Miten usein teidän 9 ja 10v ikäiset käy suihkussa?
Mun on vaikea saada lapsia pakottamatta suihkuun joka päivä. Viimeksi kävi eilen. Olenko epänormaali jos en vaadi suihkua joka ilta?
Kommentit (52)
Minä sain lapsena käydä pesulla kerran tai kaksi viikossa! Vielä teini-iässä äiti yritti "estää" minua käymästä suihkussa joka päivä, vaikka todella tarvitsin päivittäistä suihkua.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 22:30"]
Siis pitääkö 10v ikäisen käyttää jo dödöä? Käyttääkö muut? Miksei näitä opeteta missään? Mistä ostatte dödöt?
Ei pidä. Kyllä sen haistaa, kun hiki alkaa haista. Sitten on dödön ja jokapäiväisen pesun aika.
[/quote]
Ei meidän kuivanahkojen iho kestäis joka päivä suihkua! Yksi lapsista harrastaa kilpauintia 4 krt/viikko, ja iho on tosi kovilla siitäkin. Uimahallin kloori tietysti pahentaa tilannetta.
6v käy suihkussa saunan tai uinnin yhteydessä 2-4x viikko. 10v käy suihkussa aamuin illoin omasta tahdostaan. 13v käy suihkussa saunapäivinä 2-4x viikko. 15v käy suihkussa aamuin illoin. Näin meillä.
Mun lapsen hiki alkoi haista 6-vuotiaana. Todellakin käyttäö dödöä nyt kymppiveenä. Kaupasta ostin.
No meillä lapset ei haise hieltä. Mietin vain että tarviiko noi nyt dödöt? Mitä merkkiä ostatte? Tyttö ja poika kyseessä.
ap
Älkää nyt opettako lapsiannekin siihen kamalaan suihkurumbaan! Ei ole luonnollista eikä todellakaan hyväksi esim. iholle saatikka bakteeriensietokyvylle. Kyllä tuonikäisillä riittää 3krt viikossa peseytyminen+joka ilta alapesu.
Mun 8v ja 11v käy suihkussa 2-3 kertaa viikossa, kesällä hiukan useammin sekä järvessä uimassa lähes päivittäin.
Meillä käy murkkupoika joka pv. On ihan ylitarkka siisteydestään. Pienempänä kävi 2 kertaa viikossa.
Ihan itse on tuon puhtausfriikkiyden itsestään löytänyt :)
Täältäkö löytyy selitys, miksi monen päiväkotilapsen alapää haisee järkyttävälle... Lasten alapäätä ei saa pestä joka päivä?!? Kyllä meillä ainakin pestään!
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 22:30"]
Siis pitääkö 10v ikäisen käyttää jo dödöä? Käyttääkö muut? Miksei näitä opeteta missään? Mistä ostatte dödöt?
ap
[/quote]
No ei tarvi, jos lapsi ei haise. Meillä ei vielä 11-vuotiaskaan tarvitse dödöä. Käy suihkussa treenipäivinä eli n. 4 kertaa viikossa. Tukkakaan ei rasvoitu vielä ollenkaan joten sitä ei ole koskaan pesty shampoolla useammin kuin ehkä kerran kuussa.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:32"]
Meillä käydään suihkussa joka ilta. Saunan lämmitämme pari kertaa viikossa.
En voisi kuvitellakaan, että puhtaisiin petivaatteisiin (vaihdan kaksi kertaa viikossa) mentäisiin hikisenä ja likaisena!
[/quote]
Vaihdat lakanat kaksi kertaa viikossa? Huh huh. Ja luonto kiittää...
Meillä käydään 3-4 kertaa viikossa suihkussa. Lapsen tukkaa pestään harvoin shampoolla, oikeastaan aina silloin jos on urheiltu tai muuten hikoiltu. Tukka ei haise tai ole muutenkaan likaisen näköinen, minun mielestä shampoopesuja voi tihentää sitten kun rasvoittuminen alkaa. Joo muistan miten lapsena meillä oli talviaikaan kaksi kertaa viikossa sauna, keskiviikkona ja lauantaina. Urheiltiinkin kovasti mutta meitä ei opetettu välipäivinä käymään ollenkaan suihkussa, huh huh...
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:28"]
Edelleenkään kukaan harvoin lapsia suihkuttavista ei ole kertonut, kuinka lapset hoitavat alapesunsa??? Aika haisuleita taitavat olla, jos kerran viikossa peseytyvät eikä edes pikkareita vaihdeta joka päivä! Huh huh!!!
[/quote]
Vessassa on käsisuihku! Vai eikö teillä tällaista ylellisyyttä löydy?
6-vuotias käy suihkussa saunan yhteydessä sekä futistreenien yhteydessä, siis kahdesti viikossa. Molemmilla kerroilla pesee tukan. Todellakin liika suihkussa oleminen on iholle huono juttu. Juuri äsken katsoin dokkarin, jossa sanottiin, että terveen aikuisen tulisi käydä suihkussa vain joka toinen päivä, jos ei ole treeniä / hikoile muuten selkeästi. Kaikki paikat kuulemma alapäätä myöten kärsii liiasta suihkuttelusta, joka toinen päivä kuulemma ihanne. Ja alapää vieläpä paikka, joka "puhdistaa itse itsensä" eli jatkuva alapään pesu lisää tulehduksia etenkin naisella. Tästä inspiroituneena olen ottanut tavaksi pitää suihkuttoman sunnuntain eli arkiaamuisin suihkuun, lauantaina saunaan ja sunnuntaina pesemätön päivä, koska silloin ei ole mitään menoja, ei edes kaupassa käyntejä tms.
Edelleenkään kukaan harvoin lapsia suihkuttavista ei ole kertonut, kuinka lapset hoitavat alapesunsa??? Aika haisuleita taitavat olla, jos kerran viikossa peseytyvät eikä edes pikkareita vaihdeta joka päivä! Huh huh!!!
En voisi kuvitellakaan, että puhtaisiin petivaatteisiin (vaihdan kaksi kertaa viikossa) mentäisiin hikisenä ja likaisena!
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:32"]
[/quote]
Tuo on jo neuroottista. Miten ne lakanat parissa-kolmessa päivässä likaantuu vai kärsittekö kaikki jostain aineenvaihduntasairaudesta tms?
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:28"]
[/quote]
Meillä lapset osaavat pyyhkiä, alapää ei ala haista yhden päivän aikana.
3, joskus 4, kertaa viikossa käy 10-v suihkussa. Ihan riittävästi.
Murrosiän alkaessa pitää alkaa käydä joka päivä.
En itsekään lapsena joka ilta suihkutellut, mutta teininä kävin kaksi kertaa, nykyisin yleensä kerran, päivässä suihkussa. Ei hikoilemattoman lapsen tarvitse joka päivä kuluttaa maailman rajallisia vesivaroja itseään suihkuttelemalla vain siihen tottuakseen.