Olen hammashoitaja ja hammaslääkärini on kusipää.
Oon tosi lähellä ottaa loparit. Vituttaa miten työpari voi vaikuttaa näin paljon. Saatanan vittumainen kusipää.
Ei mulla muuta. Halusin vaan avautua vitutuksestani.
Kommentit (118)
Mieluiten olisin hammaslääkärissä ilman hammashoitajaa.
Kun kävin koulutuksen, meille puhuttiin kuinka hammashoitajat alkaa tekemään itsenäisempää työtä mm. Ennaltaehkäisevää toimintaa mm. Pastapuhdistuksia, lasten tarkastuksia ym.
No kuinka ollakaan omalla paikkakunnallani on tasan 2 virkaa hammashoitajille, jotka tekee tarkastuksia lapsille. Ja hekin päässeet työhön siksi, että lääkärin avustaminen ei enää onnistu.
Se siitä itsenäisestä työstä. Olen vain hiki hatussa kulkeva hoitaja , joka on pian bönärissä ja kuuntelee v tuilua
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että hammaslääkäri ei olisi tätä mieltä. Jäänyt mieleen, kun meillä oli vaje hammashoitajista ja yksi lääkäri oli aivan itkua parkumassa, miten hän selviää päivästä. Kyllä kannattaisi vähän lääkärienkin tietää miten asiat menee. Liikaa tulee valmiina
Laskin, että urani aikana ollut varmaan 20 eri hammaslääkäri työparia ja voin näistä sanoa vain 3 olleen mukavia. Todella itsekkäitä oli suurin osa. Jos ei tiennyt heti mitä lääkäri tarkoittaa sai kuulla huutoa, huokailua, piikittelyä.
Aamu alkaa kutakuinkin näissä hommissa siivoomisella. Tarjottimet laitetaan valmiiksi . Ja muuten tässäkin pitää sitten tietää millaisen paikkaustarjottimen kukakin lääkäri haluaa. Koulussa opeteltiin tietty malli ja työuran aikana nähnyt kyllä, että lääkärit itse määräävät miten mikäkin pitää tarjottimella olla... Joten kannattaa kysyä ... Pitää osata myös tietokoneella tehdä statusta. Päivä koostuu palvelijan ja siivoojan työstä
No hammashoitaja löytää nykypäivänä kyllä töitä, miksi et vaihda työpaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että hammaslääkäri ei olisi tätä mieltä. Jäänyt mieleen, kun meillä oli vaje hammashoitajista ja yksi lääkäri oli aivan itkua parkumassa, miten hän selviää päivästä. Kyllä kannattaisi vähän lääkärienkin tietää miten asiat menee. Liikaa tulee valmiina
No hammaslääkärillä on se oma duuni, ei se ehdi tehdä kaikkea minkä hoitaja tekee. Ja käsiäkin vain kaksi, ei neljää.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 08:25"]Mitä se on sulle tehnyt?
Kohtelee mua todella ylimielisesti. Laittaa syyt mun niskoille kaikesta. Juoksuttaa mua. Jos koitan asiallisesti jutella, hän tuhahtelee takaisin eikä puhu kunnolla. Kritisoi mua ihan kaikesta. Valittaa. Jos kysyn kysymyksen, ei lotkauta korvaansakaan. Nauroi mun vaatteille. Kattoo mua nenänvartta pitkin.
Kaikista eniten vituttaa se sen jumala asenne. Aina kaikki on mun syytä ja se itse tekee kaiken täydellisesti. Oikeasti mä olen todella hyvä hoitaja, vaikka itse niin sanonkin. Ap
Sano sille, että tuollaisia katkeria ja ilkeitä ihmisiä näköjään tulee niistä jotka eivät pääse oikeiksi lääkäreiksi.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 11:24"]
Minusta vaikutti, että ap koittaa olla hammaslääkärin mielestä liian tuttavallinen, ts. toinen haluaa pitää etäisyyttä. Ehkä lääkäri tuntee muut lääkärit läheisemmiksi ja käy mieluummin heidän kanssaan lounaalla tai puhua viikonloppusuunnitelmista. Vaatteille naureskelu tms on tietysti typerää ja epäasiallista.
Ja sellainen käytös ei ole tätä päivää. Ymmärtäisin, jos joku eläkeikäinen lääkäri olisi tuollainen, mutta nuorten lääkäreiden luulisi käyttäytyvän tämän päivän tapojen mukaan eli lääkäri on ihminen kuin muutkin ja osa työyhteisöä. Oli se sitten siivooja tai ylilääkäri, niin yhtälailla voi olla ystävällinen.
