Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hammashoitaja ja hammaslääkärini on kusipää.

Vierailija
25.11.2014 |

Oon tosi lähellä ottaa loparit. Vituttaa miten työpari voi vaikuttaa näin paljon. Saatanan vittumainen kusipää.

Ei mulla muuta. Halusin vaan avautua vitutuksestani.

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 10:04"]

Kyseessä on suht nuori naishammaslääkäri. Ikää varmaan hädin tuskin edes 30. Itse olen 37. Ap

[/quote]

Yllätys yllätys... Nainen.

Todistakaa, että olen väärässä mutta miksi nuorena ns. "johtavaan" asemaan päässeistä naisista tulee 99%:sti aina kusipäitä?
[/quote]

Hahah vitut. Mulla on pitkä ura takana hammashoitajana, kaikki mieslääkärit on justiinsa olleet niitä kusipäitä, jotka jopa haukkuu potilaita näiden selän takana. Kun taas naiset ovat olleet niitä lempeitä ja mukavia lääkäreitä.

Eipäs yleistetä.
[/quote]
Tuli vaan mieleen, että mitä haukuttavaa potilaissakin ehtii olla tuon pienen toimituksen aikana jolloin potilas ei voi edes puhua kun suu on vain auki? Siis kun menen hammaslääkäriin ja tervehdin henkilökuntaa, istun paikoilleni ja avaan suuni toimenpidettä varten ja tämän jälkeen lähden suu puuduksissa kotiin, niin senkö jälkeen lääkärit jäävät haukkumaan asiakasta?
Eipä ole tämmöinenkään tullut ennen mieleeni, mutta kiitos tästäkin tiedosta :/

Vierailija
82/118 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 01:03"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 10:04"]

Kyseessä on suht nuori naishammaslääkäri. Ikää varmaan hädin tuskin edes 30. Itse olen 37. Ap

[/quote]

Yllätys yllätys... Nainen.

Todistakaa, että olen väärässä mutta miksi nuorena ns. "johtavaan" asemaan päässeistä naisista tulee 99%:sti aina kusipäitä?
[/quote]

Hahah vitut. Mulla on pitkä ura takana hammashoitajana, kaikki mieslääkärit on justiinsa olleet niitä kusipäitä, jotka jopa haukkuu potilaita näiden selän takana. Kun taas naiset ovat olleet niitä lempeitä ja mukavia lääkäreitä.

Eipäs yleistetä.
[/quote]
Tuli vaan mieleen, että mitä haukuttavaa potilaissakin ehtii olla tuon pienen toimituksen aikana jolloin potilas ei voi edes puhua kun suu on vain auki? Siis kun menen hammaslääkäriin ja tervehdin henkilökuntaa, istun paikoilleni ja avaan suuni toimenpidettä varten ja tämän jälkeen lähden suu puuduksissa kotiin, niin senkö jälkeen lääkärit jäävät haukkumaan asiakasta?
Eipä ole tämmöinenkään tullut ennen mieleeni, mutta kiitos tästäkin tiedosta :/
[/quote] Saattaa kyllä tulla nämä hoitajienkin suusta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:40"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:08"]Hoitajat eivät ole lääkärien alaisia. [/quote] Kyllä on.

[/quote]

Alainen tarkoittaa sitä, että toinen on esimiesasemassa. Silloin oikeudet ja velvollisuudet alaista kohtaan ovat aivan erilaiset. Hammalääkäri ei ole esimies.

[/quote]

Virallisesti useimmiten hoitajat ei ole lääkäreiden tai hammaslääkäreiden alaisia. Lähin esimies julkisella puolella on useimmiten osastonhoitaja. Mutta. Mutta. Harvassa duunissa marssijärjestys on niin selvä kuin terveydenhuollon puolella. (Hammas)lääkäri vastaa potilaan hoidosta. Hoitaja toteuttaa määräyksiä ja avustaa. Tekee toki myös itsenäistä hoitotyötä, mutta silloin kun ollaan yhdessä, määräykset tulevat lääkäriltä ja ne on juridisestikin kohtuu sitovia.

Kun itse perustehtävssä eli potilaiden hoidossa marssijärjestys on näin selkeä, niin kyllä se heijastuu työyhteisöön muutenkin. Kilteinkin lääkäri yleensä pyytää hoitajaa hakemaan neulan tai jonkun lääkkeen tms eikä hae sitä itse.

