Wilma pilasi äidin elämän!
Wilma pilasi äidinkin elämän
Esalaiset 21.11.2014, klo 02:00. Päivitetty 21.11.2014, klo 02:02
4
Seiskaluokkalainen ystäväni keikkui tuolilla. Opettaja teki käytösrikkeestä merkinnän sähköiseen Wilma-järjestelmään.
Oppilas otti Wilma-merkinnästä kuvakaappauksen ja jakoi sen Facebookin Wilma pilasi elämäni -sivustolla ja lisäsi maininnan: ”Enkä sentään kaatunut”.
Neidin postaus sai liki 500 peukutusta.
Toteutuikohan kasvatuksellinen tavoite?
Kun me kolmi-neli-viisikymppiset äidit ja isät olimme lapsia, opettaja sanoi sanottavansa suoraan. Välillä kovalla äänellä.
Opettaja saattoi joutua sanomaan samasta asiasta uudestaankin. Jos sanominen ei sittenkään tehonnut, tuli jälki-istuntoa. Siinä vaiheessa kävi käry, ja tieto tuhmuudesta kulkeutui kotiinkin.
Sitten keksittiin reissuvihko. Itsekin olen vielä muutama vuosi sitten lueskellut reissuvihkosta opettajan terveisiä: ”Oppilas on ollut useampana päivänä levoton ja häirinnyt oppitunnilla - olisikohan keskustelun paikka?”
Uusi teknologia syrjäytti ruutuvihkon, ja nyt kaikki tarpeellinen lapsen koulunkäyntiin liittyvä tieto on koottu Wilmaan. Sieltä vanhemmat voivat tarkistaa lukujärjestyksen, kokeet, käytöshäiriöt ja uusavuttomuutta suosivissa kouluissa läksytkin.
Sieltä äiti tai isä näkee suoraan esimerkiksi sellaiset merkittävät asiat kuin pyyhkeen unohtumisen kotiin tai kahden minuutin myöhästymisen tunnilta.
Kouluilla on hyvin vaihteleva käytäntö Wilman käytössä. Erityisesti monella ala-asteella Wilma taitaa olla enemmänkin opettajan muistikirja huolimattomuusnumeroa varten kuin varsinainen viestin kuljettaja. Silloin positiiviset viestit ovat harvinaisia.
Eräskin äiti kertoo liki puhjenneensa itkuun ilosta, kun tytär yläasteelle siirryttyään sai ensimmäisen positiivisen merkinnän: ”Kun on kuusi vuotta lukenut, kuinka kirja unohtui, läksy oli tekemättä ja shortsit kotona, oli ihana kuulla, että nyt oli myös aktiivista viittaamista tunnilla.”
Tämän kolumnin otsikko on tehty tahallaan ärsyttäväksi. En toki itsekään haikaile wilmatonta aikaa ja ruttuisten lappusten kaivelemista repun pohjalta. Kyselin aiheesta tutuilta vanhemmilta, ja palaute oli voittopuolisesti myönteistä.
Eniten pyyhkeitä saivat Wilman kankea ja ruma käyttöliittymä, liian pienistä käytösrikkeistä tulleet huomautukset, opettajien vaihteleva tapa käyttää ohjelmaa sekä vaikeus muistaa käydä järjestelmässä päivittäin. Wilmaa kuvattiin myös viestinnän wc-pöntöksi, jonne työnnetään hirveän paljon yleistä ja usein kodeille täysin merkityksetöntä tietoa.
Kiitosta Wilma sai erityisesti nopeudesta ja helppoudesta. Monella koululla myös inspiroivat myönteiset palautteet ovat ahkerassa käytössä, mikä innostaa sekä lapsia että vanhempia.
Saahan siitä moni hupiakin. Eräskin äiti tunnustaa piilossa nauraneensa viestille: ”Oppilas heilutteli tunnilla kirvestä, joutui tyttöjen käsityötunnille”.
