Miten keskituloinen voi tienata melkein saman kun työtön perhe?
Eli keskituloinen pariskunta + kaksi lasta tienaa bruttona n. 6000e plus lapsilisät 200e
käteen jää nelisen tonnia
tästä kun miinustetaan vuokra, sähkö, bussikortit, hammaslääkärit ja lääkärikäynnit, lääkkeet ja päivähoitomaksut käteen jää 1800e
Pariskunta jossa molemmat ovat työttömiä saavat, työttömyyskorvaukset 1040 asumistukea 910 lapsilisää 200 ja sossusta 715 käteen jää 1500e!!!
tähän päälle saavat harkinnanvaraista tukea hajonneisiin kodinkoneisiin, tukea lapsien harrastuksiin, on mahdollisuus tiettyihin lomiin, ei tarvi miettiä mistä rahasta ostaa silmälasit tai maksaa lapsien koulukuvat..
puhumattakaan siitä että saavat viettää aikaa lapsien kanssa, tai halutessaan voivat viedä heidät ilmaiseksi päiväkotiin leikkimään että voivat itse juosta hakemassa halvimmat tarjoukset tai kierrellä aamupäivällä kirpputorit..
lapsille tietty lahjat joulupuusta tai muusta avustusjärjestöstä ja sossusta hieman rahaa matkaan kun jouluna mennään katsomaan äitiä ja isää toiselle puolelle suomea.
Ei ole kyse kateellisuudesta eikä pärjäämisestä.
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 22:50"]
Kirjoitin tästä vähän aikaa sitten aiemminkin. Ratkaisu on yksinkertainen: perustulo. Kaikille suomen kansalaisille sama raha kerran kuussa. Toimeentulotuki, opintotuki, työmarkkinatuki, jnejnejne... voidaan lakkauttaa. Perustulo on reilu, oikeudenmukainen ja kannustava ratkaisu tulonsiirtoihin liittyviin ongelmiin. Ei siipeilyä, ei sossun kusetusta, ei epätasa-arvoa. Työttömyyden stigma poistuu, ihmisten passivoituminen ja syrjäytyminen vähenevät. TE-toimistot voivat edelleen välittää halukkaille työpaikkoja, mutta niiden kyykytysoikeus poistuu. Kelan byrokratia vähenee murto-osaan. Kunnat pääsevät kestämättömästä toimeentulotukien maksamisesta. Opiskelijat voivat keskittyä täyspainoiseen opiskeluun. Lypsäjät lopettavat lypsämisen kun ei ole enää mistä lypsää. Kaikki työ kannattaa ottaa vastaan, sillä joka sentti kasvattaa kuukausiansiota.
Miettikääpä, ihan oikeasti. Aloittajan juttu on varmasti totta eikä edes räikeimmästä päästä. Nyt on otollinen aika vaikuttaa päättäjiin, pian valitaan taas seuraavan neljän vuoden räpeltäjät.
[/quote]
mäkään en nyt enää ymmärrä tätä ideaa, siis myös työssäkäyvät saisivat perustulon palkan päälle kun jo nyt otetaan velkaa että saadaan maksettua etuuksia vähävaraisille, mitä sitten jos niitä vielä pitäisi työssäkäyvillekkin maksaa, ei mene mun järkeen..
Tämä on Suomessa yksi suuri ongelma. Jos keskituloiselle jää sossutukien verran käteen, niin miettikäähän, jos tienaa alle keskitulon. Työnteon pitäisi aina olla kannattavampaa, kun tukien varassa eläminen. Tästä johtuen en ymmärrä miksi joku työssäkäyvä olipa pieni tai suurituloinen äänestää vaaleissa Sdp:tä tai vasemmistoliittoa. Nämä tahothan ajavat juuri yhteiskuntaa, missä tuet on reippast ja työssäkäyvän verotus on ankaraa eli lopputulos on ap:n esittämä.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 22:17"]Juu olen muutaman kerran "avautunut" aiheesta erinäisten laskelmien kera, ja yrittänyt selittää että ei se kadehtimanne muka bruttotulona näyttäen "suuri"tuloinen ns. keskiluokka todella saa käteen juurikaan enempää kuin toimeentulotukiasiakas.
Ja olen saanut NIIIN paljon kuraa, epäuskoa, dissausta ja väärinymmärrystä niskaani joka kerta.
Ja tarkoitus ei TODELLAKAAN ole kadehtia niitä, jotka on esim. työttämiä, ja/tai elää toim.tulotuen varassa tms.
Vaan lähinnä yrittää valaista tätä Suomen verotusjärjestelmää ja tukijärjestelmää.
