Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei enää ikinä Subwayhin

Vierailija
23.11.2014 |

Kävin tänää ensimmäistä kertaa subwayssä.

Astuessani ravintolaan tunsin jo kuumotuksen ja mietin, että vielä ei oo liian myöhäistä perääntyä "pitää mennä moi". Kuitenkin eteisestä päästyäni nielaisin ja astuin peremmälle myymälään, olin kuitenkin ainoa asiakas joten "pikku moka" tilauksessa tuskin haittaa eivätkä ihmiset pääsisi nauramaan.

Kävelin suoraan siihen kassalle ja sanoin neidille että "yks tommonen päivän subi". Tässä vaiheessa myyjä katsoi minua hieman epäröivästi päästäen "eeeeh :E" äänähdyksen. Vaikka ravintola oli tyhjä, tunsin kuinka seinätkin rupesivat tuijottamaan minua, lävistäen katseillaan kehoni kuin miekat. Sykkeeni oli varmaan valehtelematta 180 ja tunsin, kuinka veri pakkautuu päähäni. Aika pysähtyi.

Myyjä neuvoi minua kävelemään linjaston päähän ja kertomaan haluamani leivän täytteet kolleegalleen (joka ei ollut siellä missä piti!). Kuittasin tilanteen sanomalla "ahaa" ja kävelin lasivitriinien päähän, jossa näinkin lapun "Valitse leipä". Koitin tuskaisesti miettiä mikä niistä leivistä on se, joka mainoskuvassakin on. Tätä miettiessäni taakseni ilmaantui ihmisiä jonottamaan ja pian tämä leiväntekijäkin ilmaantui paikalle.

Sanoin reippaasti että "moro tommonen vaalea seesam", oletin että tämä riittäisi tässä vaiheessa, mutta ilmeisesti ei riittänyt. Myyjällä oli tyhjä, mutta odottava ilme. Jälleen tunsin kuumotuksen ja veren pakkautumisen päässäni "miksi en päästäny noita ennen mua...". Myyjä kuitenkin korjasi tilanteen kysymällä minkä aterian otan. Osasin sanoa päivän subi (joka muuten oli spicy italian), jonka jälkeen tuli lisäkysymys "puolikas vai kokonainen". Taas olin erittäin hämmilläni, miksi tahtoisin puolikkaan patongin (Mietin siis päässäni, että puolikas meinaisi yhtä puolta patongista, eli poikittain leikattua), päädyin siis kokonaiseen, kunnes hetkeä myöhemmin hiffasin että ei *******, sehän on toi iso leipä. En kuitenkaan viitsinyt korjata että tahdon pienemmän koon. Vannoin, että nyt loppu menee kuin vettä vaan.

"Paahdetaanko?", "paahdetaan vaan". Jes, tiesin että tää on helppoo. Koitin nopeasti lukea vitriinistä ohjeita, kuinka toimin seuraavaksi, mutta jotenkin kuumotus painoi vielä päätä ja ajatteleminen oli vaikeaa, tahdoin vain kadota. Nyt oli vihannesten aika, tarkoitukseni oli ottaa kaikkia, paitsi suolakurkkua. Aloin siis luettelemaan yksitellen kasvisten nimiä, kunnes viimein tajusin, että olisin voinut sanoa "Kaikki paitsi suorakurkku". Myyjällä oli jostain syystä hieman vittuuntunut ilme ja takana oleva naputteli jalalla maahan. Ei varmaan tarkoituksella, mutta tiesin sisimmissäni, että vika on minussa.

"Mikä kastike?" Pyysin luettelemaan soossit, nyökkäsin aina ymmärtäväisesti kun kastikkeen nimi kerrottiin, otin kuitenkin sen ensimmäisen sanomalla "tota tossa" ja osoitin sormella. Toki se oli varmaan vaikeaa hahmottaa, mihin osoitin, mutta pienen tuumailun jälkeen myyjä kysyikin "Niin siis tämä eka?", vastasin kyllä.