Oman kokemukseni mukaan tuskin mikään muu laitos on niin hierarkkinen kuin sairaala. No armeija tietysti, mutta siihen se jääkin.

Vierailija
84/118 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 09:20"]Eipä ne kaikkialle tuollaisia. Vaihda siis paikkaa. Ps hoitajat eivät ole lääkärien työpareja vaan alaisia. Voisiko omassakin asenteessasi olla vikaa? T vanhempi sh
[/quote]
Ei hammaslääkäri ole hoitajan pomo eli hoitaja ei siten mitenkään ole lääkärin alainen.

Vierailija
85/118 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Privaatissa on. Hammaslääkäri maksaa hoitajan palkan.

Vierailija
86/118 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 01:46"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:40"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:08"]Hoitajat eivät ole lääkärien alaisia. [/quote] Kyllä on.

[/quote]

Alainen tarkoittaa sitä, että toinen on esimiesasemassa. Silloin oikeudet ja velvollisuudet alaista kohtaan ovat aivan erilaiset. Hammalääkäri ei ole esimies.

[/quote]

Virallisesti useimmiten hoitajat ei ole lääkäreiden tai hammaslääkäreiden alaisia. Lähin esimies julkisella puolella on useimmiten osastonhoitaja. Mutta. Mutta. Harvassa duunissa marssijärjestys on niin selvä kuin terveydenhuollon puolella. (Hammas)lääkäri vastaa potilaan hoidosta. Hoitaja toteuttaa määräyksiä ja avustaa. Tekee toki myös itsenäistä hoitotyötä, mutta silloin kun ollaan yhdessä, määräykset tulevat lääkäriltä ja ne on juridisestikin kohtuu sitovia.

Kun itse perustehtävssä eli potilaiden hoidossa marssijärjestys on näin selkeä, niin kyllä se heijastuu työyhteisöön muutenkin. Kilteinkin lääkäri yleensä pyytää hoitajaa hakemaan neulan tai jonkun lääkkeen tms eikä hae sitä itse.

Oman kokemukseni mukaan tuskin mikään muu laitos on niin hierarkkinen kuin sairaala. No armeija tietysti, mutta siihen se jääkin.
[/quote]
Olen samaa mieltä, mutta eihän tässä hierarkiassa ole mitään vikaa. Tietenkin olen pahoillani jokaisen kaltoinkohdellun hoitajan vuoksi, mutta voisiko osa henkisistä loukkaantuimisita johtua siitä, ettei hoitajat ole sisäistänyt työnkuvaansa?
Lääkärien kuuntelu sekä lääkärien avustus osa tärkeä osa hoitotyötä. Jos hoitajat päättää ihan itse antaako määrätyn lääkkeen vai ei ja esim. leikkaussalihoitaja sanoo kirurgin pyytäessä veistä että "hae ite, muo ei pompotella" olisi hoitajan työ turhaa. Ja nythän hoitajan työ on kaikkea muuta kun turhaa!

Vierailija
87/118 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse törmäsin juuri viimekerralla hammastarkastuksessa ollessani päinvastaiseen tilanteeseen. Hammaslääkäri vaikutti oikein herttaiselle naiselle (ehkä noin 35 vuotias), joka puhui murtaen suomea ja oli kiinnostunut siitä mitä hänelle sanoin. Hoitaja (arvioisin noin 50 vuotiaaksi) taas oli kylmä ja jopa hieman "vittumainen" minulle ja puhui ikävään sävyyn hammaslääkärille.

Kun kävivät siinä läpi hampaita yksitellen niin kommentoi aina väliin tiuskien esimerkiksi että "voitko yrittää puhua niin että kuulen, en saa mitään selvää" vaikka hammaslääkäri puhui ihan hyvällä äänenpainolla ja itsekkin sain selvää oikein hyvin. Muutenkin aistin tosi ikävän ilmapiirin heidän välillään. Kun oli saanut oman osuutensa tehtyä niin lähti ovet paukkuen menemään ja jätti minut keskustelemaan kahdestaan lääkärin kanssa.