Ehkä voisi kiteyttää, että Wilma on hyvä piika, mutta ei siitä emännäksi ole. Kuten yksi äiti sen osuvasti muotoili: ”Toivon, että emme aikuisina toimi vain virtuaalitodellisuudessa.”
Leila Taunila
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:00"]
Wilma alkoi tulla käyttöön mun viimeisinä peruskouluvuosina ja yleinen siitä tuli mun lukioaikana. Onneksi mulle se ei koskaan tullut käyttöön. Ala-asteella meillä oli reissuvihot mutta niitäkään ei koskaan vuoden ensimmäisen 2kk jälkeen käytetty ja tässä vaiheessa ne yleensä katosi oppilailta. En kyllä koe tommosta tarpeelliseksi. Oma tyttäreni menee koluun 5 vuoden päästä ja todella toivon että siihen mennessä on tosta luovuttu. Itse inhoan yli kaiken sähköistä viestintää kahden ihmisen välillä. Toki joku tuon tyylinen sovellus voisi olla hyvä kun ilmotetaan isolle joukolle esim vanhempain illoista tai luokkaretkistä. Hitto vie jos tommonen on käytössä sitten vielä kun itse olen kouluikäisen äiti niin sanon ettei mulla ole tietokonetta eikä älypuhelinta. Saavat sitten soitella mulle jos oma lapseni jotenkin järkyttävän huonosti käyttäytyy tai ei ole ollut koulussa. Ei mua kiinnosta jos tyttäreni on koulussa keinunut tuolilla tai unohtanut pyyhkeen kotiin. Jos tämä on jatkuvaa ja tahallista ja muita oppilaita häiritsevää niin silloin taas oletan että koululta soitetaan niin keskustelen lapsen kanssa.
[/quote]
Sinun työtäsi vanhempana on kasvattaa lastasi ja varmistaa etä hän ei keinu niillä tuoleilla. Kukaan ei rupea sinulle soittamaan vaan sitten otetaan yhteyttä lastensuojeluun. Opettajat eivät ole siellä vaan sinua ja lastasi varten.
[/quote]
Repesin tälle :D
Miten tehdään yhteistyötä koulun ja kodin välillä, jos kaikki mitä koulu tekee on lähtökohtaisesti väärin? Myöhästyminen on mielestäni aika iso juttu, josta pitääkin ilmoittaa.
Osoitelkaa syyttävällä sormella rehtoreita, jotka pakottavat kirjaamaan tarkasti. minulle riittäisi, että kirjoitan esim. oppilaan olleen toistuvasti epäasiallinen. Rehtori määrää, että minun on kirjoitettava mahdollisimman sanatarkasti, mitä oppilas sanoi tai teki. Tästä on ripitetty meitä opettajia useita kertoja, että ei saa laittaa vaan yleistä hyvä/huono merkintää vaan pitää yksilöidä naurettavuuteen asti. (Siis en tarkoita, että teot olisi mitenkään naurettavia, mutta kirjoitettuna tuppaavat siltä näyttämään)
Niin että ketäs tässä nyt pitäis totella? Jos teen niin kuin esimies käskee, vanhemmat voi kirjoittaa lehteen ja leimata minut pelleksi. Jos jätän kirjoittamatta tai totean yleisellä tasolla, vanhemmat voi olla tyytyväisempiä, mutta onko mulla kohta työnantajan antama varoitus tililläni?
