Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi ei hyväksy vegetarismia

Vierailija
24.11.2014 |

En siis syö lihaa, ja anopille tämä on ongelma. Tulee viestejä, päivittää facebookkia, kyselee mieheltä, tulee käymään tentatakseen kasvissyönnistä. En siis todellakaan ole aatteellinen vegaani vaan terveydellisistä syistä en syö punaista lihaa ollenkaan, kalaa syön pari kertaa kuukaudessa. Nyt anoppi on alkanut vouhkaamaan joulusta vaikka olen sanonut että ei tarvitse erityisiä järjestää tai tehdä minulle erikseen mitään mutta anoppi vaan voivottelee selän takana kuinka raskasta on kun yhdelle pitää tehdä erikkoruoat. -.-

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:48"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:12"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:10"]

terveydelliset syyt olla syömättä lihaa??

[/quote]

-Reuma -Allergia -Ärtynyt suoli -ylipaino -Akne -Atopia valitse niistä

[/quote]

Terveydelliset syyt olla syömättä pelkkää kasvisruokaa. Valitse näistä:

allergia
syöpä
sydänongelmat
diabetes
osteoporoosi
lyhyempi elinikä
mielenterveyden ongelmat

Lähde: http://www.science20.com/news_articles/vegetarians_found_to_have_more_cancer_allergies_and_mental_health_disorders-133332

Itse asiassa, omasta listastasi ainoa kohta josta olen samaa mieltä on ärtynyt suoli, koska kasvissyöjät syövät paljon kuitupitoisia ruokia. Muutenhan kasvisruoka on köyhä proteiineista, B-vitamiinista, omeaga-3-rasvahapoista, kalsiumista ja muista hivanaineista.

Minusta on varsin outoa väittää vegetarismin olevan terveellistä. Ihminen on luonnostaan sekasyöjä ja siihen meidän ruumiimme on evoluution myötä kehittynyt. Sen takia ruokaympyrässäkin on oma siivunsa lihalle ja kalalle.
[/quote]

Tyhmä kuin saapas. "Siinä kuvassa on sellainen siivu niin se tarkoittaa että juuri sitä pitää syödä". Tiedätkö mitä ihminen tarvitsee siitä lihasta/kalasta (vastaus ei ole "lihaa/kalaa")? Ja että sen tarpeen saa tyydytettyä muullakin kuin sillä kuvan esimerkillä? :D

Vierailija
42/53 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 03:53"]

Selvitin mielenkiinnon vuoksi paljonko pinaatissa on sitä kalsiumia. Sitä on 10 mg/100g. Eli päivittäinen saantisuositus 100 mg/vrk täyttyy kun ahmit 1 kg pinaattia päivässä. Herkullisia ruokahetkiä! Itse sekasyöjänä selviän lasilla maitoa. En enää ihmettele miksi niiden tutkimusten mukaan kasvissyöjillä esiintyy osteoporoosia.

[/quote]

Eikö saantisuositus oo tosta puolet vai miten isokokosesta ihmisestä puhut? O_o

[/quote]

Saantisuositus on tuosta paljon isompi: aikuisille 800 mg/vrk ja kasvaville nuorille 900 mg/vrk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 03:53"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:48"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:12"] [quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:10"] terveydelliset syyt olla syömättä lihaa?? [/quote] -Reuma -Allergia -Ärtynyt suoli -ylipaino -Akne -Atopia valitse niistä [/quote] Terveydelliset syyt olla syömättä pelkkää kasvisruokaa. Valitse näistä: allergia
syöpä
sydänongelmat
diabetes
osteoporoosi
lyhyempi elinikä
mielenterveyden ongelmat Lähde: http://www.science20.com/news_articles/vegetarians_found_to_have_more_cancer_allergies_and_mental_health_disorders-133332 Itse asiassa, omasta listastasi ainoa kohta josta olen samaa mieltä on ärtynyt suoli, koska kasvissyöjät syövät paljon kuitupitoisia ruokia. Muutenhan kasvisruoka on köyhä proteiineista, B-vitamiinista, omeaga-3-rasvahapoista, kalsiumista ja muista hivanaineista. Minusta on varsin outoa väittää vegetarismin olevan terveellistä. Ihminen on luonnostaan sekasyöjä ja siihen meidän ruumiimme on evoluution myötä kehittynyt. Sen takia ruokaympyrässäkin on oma siivunsa lihalle ja kalalle. [/quote] Tyhmä kuin saapas. "Siinä kuvassa on sellainen siivu niin se tarkoittaa että juuri sitä pitää syödä". Tiedätkö mitä ihminen tarvitsee siitä lihasta/kalasta (vastaus ei ole "lihaa/kalaa")? Ja että sen tarpeen saa tyydytettyä muullakin kuin sillä kuvan esimerkillä? :D