Vierailija
88/118 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:50"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:37"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:30"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:17"]

Täällä myös yksi hammashoitaja. Olen myös havainnut samaa joistakin hammaslääkäreistä. Teet hoitajana niin tai näin niin mikään ei kelpaa. Yritäpä siinä välillä pysyä hammaslääkärin mukana, kun se muuttaa mieltään koko ajan kesken hoidon ja minun pitäisi pystyä lukemaan hänen ajatuksensa siinä tapauksessa, että mitäs se nyt sitten tarvitsee. Joukkoon kyllä mahtuu sitten niitä mukaviakin hammalääkäreitä joiden kanssa homma sujuu :)

Ja todellakaan hammashoitaja ei ole hammaslääkärin alainen, se on työpari ja sen kanssa pitää tulla toimeen, jotta homma sujuu. Minä en ymmärrä näitä joiden mielestä hammashoitajan on pelkkä juoksupoika ym. Tällöin hammaslääkäri voi ihan itse hoitaa ihan kaiken, jos asenne on sellainen. En muutenkaan ymmärrä, että ihmisiä kohdellaan sen mukaan mikä koulutus heillä on.

[/quote]

Hammashoitaja on kyllä hammaslääkärin avustaja ja hammashoitajan rooli on juuri hakea tarvikkeita, imeä imulla vedet pois ja puustata peiliä. Näin suurimmaksi osaksi ainakin. Hammashoitaja on ihan äärimmäisen tärkeä apulainen hammaslääkärille, mutta roolithan ovat ihan erilaiset. Hammashoitajan ei tarvitse osata tehdä minkäänlaista diagnoosia eikä toimenpiteitä itse, riittää, että hän auttaa hammaslääkäriä hakemalla tavarat, mitä hammaslääkäri pyytää ja pitää huolta, että sylki ja vesi ovat kontrollissa. Olen työskennellyt hammashoitajana, enkä koe sitä teknisesti vaativana työnä. Kunnioitan hammashoitajia ihan samalla tavalla ihmisinä kuin muitakin, mutta hoitotilanteessa minä olen se, joka päättää. 

[/quote]

On työkaveriaan kunnioittavia tapoja ilmaista itseään. On myös ikäviä tapoja, joilla korostetaan valtasuhteita, ilmaista itseään. Ihmisen mitta ei ole koulutus tai asema, vaan se miten hän kohtelee muita.

[/quote]

On myös ikävää nähdä, kun se hoitaja kohtelee työpaikan vastavalmistunutta mieslääkäriä kuin jumalasta seuraavaa, mutta naislääkärin päätökset kyseenalaistetaan. Niitä valtasuhteita joutuu joskus tahtomattaankin korostamaan, kun hoitaja yrittää hyppiä varpaille. Näiden asioiden kuuluisi olla itsestäänselvyyksiä. Kyllä on usein myös niin, että hoitajat kiusaavat (nais)lääkäriä. Juoruilua selän takana, auktoriteetin jatkuvaa kyseenalaistamista, ei noudateta ohjeita, tehdään katoamistemppuja kahvihuoneeseen...

[/quote]

Joopa joo, olen ollut hammashoitajana yli kymmenen vuotta, enkä tunnista näistä "hammaslääkärin" kirjoittamista teksteistä mitään. Jos hoitaja "häviää" kahvihuoneeseen kesken kaiken, johtuu se mitä todennäköisimmin siitä, että olet TAAS myöhässä ja ruokatauko on mennyt jo. Vessassakin pitää käydä pari kertaa päivässä.

Tiedän useita hammaslääkäreitä jotka tuhertavat ihan tavallisten paikkausten ja tarkastustenkin kanssa aina niin pitkään, että ruokis on jo ohi, eikä sille ikinä kerennyt. Joustin eräänkin denttarin kanssa monta vuotta niin, että olin monta kertaa viikossa päivän ilman ruoka- ja kahvitaukoa, vilahtamalla vessaan jonkun röntgeninkehityksen yhteydessä. Kunnes päätin, että nyt riittää. Mulla on ruokis 30 minuuttia ja kahvitauko 10 minuuttia ja mahdollisesti käyn myös kliinisen työn aikana kerran vessassa. Minä lähden huoneesta nykyään kun kello näyttää ruokista, oli siellä potilas makuulla tai ei. Ainoa mahdollisuus pitää tauot joidenkin hammaslääkärien kanssa.