Mun kokemuksen mukaan se taas on nykypäivää. Sekä nuoret (nais)lääkärit että hoitajat ovat usein hyvin ylimielisiä ja paskantärkeitä. Omasta kokemuksesta ja sivusta seurattuna.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärit tekee suhteessa eniten itsemurhia...
eläinlääkärit
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 16:49"]
Olen itse nuorehko nainen, tosin lääkäri enkä hammaslääkäri ja olen itse silloin tällöin ihmetellyt hoitohenkilökunnan asennetta. Tuntuu, että olen ilmaa. "Nuijan alle" laittamiani määräyksiä ei välttämättä noteerata mitenkään. Jos sanon, että soittakaa kun tutkimustulokset ovat valmiit (kriittisesti sairas potilas + päivystyksen ruuhka, eli menen tutkimaan muita potilaita siinä välissä kun yksi pötköttää tajuttomana jossain akuuttihuoneessa) niin ei soiteta. Ohjeeni ja määräykseni kyseenalaistetaan välillä täysin ja joskus tilanne on mennyt siihenkin, että hoitaja väittää vastaan ja lopulta soittaa erikoislääkärille (= viiskymppiselle mieslääkärille), joka sitten vahvistaa ohjeeni. On myös tuttua tuo, että hoitaja(t) vain katoavat jonnekin ja itse sitten juoksen jostain varastosta tarvittavia aineita ja välineitä.
En tiedä johtuuko vain olemuksestani (olen pienikokoinen, kai aika nuoren näköinen ja aika hiljainen). En ainakaan mielestäni passuuta itseäni mitenkään liikaa. Monet vanhemmat kollegat tuntuvat tarvitsevan hoitajan assariksi joka asiaan. Itse olen todennut, että haen potilaan, tutkin, kasaan steriilin pöydän ja teen toimenpiteen, annan jatko-ohjeet ja sanelen yleensä nopeammin kuin että odottelisin, että joku hoitaja ehtii paikalle. Muiden poliklinikoita seuratessani olen huomannut, että hoitaja myös juttelee potilaalle, antaa ohjeita, kirjaa sinne "nuijan alle" lääkärin määräykset samalla kun lääkäri puhuu. Mun pitämällä polilla ei toimi näin vaan itse kirjaan kaiken ja puhun potilaalle kaiken infon, hoitaja istuu yleensä tuolillaan selkä muhun ja potilaaseen päin ja puuhaa jotain omiaan.
Että sellaista. Suoraan sanottuna v*tuttaa. Jos paikalla on joku salskea 185cm miespuolinen kandi (joka ei oikeasti osaa mitään (mikä on normaalia)) niin ollaan sulaa vahaa. Miespuolisille erikoistuville ja päivystäville tarjotaan vähän karamellia ja kiikutetaan kahvit nenän eteen. Vanhemmat mieslääkärit taas saavat kiukutella miten lystäävät ja vaikka huutaa hoitajille päin naamaa ja paiskoa välineitä, silti heidän suosiotaan tavoitellaan.
Mutta onhan se sairasta, että ennemmin vaarannetaan potilaan terveys jotta saadaan osoitettua että minähän en minkään pikkulikan käsykyjä ota vastaan kuin hoidetana potilas kunnolla. Siis tarkoitan nyt sellaista, että on ohjeistettu vaikka antamaan Atroventia jos potilaalla on hengenahdistusta -> ei anneta mutta on kyllä kirjattu että potilasta ahdistaa aivan he*vetisti. Tai on ohjeistettu lastoittamaan murtuma ennen kuin potilas lähtee toiseen sairaalaan jatkohoitoon -> ei lastoiteta.
No joo, pääasiassa ongelma rajautuu pariin tyyppiin. Nuo saavatkin selkäkarvani niin pystyn etten halua edes katsoa näihin päin en kä todellakaan puhu kuin pakolliset. Molemmat n. 5v itseäni vanhempia naispuolisia hoitajia. Tosiaan puistattaa jo se tapa millä katsovat, niin halveksuen ja inhoten, kierrolla nojailevat laiskan näköisinä seiniin ja puhisevat ja pyörittelevät silmiään jos pyydän tekemään jotain. Potilaillekin ovat inhottavia ja puhuvat tiuskien. Mutta lähteäkö avoimeen sotaan ja tarvittaessa nostaa metakka siitä että määräyksiä ei ole noudatettu...nyt olen vain tyytynyt rauhallisesti kysymään miksi ei ole tehty níin kuin ohjeistetaan tai huomauttamaan, että niin, täällä on tämä Atrovent-määräys, kannattaa ensisijaisesti kokeilla sitä jos hänellä on hengenahdistusta.