Öljyn, pippurit sun muut jutut skippasin ihan mallikkaasti. Viimein pääsin kassalle jossa tuotettani paketointiin jo muovipussiin, vaikka olisin syönyt sen paikan päällä, en kuitenkaan viitsinyt ruveta siinä neuvottelemaan vaan hyväksyin kohtaloni, ehkä minusta haluttiin eroon? Haisinko liian pahalle? Onko minunlaiset tervetulleita ravintolaan? Näitä kysymyksiä päässäni pyörittäen en kuullut mitä myyjä minulta kysyi, joten jouduin kysymään "Anteeks mitä?". Myyjä tahtoi tietää otanko ateriana, sanoin että kyllä. Pian hän luettelikin kaikki mahdolliset ateriavaihtoehdot, joista ymmärsin vain sanan jogurtti. Ilmeisesti niitäkin on useampi vaihtoehto kuin yksi. Seuraavat hetket menikin aivan pimennossa, kuumotus oli jo hieman laskenut, mutta soijaa pukkas eikä helle auttanut ei niin pätkääkään. Sain jonkun helvetin viljajogurtin ja tyhjän kupin.

Maksoin ostokset ja mietin hetken, että mitä ****** mä tyhjällä mukilla. Epäröiden kuitenkin sanoin "niin se limu?" ja myyjä neuvoi minut juomapisteelle, jossa toimi itsepalvelu limuhana. Laitoin kupin täyteen raikasta ja ravitsevaa kokista, mutta tajusin liian myöhään, että enhän mä tota voi kantaa ulos myymälästä ilman läikyttämästä puolia lattialle. Niitä kansiakaan ei ollut missään, enkä varmasti kysy enää yhtään ***** mitään. Hörppäsin kupistä noin desin, jotta varmasti pääsen turvallisesti ulos.

Ulkona harmittelin, että missä mä tän kehtaan syödä, kotiinkin on matkaa. Istuin semmoselle betonitasolle ja avasin kääreet. Noin puolet sisälmyksistä kaatui rinnuksille. Päätin, että ***** ihan sama, otin haukun, en pitänyt, heitin leivän roskiin ja kävelin kotiin.

Ei enää ikinä subwayhyn. ***** että on elämä vaikeeta.

Kommentit (210)

Vierailija
161/210 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin juttuhan on aiemmin (2013) kirjoitettu toisaalle: "http://keskustelu.suomi24.fi/node/11653921"

Ja ties minne ennen sitä.

Vierailija
162/210 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kokonainen paahtopaisti täysjyväleivällä. Juuston voi laittaa mut ei paahtoa. Kaikki muut paitsi jalapeeno ja tomaatti. Mukaan/syön täällä. Ei muuta. Kiitos" Mikä siinä oli niin vaikeaa ?:D sitäpaitsi subitiskin päässä ON ohjeet 1. Valitse ensin leipä jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/210 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:03"]

Up

[/quote] Tosi säälittävää. Otat eka toisaalle ja vuosi sitten kirjoitetun nettijutun omaksesi ja yritätä vielä nostella sitä saadaksesi suosiota.

Vierailija
164/210 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee ihan samat fiilikset, kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta. Oli himputin mukavaa tilata subwayssä kun olin prahassa..

Vierailija
165/210 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 13:01"]En mene suurimpaan osaa ravintoloista kun se on tehty niin vaikeeksi. Ylivaikeat ruokalistat ja tarjoilija huohottaa niskaan. Nykyään käyn vaan Mäkissä kun siellä saa olla rauhassa.
[/quote]

Miten ruokalista voi olla vaikea?