Muistutan myös, että se antibioottikuurin kirjoittaminen juurihoidettavaan hampaaseen ilman juurihoitoa on hoitovirhe. Ja että Kefexin ja Ketorin ovat aivan eri lääkkeitä, et voi kirjoittaa Ketorin-kuuria potilaalle jolla on alamolaarialueella nieluun päin leviävä hammasperäinen infektio. Jos koet tämäntyyppisiin virheisiin puuttumisen  "auktoriteetin kyseenalaistamisena", voin kertoa sulle että ei se sitä ole, se on potilaan hengen pelastamista. Kaikki on nähty, ihan kaikki. Hammaslääkäreillä ei yleisesti ottaen ole paljoakaan tajua lääkityksistä, hoitajilla on, osalla paljonkin, jos on esimerkiksi vaihtanut hammaspuolelle yleissaraanhoidon puolelta. Puutun myös toisinaan materiaalivalintoihin, etualueen laminaatteja ei voi kiinnittää flow:lla, vaikka se hirmu kätevältä hammaslääkäristä tuntuisikin. Mikä ihmeen etiikka ja moraali siinäkin on muka taustalla, että tehdään ehdoin tahdoin paskaa ja maksatetaan potilaalla 1000e/laminaatti. Ei vaan mene mun kaaliin.

Huomautan hammaslääkärille AINA jos huomaan, että hoidossa ei oteta huomioon vaikkapa potilaan yleisterveydellisiä seikkoja, tai hänen lääkityksiään. Teen sen kyllä lappuun kirjoittamalla, ettei potilaan tarvitse epäillä hammaslääkärin tietotaitoa, mutta se johtuu vain siitä, että olen perusluonteeltani mukava. Aina on vinkeistäni otettu huomioon, toisinaan kiitelty jälkeenpäin, koska moka olisi ollut karmea. Osalle hoitajista on ihan se ja sama miten potilasta hoidetaan, osalle taas ei. Toki on niitäkin jotka luulevat tietävänsä jotakin, mutta eivät tiedä, mutta vielä enemmän niitä on hammaslääkäreiden puolella, jonne valikoituvat kuitenkin omahyväisemmät ja suulaammat tyypit kuin hoitajapuolelle.

Vierailija
89/118 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollasia ne kaikki on.

Vierailija
90/118 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 08:14"]

Juuri tuon syyn takia aikoinaan en mennyt hammashoitajaksi :D

[/quote]

No ei ne kaikki ole kusipäitä. Osa on todella mukavia ja yhteistyö sujuu oikein kivasti. 

Sitä se työelämä valitettavasti on, työkavereitaan/esimiehiään ei voi valita.

Vierailija
91/118 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta yksityisen sektorin hammashoitajat: olen kuullut että hammaslääkäreillä on tapana laskuttaa potilasta useammasta paikasta kun mitä todellisuudessa on laitettu. Pitääkö paikkansa?

Vierailija
92/118 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palatakseni vielä aiheeseen...Kirjoitinkin tähän ketjuun aiemmin. Mitä enemmän olen kuviota seurannut, sitä härskimmältä vaikuttaa tuo hoitohenkilökunnan harjoittama ihmeellinen miespuolisten suosiminen/nuoleminen. 

Jotenkin luulen, että kyse on normaalista sukupuolten välisestä flirttailusta ja ihailun ja hyväksynnän tarpeesta johtuvaa, osa taas vaan perustuu niihin primitiivivietteihimme, jotka kertovat, että 190cm harteikas mies osaa ja tietää ja sitä pitää kuunnella ja kunnioittaa. Sama nimittäin pätee potilaskontakteihin. Kun meillä miespuolinen lääkäri sanoo, että rouva ei nyt sitten saa syödä eikä juoda niin se on sillä selvä. Naispuolisille (muillekin kuin minulle) suututaan, kitistään että eihän  nyt voi pitää ihmistä nälässä, tämä on kidutusta, miten te luulette että kukaan voi olla koko päivän syömättä, verensokerihan siinä laskee jne. Ja potilaat eivät todellakaan pyytele mieslääkäreitä antamaan nenäliinaa, tuomaan kahvia, taluttamaan vessaan, soittamaan vaimolle että tulee hakemaan, hakemaan lisäpeittoa jne. Naislääkäreille tuollainen taas on arkipäivää.

