Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuret ikäluokat junailivat itselleen kodinhoitajat joka käänteessä

Vierailija
25.11.2014 |

70-80-luvuilla, kun suurilla ikäluokilla oli lapsia, kodinhoitaja kävi ja auttoi äitiä, lomilla ja muulloinkin lapsia hoiti mummo. Nyt kodinhoitajia saavat (yllätys yllätys) vanhukset ja lapsiperheet jäävät oman onnensa nojaan. Samalla nämä nykyiset mummot ovat "omansa jo hoitaneet" ja OMIEN LASTEN pärjääminen ei kiinnosta pätkääkään.

Mikä ihme tuota sukupolvea vaivaa? Unohtivat mennä jonoon, kun empatiaa jaettiin?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei sitä empatiaa varmaan paljon siltä sodan kokeneelta sukupolvelta (= suurten ikäluokkien vanhemmat) saanut tai oppinut. Itsellä nyt on ihan toisenlaisia kokemuksia tuosta sukupolvesta kuin ap:lla, että oisko teillä kuitenkin joku vinksallaan ihan vaan siinä teidän suvussa?

Vierailija
2/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin vähän väliä mummolla hoidossa 80-luvulla kun vanhemmat harrasti ja teki ties mitä. Kodinhoitajakin meillä kävi. Nyt äitini on sitä mieltä että jokaisen pitää hoitaa ne lapsensa ihan itse :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jokaisen pitää hoitaa itse lapsensa,kenenkä sitten? Ei ainakaan mummujen.

Vierailija
4/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen totta. Ahne sukupolvi, joka halusi kaikki edut itselleen. Nyt pitävät kynsin hampain eduistaan kiinni ja yhteiskunnan varat menevät vanhustenhoitoon, lapsiperheistä säästetään.

Vierailija
5/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tiivistetty. Laittakaa lehteen. Toimittajat?

Vierailija
6/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat ovat aina olleet aktiivisia niin toimijoina kuin äänestäjinäkin. Joten perse ylös sieltä BB:n ääreltä, osallistumaan ja äänestämään. Tai lopettakaa pullamössöt se rutina.

Vierailija
7/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti olen aivan samaa mieltä ap:n kanssa. Silloin kun minä olin lapsi 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussa, minun kaveripiiristäni lähetettiin useampia lapsia aina koko kesäksi mummoloihin ympäri Suomea. Oli aika ikävää viettää kesät melkein yksin. Kun nuo samaiset vanhemmat tulivat isovanhemmiksi, monet heistä eivät sormeaan nosta(neet) auttaakseen lastenlastensa hoidossa. Vastauksena juuri tuo tyly 'jokainen hoitakoon omansa'. Aika surkuhupaisaa....

Vierailija
8/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:12"]

Valitettavasti olen aivan samaa mieltä ap:n kanssa. Silloin kun minä olin lapsi 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussa, minun kaveripiiristäni lähetettiin useampia lapsia aina koko kesäksi mummoloihin ympäri Suomea. Oli aika ikävää viettää kesät melkein yksin. Kun nuo samaiset vanhemmat tulivat isovanhemmiksi, monet heistä eivät sormeaan nosta(neet) auttaakseen lastenlastensa hoidossa. Vastauksena juuri tuo tyly 'jokainen hoitakoon omansa'. Aika surkuhupaisaa....

[/quote]

Minä oli veljieni kanssa mummolassa kesät 90-luvulla. Isä oli yrittäjä ja äiti opiskeli ja teki kesät töitä. Kummallakaan ei siis ollut lomaa eikä päivähoitoa ollut kesäisin. Olen onnellinen että sain viettää niin paljon aikaa mummoni kanssa lapsena. Aina ei vanhemmilla ole muuta mahdollisuutta kuin laittaa lapset hoitoon.

