuvalla se on noin 250 euroa, asumistuen jälkeen jäävä osuus.
Ja jos toimeentulotukiasiakkaalla on joku ropponen joka tarvii autopaikan, niin sitä ei koskaan lasketa vuokramenoksi. Siihenkin 15-20 euroo lisää. Ja jos vedestä tulee tasauslasku eli ollaan käytetty sitä vettä enemmän kuin 4 henkinen 70 eurolla, sekin maksetaan itse, koska vesiennakko kyllä, mikä siis vuokraan kuuluu huomioidaan, mutta ylimenevä vesi ei.
[/quote]
ei palkansaajallekaan ollut kuluihin laskettu aitopaikkoja.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:37"]Niin. Kun päivähoitokulut poistuvat, saako sossuperhe 500 enemmän kuussa? Saako se lomarahoja, bonuksia ja palkankorotuksia? Työterveyshuollon?
Miksi näissä aina unohdetaan se, että sossuperhe ei saa lanttiakaan enempää koskaan, sama köyhyys jatkuu vuodesta toiseen. Työntekijä taasen voi hankkia lisätunteja, palkankorotuksia, ylitöitä jne. Ja voin kertoa että auton pitäminen maksaa HIUKAN enemmän kuin 70 euroa kuussa :)
t. yh Espoosta jonka tulot olisivat toimeentulotuella 1100 + asumiskulut, nyt jää käteen kuussa asumisen jälkeen 2243 kun kaikki vuoden tulot jaetaan kahdellatoista. On se kuitenkin 13 716 vuodessa enemmän eli en kadehdi yhtään ilmaista pesukonetta tai päivähoitomaksuja. Firma maksaa silmälasitkin.
[/quote]
Ja sitten. Työttömien on pirun vaikea saada asuntolainaa, kun taas työssäkäyvien on suhteellisen helppo saada ostettua oma asunto, jonka voi sitten tarvittaessa myydä tai jota ei ehkä ikuisesti tarvitse maksaa. Lisäksi työssäkäyvät saavat työn puolesta esimerkiksi terveystarkastukset, joita työtön ei saa tai joutuu niistä ainakin maksamaan. Sitten vielä työssäkäyvällä on vähemmän aikaa tuhlata tai potea rahapulaa vapaa-aikana.
Ja työstä jää enemmän lantteja ja se kyllä meilläkin näkyy ja tuntuu arjen pieninä helpotuksina, vaikka rahasta onkin koko ajan pientä pulaa.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:40"]Ap missä laskelmassasi on työttömien nettotulot? Kun palkasta on ilmoitettu netto, niin miksi työttömyyskorvaukset on bruttona, ja nekin vielä muutaman kympin korkeampana kuin se mitä minä olen kahden lapsen vanhempana saanut? [/quote] kahden työttömän brutot oikeassa yläkulmassa, sen alla kahden työttömän netot laskelmaan huomioituna. Mä katoin kelan sivuilta peruspäivärahan kahden lapsen korotuksella ja kerroin 21,5:llä. -ap-
[/quote]
Joo, ok, siis työttömyyskorvaukset kun tulee neljän viikon jaksoissa, koskaan ei saa tuollaista summaa käteen, mutta vuoden aikana niitä tulee oikeastaan sitten yksi erä "ylimääräistä". Mutta minkälaisella veroprosentilla olet tuon nettosumman laskenut?
Miten nuo hajonneet pesukoneet ja silmälasit tuohon kuuluu? Köyhät pesevät yleensä kerrostalon pesutuvassa pyykkinsä, eikä kaikilla ole silmälaseja, eikä silmälaseja tai pyykkikonetta yleensä sossu edes korvaa, en minä ainakaan ole koskaan saanut silmälaseja sossun asiakkaana ollessa, enkä pyykkikonetta, kyllä piti siellä pesutuvalla juosta viereisessä rakennuksessa.
Työttömyyskorvauksista menee yleensä vähintään 20% veroa, eli tuo työttömien nettotulo on kyllä liian iso tuossa, oikee olis varmasti siinä 1100€ kieppeillä, se ei ole kahden ihmisen nettotuloksi kyllä kovin iso, yleensä tuon verran saa yksi ihminen surkeallakin palkalla.
Kyllähän tässä maassa lasten kanssa pärjää oli sitten töissä tai ei, mutta laskekaapa huviksenne yhden aikuisen työttömän tuet.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:40"]Ap missä laskelmassasi on työttömien nettotulot? Kun palkasta on ilmoitettu netto, niin miksi työttömyyskorvaukset on bruttona, ja nekin vielä muutaman kympin korkeampana kuin se mitä minä olen kahden lapsen vanhempana saanut? [/quote] kahden työttömän brutot oikeassa yläkulmassa, sen alla kahden työttömän netot laskelmaan huomioituna. Mä katoin kelan sivuilta peruspäivärahan kahden lapsen korotuksella ja kerroin 21,5:llä. -ap-
[/quote]
Joo, ok, siis työttömyyskorvaukset kun tulee neljän viikon jaksoissa, koskaan ei saa tuollaista summaa käteen, mutta vuoden aikana niitä tulee oikeastaan sitten yksi erä "ylimääräistä". Mutta minkälaisella veroprosentilla olet tuon nettosumman laskenut?