Meillä on nyt syksyn seiskan aikana tullut enemmän positiivisia palautteita kuin koko ala-asteella yhteensä! Täytyy vähän röyhistää rintaansa :)
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 23:04"]
Wilma alkoi tulla käyttöön mun viimeisinä peruskouluvuosina ja yleinen siitä tuli mun lukioaikana. Onneksi mulle se ei koskaan tullut käyttöön. Ala-asteella meillä oli reissuvihot mutta niitäkään ei koskaan vuoden ensimmäisen 2kk jälkeen käytetty ja tässä vaiheessa ne yleensä katosi oppilailta. En kyllä koe tommosta tarpeelliseksi. Oma tyttäreni menee koluun 5 vuoden päästä ja todella toivon että siihen mennessä on tosta luovuttu. Itse inhoan yli kaiken sähköistä viestintää kahden ihmisen välillä. Toki joku tuon tyylinen sovellus voisi olla hyvä kun ilmotetaan isolle joukolle esim vanhempain illoista tai luokkaretkistä. Hitto vie jos tommonen on käytössä sitten vielä kun itse olen kouluikäisen äiti niin sanon ettei mulla ole tietokonetta eikä älypuhelinta. Saavat sitten soitella mulle jos oma lapseni jotenkin järkyttävän huonosti käyttäytyy tai ei ole ollut koulussa. Ei mua kiinnosta jos tyttäreni on koulussa keinunut tuolilla tai unohtanut pyyhkeen kotiin. Jos tämä on jatkuvaa ja tahallista ja muita oppilaita häiritsevää niin silloin taas oletan että koululta soitetaan niin keskustelen lapsen kanssa.
[/quote]
Sinun työtäsi vanhempana on kasvattaa lastasi ja varmistaa etä hän ei keinu niillä tuoleilla. Kukaan ei rupea sinulle soittamaan vaan sitten otetaan yhteyttä lastensuojeluun. Opettajat eivät ole siellä vaan sinua ja lastasi varten.
[/quote]
Repesin tälle :D
[/quote]
Miksi sä repesit?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 23:09"]
Osoitelkaa syyttävällä sormella rehtoreita, jotka pakottavat kirjaamaan tarkasti. minulle riittäisi, että kirjoitan esim. oppilaan olleen toistuvasti epäasiallinen. Rehtori määrää, että minun on kirjoitettava mahdollisimman sanatarkasti, mitä oppilas sanoi tai teki. Tästä on ripitetty meitä opettajia useita kertoja, että ei saa laittaa vaan yleistä hyvä/huono merkintää vaan pitää yksilöidä naurettavuuteen asti. (Siis en tarkoita, että teot olisi mitenkään naurettavia, mutta kirjoitettuna tuppaavat siltä näyttämään)
Niin että ketäs tässä nyt pitäis totella? Jos teen niin kuin esimies käskee, vanhemmat voi kirjoittaa lehteen ja leimata minut pelleksi. Jos jätän kirjoittamatta tai totean yleisellä tasolla, vanhemmat voi olla tyytyväisempiä, mutta onko mulla kohta työnantajan antama varoitus tililläni?
[/quote]
Miten teillä riittää aika, jos jokainen keskustelu pitää sanasta sanaan kirjoittaa joka päivä? Noudattaako rehtori omaa ohjettaan?
[/quote]
[/quote]
Lastensuojeluun ilmo jos lapsikeinuu tuolilla? :D just. Tottakai minä lapseni kasvatan ja siksi en usko että tuollaista sielä koulussa tapahtuu. Toki yksittäiset tapaukset eriasia ja kun tyyliin joku kaveri on keksinyt "hauskan jutun" niin kaikkihan sitä kokeilee. Sanoinkin että jos käytäs on jatkuvaa, tahallista ja häiritsevää niin ilmo mulle ja otan lapsen puhutteluun. Niin on aina ennen wilmaa hoidettu. Itse lopetin peruskouluni vuonna 2009 ja sieltä kyllä vielä soiteltiin vanhemmille jos lapsi/nuori ei opettajan huomautuksista huolimatta osannutkäyttäytyä. Ei sen soittamisen nyt luulisi niin vaikeaa olla.
26, onko siitä jotain haittaa, että asioita Wilmaan raportoidaan? Eihän siellä ole pakko joka päivä käydä. Kyllä minusta on tärkeää tietää vähän pienemmistäkin käytöshäiriöistä ym., mutta eihän opettaja voi puhelimitse kaikkea raportoida. Miksi jotkut vanhemmat loukkaantuvat siitä, että koulu informoi? Yhteisellä asialla ollaan, eli lasta kasvattamassa.