Että kun olet uhrannut ja opiskellut vuosikaudet, painat ihan oman terveytesi uhalla työtä (kyllä, kärsin pahasta erittäin pahasta stressistä mm. joka vaikuttaa jo usealla tapaa fyysisesti jatkuttuaan vuosia, ja olen aika varma että on puhjennut joitain perussairauksia, ja tunnen voivan huonosti monella tapaa, mutta en edes kehtaa mennä niitä tutkituttamaan kun tiedän työterveyden ja arvauskeskuksen dissaamisen kaikessa), niiin..... et saa sitten oikeasti käteen kaiken kaikkiaan kuin ehkäpä joku pari sataa enemmän (ja vähän kivemman asunnon), kuin ne, joilla on yleensä aikaa viettää koko päivä perheen parissa, puuhaillen mitä itseä kiinnostaa...
Mutta en tarkoita valittaa, toki tämäkin on parempi...Mutta tärkeää olisi vain ymmärtää niiden toim.tulotukea nauttivien jne., että se keskiluokka ei oikeasti niin kauhean paljon kummemmassa tilanteessa elä. (Toki on eroja tilanteissa, mutta n. keskimäärin.)
Eli kannattaisin itse mm. omaisuuden tiukempaa verottamista (osakkeet, suursijoittajat).

[/quote]
No et sinä ainakaan kirjoittamaan ole sillä vuosien opiskelulla oppinut...
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 21:53"]
Väärinhän se on. Tukien väärinkäyttäjät on kyllä yhteiskunnan syöpä.
[/quote]
tässä ei ole edes kyse tukien väärinkäyttäjistä vaan heillä on ihan valtion antama mahdollisuus tuohon..
[/quote]
Kyllä se mielestäni on väärinkäyttöä, jos käteen jää 1500€ kuukaudessa ja silti kehdataan hakea lisää rahaa vaikkapa kodinkoneisiin, puhumattakaan jouluapukeräyksistä, joihin työssäkäyvät ihmiset ovat itse tienaamallaan rahalla hyvää hyvyyttään lahjoittaneet asioita. Tuet toki tulevat tilille muutenkin, mut nuo extra-avustukset joita haetaan erikseen on tuossa tilanteessa kyllä huijaamista ja väärinkäyttöä.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 23:09"]
Tämä on Suomessa yksi suuri ongelma. Jos keskituloiselle jää sossutukien verran käteen, niin miettikäähän, jos tienaa alle keskitulon. Työnteon pitäisi aina olla kannattavampaa, kun tukien varassa eläminen. Tästä johtuen en ymmärrä miksi joku työssäkäyvä olipa pieni tai suurituloinen äänestää vaaleissa Sdp:tä tai vasemmistoliittoa. Nämä tahothan ajavat juuri yhteiskuntaa, missä tuet on reippast ja työssäkäyvän verotus on ankaraa eli lopputulos on ap:n esittämä.
[/quote]
En ymmärrä noiden puolueiden äänestämistä työttömänkään kohdalla, koska tässähän on rakennettu systeemi, joka syöksee koko maan kurjuuteen.
Sellaisessa tilanteessa, jossa valtio lakkaisi saamasta lisää velkaa, tuet katkeaisivat kuin veitsellä leikaten. Silloin nykyiset työttömät olisivat heikoimmilla koska heillä on keskimäärin heikoimmat mahdollisuudet työllistyä.
Siksi työttömänkin kannattaisi äänestää niin, että työnteko olisi kannattavaa ja valtio pysyisi pystyssä.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 23:15"]
[/quote]
tässä ei ole edes kyse tukien väärinkäyttäjistä vaan heillä on ihan valtion antama mahdollisuus tuohon..
[/quote]
Kyllä se mielestäni on väärinkäyttöä, jos käteen jää 1500€ kuukaudessa ja silti kehdataan hakea lisää rahaa vaikkapa kodinkoneisiin, puhumattakaan jouluapukeräyksistä, joihin työssäkäyvät ihmiset ovat itse tienaamallaan rahalla hyvää hyvyyttään lahjoittaneet asioita. Tuet toki tulevat tilille muutenkin, mut nuo extra-avustukset joita haetaan erikseen on tuossa tilanteessa kyllä huijaamista ja väärinkäyttöä.
[/quote]
lain in mukaan näin ei ole, sossutantta kyllä näkee mitä sinulle jää käteen ja tarvittaessa "silloin tällöin" myöntää tukea.. Vähän niinkuin rikkaat nostavat lapsilisää:)
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 23:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
niin kauan kuin YLEn rahoilla viedään puoliso lomamatkalle olympialaisiin, tai shotsissa vedetään viikko viinaa valtion piikkin tai eduskunnasta ajellaan 300 metrin matka taksilla ruokatunnille tai sinne tilataan kolmellakymmenellä tonnilla torkkupeittoja ja kahdeksan tonnin kiukaita niin
niin kauan mua ei kiinosta jos joku työtön perhe saa 200 eken lahjakortin Giganttiin. Sorry
Verotus vie. Sain ylennyksen ja tonnin korotuksen kk- palkkaan. Käteen jäi nettona 200€. Kannattiko ottaa isosti lisää työtä ja vastuuta??
