10 - vuotias tyttö toivoo joululahjaksi "Tähtiin kirjoitettu virhe" kirjaa
Luin kirjasta ja jotenkin ei kuulostanut 10 -vuotiaalle sopivalta. Mitä mieltä kirjan lukeneet ovat?
Kommentit (33)
Osta toki se kirja, jos lapsi on sitä toivonut. Hänelle on varmaan tullut hurjempaakin vastaan jo tähän mennessä. Kuolema kuuluu elämään ja sitäkin on hyvä pohtia monelta kantilta.
Mun 11-vuotias tyttö toivoo kyseistä kirjaa myös. Löytyy jo pukinkontista ;)
Ilman muuta osta tytölle tuo kirja, ei välttämättä aukea kaikki filosofiset jutut vielä, mutta ei missään tapauksessa ole mitenkään haitallinen. Tosi upeaa että on fiksuista kirjoista kiinnostunut jo tuon ikäisenä! Joku tuolla purnaa seksikohtauksista...ihan tosi hei, katsotko koskaan tv-sarjoja ihan primetime -aikaan. Sensuroitko niitäkin?
Itse sain kirjoja lahjaksi ennen kuin aloitin koulun, siis 5-6 vuotiaana ja tämä ketju tuntui todella oudolta lukea.
No tottakai lapset saa kirjoja lahjaksi, hyvä niin! Esim. oman ammatinvalintani ratkaisi ekaluokalla saatu James Herriotin Kaikenkarvaiset ystäväni -kirja. Mutta vaikka niissä ei ikärajoja olekaan, tietty ikäkynnys kirjan ymmärtämiseen voi olla ja kannattaisi vanhempienkin huomata. Toki riippuu eniten lapsesta itsestään, miten paljon ymmärtää, miten käsittelee lukemiaan asioita, miten paljon päästää ahdistavia tai pelottavia tai seksuaalisia asioita omaan mieleen ja minkä verran osaa katsoa niitä etäältä, osana tarinaa.
Itse olen lukenut varmaan toka-kolmosluokasta alkaen pelkästään aikuisten kirjoja, kun kirjaston lastenosasto oli moneen kertaan läpi luettu. En tiedä, tekikö se nyt niin hyvää lukea kolmos-nelosluokkalaisena jotain Kingin Uinu Uinu lemmikkiäni, Hohtoa tai vaikka Eric van Lustbaderin ninjasalamurhaajakirjoja erittäin rohkeine, yksityiskohtaisine sivujen mittaisine seksikohtauksineen tai vaikka Rosemaryn painajaista.... Ehkä olisi vanhemmat vähän voineet katsoa perään...
Samalta kirjailijalta (John Green) on kyllä muitakin kirjoja, en kyllä tiedä onko vielä käännetty suomeksi.
Varautukaa sitten parin päivän itkukonserttiin ja syövän- ja kuolemanpelkoon. Siinähän sitä joulunpyhiksi sisältöä!
Itse en oo kirjaa lukenut, mutta jos noin moni on sitä mieltä, että sopii ihan hyvin ton ikäiselle niin voithan vielä sanoa tytölle, että jos kirjassa tulee jotain mitä hän ei ymmärrä tai joku asia alkaa häiritsemään/pelottamaan niin voi kyllä sitten tulla juttelemaan sinulle siitä.
En ikinä voisi antaa tuota omalle kymmenvuotiaalle. Sitä herkän lapsen hysteriaa ei kestäisi kukaan. Itsekin pillitin n. 70% kirjasta ja olen sentään aikuinen ja vielä ammatin puolestakin syöpäpotilaiden kanssa tekemisissä ja nuo hoidot ja toimenpiteet tuttuja. Ei siis ole mikään kiva pikku romanssi vaan kaunis ja koskettava mutta samalla julma, synkkä ja raadollinen.
Hei te kirjan lukeneet! Kuinka tarkkoja ne seksikohtaukset ovat kirjassa? Elokuvan annoin 11-vuotiaan katsoa katsottuani sen ensin itse, mutta kirjoissa on usein "yksityiskohtaisempaa" kuvausta, joten mietin, että voiko 11-vuotiaan antaa lukea se?
Omasta kokemuksesta noin 25 vuoden takaa: jos jokin kirja kiinnostaa, se tulee luettua vaikka sitten vanhemmilta salaa. Kirjatkin voivat olla haitallisia mutta lukemista tuskin voi estää. Parempi yrittää pysyä kartalla mitä lapsi lukee niin voi tarvittaessa jutella niiden vaikeista asioista.
Kylläpäs taas kasvatetaan pumpulissa. Jos siinä on jotain surullista niin kyllähän se tirahdus voi tulla elokuvaakin katsoessa. Lapsesta tulee älykkämpi kun voi "kokea" tilanteita ilman niihin liittyvää vaaraa. Ja seksikohtaukset. 1, jos ei ymmärrä niin ei kiinnosta ja jos taas ymmärtää, niin kiinnostaa tosi paljon niinkuin minuakin. Tavallaan koen että kun olen kokenut mielikuvissani eri tilanteita ja fantasioita, niin minun ei tarvitse todellisuudessa aina toteuttaa kaikkea ja toisaalta olen jollain tapaa varautunut. Elämää ei voi piiloutua.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 23:12"]
Miten kaikille 10 -vuotiaille pojat on muka yök? Mun 6 vee on ihastunut naapuritalon poikaan, punastuukin aina kun poika tulee pihalle. Ja kertonut mulle, että on ihastunut
[/quote]
No tossa kirjassa on seksikohtauksiakin, joten en ehkä lähtis kymmenvuotiaalle suosittelemaan.