Vierailija
166/210 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne subin kastikkeet on pahoja! :-x

Vierailija
167/210 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 04:17"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:45"]Minä kävin kans ystäväni kanssa viime viikolla subissa, näytettiin seinältä kuva että "tuommoset". No valittiin leivät, myyjä kysyy että mitä täytteitä?! "Öööö??!, no tuommoset mitä tuossa on?" Ei, piti sanoa ite kaikki erikseen. Miksi niillä on kuvia jostain valmiista tuotteista jos niitä ei voi tilata luettelematta kaikkia täytteitä joita niissä luulee olevan?? Aivan ihmeellinen paikka. Jos meet heseen esimerkiksi ja tilaat vaikka pekonihampparin, ei sun tarvi täytteitä erikseen sanoa. [/quote] Ei vittu, aivan melkein itkettää miten yksinkertasta porukkaa Suomessa on. :DDDD Rakastan av:tä, tuntee itensä fiksummaksi kuin 90% palstalle kirjoittelijoista<3

[/quote]

typerääkin typerimmän kommenttisi sijaan olisit voinut kertoa MIKSI ei voi tilata jotain valmista tuotetta? 

Vierailija
168/210 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on sulla ap ongelma.

Vierailija
169/210 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 08:02"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 07:36"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 21:19"]Ei voi olla noin vaikeata tilata yhtä leipää! Valitse leipä, mikä koko, juusto, paahdetaanko, valitse kasvikset, valitse kastike, pippuri ja öljy. Ateria vai ei. Mikä tossa on niin monimutkasta? Ja kaikki ohjeet ja valikoima lukee siinä nenän edessä. Miten te pärjäätte elämässä ollenkaan? Ja ne paketoidaan aina vaikka söisit paikan päällä. [/quote] Mulla ongelma on se, että vaikka saan suuni auki, en yhtään tiedä mitkä sopivat yhteen jne. Olen käynyt siellä kaksi kertaa, innokkaasti valitsin kaikenlaista ja lopputulos oli molemmilla kerroilla pahaa. En mene enää. [/quote] Juuri ton takia on ne valmiit subit. Ja vielä kerran kysykää!

[/quote]

kun ei ole mitään valmiita subeja! Tilaat jonkun "valmiin" subin ja myyjä kysyy täytteet kuitenkin, niin ei se ole silloin mikään valmis.

Vierailija
170/210 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 14:08"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 04:17"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:45"]Minä kävin kans ystäväni kanssa viime viikolla subissa, näytettiin seinältä kuva että "tuommoset". No valittiin leivät, myyjä kysyy että mitä täytteitä?! "Öööö??!, no tuommoset mitä tuossa on?" Ei, piti sanoa ite kaikki erikseen. Miksi niillä on kuvia jostain valmiista tuotteista jos niitä ei voi tilata luettelematta kaikkia täytteitä joita niissä luulee olevan?? Aivan ihmeellinen paikka. Jos meet heseen esimerkiksi ja tilaat vaikka pekonihampparin, ei sun tarvi täytteitä erikseen sanoa. [/quote] Ei vittu, aivan melkein itkettää miten yksinkertasta porukkaa Suomessa on. :DDDD Rakastan av:tä, tuntee itensä fiksummaksi kuin 90% palstalle kirjoittelijoista<3

[/quote]

typerääkin typerimmän kommenttisi sijaan olisit voinut kertoa MIKSI ei voi tilata jotain valmista tuotetta? 

[/quote]

Joo toki voin vastata siihenkin! Subwayn konsepti on se, että saa itse valita leipänsä. Jos alettais tekemään valmiiksi tuotteita, niin voisin kuvitella että hävikki olisi aikamoinen kun kuitenkin suurimmalle osalle ei subissa asioiminen ole mikään ylivoimainen älyllinen ponnistus, ja he haluaisivat valita oman leipänsä. Valmiita konsepteja harjoittaa patonkien osalta esim. Picnic. Valmista tuotetta ei ole kielletty tilaamaan, mutta Subway on väärä paikka siihen. Sinun, ja muidenkin yksinkertaisuuksien kannatta siis suunnata vaikka sinne niin ei tarvitse turhaan mieltä pahottaa patongin tilaamisesta. :) Ei hyvää konseptia aleta todellakaan muutaman suomalaisen älykääpiön takia vaihtamaan.