No siksihän ne tuet on olemassa, jotta kaikilla olisi varaa samoihin välttämättömiin asioihin! :D :D :D Suomessa ei käsittääkseni ole mitään lakia, joka pakottaa käymään töissä.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 22:12"]Mää oon yksin 2 lapsen kanssa. Pvrahalla. Ja en saa sossusta mitään. Ihmettelen miten jotkut saa???
[/quote]
Ihan siksi et saa, koska tulosi ovat isommat kuin niiden jotka saa.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 23:38"]
No siksihän ne tuet on olemassa, jotta kaikilla olisi varaa samoihin välttämättömiin asioihin! :D :D :D Suomessa ei käsittääkseni ole mitään lakia, joka pakottaa käymään töissä.
[/quote]
Kuitenkin niin kauan kuin maahan jatkuvasti rahdataan tuontitavaraa ulkoa, realiteetit vaatii että ainakin joidenkin meistä pitää tehdä töitä.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 23:38"]
[/quote]
Niin, välttämättömiin asioihin. Miksi silti tuetaan niitä työtävieroksuvia, jotka hankkivat sossurahoilla vaikka television tai lomamatkan? Eivät nuo ole välttämättömyyksiä.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 01:27"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 00:46"]Mun mielestä ihan järjetöntä! Vituttaa olla vaan kotona tekemättä kotona, ja lukea jotain av-palstaa päivästä toiseen. En tykkää, kun elämässä ei ole mitään "järjestystä ja rytmiä" sellaista mikä on, kun on töissä.. Että pitää herätä tietyyn aikaan, ja tehdä jotain oikeati hyödyllistä.. Eikä vaan nukkua puolille päiville ja katella jotain telkkaria ja kaivella nenää päivästä toiseen.. :(
Töiden teko pitäisi olla aina kannattavaa! Mutta ei se hirveästi motivoi jos kuukaudessa sai muutamia kymppejä, jos ollenkaan ylimääräistä siitä.. Että tekee töitä, eikä vain nuku kotona. :([/quote]
Jos sua vituttaa olla kotona, ja työstä saisit kaipaamaasi sisältöä ja rytmiä elämään, eikö töihin meno sitten olisi kannattavaa? Jätä työttömyyskorvaus tai asumistuki nostamatta, niin jo alkaa palkkakin kiinnostaa?
Onko sulla mielestäsi nyt niin paljon rahaa, että siitä olisi varaa leikata? En ole itse elänyt opintotukiaikaa lukuunottamatta tuilla, mutta olen käsittänyt, että ne riittää juuri ja juuri elämiseen. Jos työtä tekevä saa palkkaa saman verran, onko tukia saavan ajaminen vielä ahtaammalle muka joku ratkaisu? Eikö ongelma ole liian hyvän tuen sijaan liian pieni palkka?
En ymmärrä sun ongelmaa. Mä en ole ikinä jäyttäytynyt kotiin kaivamaan nenää, vaan olen ottanut vastaan kaikki työt mitä olen saanut, vaikkei se olisi kukkarossa näkynyt. Olenpahan saanut jotain tekemistä, kokemusta, kontakteja... ja sitä kautta on auennut mahdollisuudet saada parempi työ.
[/quote]
Vois leikata, jää kuukaudessa säästöön 400€! Käyn kaksi kertaa vuodessa ulkomailla.. Työttömänä.. Tässä ei ole oikeasti mitään järkeä.
Suomessa tuntuu olevan käsitys, että työttömän ei tule tinkiä mistään mitä työssäkäyvän elitasolla saadaan. Kaikki lomamatkoista lähtien on välttämätöntä.
Ap on niin oikeassa! Itse olen kelanpäivärahalla (olen työtön) saan lisäksi asumistukea, ja toimeentuloavustusta. Minun ei kannata ottaa matalapalkaista osa-aika työtä, koska lähtisi asumistuet.. Tai pakka olisi sama, kun mitä saanu nyt tukien kanssa..
