Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuret ikäluokat junailivat itselleen kodinhoitajat joka käänteessä

Vierailija
25.11.2014 |

70-80-luvuilla, kun suurilla ikäluokilla oli lapsia, kodinhoitaja kävi ja auttoi äitiä, lomilla ja muulloinkin lapsia hoiti mummo. Nyt kodinhoitajia saavat (yllätys yllätys) vanhukset ja lapsiperheet jäävät oman onnensa nojaan. Samalla nämä nykyiset mummot ovat "omansa jo hoitaneet" ja OMIEN LASTEN pärjääminen ei kiinnosta pätkääkään.

Mikä ihme tuota sukupolvea vaivaa? Unohtivat mennä jonoon, kun empatiaa jaettiin?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:31"]Miten niin ei tapahdu. tunnetko kaikki suomen mummot?. Olen syöpää sairastava mummo ja lapsenlapset ovat kerran viikossa yökylässä ja aina kun vähänkin vihjataan, hoidan heitä ja rakastan heitä, mutta välillä ei jaksaisi. Ikääkin kohta 70 v.[/quote]

Aikuisen ihmisen pitää osata pitää puoliaan ja sanoa, jos ei jaksa. Saathan myös lapsiltasi itsellesi apua, ettet ole pelkkä hoitoautomaatti ilman vastapalveluksia? Marttyyriudessa ei ole mitään ihailtavaa, pidä itsestäsi huoli.  

Vierailija
22/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 16:06"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:31"]Miten niin ei tapahdu. tunnetko kaikki suomen mummot?. Olen syöpää sairastava mummo ja lapsenlapset ovat kerran viikossa yökylässä ja aina kun vähänkin vihjataan, hoidan heitä ja rakastan heitä, mutta välillä ei jaksaisi. Ikääkin kohta 70 v.[/quote]

Aikuisen ihmisen pitää osata pitää puoliaan ja sanoa, jos ei jaksa. Saathan myös lapsiltasi itsellesi apua, ettet ole pelkkä hoitoautomaatti ilman vastapalveluksia? Marttyyriudessa ei ole mitään ihailtavaa, pidä itsestäsi huoli.  

[/quote]kiitos tuestasi. en todellakaan missään muussa tilanteessa ole martyyriksi heittäytynyt, mutta tämä ketju herätti minut.

Omilta lapsilta en ole vielä onneksi tukea tarvinnut, mutta en kyllä kauheasti heidän varaan laske, mutta onneksi olen saanut kasvattaa niitä pikkuisia ja ovatkin empaattsia ja avuliaita, jos kasvatus ei ihan työkiireiden keskellä omien kanssa onnistunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei he oo junaillu, paitsi ne jotka päättivät asioista.
Ennen asiat oli paremmin.

Vierailija
24/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, että kyseinen sukupolvi huutaa kovaan ääneen "jokainen hoitaa omat lapsensa", vaikka itse eivät ole eläneet periaatteidensa mukaan. Tuon lauseen olen kuullut appivanhempieni suusta niin monta kertaa ettemme jaksa edes kyläillä heillä enää. Valittavat, että käymme harvoin, mutta kuitenkin valittavat koko ajan miten on raskasta passata meitä yms yms. He aina puhuvat miten haluavat ottaa lapset hoitoon sitten kun heille sopii. Tätä ei ole nyt tapahtunut kahteen vuoteen. Tarkoitan etteivät ole lastenlapsiaan hoitaneet vessakäyntiä pidempää aikaa. Reilun viiden vuoden aikana ovat hoitaneet lapsiamme yhteensä noin kymmenen tuntia. Varmasti tulevaisuudessa valittavat miten ovat kaikkensa tehneet eteemme ja aina lapsiakin hoitaneet. Aika lyhytmuistista sakkia tuntuvat olevan.

Vierailija
25/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:50"]

Minä olen suuriin ikäluokkiin kuuluva äiti, joka sai lapsensa 70-luvulla. Ei meillä mitään kodinhoitajia ollut! Eikä pitkää äitiyslomaa, hoitovapaata, kotihoidon tukea eikä valvottua päivähoitoa, subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta puhumattakaan. Että sillä lailla. Vai on teillä muka huonosti asiat? Heh heh.

[/quote]

Ehdit ensin :) Kiitos tästä. Nykysin maataan kotona, osa kakaroista päivähoidossa ja vielä pitäisi olla kodinhoitajakin ruokaa laittamassa ja siivoomassa. Kaikki nyt vaan eivät voi hypätä taviksesta prinsessaksi hoviin, kuten Kate Middleton. On tämä käsittämätöntä!

Vierailija
26/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

av hölmöläiset taas päässeet lempiaiheeseensa. hakekaa ihmeessä apua tuohon katkeruuteenne ja itsekkyyteenne.

Vierailija
27/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kotona makoillessa pitäis piikojen lisäksi olla merenrantanäkymä 500 neliöisen huvilan ikkunoista,  ökymaasturit pihassa ja pari milliä tilillä. Miten ovat mielet näin selkaisin menneet?