[/quote]

Toki sen tarpeen saa tyydytettyä muullakin. Esimerkiksi pillereillä, mullalla tai ihmisten ulosteella, nam :D

Vierailija
44/53 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 07:56"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 03:53"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:48"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:12"] [quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:10"] terveydelliset syyt olla syömättä lihaa?? [/quote] -Reuma -Allergia -Ärtynyt suoli -ylipaino -Akne -Atopia valitse niistä [/quote] Terveydelliset syyt olla syömättä pelkkää kasvisruokaa. Valitse näistä: allergia
syöpä
sydänongelmat
diabetes
osteoporoosi
lyhyempi elinikä
mielenterveyden ongelmat Lähde: http://www.science20.com/news_articles/vegetarians_found_to_have_more_cancer_allergies_and_mental_health_disorders-133332 Itse asiassa, omasta listastasi ainoa kohta josta olen samaa mieltä on ärtynyt suoli, koska kasvissyöjät syövät paljon kuitupitoisia ruokia. Muutenhan kasvisruoka on köyhä proteiineista, B-vitamiinista, omeaga-3-rasvahapoista, kalsiumista ja muista hivanaineista. Minusta on varsin outoa väittää vegetarismin olevan terveellistä. Ihminen on luonnostaan sekasyöjä ja siihen meidän ruumiimme on evoluution myötä kehittynyt. Sen takia ruokaympyrässäkin on oma siivunsa lihalle ja kalalle. [/quote] Tyhmä kuin saapas. "Siinä kuvassa on sellainen siivu niin se tarkoittaa että juuri sitä pitää syödä". Tiedätkö mitä ihminen tarvitsee siitä lihasta/kalasta (vastaus ei ole "lihaa/kalaa")? Ja että sen tarpeen saa tyydytettyä muullakin kuin sillä kuvan esimerkillä? :D

[/quote]

Toki sen tarpeen saa tyydytettyä muullakin. Esimerkiksi pillereillä, mullalla tai ihmisten ulosteella, nam :D
[/quote]

Tyhmä kuin vasemman jalan saapas.

Vierailija
45/53 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 04:04"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 03:53"]

Selvitin mielenkiinnon vuoksi paljonko pinaatissa on sitä kalsiumia. Sitä on 10 mg/100g. Eli päivittäinen saantisuositus 100 mg/vrk täyttyy kun ahmit 1 kg pinaattia päivässä. Herkullisia ruokahetkiä! Itse sekasyöjänä selviän lasilla maitoa. En enää ihmettele miksi niiden tutkimusten mukaan kasvissyöjillä esiintyy osteoporoosia.

[/quote]

Eikö saantisuositus oo tosta puolet vai miten isokokosesta ihmisestä puhut? O_o

[/quote]

Saantisuositus on tuosta paljon isompi: aikuisille 800 mg/vrk ja kasvaville nuorille 900 mg/vrk.
[/quote]
N. 50 kiloiselle aikuiselle riittää 60 mg!!! Hirmuläskejä olette.

Vierailija
46/53 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 21:07"]

Minulla samanlaisia kokemuksia, mutta onneksi anoppini ei ole kuitenkaan nuin pitkälle menny että viestejä laittaisi. Asumme mieheni kanssa n.600 kilsan päässä anopistani ja vierailemme siellä aika harvoin. Joka kerta anopilleni tulee "yllätyksenä" etten syö lihaa. - -

[/quote]

Tähän ainoa ratkaisu on ottaa anoppilaan mukaan omat eväät. Pieni kylmälaukku mukaan ja sinne koko ateria salaatteineen, leipineen ja jälkiruokineen. Pääruuaksi joku mikroateria tai etukäteen kotona tehty annos kasvisruokaa, jonka lämmität anoppilassa. Anoppi totta kai "pahoittaa mielensä" että saa heittäytyä marttyyriksi, ja alkaa vängätä, että olisi hän nyt voinut erikseen tehdä jotain sellaista, mitä pystyt syömään. Huomaa, että näillä pakkosyöttäjillä on aina perusteluna, että pitää ERIKSEEN tehdä kasvissyöjälle sopiva ruoka - ikinä, ikinä ei tule mieleen, että yhden aterian voisi joskus jättää ilman lihaa ja tarjoilla sitä samaa koko porukalle. Hymyillen pahoittelet sitten, että anoppi ei koskaan muista, mitä voit syödä, ja säästää paljon vaivaa tältä että teet itse itsellesi ruuat. Problem solved: sinun ei tarvitse enää väistellä anopin manipulointia ja lihansyöttöyrityksiä, kun et ole tämän kokkailujen varassa. Lisäksi tämäntyyppiset ämmät ottavat loukkauksena sen, että heidän tarjoiluistaan kieltäydytään, joten omien ruokien tuominen kylään on myös sopiva näpäytys näistä aiemmista "siinä on ihan vähän kanaa"-kasvisaterioista - ilman, että se kuitenkaan näyttäisi tietoiselta loukkaukselta anoppia kohtaan.

Vierailija
47/53 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalsium-jankkaajille: vastikään on uutisoitu tutkimustuloksista, joiden mukaan runsas maidonjuonti on yhteydessä runsampaan kuolleisuuteen eikä estä osteoporoosia. Esim. täällä: http://www.webmd.com/osteoporosis/news/20141029/is-milk-your-friend-or-foe  Runsas kalsiuminsaanti ei vähennä osteoporoosiriskiä, vaan siihen vaikuttavat monet muutkin tekijät, kuten D- ja K-vitamiinien saanti sekä ns. luuliikunta. "For example, in countries such as India, Japan, and Peru where average daily calcium intake is as low as 300 milligrams per day (less than a third of the U.S. recommendation for adults, ages 19 to 50), the incidence of bone fractures is quite low". http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/calcium-full-story/

On muuten ihan faktaa, että kansalliset ravintosuositukset laaditaan yhdessä elintarviketeollisuuden edustajien kanssa, ja näin ollen ne ovat lähinnä kompromissi eivätkä suinkaan perustu vain parhaaseen mahdolliseen tutkimustietoon: "Valtion ravitsemusneuvottelukunta on maa- ja metsätalousministeriön alainen asiantuntijaelin, joka asetetaan kolmivuotiskaudeksi kerrallaan. Sen jäsenet ovat ravitsemusasioita käsittelevien viranomaisten, kuluttaja-, neuvonta- ja terveydenedistämisjärjestöjen, sekä teollisuuden, kaupan ja maatalouden järjestöjen edustajia." http://www.mmm.fi/fi/index/etusivu/elintarvikkeet/ravitsemus/valtionravitsemusneuvottelukunta.html

Ainoa puhtaasti tieteellisen tiedon pohjalta laadittu ravintosuositus on ns. Harvard Healthy Eating Pyramid, täällä: http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/pyramid-full-story/ - Harvard School of Public Healthin oma ohjeistus vaihtoehdoksi USDA:n (eli myös USA:n hallituksen) viralliselle MyPyramidille, jonka taustalla vaikuttavat myös elintarviketeollisuuden ja poliitikkojen intressit. Verratkaapa huviksenne suomalaisiin suosituksiin, täällä: http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ravitsemussuositukset/suomalaiset+ravitsemussuositukset/ Onko "pientä" eroa mm. maitotuotteiden päivittäisen sannin suosituksissa ja mistähän tämä mahtanee johtua?

Harvardin ravitsemussuosituksista: "Though there are some health benefits from modest dairy intake, high dairy intakes are associated with increased risk of fatal prostate and maybe ovarian cancers. There are other healthier ways to get calcium than from milk and cheese, which can contain a lot of saturated fat; cheese is also high in sodium. If you enjoy dairy foods, stick to one to two servings a day; you may also need to take a multivitamin or vitamin D supplement to get enough vitamin D. If you don’t like dairy products, taking a vitamin D and calcium supplement (or taking the right multivitamin) offers an easy and inexpensive way to meet your needs for these micronutrients." Tuolta lisää: http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/calcium-and-milk/

Vierailija
48/53 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:49"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:34"]

Anoppi ehkä vouhkaa ihan hyväntahtoisuuttaan. Ehkä hänellä ei ole kokemusta kasvissyönnistä ja siksi hän luulee, että se on iso tai monimutkainen asia. - -

Sinä olet nuorempi ihminen, joten osoita vähän myötämielisyyttä vanhempaa kohtaan. Ilman anoppiasi ei olisi miestäsikään. 

[/quote] 

[/quote]

AP ei kerro omaansa eikä anopin ikää - ap voi olla esim. 20 ja anoppi 42, ei kai nelikymppinen ole niin vanhnaikainen ettei ymmärrä kasvissyöntiä? Ja vaikka ois seitsemänkymppinen... haluaa vaan tehdä itsestään marttyyrin kun on niin vaikea miellyttää miniää joka ei sit kuitenkaan ole ihan hänen pojalleen riittävän hyvä vaimo..?

Vierailija
49/53 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
50/53 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:51"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:32"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:02"]

Minusta sinä olet outo, mutta minkäs teet. Lihan- ja maidontuottajilla on näppinsä pelissä siinä miltä ravintosuositukset näyttävät. Ja ihanko perustat oman mielipiteesi yhteen tutkimukseen, kai myös tiedät, että puolueettomia tutkimuksia on vaikea löytää, koska rahoitus tulee yleensä taholta, joka lopulta hyötyy tutkimustuloksista?

[/quote]

Foliohatut visusti päässä, eiks niin? Mielipiteeni ei perustu vain yhteen tutkimukseen. Kasvisruoka on köyhä proteiineista, B-vitamiineista ja kalsiumista - ne olen lukenut mm. Kesämökin lääkärikirjasta ja Wikipedian Kasvisruoka-artikkelista. Eiköhän nämä faktat ole selvää pässinlihaa - tai porkkanaa jos pidät siitä?

Vaikutukset elinikään, syöpään ja muihin ovat enemmän harmaalla vyöhykkeellä, tulokset voivat vaihdella tutkimusten välillä ja lobbaustakin voi tapahtua - molempiin suuntiin. Jos löydät tutkimuksen joka kumoaa minun esittämät väitteet, tai edes osan niistä, otan ne mieluusti luettavaksi.

Muista kuitenkin se, että ihminen on harrastanut sekasyöntiä kautta historian, kun taas puhdas kasvissyönti on uusi ilmiö. Sinä olet ottamassa riskin altistamalla elimistösi ravinnolle, johon ruumiisi ei ole suunniteltu, ja jonka vaikutuksista ei ole juurikaan pitkäaikaista tietoa. Joten todistamisen taakka on sinulla, ei minulla. Niinkuin on aina uusien ajatusten sanansaattajilla.
[/quote]
Ja muista sinä se, että harva ihminen tässä maailmassa enää nykyään saa syödäkseen puhdasta EI tehotuotettua lihaa. Ainoa foliohattu löytyy omilta kutreiltasi. Jos tutkimuksia kaipaat voit etsiä tietoa itse googlen avulla. Tuskin etsit.
[/quote]

Tehotuotettu??? Se liittyy aiheeseen mitenkä? Kyse tässä keskustelussa on ravinteista ja kasvissyönnistä. Ei aatteellisesta viherpiperryksestä. Vastausta odottaen...

Vierailija
51/53 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:58"]Kasvisruoka on köyhä proteiineista (maapähkinävoi), B-vitamiineista (oluthiivahiutale) ja kalsiumista (pinaatti)???
[/quote]

Pinaatista ei voi puhua edes samassa lauseessa esim maidon kanssa kalsiumista puhuttaessa.

Vierailija
52/53 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samanlaisia kokemuksia, mutta onneksi anoppini ei ole kuitenkaan nuin pitkälle menny että viestejä laittaisi. Asumme mieheni kanssa n.600 kilsan päässä anopistani ja vierailemme siellä aika harvoin. Joka kerta anopilleni tulee "yllätyksenä" etten syö lihaa. Olen sanonut, ettei minulle tarvitse todellakaan tehdä erikseen mitään ruokaa. Syön siis kaikkea muuta mutten lihaa. Jokunen aika sitten olessamme vierailulla anoppini luona hän pahastu kun en syönyt lihaa ja alkoi paistamaan minulle erikseen kasviksia vaikka sanoin ettei se ole tarpeen. Kuitenkin alkaessani syömään näitä "kasviksia" huomasin, että siellä seassa olikin kanaa. Kohteliaasti jätin kanat sivuun ja söin kasvikset mitään sanomatta. Kun anoppini tämän huomasi hän kysyi pahastuneena enkö syö edes kanaa. Vastasin hänelle, etten syö mitään lihaa enkä edes kanaa. Viikko sitten vierailulla siellä päin poikkesimme mieheni kanssa päiväkahvilla anoppini luona. Hän pyysi meitä jäämään syömään ja emme viitsineet kieltäytyä. Hän teki lihakastiketta ja perunoita. En sanonut mitään ajattelin että syön vaikka perunoita, salaattia ja leipää. Hän huomasi, etten ottanut kastiketta ja tarjosi minulle jotain uuni kasvis paistosta. Olin jo ottamassa kunnes huomasin, että siellä on kinkkua ja jätin ottamatta. Sitten anoppini ihmetteli viidennenkymmenennen kerran että: ai etkö sä syö lihaa? En ymmärrä miksi hän yrittää piilossa syöttää minulle lihaa. Ja en ole myöskään aatteellisista syistä vegaani.

Vierailija
53/53 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu-u, vanhukset ja kasvissyönti... tuolle tietylle ikäpolvelle on jotain niin käsittämätöntä, että joku voi kieltäytyä lihan (kanan, kalan jne.) syönnistä ja jopa muistakin kuin terveydellisistä syistä. Kun pula-aikana saatiin vain haaveilla sormenpaksuisesta voikerroksesta leivän päällä, kukkuraisilla sokerikauhallisilla imelletystä kahvista ja rasvaisena tirisevistä paisteista, niin onhan se nyt ihme jos jollekin ei sellaiset herkut nykyään maistu! Nousee aggressiot pintaan koko aihetta ajatellessakaan. "Ei siinä ole kuin ihan vähän lihaa", "eikö se tyttö muka voi syödä sitä kun vähän laitoin vaan kinkkua siihen" ("KASVIS"piirakkaan) jne... oma lukunsa ovat ne sukulaiset, jotka tivaavat väkisin, eikö YHTÄÄN tee mieli syödä lihaa. No ei. Kyllä kesään kuuluu grillimakkara? No mulla on tässä soijamakkaraa, paremman makuista eikä tuki verisuonia. Etkö yhtään kaipaa pihviä / broileria / uunilohta? Enpä juuri. Jos näille jankkaajille erehtyy antamaan pienenkin viittauksen siitä, että poronkäristys pottumuusilla ja puolukkasurvoksella on ehkä ainoa ruokalaji, mitä sekasyöjä-ajalta muistelee vesi kielellä, nämä riemastuvat. Voi voi kun ei enää voi edes poronkäristystä syödä! Ei viiteentoista vuoteen ole saanut poronkäristystä! Vai poronkäristystä sen tekisi oikeasti mieli!