Liika mukavuudenhalu bilettämisineen on se syy, miksi lapsia ei haluta
Eihän Suomen hallitus voi olla yksin vastuussa siitä, että syntyvyys on alentunut. Kyllähän se on tietyssä iässä olevien kansalaisten asia, haluaako lapsia vaiko ei. Nykyiset lapsilisät ovat aivan riittävä kannuste edelleen syntyvyyden kohottamiseen, mutta liika mukavuudenhalu bilettämisineen on se syy, miksi lapsia ei haluta. Siitä se johtuu. Onhan hallituksen naisministereistä jo muutamat näyttäneet hyvää esimerkkiä lapsilukumäärän lisääntymiseksi, mutteivät hekään mahdottomiin pysty.
Kommentit (181)
Eipä toi lapsen saanti ole mun satunnaisia bilettämisiä häirinnyt, kun on kaksi pystyvää vanhempaa niin voi toinen ihan huoletta sovitusti jossain käydä kavereiden kanssa välillä vähän päästämässä höyryjä ja rentoutumassa.
Enempi meitä ihmetyttänyt esimerkiksi päivähoitopaikan saannin hankaluus (duunit ei kummallakaan mitään 8-16) ja työelämän joustamattomuus. Tänäänkin tuli pomolta sanomista, kun peräti toista kertaa jäin yhdeksi päiväksi hoitamaan kuumeista lastani kotiin ja en sen vuoksi päässyt töihin.
Onko lapsia ennenkään HALUTTU, monesti niitä vaan putkahteli. Toki osa on varmasti halunnutkin, mutta moni varmasti myös kironnut että taas yksi tulossa.
Ennen (ja vieläkin monissa maissa) lapset on myös vanhuuden turva kun eläkkeitä ym. ei ole, ja työvoimaa omalle pellolle jne.
Lisäksi ennen ihmiset wlivät ikänsä "samassa kylässä" eikä muusta maailmasta juuri mitään tiedetty. Eli naitiin naapurista, jatkettiin samaa työtä mitä vanhemmat, ja saatiin lapsia.
Nykyään voidaan VALITA, voidaan asua Balilla Kihniön sijasta, maatilan pitämisen sijasta alkaa koodariksi, ja etsiä puoliso vaikka Puolasta tai Argentiinasta, ja hankkia lapsia jos satuu huvittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntopolitiikka joka suosii sinkkuja. Sinkuille maksetaan täysi asumistuki vaikka olisi varaa maksaa asuminen itse.
Vau, vai että täysi asumistuki. Entäs muut kulut? Tiedätkö niistä mitään? Ovatko sinkut jotain homogeenista kansaa, jotka on veistetty samasta puusta? Tunnetko kaikkien taustat? Ongelmat? Velat? Terveydentilan? Ym.?
Huoh..
Nuoret sinkut ovat veistetty aika samasta puusta. Ovat opiskelemassa tai työelämässä ja olisi periaatteessa varaa maksaa koko asumisensa itse mutta yhteiskunta nostanut heidät jalustalle ja maksaa täydet tuet siitä että asuu yksin Helsingin, Turun tai Tampereen keskustassa. Heti jos muuttaa yhteen toisen kanssa tippuu tuet.
En yleistäsi, mutta en sano, etteikö kommentissasi ole perää. Mutta on myös aika monia vailla opiskelupaikkaa, on syrjäytyneitä ja mielenterveysongelmia. Ihminen ei noista lähtökohdista voi perustaa perhettä. Ongelma on paljon laajempi, ja pinnallinen maailmanmeno saa muutenkin ihmiset voimaan huonosti. Puhumattakaan ilmastohuolista, jotka masentavat mieliä. Ennen tummat pilvet väistyvät, ei voi kasvaa kukkasia..
Olipas skeidaa. Syitä on monia.
"Lapsilisä hyvä kannustin" just joo 😄 pyöräytä muksu ja näytä laskelmat et kuin paljon jäi viivan alle.
Lopettakaa se synkistely jo ja tehkää lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa se synkistely jo ja tehkää lapsia.
Haha mieluummin hyppään rekan alle.
Anteeksi, mutta minulla on työ ja siitä maksetaan kohtuullisen hyvää palkkaa, vapaa-aikani käytän itseni hemmottelemiseen, käyn ulkona syömässä, drinkeillä, keikoilla, gallerioissa tms, elämäni on hyvää, joten miksi MIKSI vaihtaisin tämän elämäni lapsiarkeen? En nää yhtäkään hyvää syytä.