Mun mielestä ihan järjetöntä! Vituttaa olla vaan kotona tekemättä kotona, ja lukea jotain av-palstaa päivästä toiseen. En tykkää, kun elämässä ei ole mitään "järjestystä ja rytmiä" sellaista mikä on, kun on töissä.. Että pitää herätä tietyyn aikaan, ja tehdä jotain oikeati hyödyllistä.. Eikä vaan nukkua puolille päiville ja katella jotain telkkaria ja kaivella nenää päivästä toiseen.. :(
Töiden teko pitäisi olla aina kannattavaa! Mutta ei se hirveästi motivoi jos kuukaudessa sai muutamia kymppejä, jos ollenkaan ylimääräistä siitä.. Että tekee töitä, eikä vain nuku kotona. :(
Saan varmasti alapeukkua, mutta omasta mielestä näitä tukia pitäisi leikata suurella kädellä. Liitonpäivärahat (=ansiosidonnaiset) olis sitten taas ihan eri juttu, se on rahaa mikä on ansaittu töitä tekemällä. Ihan hullua maksaa ihmisille rahaa, mitkä ei tee mitään.. Nostais monen työmotivaatiota.. Omaanikin.
Nyt kun Suomesta on hävinnyt satoja tuhansia työpaikkoja lyhyessä ajassa rakennemuutoksen vuoksi, niin mihin kaikki nämä kotona "loisivat" menevät töihin? Missä on ne sadat tuhannet työpaikat, minne työttömät ohjataan työn syrjään kiinni?
Työpaikkoja on huomattavasti vähemmän kuin töihin kelpaaaa aikuisväestöä. Kaikista - aika harvasta itse asiassa - on yrittäjäksi, joten sekään ei oikein auta tilanteessa, missä edes kaupallisen osaamisen asiantuntijat ekonomit eivät uskalla tai halua perustaa yrityksiä, he toimivat yrittäjinä kaikkein vähiten. Ehkäpä joku hyväosainen, toimelias, älykäs ja moraalinen työssäkäyvä töihin toisia huuteleva ihminen voisi luopua omasta työpaikastaan työttömän hyväksi ja itse työllistää itsensä yrittäjänä, kun kerran lahjoja ja kykyjä on suotu monin verran enemmän kuin työttömille, ja bisnes näin voisi toimia kannattavana.
Ottakaa nyt kuitenkin huomioon, että se toimeentulotuki on viimesijainen tuki. Mitään omaisuutta tai säästöjä ei saa olla. No omaa asuntoa ei ehkä tarvitse myydä, ja edullisen auton saa pitää. Mutta ennen kuin toimeentulotaivas aukeaa, niin kaikki säästöt on pistettävä sileäksi.
Kyllä itsensä työllään elättävä saa kuitenkin elää vapaammin. Hänellä on mahdollisuus säästää ja kartuttaa omaisuutta. Ja vuokra-asunnonkin hän saanee helpommin kuin sossun asiakas. Kyllä vuokranantaja ennemmin ottaa työssä käyvän kuin toimeentulotuen varassa elävän.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 23:35"]
Verotus vie. Sain ylennyksen ja tonnin korotuksen kk- palkkaan. Käteen jäi nettona 200€. Kannattiko ottaa isosti lisää työtä ja vastuuta??
[/quote]
Ens vuonna jää enemmän, kun tilaat uuden verokortin. Vähintään 400€/kk pitäisi jäädä lisää, jos olet jo ylimmässä marginaalissa.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 22:50"]
Kirjoitin tästä vähän aikaa sitten aiemminkin. Ratkaisu on yksinkertainen: perustulo. Kaikille suomen kansalaisille sama raha kerran kuussa. Toimeentulotuki, opintotuki, työmarkkinatuki, jnejnejne... voidaan lakkauttaa. Perustulo on reilu, oikeudenmukainen ja kannustava ratkaisu tulonsiirtoihin liittyviin ongelmiin. Ei siipeilyä, ei sossun kusetusta, ei epätasa-arvoa. Työttömyyden stigma poistuu, ihmisten passivoituminen ja syrjäytyminen vähenevät. TE-toimistot voivat edelleen välittää halukkaille työpaikkoja, mutta niiden kyykytysoikeus poistuu. Kelan byrokratia vähenee murto-osaan. Kunnat pääsevät kestämättömästä toimeentulotukien maksamisesta. Opiskelijat voivat keskittyä täyspainoiseen opiskeluun. Lypsäjät lopettavat lypsämisen kun ei ole enää mistä lypsää. Kaikki työ kannattaa ottaa vastaan, sillä joka sentti kasvattaa kuukausiansiota.
Miettikääpä, ihan oikeasti. Aloittajan juttu on varmasti totta eikä edes räikeimmästä päästä. Nyt on otollinen aika vaikuttaa päättäjiin, pian valitaan taas seuraavan neljän vuoden räpeltäjät.
[/quote]
nii että työssäkäyvät saisivat vielä palkan päälle perustuloa ja mistä sä kuvittelit rahat tähän löytyvän?8734