Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanha omakotitalo

Vierailija
26.11.2014 |

Kerro arvoisa av-lainen, mitä tekisit jos saisit perinnöksi tai ostaisit itse vanhan alkuperäisessä kunnossa olevan omakotitalon... Voisitko asua siellä siltään vai tekisitkö oitis remontin, jotta saisit lattialämmityksen, uudet keittiökalusteet alkuperäisten puisten tilalle... Pitäisikö saada myös sisäsauna? Kerrohan!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse perin lapsena keski-Suomesta vanhan omakotitalon piharakennuksineen (talo rakennettu joskus 1900-luvun alussa) ja olen vuosia pohtinut mitä sen kanssa tekisin.Ajatus omasta mökistä (ja myöhemmässä vaiheessa jopa asuintalosta?) on alkanut vähitellen houkuttaa.

Talo on kolmikerroksinen (asuinkerros, ullakko ja kellarikerros jossa sauna) ja omaan silmään aika surkeassa kunnossa, se on seissyt vuosia tyhjillään ja on melko rähjäinen, mutta toisaalta kaiken alla on kuitenkin luja hirsirakenne. Sain vihdoin sovittua rakennusinsinöörin kanssa käynnistä jolla hän arvioi talon kuntoa ja mahdollisuutta/kannattavuutta sen remontoimiseen, nyt olen odottanut yhteydenottoa viikon verran (asun+työskentelen+opiskelen itse aivan toisella paikkakunnalla ja "talonmies" käy näyttämässä taloa) tulisilla hiilillä.

Rahaa talon remontoimiseen olisi alkuun n. 100 000€ ja sen jälkeen tarkoitus olisi pistää sitä kuntoon aina pikkuhiljaa taloudellisen tilanteen salliessa. Jos se siis on enää millään muotoa kannattavaa tai edes mahdollista. En tosiaan itse tiedä remonttihommista mitään, vaan kaikki työt on teetettävä ulkopuolisilla. Seinien maalaamisesta ja tapettien repimisestä kyllä selviän omin pikku kätösinkin mutta siihen se aika pitkälti jääkin kun ei tuommoisesta ole mitään kokemusta. Urakka on jopa oman vajavaisen käsitykseni puitteissa muodostumassa aivan valtavaksi; putket on luultavasti uusittava täysin, samoin sähköt. Alakerran sauna on tunkkainen ja mahdollisesti homeessa, joka tapauksessa koko alin kerros on uusittava täysin.

Ahdistaa jo valmiiksi että onko koko touhussa mitään järkeä tai onko minulla minkäänlaista realistista käsitystä homman laajuudesta/hinnasta/kestosta, toisaalta samalla valikoin jo mielessäni kylpyhuoneen lattialaattojen väliä ja haaveilen omasta puutarhasta. Soittaisipa pian se insinööri.

Vierailija
2/25 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodesta 99 asunut sotien jälkeen rakennetussa hirsisessä rintamamiestalossa.

Sähköt oli uusittu joskus 80/90-lukujen taitteessa, sauna piharakennuksessa, kaivo pihalla, uuden huussin rakensin viisi vuotta asuttuani.

Kämppä lämpeää keittiön hellan ja kakluunien kanssa, eikä sitä juoksevaa vettä osaa enää kaivatakaan.

Aluksi itsekin ajattelin kaikenlaista remppaa, mutta asumisen myötä totesin, että miksi pilata hyvin toimivaa taloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi ja jos saisin perinnöksi myisin äkkiä pois. Vanha talo on kauhea rahanreikä. Yhden paikan kun saa kuntoon niin toinen alkaa repsottaa.

Vierailija
4/25 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme alkuperäiskunnossa olevan rintamamiestalon. Oli oikea Helmi!!!! Tunnelmallinen puusauna alakerran betonikellarissa, puuhella, kakluuni ja avotakka asuintiloissa. Remonttia teimme vain pinnoille; maalausta ja lattialaminaattiaa joihinkin kuluneisiin huoneisiin sekä laitoimme eteiseen ja makuuhuoneeseen liukuovikaapit, kun kaappitilaa ei ollut. Keittiön kaapit uusimme myös kermanvaaleilla puuovilla. Oli ihana koti aikansa, mutta muutimme toiselle paikkakunnalle ja se oli pakko myydä. Toivottavasti uusi omistaja ei "modernisoinut" sitä pilalle.

Vierailija
5/25 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 22:40"]

Itse perin lapsena keski-Suomesta vanhan omakotitalon piharakennuksineen (talo rakennettu joskus 1900-luvun alussa) ja olen vuosia pohtinut mitä sen kanssa tekisin.Ajatus omasta mökistä (ja myöhemmässä vaiheessa jopa asuintalosta?) on alkanut vähitellen houkuttaa.