On herätty siihen, miten valtavan panostuksen lapsensaanti naiselta vaatii. Yhteiskunta painostaa ja käskee, muttei kompensoi riittävästi esim. korjausleikkauksilla, hyvällä sairaalakohtelulla jne.
Käsittämätöntä sinänsä, miten amatöörimäisesti hoidetaan jotain näin olennaisen tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
On herätty siihen, miten valtavan panostuksen lapsensaanti naiselta vaatii. Yhteiskunta painostaa ja käskee, muttei kompensoi riittävästi esim. korjausleikkauksilla, hyvällä sairaalakohtelulla jne.
Käsittämätöntä sinänsä, miten amatöörimäisesti hoidetaan jotain näin olennaisen tärkeää.
Sepä se, kun ei ajatella, että se olisi mitenkään tärkeää.
Entäs jos vaan ei yksinkertaisesti halua lapsia?
Ja mitä sitten jos haluaa mielummin bilettää. Lapsettomat on vapaita tekemään mitä lystäävät.
Ei kiinnosta tuet, biletykset, eikä kannustimet.
Syvällä sielussani tiedän että lapsettomuus on minulle oikein ja hyvä.
Miksi toimisin omaa intuitiotani vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Eipä toi lapsen saanti ole mun satunnaisia bilettämisiä häirinnyt, kun on kaksi pystyvää vanhempaa niin voi toinen ihan huoletta sovitusti jossain käydä kavereiden kanssa välillä vähän päästämässä höyryjä ja rentoutumassa.
Enempi meitä ihmetyttänyt esimerkiksi päivähoitopaikan saannin hankaluus (duunit ei kummallakaan mitään 8-16) ja työelämän joustamattomuus. Tänäänkin tuli pomolta sanomista, kun peräti toista kertaa jäin yhdeksi päiväksi hoitamaan kuumeista lastani kotiin ja en sen vuoksi päässyt töihin.
Tämä.
Päiväkoti-ikäiselle vuorohoidon järjestäminen vielä jotenkin onnistuu mutta kouluikäiselle ei. Sitten ihmetellään kun ei alakouluikäisten vanhemmat voi oikein tehdä vuorotyötä.
Miksi syöstä itsensä köyhyyteen ja asumisen ahtauteen?
Minulla on yksi lapsi joka jo teini, mutta lisää en hanki koska huolestuttaa nämä raharikkaiden ulostulot AY-liikkeestä ja työntekijän oikeuksista.
Itse olen hyvin keskiverto, joten geeneilläni ei ole erityisempää annettavaa yhteiskunnalle muuta kuin tavanomaisen työn tavanomainen panos. Tärkeä arvoni on myös heikompien auttaminen ja itsekkyys ja oman edun tavoittelu tuntuu vieraalta itselle enkä näin pystyisi toimimaan esim. rahaa saadakseni.
Kun kuuntelee näiden kabinettiherrojen juttuja niin tuntuvat haluavan tänne orjat takaisin. Ja en näe syytä miksi haluaisin synnyttää orjia rikkaille, tuntuu pahalle jo tuon yhdenkin lapseni puolesta.
Ap voi puhua omasta puolestaan, mutta et tiedä mikä kenenkin syy olla hankkimatta lapsia. Kaikki eivät ole bilettäjiä, vaikka sinun kaveriporukkasi ei muuta tee kuin biletä aamusta iltaan
Nykyistä menoa kun katsoo ni ei kiitos.
Mun lapsi ei varmaan selviäisi hengissä edes peruskoulusta. Oletettavasti lapsi perisi mun herkkyyden ja ujouden ja kaikki muut tuollaiset nykymaailmaan täysin sopimattomat piirteet.
Vierailija kirjoitti:
Epäilisin enemmän että ollaan valmiita hyväksymään huonoja puolia kumppanissa vähemmän kuin ennen. Erotilastot on jo pitkään olleet karua luettavaa.
Miksi pitäisi hyväksyä huono kumppani?
Ei lasta tarvitse enää mihinkään nyky yhteiskunnassa.Jumalaa ei ole,robotit tulee hoitamaan vanhukset jne....Parempi panostaa itseensä ja lukuisiin hyviin suhteisiin että on vanhana mitä muistella :)
Ja mitä ihmettä se sinulle kuuluu, jos vaikka joku jättää lapsen tuostakin syystä hankkimatta?
Kakaroita ei ole pakko tehdä ja eikö se mene kaikkien kaaliin.