Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Wilma pilasi äidin elämän!

Vierailija
22.11.2014 |

http://www.ess.fi/Mielipide/esalaiset/2014/11/21/wilma-pilasi-aidinkin-elaman?ref=ece_frontpage-section-teaser-latestSection-sidebarTitleLead

Wilma pilasi äidinkin elämän

Esalaiset 21.11.2014, klo 02:00. Päivitetty 21.11.2014, klo 02:02

4

Seiskaluokkalainen ystäväni keikkui tuolilla. Opettaja teki käytösrikkeestä merkinnän sähköiseen Wilma-järjestelmään.

Oppilas otti Wilma-merkinnästä kuvakaappauksen ja jakoi sen Facebookin Wilma pilasi elämäni -sivustolla ja lisäsi maininnan: ”Enkä sentään kaatunut”.

Neidin postaus sai liki 500 peukutusta.

Toteutuikohan kasvatuksellinen tavoite?

Kun me kolmi-neli-viisikymppiset äidit ja isät olimme lapsia, opettaja sanoi sanottavansa suoraan. Välillä kovalla äänellä.

Opettaja saattoi joutua sanomaan samasta asiasta uudestaankin. Jos sanominen ei sittenkään tehonnut, tuli jälki-istuntoa. Siinä vaiheessa kävi käry, ja tieto tuhmuudesta kulkeutui kotiinkin.

Sitten keksittiin reissuvihko. Itsekin olen vielä muutama vuosi sitten lueskellut reissuvihkosta opettajan terveisiä: ”Oppilas on ollut useampana päivänä levoton ja häirinnyt oppitunnilla - olisikohan keskustelun paikka?”

Uusi teknologia syrjäytti ruutuvihkon, ja nyt kaikki tarpeellinen lapsen koulunkäyntiin liittyvä tieto on koottu Wilmaan. Sieltä vanhemmat voivat tarkistaa lukujärjestyksen, kokeet, käytöshäiriöt ja uusavuttomuutta suosivissa kouluissa läksytkin.

Sieltä äiti tai isä näkee suoraan esimerkiksi sellaiset merkittävät asiat kuin pyyhkeen unohtumisen kotiin tai kahden minuutin myöhästymisen tunnilta.

Kouluilla on hyvin vaihteleva käytäntö Wilman käytössä. Erityisesti monella ala-asteella Wilma taitaa olla enemmänkin opettajan muistikirja huolimattomuusnumeroa varten kuin varsinainen viestin kuljettaja. Silloin positiiviset viestit ovat harvinaisia.

Eräskin äiti kertoo liki puhjenneensa itkuun ilosta, kun tytär yläasteelle siirryttyään sai ensimmäisen positiivisen merkinnän: ”Kun on kuusi vuotta lukenut, kuinka kirja unohtui, läksy oli tekemättä ja shortsit kotona, oli ihana kuulla, että nyt oli myös aktiivista viittaamista tunnilla.”

Tämän kolumnin otsikko on tehty tahallaan ärsyttäväksi. En toki itsekään haikaile wilmatonta aikaa ja ruttuisten lappusten kaivelemista repun pohjalta. Kyselin aiheesta tutuilta vanhemmilta, ja palaute oli voittopuolisesti myönteistä.

Eniten pyyhkeitä saivat Wilman kankea ja ruma käyttöliittymä, liian pienistä käytösrikkeistä tulleet huomautukset, opettajien vaihteleva tapa käyttää ohjelmaa sekä vaikeus muistaa käydä järjestelmässä päivittäin. Wilmaa kuvattiin myös viestinnän wc-pöntöksi, jonne työnnetään hirveän paljon yleistä ja usein kodeille täysin merkityksetöntä tietoa.

Kiitosta Wilma sai erityisesti nopeudesta ja helppoudesta. Monella koululla myös inspiroivat myönteiset palautteet ovat ahkerassa käytössä, mikä innostaa sekä lapsia että vanhempia.

Saahan siitä moni hupiakin. Eräskin äiti tunnustaa piilossa nauraneensa viestille: ”Oppilas heilutteli tunnilla kirvestä, joutui tyttöjen käsityötunnille”.

Ehkä voisi kiteyttää, että Wilma on hyvä piika, mutta ei siitä emännäksi ole. Kuten yksi äiti sen osuvasti muotoili: ”Toivon, että emme aikuisina toimi vain virtuaalitodellisuudessa.”

Leila Taunila

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:00"]Wilma alkoi tulla käyttöön mun viimeisinä peruskouluvuosina ja yleinen siitä tuli mun lukioaikana. Onneksi mulle se ei koskaan tullut käyttöön. Ala-asteella meillä oli reissuvihot mutta niitäkään ei koskaan vuoden ensimmäisen 2kk jälkeen käytetty ja tässä vaiheessa ne yleensä katosi oppilailta. En kyllä koe tommosta tarpeelliseksi. Oma tyttäreni menee koluun 5 vuoden päästä ja todella toivon että siihen mennessä on tosta luovuttu. Itse inhoan yli kaiken sähköistä viestintää kahden ihmisen välillä. Toki joku tuon tyylinen sovellus voisi olla hyvä kun ilmotetaan isolle joukolle esim vanhempain illoista tai luokkaretkistä. Hitto vie jos tommonen on käytössä sitten vielä kun itse olen kouluikäisen äiti niin sanon ettei mulla ole tietokonetta eikä älypuhelinta. Saavat sitten soitella mulle jos oma lapseni jotenkin järkyttävän huonosti käyttäytyy tai ei ole ollut koulussa. Ei mua kiinnosta jos tyttäreni on koulussa keinunut tuolilla tai unohtanut pyyhkeen kotiin. Jos tämä on jatkuvaa ja tahallista ja muita oppilaita häiritsevää niin silloin taas oletan että koululta soitetaan niin keskustelen lapsen kanssa.
[/quote]

Opettajat varmasti oikein tappelevat siitä, että kuka saa opettaa lastasi ;) Joskus kannattaa lopettaa tuollainen lapsellinen uhmakkuus niin kaikilla on kivempaa. Wilmasta on myös paljon hyötyä joten kannattaa keskittyä niihin hyviin puoliin.

Vierailija
42/44 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea käsittää tätä Wilman vastustamista! Kyllä sinne ihan aiheesta asiaa laitetaan. Meillä on sanottu, että hiljainen wilma on hyvä asia :) Eli en oo mieltäni pahoittanut, vaikka tytön wilmassa ei paljon merkintöjä ole. Enkä myöskään siitä, että rehtorilta tuli viestiä poikani jälki-istunnosta. 

Musta tuntuu, että wilman vastustajat on niitä, joiden lapsilla on ongelmia. Sen sijaan, että käyttäis energiansa lapsen ongelmien ratkomiseen, se käytetään wilman vastustamiseen. Siirretään ahdistus pois oikeasta asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4

Vierailija
44/44 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilmaan kirjataan tietoja myös siksi, että huoltaja voi kasvattaa lastaan toimimaan paremmin.