Vierailija
9/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa tutulta.. ehkä me sitten isovanhempina ollaan erillaisia? :)

Vierailija
10/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä oli ainakin köyhää..ei ollut kodinhoitajaa ja kortilla oli muutenkin ostaminen. Elin lapsuuttani 70-luvulla ja vanhemmat suurta ikäluokka.

eiköhän se ole ollut vain osa, joilla on ollut varaa kodinhoitajiin.

kyllä mä niitäkin tiednän.

EnemmistökLLÄ EI OLLUT VARAA JA RIKKAUKSIA.

eikannata rutista. Kannattaa ruveta toimimaan. Jotenkin tyhmää ola kateellinen. Silloin oli eri elämä ja ihmiset ja nyt on nyt. Sen aikaiset ihmiset toimivat. He rakensivat Suomea. ..ei ollut vaihtoehtoja.

nyt me voidaan voivotella ja rutista ja olla kateellisia ja heittäytyä...että hoitaakseen joku mut...sossu hoitaa...mä löhöön...kyllä jonkun MUUN pitäis mulLE TUODA  rahat ja duunit ja muut.

Mutta että mä ite... en mä, kun mun edellisellä sukupolvella oli paljon paremmin...siks mun ei tarvi..mä oon NIIN SURKEE. KATSOKAA NYT. VOIVOI,

persaus penkistä ylös vaan ja yrittämään. Pistä se suklaalevy vähäks ajaks pois ja televisio kiinni.

Vierailija
11/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:18"]

[/quote]

Minä oli veljieni kanssa mummolassa kesät 90-luvulla. Isä oli yrittäjä ja äiti opiskeli ja teki kesät töitä. Kummallakaan ei siis ollut lomaa eikä päivähoitoa ollut kesäisin. Olen onnellinen että sain viettää niin paljon aikaa mummoni kanssa lapsena. Aina ei vanhemmilla ole muuta mahdollisuutta kuin laittaa lapset hoitoon.

[/quote]

Kaunis tarina. Aloituksen pointti oli kuitenkin se, että nykyään mummot eivät viitsi ottaa niitä lapsenlapsia hoitoon vaikka omat lapset ovat vanhemmillaan hoidattaneet.

Vierailija
12/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mun mummoni oli jo 60-luvulla työelämässä, joten ei mua voitu sinne nahkatehtaan lattiallekaan mummon jalkoihin heivata. 

Vierailija
13/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen suuriin ikäluokkiin kuuluva äiti, joka sai lapsensa 70-luvulla. Ei meillä mitään kodinhoitajia ollut! Eikä pitkää äitiyslomaa, hoitovapaata, kotihoidon tukea eikä valvottua päivähoitoa, subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta puhumattakaan. Että sillä lailla. Vai on teillä muka huonosti asiat? Heh heh.

Vierailija
14/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin käytettiin kodinhoitajia kun ei nykyisenkaltaisia apuja ollut. Mm. edullinen ja kaikille kuuluva päivähoito, pitkä äitiysloma ja muut perhevapaat, erilaiset tuet. Silloinkin jo iso osa naisista kävi töissä eikä lapsia voinut yksinkään jättää.

Vierailija
15/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:40"]

70-80-luvuilla, kun suurilla ikäluokilla oli lapsia, kodinhoitaja kävi ja auttoi äitiä, lomilla ja muulloinkin lapsia hoiti mummo. Nyt kodinhoitajia saavat (yllätys yllätys) vanhukset ja lapsiperheet jäävät oman onnensa nojaan. Samalla nämä nykyiset mummot ovat "omansa jo hoitaneet" ja OMIEN LASTEN pärjääminen ei kiinnosta pätkääkään.

Mikä ihme tuota sukupolvea vaivaa? Unohtivat mennä jonoon, kun empatiaa jaettiin?

[/quote]

No ei tarvitse mennä monta vuotta eteenpäin, kun mummot ja papat on niin huonossa kunnossa, että lasten apu kelpaisi taas. Sitten voi vain todeta, että jokainen hoitaa itsensä...