Naisilta lisäksi odotetaan sellaista pehmeyttä, hymyilyä ja keskustelevuutta. Jos nainen käyttäytyy niin kuin mies, sanoo suoraan, että nyt tehdään näin, niin se tulkitaan aivan eri tavalla. Jämpti mies on vaan jämäkkä ja pätevä kun taas jämpti nainen on hirveä bitch. Itsekin olen kuullut työpaikalla hoitajilta "huomaamatonta" v*ttuilua mm. siitä että en hymyile ja juttele tarpeeksi. En ole huomannut, että mieslääkärin odotettaisiin kujertavan suupielet korvissa, vaan saavat huutaa hyvinkin ronskisti vaikka että nyt joku sieltä pullaa mössyttämästä tänne kierrolle ja sille vaan nauretaan ihastuneesti ja kiertovuorossa oleva hoitaja lähtee kipittämään paikalle. Itse en ikinä edes uskaltaisi sanoa noin, valitus ylilääkärille olisi taattu. Saatan huikata sieltä kahvihuoneen ovelta, että ollaan lähdössä kohta kiertämään, oliskos joku tulossa. Yleensä vastaus on sellainen teinimäinen "joojoo kohta".

Vierailija
93/118 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:50"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:37"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:30"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 18:17"]

Täällä myös yksi hammashoitaja. Olen myös havainnut samaa joistakin hammaslääkäreistä. Teet hoitajana niin tai näin niin mikään ei kelpaa. Yritäpä siinä välillä pysyä hammaslääkärin mukana, kun se muuttaa mieltään koko ajan kesken hoidon ja minun pitäisi pystyä lukemaan hänen ajatuksensa siinä tapauksessa, että mitäs se nyt sitten tarvitsee. Joukkoon kyllä mahtuu sitten niitä mukaviakin hammalääkäreitä joiden kanssa homma sujuu :)

Ja todellakaan hammashoitaja ei ole hammaslääkärin alainen, se on työpari ja sen kanssa pitää tulla toimeen, jotta homma sujuu. Minä en ymmärrä näitä joiden mielestä hammashoitajan on pelkkä juoksupoika ym. Tällöin hammaslääkäri voi ihan itse hoitaa ihan kaiken, jos asenne on sellainen. En muutenkaan ymmärrä, että ihmisiä kohdellaan sen mukaan mikä koulutus heillä on.

[/quote]

Hammashoitaja on kyllä hammaslääkärin avustaja ja hammashoitajan rooli on juuri hakea tarvikkeita, imeä imulla vedet pois ja puustata peiliä. Näin suurimmaksi osaksi ainakin. Hammashoitaja on ihan äärimmäisen tärkeä apulainen hammaslääkärille, mutta roolithan ovat ihan erilaiset. Hammashoitajan ei tarvitse osata tehdä minkäänlaista diagnoosia eikä toimenpiteitä itse, riittää, että hän auttaa hammaslääkäriä hakemalla tavarat, mitä hammaslääkäri pyytää ja pitää huolta, että sylki ja vesi ovat kontrollissa. Olen työskennellyt hammashoitajana, enkä koe sitä teknisesti vaativana työnä. Kunnioitan hammashoitajia ihan samalla tavalla ihmisinä kuin muitakin, mutta hoitotilanteessa minä olen se, joka päättää. 

[/quote]

On työkaveriaan kunnioittavia tapoja ilmaista itseään. On myös ikäviä tapoja, joilla korostetaan valtasuhteita, ilmaista itseään. Ihmisen mitta ei ole koulutus tai asema, vaan se miten hän kohtelee muita.

[/quote]

On myös ikävää nähdä, kun se hoitaja kohtelee työpaikan vastavalmistunutta mieslääkäriä kuin jumalasta seuraavaa, mutta naislääkärin päätökset kyseenalaistetaan. Niitä valtasuhteita joutuu joskus tahtomattaankin korostamaan, kun hoitaja yrittää hyppiä varpaille. Näiden asioiden kuuluisi olla itsestäänselvyyksiä. Kyllä on usein myös niin, että hoitajat kiusaavat (nais)lääkäriä. Juoruilua selän takana, auktoriteetin jatkuvaa kyseenalaistamista, ei noudateta ohjeita, tehdään katoamistemppuja kahvihuoneeseen...