Kysymys on työmäärästä... Ennen laitettiin viestiä vain, jos aihetta on. Sitten piti alkaa kirjaamaan läksyjä ja unohtamisia päivittäin. Nyt näiden lisäksi vielä siitä, miten jokainen tunti meni jokaisen kohdalla. En todellakaan muista kaikkien 20-30 oppilaan suorituksia jokaiselta päivältä.
[/quote]
[/quote]
Mihin tää maa on menossa, jos KAIKESTA otetaan yhteyttä lastensuojeluun. Johan LS ruuhkautuu ihan täysin, jos sinne aletaan ilmoittelemaan mitä mielikuvituksellisimmista aiheista, "Virtasen Pekka se nyt keikkui tuolilla, nyt pitää sijoittaa laitokseen, niih, kun kotona ei välitetä" Voi jeesus sentään...Opettajille vähän enemmän valtaa toimia, niin loppuu tuolilla keikkumiset ja vastaan sanomiset yms..
(p.s. aina niillä tuoleilla ollaan keikuttu, ei ole nykynuorten juttu)
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 23:09"]Meillä on nyt syksyn seiskan aikana tullut enemmän positiivisia palautteita kuin koko ala-asteella yhteensä! Täytyy vähän röyhistää rintaansa :)
[/quote]
Johtunee siitä, että opettajilta on nyt alettu vaatimaan myös positiivista palautetta wilmassa.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 23:29"]
[/quote]
[/quote]
Mihin tää maa on menossa, jos KAIKESTA otetaan yhteyttä lastensuojeluun. Johan LS ruuhkautuu ihan täysin, jos sinne aletaan ilmoittelemaan mitä mielikuvituksellisimmista aiheista, "Virtasen Pekka se nyt keikkui tuolilla, nyt pitää sijoittaa laitokseen, niih, kun kotona ei välitetä" Voi jeesus sentään...Opettajille vähän enemmän valtaa toimia, niin loppuu tuolilla keikkumiset ja vastaan sanomiset yms..
(p.s. aina niillä tuoleilla ollaan keikuttu, ei ole nykynuorten juttu)
[/quote]
Ei varmaan tarkoittanut, että otetaan tuolilla keikkumisesta yhteyttä lastensuojeluun, vaan siinä tapauksessa, jos ei vanhempaa kiinnosta lapsen kasvattaminen ja tietoisesti välttää yhteydenpitoa kouluun. Tuon kirjoittaja varmaan vain ajatteli, että ei jaksa kirjoittaa pitkästi, kun asia tulee ymmärretyksi muutenkin.
Sais kaikki opet laittaa läksytkin sinne, niin sais ne, jos on pois.
Oppilas joutui tyttöjen käsityötunnille? Mitä ihmettä? Mikä on tyttöjen käsityö?
Minä olin koulussa teknisessä käsityössä ja niin oli moni muukin tyttöni.
Poikani käy tekstiilityössä samoin kuin moni muukin luokkansa poika.
Mitä se tyttöjen käsityö on?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 23:37"]
Oppilas joutui tyttöjen käsityötunnille? Mitä ihmettä? Mikä on tyttöjen käsityö? Minä olin koulussa teknisessä käsityössä ja niin oli moni muukin tyttöni. Poikani käy tekstiilityössä samoin kuin moni muukin luokkansa poika. Mitä se tyttöjen käsityö on?
[/quote]
Aina on syytä tarttua jutun olennaisimpaan sisältöön. Mitä tämä sananvalinta kertoo wilmamerkinnän kirjoittaneesta opettajasta, koulujärjestelmästämme, kasvatuksellisuuden poliittisesta suuntautumisesta tai jostain vielä syvemmästä maailmankaikkeudellisesta epäjärjestyksestä? Kai tästäkin olisi joku tuomiolle saatava?