Talo on kolmikerroksinen (asuinkerros, ullakko ja kellarikerros jossa sauna) ja omaan silmään aika surkeassa kunnossa, se on seissyt vuosia tyhjillään ja on melko rähjäinen, mutta toisaalta kaiken alla on kuitenkin luja hirsirakenne. Sain vihdoin sovittua rakennusinsinöörin kanssa käynnistä jolla hän arvioi talon kuntoa ja mahdollisuutta/kannattavuutta sen remontoimiseen, nyt olen odottanut yhteydenottoa viikon verran (asun+työskentelen+opiskelen itse aivan toisella paikkakunnalla ja "talonmies" käy näyttämässä taloa) tulisilla hiilillä.

Rahaa talon remontoimiseen olisi alkuun n. 100 000€ ja sen jälkeen tarkoitus olisi pistää sitä kuntoon aina pikkuhiljaa taloudellisen tilanteen salliessa. Jos se siis on enää millään muotoa kannattavaa tai edes mahdollista. En tosiaan itse tiedä remonttihommista mitään, vaan kaikki työt on teetettävä ulkopuolisilla. Seinien maalaamisesta ja tapettien repimisestä kyllä selviän omin pikku kätösinkin mutta siihen se aika pitkälti jääkin kun ei tuommoisesta ole mitään kokemusta. Urakka on jopa oman vajavaisen käsitykseni puitteissa muodostumassa aivan valtavaksi; putket on luultavasti uusittava täysin, samoin sähköt. Alakerran sauna on tunkkainen ja mahdollisesti homeessa, joka tapauksessa koko alin kerros on uusittava täysin.

Ahdistaa jo valmiiksi että onko koko touhussa mitään järkeä tai onko minulla minkäänlaista realistista käsitystä homman laajuudesta/hinnasta/kestosta, toisaalta samalla valikoin jo mielessäni kylpyhuoneen lattialaattojen väliä ja haaveilen omasta puutarhasta. Soittaisipa pian se insinööri.

[/quote]

Pyydä myös joku perinnerakentamisesta oikeasti ymmärtävä kirvesmies paikalle arvioimaan talosi kunto. Ei siis mikään perus raksaäijä. 

Vierailija
6/25 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi juuri noin. Onneksi oli pirtti hyvällä paikalla :) Asutaan tätä nyt perheen kanssa. Ei aiota tehdä suurempaa remppaa, toisen vessan paikalle tulee suihku ja vanha keittiö hiotaan ja maalataan. Mutta vasta vuoden-parin päästä. Lattialämmitystä ei todellakaan ole eikä tule, ihan perinteiset villasukat toimivat hyvin. Lämmitys on puilla ja sähköpattereita ollaan asennettu muutama. "Remppaa" ollaan tehty sen verran, että muovimatto poistettu ja pari rikkinäistä tapettia vaihdettu uuteen paperiseen, alle laitettiin kyllä puukuitulevy vielä lisäksi. Nyt toinen talvi menossa tässä.

Vierailija
7/25 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä sisäsaunakaan niin tärkeä olisi kuin se että on ainakin sisävessa ja vesi sisälle. Mutta kyllä muuten varmaan remppaisin modernimpaan kuntoon.

Vierailija
8/25 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin remontin. En välttämättä kaikkea kerralla, vaan pikkuhiljaa.

Vierailija
9/25 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin jos saisin talon, asuisin 6 kk- 12 kk ja katselisin et mikä kohta toimii ja mikä ei. Sisäwc ja juokseva vesi pitäisi olla käytössä. Keittiöremontit ja kylpyhuoneen rempat jättäisin n. vuoden asumisen jälkeen päätettäväksi.. siinä ajassa jo tietää että onko uuni hyvässä kohdassa ja palveleeko pieni tiskiallas ihan hyvin.

Vierailija
10/25 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO mullla on näitä vanhoja taloja ollut, olen ostanut itse ja olen joutunut ottamaan perintönä kun kukaan muu ei halunnut (ja silloin tietty maksamaan muut perilliset ulos omalla rahalla).

Tekisin remontin, mutta en tietenkään mitään lattialämmityksiä.  Lähes kaikissa niissä on lähdettävä liikkeelle siitä, että käyttövesiputket ja viemärit on uusittava ja lämmitysjärjestelmälle on tehtävä jotain. Kylppäri on useimmiten tehtävä ihan alusta asti uudelleen ja siinä lystissä sauna on sitten pieni asia, jos sellaiselle on sisällä tilaa (mun ostamissa taloissa on kyllä alunperinkin ollut sauna sisällä, mutta se ei enää ole ollut käyttökunnossa).

Keittiö on yleensä pakko uusia, vaikka niitä alkuperäisiä "puisia" kalusteita romantisoisi kuinka, sillä ei nekään tarkemmin tarkasteltuna ole kestäneet vuosikymmenten kostumisia jne, laatikot ei mene kunnolla kiinni jollei ole tuhannentarkka niitä sulkiessaan, ja uudet kodinkoneet (jääkaapit, liedet, mahd astianpesukone jne.) on kuitenkin hankittava, koska ne vanhat tuskin on pitkään toimintakuntoisia tai ainakaan kovin energiataloudellisia. Uusien koneiden mahduttaminen vanhan kaapiston lomaan taas on usein aika ongelmallista, joten käytännössä ne kaapistot menee uusiksi.