Vierailija
16/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Juuri tässä on ansa. Vanhempasi saivat iltasin töiden jälkeen omaa aikaa, kun mummo hoiti teitä 24/7. Nykyisin tällaista ei tapahdu. Olisi normaalia saada apua muutama tunti, mutta siihenkään nämä jotka hoidattivat omia lapsiaaan "töiden vuoksi" viikkokausia mummolassa eivät kykene! Paitsi jotkut. Toiset tuovat tuliaisia, mutta eivät vaivaudu tutustumaan lapsenlapsiinsa. He kerskailevat ystävättärilleen, miten eteviä heidän lapsenlapsensa ovat ja kun ovat aiheensa saaneet, poistuvat antamatta käytännön apua lapsiperheelle..He elävät harhakuvitelmissa. He kuluttavat lapsenlapsiensa tarvitseman ajan itseensä.

Vierailija
17/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:01"]

[/quote]

[/quote]

Juuri tässä on ansa. Vanhempasi saivat iltasin töiden jälkeen omaa aikaa, kun mummo hoiti teitä 24/7. Nykyisin tällaista ei tapahdu. Olisi normaalia saada apua muutama tunti, mutta siihenkään nämä jotka hoidattivat omia lapsiaaan "töiden vuoksi" viikkokausia mummolassa eivät kykene! Paitsi jotkut. Toiset tuovat tuliaisia, mutta eivät vaivaudu tutustumaan lapsenlapsiinsa. He kerskailevat ystävättärilleen, miten eteviä heidän lapsenlapsensa ovat ja kun ovat aiheensa saaneet, poistuvat antamatta käytännön apua lapsiperheelle..He elävät harhakuvitelmissa. He kuluttavat lapsenlapsiensa tarvitseman ajan itseensä.

[/quote]

Joo hirveä ansa. Toinen teki töitä yli 12 tuntia päivässä ja toinen opiskeli illat. Ei siinä paljon yhteistä aikaa jäänyt. Sen sijaan me lapset kirmailtiin aamusta iltaan mummolassa serkkujen kanssa.

Vierailija
18/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 14:07"]Suuret ikäluokat ovat aina olleet aktiivisia niin toimijoina kuin äänestäjinäkin. Joten perse ylös sieltä BB:n ääreltä, osallistumaan ja äänestämään. Tai lopettakaa pullamössöt se rutina.
[/quote]
Ja miettikää, mitä tukia ilman ne kasvattivat lapsensa. Ja myös se, että hekin kuolevat ja jos ette ole aktiivisiksi oppineet sitä ennen, niin huonosti käy. Näkeehän sen nykypolitiikassa, kun suuret ikäluokat ovat eläköityneet ja Hurluheiäijät ja pimut ovat asioita hoitamassa.

Vierailija
19/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:01"][/quote]

[/quote]

[/quote]Miten niin ei tapahdu. tunnetko kaikki suomen mummot?. Olen syöpää sairastava mummo ja lapsenlapset ovat kerran viikossa yökylässä ja aina kun vähänkin vihjataan, hoidan heitä ja rakastan heitä, mutta välillä ei jaksaisi. Ikääkin kohta 70 v.

Vierailija
20/61 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani ovat syntyneet -43 ja -47, eli isoista ikäluokista. Meillä ei ole koskaan käynyt kodinhoitajaa. Mummolassa kyllä käytiin, mutta koko porukalla. Molempia lapsiani, synt -90 ja 00 he ovat hoitaneet lukemattomia tunteja. Ja hoitavat edelleen yksinhuoltajaveljeni kahta koululaista iltapäivät. Eikä edelleenkään ole niitä kodinhoitajia käynyt.

Paitsi että minulla käy siivooja kerran viikossa. Että eiköhän kyse ole vain ap.n laiskoista sukulaisista.