=D XD =)
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 21:41"]
Ei ole hyvä jos opettaja ei käy Wilmassa päivittäin, mutta ei myöskään saa laittaa turhaa tietoa, kuten että lapsi on myöhästynyt koulusta tai jättänyt tehtävät tekemättä. Negatiivista kommentointia on liikaa, pitää saada äiti hyvälle mielelle kehumalla lasta!
[/quote]
Miten myöhästyminen on turhaa tietoa? Omassa koulussani ainakin tuli kolmesta myöhästymisestä tunnin jälki-istunto, niin pakkohan ne ylös on johonkin kirjata.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:00"]Wilma alkoi tulla käyttöön mun viimeisinä peruskouluvuosina ja yleinen siitä tuli mun lukioaikana. Onneksi mulle se ei koskaan tullut käyttöön. Ala-asteella meillä oli reissuvihot mutta niitäkään ei koskaan vuoden ensimmäisen 2kk jälkeen käytetty ja tässä vaiheessa ne yleensä katosi oppilailta. En kyllä koe tommosta tarpeelliseksi. Oma tyttäreni menee koluun 5 vuoden päästä ja todella toivon että siihen mennessä on tosta luovuttu. Itse inhoan yli kaiken sähköistä viestintää kahden ihmisen välillä. Toki joku tuon tyylinen sovellus voisi olla hyvä kun ilmotetaan isolle joukolle esim vanhempain illoista tai luokkaretkistä. Hitto vie jos tommonen on käytössä sitten vielä kun itse olen kouluikäisen äiti niin sanon ettei mulla ole tietokonetta eikä älypuhelinta. Saavat sitten soitella mulle jos oma lapseni jotenkin järkyttävän huonosti käyttäytyy tai ei ole ollut koulussa. Ei mua kiinnosta jos tyttäreni on koulussa keinunut tuolilla tai unohtanut pyyhkeen kotiin. Jos tämä on jatkuvaa ja tahallista ja muita oppilaita häiritsevää niin silloin taas oletan että koululta soitetaan niin keskustelen lapsen kanssa.
[/quote]
Meinaatko että kun muutenkin tekniikka kehittyy älytöntä tahtia niin yhtäkkiä luovutaan hyvästä systeemistä ja palataan takaisin ruutuvihkoihin? Epäilen. Jos miettii vaikka kuinka paljon kännykät on kehittynyt viimeisessä viidessä vuodessa niin kuinka paljon ne kehittyy seuraavassa viidessä.
Oman kokemuksen mukaan ei sinne Wilmaan nyt ihan joka rasahdusta kirjata. Jos viestiä tulee, niin ihan aiheesta. En vaihtaisi missään tapauksessa pois
13, sinut tavoittaa puhelimitse. Mutta entäs ne ihmiset, jotka tekevät työtä, jossa omaan puhelimeen ei ole helppo vastata kesken päivän. Heillekö ei sitten tarvitse viestiä mitään? Nykynuoret eivät valitettavasti taivu reissuvihkon kuljetteluun, se ei ole vaihtoehto! Moni meistä opettaa viikon aikana jopa 300 oppilasta, joilla on tuplamäärä huoltajia eli emme voi soitella kuin todella, todella isoista asioista, mutta velvollisuutemmei on silti pitää huoltajat ajantasalla. Miksi se Wilma nyt on teille muutamille niin paha juttu, eihän tämä palstalle tuleminenkaan ole yhtään vaikeaa teille?
Ja suuri osa laittamistani palautteista on kehuja, eli sitä enemmän ihmetyttää sekin vanhempi, joka erikseen otti asiakseen viestitellä minulle ja toivoi, että myös kehujen merkinnät lopetetaan kun hän ei jaksa tätä Wilmaa tulla katselemaan. Siis mitä ihmettä vanhemmat???