[/quote]

Joopa joo, olen ollut hammashoitajana yli kymmenen vuotta, enkä tunnista näistä "hammaslääkärin" kirjoittamista teksteistä mitään. Jos hoitaja "häviää" kahvihuoneeseen kesken kaiken, johtuu se mitä todennäköisimmin siitä, että olet TAAS myöhässä ja ruokatauko on mennyt jo. Vessassakin pitää käydä pari kertaa päivässä.

Tiedän useita hammaslääkäreitä jotka tuhertavat ihan tavallisten paikkausten ja tarkastustenkin kanssa aina niin pitkään, että ruokis on jo ohi, eikä sille ikinä kerennyt. Joustin eräänkin denttarin kanssa monta vuotta niin, että olin monta kertaa viikossa päivän ilman ruoka- ja kahvitaukoa, vilahtamalla vessaan jonkun röntgeninkehityksen yhteydessä. Kunnes päätin, että nyt riittää. Mulla on ruokis 30 minuuttia ja kahvitauko 10 minuuttia ja mahdollisesti käyn myös kliinisen työn aikana kerran vessassa. Minä lähden huoneesta nykyään kun kello näyttää ruokista, oli siellä potilas makuulla tai ei. Ainoa mahdollisuus pitää tauot joidenkin hammaslääkärien kanssa.

Muistutan myös, että se antibioottikuurin kirjoittaminen juurihoidettavaan hampaaseen ilman juurihoitoa on hoitovirhe. Ja että Kefexin ja Ketorin ovat aivan eri lääkkeitä, et voi kirjoittaa Ketorin-kuuria potilaalle jolla on alamolaarialueella nieluun päin leviävä hammasperäinen infektio. Jos koet tämäntyyppisiin virheisiin puuttumisen  "auktoriteetin kyseenalaistamisena", voin kertoa sulle että ei se sitä ole, se on potilaan hengen pelastamista. Kaikki on nähty, ihan kaikki. Hammaslääkäreillä ei yleisesti ottaen ole paljoakaan tajua lääkityksistä, hoitajilla on, osalla paljonkin, jos on esimerkiksi vaihtanut hammaspuolelle yleissaraanhoidon puolelta. Puutun myös toisinaan materiaalivalintoihin, etualueen laminaatteja ei voi kiinnittää flow:lla, vaikka se hirmu kätevältä hammaslääkäristä tuntuisikin. Mikä ihmeen etiikka ja moraali siinäkin on muka taustalla, että tehdään ehdoin tahdoin paskaa ja maksatetaan potilaalla 1000e/laminaatti. Ei vaan mene mun kaaliin.

Huomautan hammaslääkärille AINA jos huomaan, että hoidossa ei oteta huomioon vaikkapa potilaan yleisterveydellisiä seikkoja, tai hänen lääkityksiään. Teen sen kyllä lappuun kirjoittamalla, ettei potilaan tarvitse epäillä hammaslääkärin tietotaitoa, mutta se johtuu vain siitä, että olen perusluonteeltani mukava. Aina on vinkeistäni otettu huomioon, toisinaan kiitelty jälkeenpäin, koska moka olisi ollut karmea. Osalle hoitajista on ihan se ja sama miten potilasta hoidetaan, osalle taas ei. Toki on niitäkin jotka luulevat tietävänsä jotakin, mutta eivät tiedä, mutta vielä enemmän niitä on hammaslääkäreiden puolella, jonne valikoituvat kuitenkin omahyväisemmät ja suulaammat tyypit kuin hoitajapuolelle.