Meinasin kirjoittaa ihan samaa. Jo kandiaikoina huomasin saman asia, komea nuori mieskandi sai tehdä ja puhua ihan mitä haluavat ja heidän edessään oltiin sulaa vahaa. Minä, jokin pyrin olemaan ystävällinen ja mukava, olin kuin ilmaa. Sama meno meinannut jatkua nykyisessä paikassani, mutta olen laittanut kovan kovaa vastaan.
Joo, tämä oli arkipäivää nuorena kandina ja vastavalmistuneena. Monen vanhemman hoitajan asenne oli, että ethän sinä mitään osaa ja saatettiin potilaan kuullen kyseenalaistaa osaamistani ilman mitään syytä. Aiheutti todella epämiellyttävää epäluottamusta potilaassa, kun hammashoitaja saattoi sanoa, että "kyllä tuosta vielä hyvä hammas saadaan", kun minä ehdotin poistoa. Piti aina hakea vielä vanhempi hammaslääkäri vahvistamaan päätökseni ainoaksi järkeväksi. Monet hoitajat ovat todella ihania ja suuri henkinen tuki, mutta päätökset tekee aina lääkäri eli se, joka suorittaa toimenpiteen ja kantaa siitä vastuun. Jos haluaa itse tähän ei aina niin auvoiseen asemaan niin tervemenoa lääkiksen penkille.
T. Hammaslääkäri hammashoitaja pysykööt lestissään
Mulla ollut aina huono työpari. En enää jaksa
Olen koulutukseltani suuhygienisti, ja suuhygienistin kliinisen työn lisäksi avustan myös hammaslääkäriä. Toinen lääkäreistä, joita säännöllisesti avustan, on vähän "avuton" (toisin sanoen tarvitsee hoitajaa kaikkeen paitsi turbiinin vinguttamiseen) ja lisäksi aina myöhässä. Tuhtaa tarkastusten kanssa vaikka kolme varttia, alkaa preparoida kaviteettia kolmen pinnan täytettä varten kun potilaan aikaa on jäljellä 10 minuuttia, hampaanpoiston jälkeisiin ohjeisiin menee puoli tuntia. Jos juoksen potilasvaihdon aikana vessaan, takaisin tullessani naukuu että mikä kesti ja hän oli jo tulossa hakemaan minua. Normi on, että lounastauon aikana hoidetaan potilasta. Jäljelle jääneen viiden minuutin aikana lämmitän ruoan ja hotkin se, pitäisi varmaan siirtyä kylmiin eväisiin ja syödä ne pöntöllä istuessa.
Hammaslääkäriin mennessä jännittää aina, millainen pari tulee vastaan. Ehkä sellainen, joka hyvin jäykästi ja vähäpuheisesti työskentelee yhdessä, kuin liukuhihnalla. Tai ehkä hoitajalla ja lääkärillä synkkaa jutut melkein liiankin hyvin ja potilaan mukavuus, vointi ja esim. kivun huomiointi meinaa vitsailun lomassa unohtua. Joskus taas lääkäri on kylmä, kiireinen ja kovaotteinen, ja hoitaja koettaa edes jotenkin keventää tunnelmaa, kysellä potilaan vointia ja olla empaattinen.
Mulla ei kuulu ruokatauko työaikaan vaan se on mun OMAA AIKAA. Se on kiva kun ehdit katsoa kelloa, että jes tänään ehdin syömään ajoissa niin eikös lääkäri keksi, että paikataanpas vielä tuo yksi reikä , hyvin ehditään 10 minsassa... Tulee yllätyksiä... Jaha meneekin juurihoitoon. Alappa sekotella väliaikaista lääkepaikkaa siinä... Hommat venyy. Siivotakin pitää... Hygieniasta ei voi luistaa!
Ja taas sama homma, taukoa jäljellä 15 minaa kun mikrollekin on kauhea jono. Hotkin ruokani ja menen pissahädässä jatkaan hommia, koska en ehdi wc
Perus naisvaltainen ala. Itse tavannut paljon työhönsä kyllästyneitä vanhempia henkilöitä. Opiskeluaikana veemäisellä äänellä sanottiin "tervetuloa vaan tälle alalle :), itse tekisin jotain muuta mieluummin"
Ja kyllä, kadun näitä opintoja!