Vierailija
28/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun kommentit osoittavat AP:n osuneen oikeaan: todellakin empatiakyvytöntä, suorastaan häijyä porukkaa kyseisen ikäluokan ihmiset. Kyllä tulee vanhainkotien vierailuhuoneet kumisevat tyhjyyttään tästä 20 v. eteenpäin.

Vierailija
29/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävipä tuo kodinhoitaja meilläkin, kun olin lapsi. Äiti oli silloin "lataamolla". Kodinhoitaja oli nuori, kiva nainen, joka oli muutamia öitäkin meidän lasten kanssa kotona. Ja siitä naisesta jäi minulle tosi hyvä muisto. Järkevimpiä ja mukavimpia aikuisia, joita lapsuudessani oli.

Vierailija
30/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 luvulla esim äitiysloma oli sen 3 kuukautta ja laina oli maksettava silloinkin.

Vierailija
31/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini oli kodinhoitaja ja tosiaan oli vähän outoa kun hän kävi välillä luokkakaverienkin perheissä. Kodinhoitaja ei tosiaankaan ollut mikään rikkaiden palvelija vaan ihan tavallisten lapsiperheiden auttaja, joka  hoiti lapsia kun vanhemmat olivat syystä tai toisesta estyneitä. Sitten 80-90-luvulle tullessa lapsiperheet eivät enää saaneet mitään apua vaan kodinhoitajat siirtyivät yksinomaan vanhusten huoltoon. 

Vierailija
32/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 17:27"]

70 luvulla esim äitiysloma oli sen 3 kuukautta ja laina oli maksettava silloinkin.

[/quote]

Joo mutta kodinhoitajaa ei käytetty tuollaisessa tapauksessa vaan väliaikaisena apuna. Lapset laitettiin sitten hoitoon kuka minnekin, itse olen ollut naapurin tädeillä hoidossa 2-kuisesta lähtien.

Vierailija
33/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin asiaa tämä aloitus!

Kyllä mekin olimme kesät ja lomat mummolassa, mummo kävi meillä hoitamassa ja meillä kävi kodinhoitaja 3 kertaa viikossa.

Mieheni oli jatkuvasti mummonsa hoidossa kun mummonsa asui samassa pihassa.

Nyt 3v. lapsemme on ollut kerran anopilla ja kerran minun äidilläni hoidossa.

Vierailija
34/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:40"]

70-80-luvuilla, kun suurilla ikäluokilla oli lapsia, kodinhoitaja kävi ja auttoi äitiä, lomilla ja muulloinkin lapsia hoiti mummo. Nyt kodinhoitajia saavat (yllätys yllätys) vanhukset ja lapsiperheet jäävät oman onnensa nojaan. Samalla nämä nykyiset mummot ovat "omansa jo hoitaneet" ja OMIEN LASTEN pärjääminen ei kiinnosta pätkääkään.

Mikä ihme tuota sukupolvea vaivaa? Unohtivat mennä jonoon, kun empatiaa jaettiin?

[/quote]

Niin, heillähän oli myös piiat kotona, maalta tulleita sukulaistyttöjä hoitamassa sitä ainutta lasta, minkä viitsivät tehdä, ja kotia sillä aikaa kun olivat itse töissä mukavassa elinikäisvirassaan. 

Tuo sukupolvi on syönyt vanhempiensa, omansa ja lastensa rahat eikä kupla puhkea ennen kuin he ovat kolleet. Sitä saakin odotella sillä aikaa kun tämä porukka makkoilee ja golffaa Fuengirolassa ja nostaa ja kuluttaa  "eläke määräytyy viimeisen neljän työvuoden keskiarvon mukaan"-periaatteella  korkealle pumpattuja eläkkeitään ulkomailla. Lehtien kyselyihin vastataan, että juu kyllä lapsia perheineen autetaan koko ajan, se on elämäntehtävä, kun kerran vuodessa laitetaan etelästä itkukortti, että kyllä on niin Jamia ja Jessikaa ikävä.

Vierailija
35/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 17:35"]

Oma äitini oli kodinhoitaja ja tosiaan oli vähän outoa kun hän kävi välillä luokkakaverienkin perheissä. Kodinhoitaja ei tosiaankaan ollut mikään rikkaiden palvelija vaan ihan tavallisten lapsiperheiden auttaja, joka  hoiti lapsia kun vanhemmat olivat syystä tai toisesta estyneitä. Sitten 80-90-luvulle tullessa lapsiperheet eivät enää saaneet mitään apua vaan kodinhoitajat siirtyivät yksinomaan vanhusten huoltoon. 

[/quote]

60-80-luvuilla aivan tavallisilla virkamiesperheillä oli varaa pitää piikoja hoitamassa kotia. Sittemminhän demarit lopettivat nämä työt Suomesta, samoin kuin lapiohommat = kaikki yksinkertaiset suorittavat työt, joita muutkin kuin meedia-alan amkkilaiset pystyvät tekemään.

Vierailija
36/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:32"]

No, meillä oli ainakin köyhää..ei ollut kodinhoitajaa ja kortilla oli muutenkin ostaminen. Elin lapsuuttani 70-luvulla ja vanhemmat suurta ikäluokka.

eiköhän se ole ollut vain osa, joilla on ollut varaa kodinhoitajiin.

kyllä mä niitäkin tiednän.

EnemmistökLLÄ EI OLLUT VARAA JA RIKKAUKSIA.

eikannata rutista. Kannattaa ruveta toimimaan. Jotenkin tyhmää ola kateellinen. Silloin oli eri elämä ja ihmiset ja nyt on nyt. Sen aikaiset ihmiset toimivat. He rakensivat Suomea. ..ei ollut vaihtoehtoja.

nyt me voidaan voivotella ja rutista ja olla kateellisia ja heittäytyä...että hoitaakseen joku mut...sossu hoitaa...mä löhöön...kyllä jonkun MUUN pitäis mulLE TUODA  rahat ja duunit ja muut.

Mutta että mä ite... en mä, kun mun edellisellä sukupolvella oli paljon paremmin...siks mun ei tarvi..mä oon NIIN SURKEE. KATSOKAA NYT. VOIVOI,

persaus penkistä ylös vaan ja yrittämään. Pistä se suklaalevy vähäks ajaks pois ja televisio kiinni.

[/quote]

Suurten ikäluokkien ihmisillä oli elinikäiset työpaikat ja inflaatiot ja devalvaatiot hoitivat asuntolainat.

Vierailija
37/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:53"]

Tietenkin käytettiin kodinhoitajia kun ei nykyisenkaltaisia apuja ollut. Mm. edullinen ja kaikille kuuluva päivähoito, pitkä äitiysloma ja muut perhevapaat, erilaiset tuet. Silloinkin jo iso osa naisista kävi töissä eikä lapsia voinut yksinkään jättää.

[/quote]

Teillä oli pysyvät työpaikat, naapurin täti otti teidän lapsen hoitaakseen, idänkauppa veti, palkat nousivat inflaation laukatessa vauhdilla ja säännölliset devalvaatiot pitivät huolta siitä, että asuntolainat söivät itse itsensä. Kyllä teillä oli asiat hyvin.

Vierailija
39/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen 70-luvun kodinhoitaja normiperheessä? Ei sellaista ollut, sossutapaukset ja monilapsiset perheet saattoivat saada apua, muilla se apu oli sama kuin nytkin eli ei mitään. Eli jos joku muistelee lapsuudessaan kodinhoitajan olleen apuna, niin todennäköisesti on kotoisin "huoliperheestä", jota yhteiskunta joutui monin eri tavoin auttamaan. Subjektiivinen päivähoito-oikeus korvasti lastensuojelullisena toimenpiteenä kodinhoitajan.

Eikä se muuten mitään lapsia hoitanut kuin äidin ollessa uutta saamassa, muuten kodinhoitajat kantoi vettä kaivosta, pilkkoi puita, pesi pyykkiä saunassa (pesukone kun oli luuxusta) jne. Äidit hoiti ne lapset eikä lähteneet salille tai shoppailemaan.

Vierailija
40/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:01"]

[/quote]

Minä oli veljieni kanssa mummolassa kesät 90-luvulla. Isä oli yrittäjä ja äiti opiskeli ja teki kesät töitä. Kummallakaan ei siis ollut lomaa eikä päivähoitoa ollut kesäisin. Olen onnellinen että sain viettää niin paljon aikaa mummoni kanssa lapsena. Aina ei vanhemmilla ole muuta mahdollisuutta kuin laittaa lapset hoitoon.

[/quote]

Juuri tässä on ansa. Vanhempasi saivat iltasin töiden jälkeen omaa aikaa, kun mummo hoiti teitä 24/7. Nykyisin tällaista ei tapahdu. Olisi normaalia saada apua muutama tunti, mutta siihenkään nämä jotka hoidattivat omia lapsiaaan "töiden vuoksi" viikkokausia mummolassa eivät kykene! Paitsi jotkut. Toiset tuovat tuliaisia, mutta eivät vaivaudu tutustumaan lapsenlapsiinsa. He kerskailevat ystävättärilleen, miten eteviä heidän lapsenlapsensa ovat ja kun ovat aiheensa saaneet, poistuvat antamatta käytännön apua lapsiperheelle..He elävät harhakuvitelmissa. He kuluttavat lapsenlapsiensa tarvitseman ajan itseensä.

[/quote]

Siis onko tällainen yleistäkin? En tunne oikein yhtään suurten ikäluokkien ihmistä. Julkisuudessahan on annettu kuva, että isovanhemmat auttavat lapsiaan ja näiden perheitä paljonkin. Ja suurten ikäluokkien ihmiset ovat nyt juuri näitä isovanhempia.