[/quote]
Jos nyt satut lukemaan tätä ketjua nyt kun tämä on nostettu, niin mieti onko omalla asenteellasi jotain tekemistä huonon ilmapiirin kanssa?
Käyttämäsi sanavalinnat ovat sangen loukkaavia, luuletko, että asemansa vuoksi he eivät tuntisi mitään kun hoitaja on mahdollisimman vittumainen ja aliarvioi kokoajan?
.
Olen nimittäin ollut tällaisen parin käsittelyssä: oli aika jäätävää, kun hoitaja alkoi puhua lääkärin päälle joka asiassa, arvosteli aivan kaikkea "miksi säädit potilaan tuolin näin matalalle, tämä on minulle todella epäergonomista", "ei kellään mene näin pitkään porauksessa", "oletpas huono puuduttaja, minä olisin laittanut ruiskun toisesta kulmasta". Oli siis ihan normaalisti kaikki, hyvin puutui ja hyvää jälkeä saatiin aikaan.
Kuitenkin, kuola valui kaulaa pitkin kun hoitajalla kesti totella käskyjä imeä ja sain jäätävän kokoisen pumpulin suuhun, kun hoitaja sanoi, lääkärille, että "kaiva ite paremmat, nämä oli lähempänä".
.
Eli osataan sitä olla kusipäisä kummassakin ammattikunassa. Vaallanhaluisista ja epäkuuliaisista tai valikoivasti kuulevista hoitajista tulee vain mieleen, että miksi he jäävät hoitajan asemaan jos heillä on hinkua korkeammalle asemalle. Eikö kannattaisi rehellisesti kouluttautua sille alalle, jonka tehtäviä himoitsee, eikä laiminlyödä omiaan, että pääsee pätemään aivan toisen ammattikunnan asioita?
.
Ja kyllä, hoitajan tehtäviin kuuluu myös lääkärin avustus ja lääkärin ohjeiden kuuntelu, ihan vain potilaan hyväksi, sillä lääkärin ohjeilla suoritetaan sitä omaa ammattia mitä se hoitotyö on.
.
Erään alan kandidaatti.

Vierailija
94/118 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska valuu aina alaspäin. Yleensä esimies kettuilee hammashoitajille ja hammashoitajat kostaa opiskelijoille. Musta tuntuu että hammaslääkärit on yleensä jes, ne on jotenkin keskittynyt omaan työhönsä ja niiltähän se vaatii hermoja että opiskelija avustaa.

Vierailija
95/118 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulta meislääkäri hyvin ikävä kommentti, sinun parissa en ainakaan haluaisi työskennellä. Alistat selkeästi hoitajia ja se on väärin. Mieti, jos itse makaisit leikkauksen jälkeen KK alapäässä ja et itse pystyisi tyhjentämään vaikka pussia. Kuka sen tekisi puolestasi?

Vierailija
96/118 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helkkarin moista nöyryyttämistä täälläkin hammaslääkäriltä. Itken autossa joka ikinen päivä koko kotimatkan.

Vierailija
97/118 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää todellakin, jos käyttäydytään koppavasti nakellen. Itse olen huomannut myös hammaslääkärissä käydessäni töykeää ja moukkamaista hammashoitajien käytöstä, työpaikalla tulisi säännöllisesti ohjeistaa käytöstapoja eli tehdä hammashoitajillekin selväksi, mikä on soveliasta asiakkaan edessä.

Vierailija
98/118 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helkkarin moista nöyryyttämistä täälläkin hammaslääkäriltä. Itken autossa joka ikinen päivä koko kotimatkan.

Just tollasten p*skojen hml vuoksi vaihdoin toiselle alalle ja parempiin töihin. Hyi hitto minkälaisia k*sipäitä sitä joutui sietämään. Onneksi ei enää.

Vierailija
99/118 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua myös ihan kiusattiin. Olin opiskelija ja vanha hammaslääkäri oli jo työhönsä kyllästynyt. Minä kun olin innokas oppimaan ja kiinnostunut alasta, sehän häntä ärsytti. Piikitteli minua, koin kiusaamista. Lopulta lähdin sieltä ja ilmoitin opelle, että en pysty. Hehän olivat opettajalle sanonut, että voin tulla hyvin takaisin , että heille sopii kyllä. Ihan kamalaa. Nyt en enää voi tehdä tätä työtä , trauman vuoksi.

Vierailija
100/118 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri saa istua kesken toimenpiteen rauhassa paikallaan. Hoitaja on juoksupoika joka hakee pää kolmantena jalkana tavaraa kiireessä. Sitten kun annat vahingossa väärän instrumentin , lääkärillä on oikeus jopa huutaa sinulle. Meillä oli lajiteltu poistopihdit lokeroihin joissa aina luki mitä pitäisi olla. Hain äkkiä pihdit ja lääkäri huusi SANOIN PREMOLARI... Kerroin, että pahoittelut joku oli näköjään laittanut väärään laatikkoon. Sitten aina se tuskastunut huokailu jos jotain joutui hakemaan ja vähän kestää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi