Anoppi ei hyväksy vegetarismia
En siis syö lihaa, ja anopille tämä on ongelma. Tulee viestejä, päivittää facebookkia, kyselee mieheltä, tulee käymään tentatakseen kasvissyönnistä. En siis todellakaan ole aatteellinen vegaani vaan terveydellisistä syistä en syö punaista lihaa ollenkaan, kalaa syön pari kertaa kuukaudessa. Nyt anoppi on alkanut vouhkaamaan joulusta vaikka olen sanonut että ei tarvitse erityisiä järjestää tai tehdä minulle erikseen mitään mutta anoppi vaan voivottelee selän takana kuinka raskasta on kun yhdelle pitää tehdä erikkoruoat. -.-
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:07"]Hakkaa se. Ota hiuksista kiinni ja lyö päätä lavuaariin
[/quote]
AI KAUHEE!?! :D
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:48"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:12"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:10"]
terveydelliset syyt olla syömättä lihaa??
[/quote]
-Reuma -Allergia -Ärtynyt suoli -ylipaino -Akne -Atopia valitse niistä
[/quote]
Terveydelliset syyt olla syömättä pelkkää kasvisruokaa. Valitse näistä:
allergia
syöpä
sydänongelmat
diabetes
osteoporoosi
lyhyempi elinikä
mielenterveyden ongelmat
Itse asiassa, omasta listastasi ainoa kohta josta olen samaa mieltä on ärtynyt suoli, koska kasvissyöjät syövät paljon kuitupitoisia ruokia. Muutenhan kasvisruoka on köyhä proteiineista, B-vitamiinista, omeaga-3-rasvahapoista, kalsiumista ja muista hivanaineista.
Minusta on varsin outoa väittää vegetarismin olevan terveellistä. Ihminen on luonnostaan sekasyöjä ja siihen meidän ruumiimme on evoluution myötä kehittynyt. Sen takia ruokaympyrässäkin on oma siivunsa lihalle ja kalalle.
[/quote]
Minusta sinä olet outo, mutta minkäs teet. Lihan- ja maidontuottajilla on näppinsä pelissä siinä miltä ravintosuositukset näyttävät. Ja ihanko perustat oman mielipiteesi yhteen tutkimukseen, kai myös tiedät, että puolueettomia tutkimuksia on vaikea löytää, koska rahoitus tulee yleensä taholta, joka lopulta hyötyy tutkimustuloksista?
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:54"]
[/quote]
Ei ole mitään syytä ihmisen syödä lihaa. Useimmat voivat paremmin pelkällä kasvispohjaisella ravinnolla.
[/quote]
B12 ja folaatit on ilmeisesti aika heikosti tunnettuja, mutta hermostolle, elimistölle ja terveydelle todella tärkeät ainesosat. Maidosta ap niitä saa, mutta pelkkä kasvispohjainen ravinto ei riitä kellekään.
t. B12 vajauksesta kärsivä, syytä en vielä tiedä, koska syön lihaa...
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:06"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:54"]
[/quote]
Ei ole mitään syytä ihmisen syödä lihaa. Useimmat voivat paremmin pelkällä kasvispohjaisella ravinnolla.
[/quote]
B12 ja folaatit on ilmeisesti aika heikosti tunnettuja, mutta hermostolle, elimistölle ja terveydelle todella tärkeät ainesosat. Maidosta ap niitä saa, mutta pelkkä kasvispohjainen ravinto ei riitä kellekään.
[/quote]
Köh köh. Kasvissyöjien käyttämiin elintarvikkeisiin kyllä lisätään b-vitaamiinit...
Tämän ketjun viimeinen viesti (aiheesta B12):
http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/index.php?showtopic=1068&st=75
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:06"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos käytät runsaasti alkoholia ja kahvia saatat silti kärsiä sen vajauksesta :p
sano sille, että jouluruoka on sun valiolle erinomainen sinällään jo.
Muistan kun itse aloun kasvissyöjäksi 20 vuotta sitten, niin oma äitini oli hätää kärsimässä. Jouluna vasta tajua, kun laatikoita väsäs, että onhan sitä syötävää yllin kyllin ja relas.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:02"]
Minusta sinä olet outo, mutta minkäs teet. Lihan- ja maidontuottajilla on näppinsä pelissä siinä miltä ravintosuositukset näyttävät. Ja ihanko perustat oman mielipiteesi yhteen tutkimukseen, kai myös tiedät, että puolueettomia tutkimuksia on vaikea löytää, koska rahoitus tulee yleensä taholta, joka lopulta hyötyy tutkimustuloksista?
[/quote]
Foliohatut visusti päässä, eiks niin? Mielipiteeni ei perustu vain yhteen tutkimukseen. Kasvisruoka on köyhä proteiineista, B-vitamiineista ja kalsiumista - ne olen lukenut mm. Kesämökin lääkärikirjasta ja Wikipedian Kasvisruoka-artikkelista. Eiköhän nämä faktat ole selvää pässinlihaa - tai porkkanaa jos pidät siitä?
Vaikutukset elinikään, syöpään ja muihin ovat enemmän harmaalla vyöhykkeellä, tulokset voivat vaihdella tutkimusten välillä ja lobbaustakin voi tapahtua - molempiin suuntiin. Jos löydät tutkimuksen joka kumoaa minun esittämät väitteet, tai edes osan niistä, otan ne mieluusti luettavaksi.
Muista kuitenkin se, että ihminen on harrastanut sekasyöntiä kautta historian, kun taas puhdas kasvissyönti on uusi ilmiö. Sinä olet ottamassa riskin altistamalla elimistösi ravinnolle, johon ruumiisi ei ole suunniteltu, ja jonka vaikutuksista ei ole juurikaan pitkäaikaista tietoa. Joten todistamisen taakka on sinulla, ei minulla. Niinkuin on aina uusien ajatusten sanansaattajilla.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:32"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:02"]
[/quote]
Foliohatut visusti päässä, eiks niin? Mielipiteeni ei perustu vain yhteen tutkimukseen. Kasvisruoka on köyhä proteiineista, B-vitamiineista ja kalsiumista - ne olen lukenut mm. Kesämökin lääkärikirjasta ja Wikipedian Kasvisruoka-artikkelista. Eiköhän nämä faktat ole selvää pässinlihaa - tai porkkanaa jos pidät siitä?
Vaikutukset elinikään, syöpään ja muihin ovat enemmän harmaalla vyöhykkeellä, tulokset voivat vaihdella tutkimusten välillä ja lobbaustakin voi tapahtua - molempiin suuntiin. Jos löydät tutkimuksen joka kumoaa minun esittämät väitteet, tai edes osan niistä, otan ne mieluusti luettavaksi.
Muista kuitenkin se, että ihminen on harrastanut sekasyöntiä kautta historian, kun taas puhdas kasvissyönti on uusi ilmiö. Sinä olet ottamassa riskin altistamalla elimistösi ravinnolle, johon ruumiisi ei ole suunniteltu, ja jonka vaikutuksista ei ole juurikaan pitkäaikaista tietoa. Joten todistamisen taakka on sinulla, ei minulla. Niinkuin on aina uusien ajatusten sanansaattajilla.
[/quote]
Ja muista sinä se, että harva ihminen tässä maailmassa enää nykyään saa syödäkseen puhdasta EI tehotuotettua lihaa. Ainoa foliohattu löytyy omilta kutreiltasi. Jos tutkimuksia kaipaat voit etsiä tietoa itse googlen avulla. Tuskin etsit.
Kasvisruoka on köyhä proteiineista (maapähkinävoi), B-vitamiineista (oluthiivahiutale) ja kalsiumista (pinaatti)???
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:58"]
Kasvisruoka on köyhä proteiineista (maapähkinävoi), B-vitamiineista (oluthiivahiutale) ja kalsiumista (pinaatti)???