Miten nuo hajonneet pesukoneet ja silmälasit tuohon kuuluu? Köyhät pesevät yleensä kerrostalon pesutuvassa pyykkinsä, eikä kaikilla ole silmälaseja, eikä silmälaseja tai pyykkikonetta yleensä sossu edes korvaa, en minä ainakaan ole koskaan saanut silmälaseja sossun asiakkaana ollessa, enkä pyykkikonetta, kyllä piti siellä pesutuvalla juosta viereisessä rakennuksessa.
[/quote]
Työttömyyskorvauksen veroprosentti 20. Esimerkin perheet asuu kerrostalossa, jossa ei pyykkitupaa. Telkkarista näin perheen, joka sai sossusta 300e pesukoneen hankintaan. Muut maksaa osamaksua 25e/kk vuoden aikana. Ystäväni sai sossusta rajat uusiin silmälaseihin, kun vanhat hajosi. -ap-
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 11:01"]Työttömyyskorvauksista menee yleensä vähintään 20% veroa, eli tuo työttömien nettotulo on kyllä liian iso tuossa, oikee olis varmasti siinä 1100€ kieppeillä, se ei ole kahden ihmisen nettotuloksi kyllä kovin iso, yleensä tuon verran saa yksi ihminen surkeallakin palkalla.
[/quote]
Eksä nyt jumalauta osaa edes prosenttilaskua??
Pitää varmaan alkaa pykäämään lapsia liukuhihnalta kun niiden kanssa pärjää taloudellisesti niin pirun hyvin.
T: Työtön
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:44"] [quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 10:40"]Ap missä laskelmassasi on työttömien nettotulot? Kun palkasta on ilmoitettu netto, niin miksi työttömyyskorvaukset on bruttona, ja nekin vielä muutaman kympin korkeampana kuin se mitä minä olen kahden lapsen vanhempana saanut? [/quote] kahden työttömän brutot oikeassa yläkulmassa, sen alla kahden työttömän netot laskelmaan huomioituna. Mä katoin kelan sivuilta peruspäivärahan kahden lapsen korotuksella ja kerroin 21,5:llä. -ap- [/quote] Joo, ok, siis työttömyyskorvaukset kun tulee neljän viikon jaksoissa, koskaan ei saa tuollaista summaa käteen, mutta vuoden aikana niitä tulee oikeastaan sitten yksi erä "ylimääräistä". Mutta minkälaisella veroprosentilla olet tuon nettosumman laskenut? Miten nuo hajonneet pesukoneet ja silmälasit tuohon kuuluu? Köyhät pesevät yleensä kerrostalon pesutuvassa pyykkinsä, eikä kaikilla ole silmälaseja, eikä silmälaseja tai pyykkikonetta yleensä sossu edes korvaa, en minä ainakaan ole koskaan saanut silmälaseja sossun asiakkaana ollessa, enkä pyykkikonetta, kyllä piti siellä pesutuvalla juosta viereisessä rakennuksessa. [/quote] Työttömyyskorvauksen veroprosentti 20. Esimerkin perheet asuu kerrostalossa, jossa ei pyykkitupaa. Telkkarista näin perheen, joka sai sossusta 300e pesukoneen hankintaan. Muut maksaa osamaksua 25e/kk vuoden aikana. Ystäväni sai sossusta rajat uusiin silmälaseihin, kun vanhat hajosi. -ap-
[/quote]
Joo, ne on harkinnanvaraisia juttuja, ei niitä voi laskea tuollaiseen, kun suurin osa ei niitä saa, ihan sama kuin laskisit siihen että työssäkäyvä perhe saa perintörahoja, lottovoiton tai lapset synttärilahjarahaa...
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 11:18"]Pitää varmaan alkaa pykäämään lapsia liukuhihnalta kun niiden kanssa pärjää taloudellisesti niin pirun hyvin.
T: Työtön
[/quote]
Älä. Katkeroituisit lisää. Kyllä niihin lapsiin uppoaa rahaakin, jos ei halua pelkkiä eineksia syöttää ja pukea pelkkiä rikkinäisiä retkuja päälle. Mitä isompi lapsi, sitä isommat menot.
Laskekaa oikein jos laskette. Sitäpaitsi minulla on yli 20 vuotta vanhat silmälasit, 3 lakanaa, kahdet alushousut ja kolmet ehjät sukat, yhdet päällyshousut ja kaksi paitaa. T: työtön yh
Jos keskittyisitte vertaamaan työkkärirahaperheen ja palkkaperheen menoja ja tuloja. Bruttoo ja nettoo.
Voisitte lopettaa bruttotuloihin perustuvat kuvitelmat... Perhe saa monta tonnia enemmän kuussa, mut loppupeleissä se ero kutistuu reiluun tonniin, kun otetaan netot ja menot kehiin.
Eihän se oikeudenmukaiselta tunnu, itsekin taannoin laskin, miten pärjäisin, jos työttömäksi jäisin, ja ikävä juttu, häviäisin n 50 egee kuukaudessa...