Mä olen myös avannut lattioita ja seiniä kriittisistä kohdista sekä lisätäkseni eristettä (joka esim ikkunoiden alta painuu, ja ihan kaikkialle sitä ei aikanaan ole tuhlattukaan, esim yhdestä talosta puuttui sisävessan ja kylmän eteisen välisestä seinästä) että nähdäkseni, missä kunnossa runko siellä on. Itse en mielelläni kuitenkaan uusi lattioita kokonaan, koska mulla on niihin vanhoihin lautoihin jotenki nrakastuneempi suhde kuin puisiin keittiönkaappeihin.

Kaikki tulisijat kannattaa säilyttää, mutta hormit pitää toki tarkastuttaa.

Vierailija
11/25 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 08:44"]Tekisin remontin. En välttämättä kaikkea kerralla, vaan pikkuhiljaa.
[/quote]
Meillä on näin. Ostettiin vanha omakotitalo. Rempataan sisältä kaikki pikkuhiljaa uuteen uskoon. Katosta lattiaan. Sisälle tehdään myös suihku.

Tällä hetkellä on käytössä vain vanha pihasauna ja sitä käytetään niin kauan kuin siinä henki pihisee. Sisäsaunaa ei meille rakenneta.

Vierailija
12/25 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi mitään. Kyllä ihminen yhden elämän pystyy asumaan vähän vaatimattomamminkin

Vierailija
13/25 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä niitä puisia keittiökalusteita vaihtaisi, mutta kävisin rakenteet läpi, laittaisin eristeet kuntoon. Kunnostamalla vanhaa, en modernisoimalla siitä uutta vastaavaa. Ja ehdottomasti ulkosauna :) Mutta mielellään sisälle joku vessa (ei välttis vesi) ja suihku.

Riippuu sijainnista, tuleeko siitä mökki vai koti.

Vierailija
14/25 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin 1928 rakennettu talo. Remontti oli tehty 80-luvulla, joten kaikki tarvittava oli, mutta kaipasi päivitystä. WC/suihku ja keittiö tehtiin alusta asti uudestaan. Ensin pohdittiin sisäsaunan mahdollisuutta, mutta päädyttiin siihen, että tunnelmallinen ulkosauna riittää. Muissa huoneissa riitti pintaremontti. Lämmitysmuotona on puu. Remontti tehtiin vanhaa kunnioittaen.

Asuimme muutaman kuukauden ilman lämmintä vettä ja sähköuunia ja -hellaa. Puuhellalla lämmitettiin pesuvesi ja siinä myös tehtiin ruoat. Oli ihan mukavaa aikaa sekin.

Vierailija
15/25 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sisäsaunaa! Se on kosteusriski. Ulkosauna on myös tunnelmallisempi.

Vierailija
16/25 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttaisin seuraavana juhannuksena kokkona ja paistaisin jälkihiilloksella makoisat makkarat.

Vierailija
17/25 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian ympäripyöreä kysymys. Olen varsin tyytyväinen omaan talooni, joten minulla ei olisi tuollaiselle vanhalle talolle tarvetta ainakaan omaksi asunnoksi. Kesäpaikkana voisin pitää, jos sijainti ja tontti olisi hyvä ja taloa voisin remontoida vähän kerrallaan loma-asunnoksi.

Myyminen ja vuokraus, voisi tulla kysymykseen, remontin jälkeen tai sellaisenaan.

Vierailija
18/25 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostimme 20 vuotta sitten vanhan hirsitalon, jota olemme vähitelleen kunnostaneet. Sisälle on rakennettu uusi kylpyhuone yläkertaan, ulkosaunan tilalle rakennettiin saunasiipi, jossa myös kodinhoitotilat, on tehty pintaremonttia, uusittu koko yläkatto lisäeristyksineen, vaihdettu kaukolämpöön, rakennettu lämmin autotalli.

Vierailija
19/25 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:30"]

Ei sisäsaunaa! Se on kosteusriski. Ulkosauna on myös tunnelmallisempi.

[/quote]

Ei se sauna mikään kosteusriski ole, vaan se kylppäri/suihku.

Vierailija
20/25 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 09:35"]Me ostimme 20 vuotta sitten vanhan hirsitalon, jota olemme vähitelleen kunnostaneet. Sisälle on rakennettu uusi kylpyhuone yläkertaan, ulkosaunan tilalle rakennettiin saunasiipi, jossa myös kodinhoitotilat, on tehty pintaremonttia, uusittu koko yläkatto lisäeristyksineen, vaihdettu kaukolämpöön, rakennettu lämmin autotalli.
[/quote]
Ootteko koko 20v ajan remontoineet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi