Tänään tuli palkkaa 1428€ josta jäljellä 132€
Maksoin osuuteni asumiskuluista, opintolainan lyhennys meni, teinille lukiokirjoja(käytettynä), sekä muutamia laskuja maksoin. Kävin ruokakaupassa ja tankkasin auton. Maksoin kuntosalikortista 90€ ja e-passilla saman verran. Vielä pitäisi tilata kissalle ruokaa n.20€:lla.
Tässä sitten pitäisi yrittää säästää keväällä oleviin yo-juhliin. Huoh. Onneksi mies ostaa ruokia myös, että ei tarvitse kituuttaa. Mies ei ole teinin isä joten ei ole hänen velvollisuutensa juhlien kustannuksia maksaa, saa kyllä teinin isä maksaa osansa. Pitää katsoa jos olisi jotakin myytävää kirppikselle.
Kommentit (434)
Mä en käsitä tuota valitusta ettei rahat riitä.
Meillä nelihenkisen perheen koko nettotulot vain 600e enemmän ja ikinä ei ole rahat loppu.
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt miten ihmeessä noin pienellä palkalla tulee toimeen, jos haluaa viettää perhe elämää?
Silti pitää olla kiitollinen, että sinulla on työ, koti, lapsi ja puoliso.
Älä stressaa YO-juhlista, niihin ei mene niin paljon rahaa, jos leipoo itse, pitää juhlat kotona. Hyvä silti säästää niihin jonkin verran. Olet hyvin pärjännyt silti.Totta kai juhlat pidetään kotona ja leivon itse. Osaan leipoa monenlaista joten ei ole mitään tarvetta leipomotuotteille. Pidetään kahvitarjoilu, ei ruokatarjoilua.
Mitähän miinustamista tässäkin mun viestissä oli?!??!?! Tuokin vastaus jonkun besserwisserin mielestä väärin. Ei hitto mitä ämmiä täällä palstalla on.
Saat lisiä vielä päälle 200-300e, joten nettopalkkasi on oikeasti vähintään 1600-1700e/kk. Palkkasi ei ole mikään pieni, vaan vika on (todennäköisesti koko perheen) kulutustottumuksissa, jos tuo ei riitä.
En nyt jaksa lukea 10 sivua jankutusta siltä varalta että vastaus on siellä, joten kysyn sinulta, ap: Mikö on aloituksen pointti? Päivitellä tilannetta ilman että kukaan saa sanoa mitään? Vertaistuki eli muut kertomaan omasta tilanteestaan? Säästövinkit ei selvästi tervetulleita. Eikä täällä saa kerjätä rahaakaan.
Ämmät kiimoissaan miinustelee vaikka mä kirjoittaisin mitä tahansa. Nyt on varmaan sekin väärin, että leivon itse yo-juhliin. Sekin on väärin, että en tarjoa ruokaa. Väärin ylipäätään pitää koko juhlat. Väärin ihan kaikki. Vain ämmät osaa elää oikein.
"Muutamia laskuja". Ap elää yli varojensa.
Tympääntynyt kirjoitti:
Ämmät kiimoissaan miinustelee vaikka mä kirjoittaisin mitä tahansa. Nyt on varmaan sekin väärin, että leivon itse yo-juhliin. Sekin on väärin, että en tarjoa ruokaa. Väärin ylipäätään pitää koko juhlat. Väärin ihan kaikki. Vain ämmät osaa elää oikein.
Mutta johan sinä sen itse ilmaisit aloitusviestissäsi, että jotain sinä itse teet väärin, kun kerran raha ei riitä peruselämiseen.
Luin ketjun, koska minun tilini on suunnilleen sama. Muuhun en voikaan samastua, koska minulla ei ole lapsia, autoa, en käy kuntosalilla…
Mutta ap, vaikutat hyvältä tyypiltä. Siistiä, että jaksat kolmivuorotyön lisäksi harrastaa, kuntoilla ja opiskella.
Minä olen nuori mielenterveyshäiriöeläkeläinen, ja rahaa tulee suunnilleen tai oikeastaan aika tarkalleen sama. Tässä perspektiiviä:
Rahat menevät ensin vuokraan, sähköön, osamaksupuhelimeen, puhelinlaskuun, vakuutuksiin. Nämä maksan aina ensimmäiseksi.
Seuraavaksi, siis tosiaankin ennen ruokaa, tulevatkin tupakka sekä enemmän tai vähemmän satunnainen kaljalava.
Kuten voit arvata, syön nuudeleita ja hernekeittoa. Enkä taatusti käy edes lenkillä, kun en jaksa, vaikka se ei mitään maksa.
Ja minun kaltaisemme ovat valtaosa, mutta sitten kun palstalle ilmestyy pienituloinen ihminen joka investoi oikeasti tärkeisiin asioihin ja jolla on elämänhallinta niin tallella kuin noilla/näillä tuloilla voi, alkaa kivittäminen.
Ap, ens kuu parempi! Mulla on henkilökohtainen tavoite juoda keskikaljaa tässä kuussa vain joka toisen viikonlopun perjantai, siinä säästyy jo iso summa.
Niin kyllähän tuollainen palkka säännöllisestä työstä on liian vähän. Itse olen lähihoitaja kunnalla. Peruspalkka pyöreästi 2050€/kk ja lisät päälle. Lisät on noin 200-300€/kk ja nämä summat bruttoja. Niistä menee sitten eläkemaksut, verot ym. Käteen jää noin 1600€/kk.
Työ on likaista, raskasta niin henkisesti kuin fyysisesti. Työajat epäsäännölliset. Koen, että palkka ei vastaa työnkuvaa eikä työaikoja. Toki tiesin palkkauksen kun lähdin alalle 8v sitten. Sen jälkeen on syntynyt myös kaksi lasta. Alavalinnan tein sen mukaan minkälaista työtä saattaisin tykätä tehdä. Juuri mikään ala ei koskaan varsinaisesti kutsunut, joten valitsin alan sen perusteella mikä voisi olla eniten omaan mieleen. Toinen vaihtoehto olisi ollut pätkätyöt ties missä hanttihommissa ja epäsäännölliset tulot tai työttömyys. Valmistuin hyvin paperein. Pidän kyllä työstäni, mutta välillä on liian kiire, että ihmiset ehtisi kunnolla hoitamaan ja palkkaus on kyllä liian matala, että palkalla oikeasti tulisi toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Tympääntynyt kirjoitti:
Mutta johan sinä sen itse ilmaisit aloitusviestissäsi, että jotain sinä itse teet väärin, kun kerran raha ei riitä peruselämiseen.
Et sitten ymmärtänyt säkään lukemaasi. Tuossa oli pointtina se, että miinustettiin jopa sitä kun kerroin, että yo-juhlat on kotona ja leivon itse. Eikä ole ruokatarjoilua. Mitä ihmeen miinustamista tuossakin oli????????
Tympääntynyt kirjoitti:
Oho, mikä sinä olet haukkumaan kommentoijia ämmiksi, besserwisseiksi jne..
Itse tänne aloituksen teit.
Olet hyväosainen, sinulla ja miehelläsi palkkatulot ihan hyvät, lapsen isä maksaa elatusta, lyhennätte asuntolainaa jne..
Olet ikävä nainen, "raivoomisesi" tuon kertoo.
Mutta ole rauhassa ikävä. Perheesi siitä kärsii.
Kommentoijista osa täällä tulee paljon pienemmällä toimeen ja heillä oikeus kertoa tuloistaan ja verrata Sinun perheesi tuloihin..
P.S Meillä aina tarjottu lämmin ruoka juhlissa ja täytekakut, vaikka olemme pienempituloisia 🤗
Miksi muuten jotkut huutaa vain pelkistä veroista kun palkasta menee muitakin maksuja? Kun katson mun palkkalaskelmaa niin verojen lisäksi on mennyt muita maksuja n.190€.
Vierailija kirjoitti:
Tympääntynyt kirjoitti:
Oho, mikä sinä olet haukkumaan kommentoijia ämmiksi, besserwisseiksi jne..
Itse tänne aloituksen teit.Olet hyväosainen, sinulla ja miehelläsi palkkatulot ihan hyvät, lapsen isä maksaa elatusta, lyhennätte asuntolainaa jne..
Olet ikävä nainen, "raivoomisesi" tuon kertoo.
Mutta ole rauhassa ikävä. Perheesi siitä kärsii.Kommentoijista osa täällä tulee paljon pienemmällä toimeen ja heillä oikeus kertoa tuloistaan ja verrata Sinun perheesi tuloihin..
P.S Meillä aina tarjottu lämmin ruoka juhlissa ja täytekakut, vaikka olemme pienempituloisia 🤗
Sä et tunne mua etkä tiedä minkälainen olen. En ole hiljainen hissukka joka vain purematta nielee kun auotaan päätään. Tällä palstalla ei saisi itseään puolustaa vaan pitäisi kaikki pee ottaa hiljaa vastaan. Ei onnistu kuule.
Niin ja besserwisserille tiedoksi: mikään ei määrää sitä, että yo-juhlissa pitää olla ruokatarjoilu. Jokaisen oma valinta eikä se ruokatarjoilu tee teistä parempia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Luin ketjun, koska minun tilini on suunnilleen sama. Muuhun en voikaan samastua, koska minulla ei ole lapsia, autoa, en käy kuntosalilla…
Mutta ap, vaikutat hyvältä tyypiltä. Siistiä, että jaksat kolmivuorotyön lisäksi harrastaa, kuntoilla ja opiskella.
Minä olen nuori mielenterveyshäiriöeläkeläinen, ja rahaa tulee suunnilleen tai oikeastaan aika tarkalleen sama. Tässä perspektiiviä:
Rahat menevät ensin vuokraan, sähköön, osamaksupuhelimeen, puhelinlaskuun, vakuutuksiin. Nämä maksan aina ensimmäiseksi.
Seuraavaksi, siis tosiaankin ennen ruokaa, tulevatkin tupakka sekä enemmän tai vähemmän satunnainen kaljalava.
Kuten voit arvata, syön nuudeleita ja hernekeittoa. Enkä taatusti käy edes lenkillä, kun en jaksa, vaikka se ei mitään maksa.
Ja minun kaltaisemme ovat valtaosa, mutta sitten kun palstalle ilmestyy pienituloinen ihminen joka investoi oikeasti tärkeisiin asioihin ja jolla on elämänhallinta niin tallella kuin noilla/näillä tuloilla voi, alkaa kivittäminen.
Ap, ens kuu parempi! Mulla on henkilökohtainen tavoite juoda keskikaljaa tässä kuussa vain joka toisen viikonlopun perjantai, siinä säästyy jo iso summa.
Ap kävi itse antamassa ”perspektiiviä” 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kävi itse antamassa ”perspektiiviä” 😂
Jos tarkoitat, että tuo on mun teksti, niin metsään meni. Ei ole tarvetta sellaiseen pelleilyyn, että esittäisin jotakin muuta.
Vierailija kirjoitti:
En nyt jaksa lukea 10 sivua jankutusta siltä varalta että vastaus on siellä, joten kysyn sinulta, ap: Mikö on aloituksen pointti? Päivitellä tilannetta ilman että kukaan saa sanoa mitään? Vertaistuki eli muut kertomaan omasta tilanteestaan? Säästövinkit ei selvästi tervetulleita. Eikä täällä saa kerjätä rahaakaan.
Ap, voitko vastata tähän?
Eläimiä ei pidetä ellei ole rahaa
Lukiolaisen kuuluu maksaa itse kirjansa ja juhlansa
e-passista en tiedä mikä on
Pyörällä tai julkisilla voi kulkea jos mahdollista. Äläkä sano tähän että et voi pyöräillä 5-10 kilometriä ruokakassien kanssa sillä se onnistuu minultakin jopa talvella vaikka olisi viisi ruokakassia. Sinultakin siis onnistuu jos käyt kuntosalilla etkä tarvi enää korttia.
Elämä helpottaa kun saat opintolainasi maksetuksi ja mukulasi maailmalle. Miten sulla tuossa iässä edes on opintolainaa???
Salijäsenyyden voit sanoa irti ja alkaa pyöräillä päivittäin. Et sinä isompaa persettä tarvitse vaan hapenottokykyä ja kestävyyskuntoa.
Asutko niin pienellä paikkakunnalla, ettei muita töitä ole? Jos ammattitaitoakin muilta aloilta, mikset hae parempipalkkaista työtä?
Eihän tuo pieni palkka edes eläkettä kerrytä juuri yhtään.