Vierailija
171/210 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menenpä tänään testaamaan Subia, katsotaan miten käy. Täältähän on nyt saanut hyvät ohjeet:D

Vierailija
172/210 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
173/210 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellon subissa pari irtoripsipissistä naureskeli keskenään kassalla, kun lopulta onnistuin tilauksessani. Vilkuilua keskenään ja välillä minua, ylimielistä naureskelua. Hyi helvetti, ei koskaan enää.

Vierailija
174/210 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellle subissa asioiminen tuntuu yllättävän helpolta, vaikka otankin yleensä helposti paineita asiakaspalvelutilanteista.

Subissa kai siksi jotenkin helppoa, kun voi keskittyä tuijottamaan sitä myyjän työskentelyä ja miettimään sooseja ja mausteita valmiiksi siinä jonossa. Muissa paikoissa jonottaminen on sen takia pahempi, kun ei oikein tiedä, että miten päin olisi tai mihin katsoisi.

Vierailija
175/210 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, miten selviät muuten elämässä jos yhden patongin ostaminen aiheuttaa tuollaisia ongelmia?

Vierailija
176/210 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta nimenomaan ihan hyvä hintalaatusuhde.

PAITSI Niitten kanatuotteet on vaan jotain kamalaa, se kanafilee ihan hirvee muovinen läpyskä...ihan outo koostumus. No, ei ihmekään kun niiden kanat tulee jostain brasiliasta ties miten kamalasta paikasta että se liha on pitänyt varmaan desinfioida ennen valmistusta. Muutenkin supereettinen ajatus syödä brasilialaista kanaa toisella puolen maapalloa polkuhintaan...

kasvispatonki ei paljoa maksa...

Vierailija
177/210 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon subissa töissä ! Ja tosi tylyä käytöstä heiltä sinulle mä ainaki oon heti auttamassa ja neuvomassa iloisesti jos joku ensi kertaa tulee syömään! Ei voi olettaa että kaikki tietää miten siellä toimitaan ! Se on hankalaa ja kun on vielä niin paljon kysymyksiä ja vaihtoehtoja huhhuh tosi tyhmää

Vierailija
178/210 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tajua tämän kirjoituksen pointtia. Jos sa haluat kirjoituksillesi lisää lukijoita: muista ADJEKTIIVIT!!! Aika köyhää.

Vierailija
179/210 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha. Tää oli hyvä. Ja ihan totta :)

Vierailija
180/210 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joskus pakkotilanteissa joutunut käymään Subissa ja se on joka kerta yhtä vaikeaa :( 

Pahin nolotus kävi kuitenkin yksi arki-ilta sporttibaarissa. Ajattelin että juonpa pitkästä aikaa yhden siiderin, teki mieli ihan tavallista siideriä. Menin tiskille, vähän jännitti kun niin harvoin baareissa käyn. Myyjä tuli ja kysyi että mitäs sulle. Sanoin että yks kuiva omppusiideri. Myyjä luetteli 4-5 erilaista kuivaa omppusiiderimerkkiä, että mitäs laitetaan. Menin ihan paniikkiin (muistamatta ainuttakaan merkkiä ulkoa, olivat ihan outoja merkkejä, ei mitään upciderii) ja sopersin paniikissa että sitä ekaa. Myyjä kysyi että mitä? Ekaa vastasin vapisevalla äänellä. No myyjä ei valitettavasti kuullut vieläkään vaan kumartui tiskin yli ja huuti että mitäh?! Sitä ensimmäistä kiitos. Myyjä tais itsekin olla nolona (mitä nyt ilmeistä jotain osasin lukea), mutta enpä kyllä enää uskalla edes siideriä tilata.

Tuota tapausta vatvoessa meni parin yön unetkin kun mietin sitä tunnetta siinä tiskillä ja mitä se myyjä minusta on ajatellut ja ihmiset katsoneet mun selän takana kun ei yks osaa edes yhtä siideriä tilata...huoh. 

Terveisin yks nolo-olio.