[/quote]
Selvitin mielenkiinnon vuoksi paljonko pinaatissa on sitä kalsiumia. Sitä on 10 mg/100g. Eli päivittäinen saantisuositus 100 mg/vrk täyttyy kun ahmit 1 kg pinaattia päivässä. Herkullisia ruokahetkiä! Itse sekasyöjänä selviän lasilla maitoa. En enää ihmettele miksi niiden tutkimusten mukaan kasvissyöjillä esiintyy osteoporoosia.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 03:05"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:58"]
[/quote]
Selvitin mielenkiinnon vuoksi paljonko pinaatissa on sitä kalsiumia. Sitä on 10 mg/100g. Eli päivittäinen saantisuositus 100 mg/vrk täyttyy kun ahmit 1 kg pinaattia päivässä. Herkullisia ruokahetkiä! Itse sekasyöjänä selviän lasilla maitoa. En enää ihmettele miksi niiden tutkimusten mukaan kasvissyöjillä esiintyy osteoporoosia.
[/quote]
Kalsiumia saa myös muista kasveista, ja vegetaristi todennäköisesti juo vaikkapa riisimaitoa, jossa ylläripylläri on arvaa mitä? Kalsiumia.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 03:05"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:58"]
[/quote]
[/quote]
Miksi maidottoman ruokavalion kalsiumongelma on liioiteltu
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 03:11"]
Kalsiumia saa myös muista kasveista, ja vegetaristi todennäköisesti juo vaikkapa riisimaitoa, jossa ylläripylläri on arvaa mitä? Kalsiumia.
[/quote]
Miksi et vaan napsi kalsium-lisäainetabletteja? Vai ne sinun ideologiassasi kiellettyjä, koska ne on teollisesti tuotettuja, keinotekoisia, luonnottomia, tms?
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 03:21"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 03:11"]
[/quote]
Miksi et vaan napsi kalsium-lisäainetabletteja? Vai ne sinun ideologiassasi kiellettyjä, koska ne on teollisesti tuotettuja, keinotekoisia, luonnottomia, tms?
[/quote]
Olenko väittänyt olevani kasvissyöjä? En. Mutta varmasti ihmiset niitä napsivatkin, katso osaat jo vastata omiin kysymyksiisi. Hyvä sinä! :)
[/quote]
[/quote]
No pinaatin tilalle voit vaihtaa parsakaalin / lehtikaalin / mantelin jne.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:21"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:06"] B12 ja folaatit on ilmeisesti aika heikosti tunnettuja, mutta hermostolle, elimistölle ja terveydelle todella tärkeät ainesosat. Maidosta ap niitä saa, mutta pelkkä kasvispohjainen ravinto ei riitä kellekään. t. B12 vajauksesta kärsivä, syytä en vielä tiedä, koska syön lihaa... [/quote] Jos käytät runsaasti alkoholia ja kahvia saatat silti kärsiä sen vajauksesta :p
[/quote]
Enpä käytä alkoholia juuri ollenkaan. Kahvin osalta netti on pullollaan ristiriitaista tietoa, mm. kahvista ja B-vitamiineista: "The one exception to this rule appears to be vitamin B12. Caffeine stimulates the production of stomach acid, which actually helps the body absorb B12." http://www.fitday.com/fitness-articles/nutrition/vitamins-minerals/the-effect-of-caffeine-on-vitamin-absorption.html#b
Eiköhän minun ole paras odotella asianmukaisia tutkimuksia ja lääkärin näkemystä. Veriarvot on toistaiseksi muuten loistavat, joten akuuttia hätää ei ole.
Haistata anopille vitut ja ole oma itsesi.
[/quote]
[/quote]
Eikö saantisuositus oo tosta puolet vai miten isokokosesta ihmisestä puhut? O_o
Proteiinia saa muualta ja myös hivenaineita ynnä muita, eli täyttä paskaa sinä sun tutkimukses.