Tänään tuli palkkaa 1428€ josta jäljellä 132€
Maksoin osuuteni asumiskuluista, opintolainan lyhennys meni, teinille lukiokirjoja(käytettynä), sekä muutamia laskuja maksoin. Kävin ruokakaupassa ja tankkasin auton. Maksoin kuntosalikortista 90€ ja e-passilla saman verran. Vielä pitäisi tilata kissalle ruokaa n.20€:lla.
Tässä sitten pitäisi yrittää säästää keväällä oleviin yo-juhliin. Huoh. Onneksi mies ostaa ruokia myös, että ei tarvitse kituuttaa. Mies ei ole teinin isä joten ei ole hänen velvollisuutensa juhlien kustannuksia maksaa, saa kyllä teinin isä maksaa osansa. Pitää katsoa jos olisi jotakin myytävää kirppikselle.
Kommentit (434)
Vierailija kirjoitti:
Mittäs jos autosi hajoaa, tai tarvitsee huoltoa. Itellä oli tänään autoni öljynvaihto (tilipäivänä tietenkin), maksoi 140 euroa.
Missäs sä öljyjäs vaihdat jos tuollainen ryöstöhinta otetaan? Jossain Rinta-Joupilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan opintotukea saa 17-vuotias:
Vanhempien tulot, e/v Vaikutus opintotukeen
41 100 tai allekorotettu opintoraha, opintorahan oppimateriaalilisä ja opintolaina
41 101 − 44 069 perusmääräinen opintoraha ja opintolaina
44 070 − 64 399 alennettu opintoraha ja opintolaina
64 400 tai yli ei opintotukea
Eli aviomiehellä on melkoiset tulot sinuun verrattuna, jos 17-vuotias ei saa edes alennettua opintorahaa ja opintolainaa.
Meidän lapsi on nyt syksyllä valmistumassa ylioppilaaksi lukiosta, eikä ole saanut minkäänlaista opintotukea missään vaiheessa. Olisiko sitä pitänyt erikseen hakea? Lapsen isällä kuukausitulot noin 3500 ja itse olen kitkuttanut todella pienellä väliaikaisella sairaseläkkeellä jo muutaman vuoden, kun sain diaknoosin eräästä perinnöllisestä sairaudesta. Olisikohan meidän lapsi siis voinut saada opintotukea jonkun verran ja voiko sitä enää anoa takautuvasti?
Ärsyttävää tuokin, kun meidän on pitänyt itse kustantaa kaikki lukiomateriaali ja eräskin lapsemme kaveri, joka vasta aloitti nyt syksyllä samassa lukiossa, saa kaiken ilmaiseksi läppäristä lähtien. Mutta kun meidän lapsi joutui vielä nyt syksyllä suorittamaan jonkun kurssin, niin hänpä joutui maksamaankin ko. kurssin kirjat itse. Jotenkin tuntuu epäoikeudenmukaiselta tuollainen.
Totta kai opintotuki pitää itse hakea! Kelan sivuilla on tulorajat mistä näkee kannattaako hakea. Meillä ei abi saa mitään vanhempien tulojen takia joten sitä ei edes kannattanut hakea.
Opintotukea saa sen kuukauden alusta kun sitä hakee, ei sitä aiemmilta kuukausilta.
On tämä kyllä naurettava ketju. Huudetaan ja riehutaan puolin ja toisin eikä ymmärretä toisiansa. Kuntosalista suutaan soittavat voisi lukea muutakin kun aloitusviestin koska ap on kertonut monta kertaa ostaneensa 7 kuukauden kortin ja se maksoi 90€ hänelle itselleen. Ei mun mielestä paha hinta ja tuota maksu ei ole sitten ensi kuussa.
Ap voisi vetää happea välillä. Äläkä välitä näistä suunsoittajista. Ei kannata alentua samalle tasolle haukkumalla heitä.
Itse kuntosalilla käyvänä en pidänkuntosalia mitenkään turhana asiana. En siksi tajua tuollaista kiukuttelua kun toiset käy salilla. Uskomatonta, että jopa kuntoilua pidetään huonona asiana ja se tehdään väärin. Ap:n pitäisi hyväksyä teidän tapanne, mutta te itse ette hyväksy toisenlaisia tapoja. Antakaa ihmisten elää.
Vierailija kirjoitti:
Taas kerran turhaa valitusta , kyllä meillä kaikilla on rahan menoa ja maksuja. Miksi vollotat täällä palstalla ? Kun on ihan oma harkinta , mihin rahasi haaskaat. tulot - menot = tasapaino
Tämä. Jos sulla on pienet tulot, niin menot pitää sopeuttaa sen mukaan. Budjetointikin on keksitty, niin että ap olisi voinut varautua etukäteen näihin kurssimaksuihin ym ja laittaa rajaa vähän sivuun. Ap:n vastaukset on niin vihamielisiä, että taitaapi kritiikki osua ihan oikeaan. Eli ap on turhasta kitisevä ja huonosti talouttaan hoitava taukki. Ei taida olla ihan penaalin terävimpiä kyniä ja luonnekin todella epämiellyttävä. Huolestuttavaa, että tuollainen ihminen on hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap avasi henkilökohtaista talouttaan anonyymillä palstalla ja nyt raivoaa anonyymeille kommentoijille jotka kommentoi jotain niin henkilökohtaista.
Jep. Miksi laittaa koko aloitus, jos ei halua muiden mielipiteitä. :D
Etkö käynyt tätä samaa öyhöttämässä jossakin muullakin palstalla jo aikaisemmin? modeko taas aivopesemässä ja levittämässä kokoomuksen propagandaa?
Todella huono palkka. Ei tuollainen summa valitettavasti riitä mihinkään Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Sain palkkaa 800 euroa ja siirsin siitä säästötilille 600 euroa.
Elätkö kuukauden pyhällä hengellä vai lokkeiletko siipan kustannuksella?
Pari sataa ei riitä mitenkään kuukaiden elämiseen.
Miten joku ei tajua, että opintotukea voi hakea..
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kuntosalikortteja saa 20 eurolla esim. 24/7:lle? Sulla on ilmeisesti ammatti, auto, lapsi, lemmikki, harrastuksia ja vieläpä puoliso osallistumassa kuluihin. Mihin siis pitäisi vielä jäädä? Noista jos jättää hankkimatta lapsen tai auton niin jää vaikka kuinka ylimääräistä shoppailuun tai säästöön.
No ei todellakaan saa täällä maaseudulla mihinkään tuolla hinnalla kuntosalikorttia! Mun auton käyttö on aika pientä ja bensaa ei mene älyttömiä määriä.
Minä asun pienellä maaseutupaikkakunnalla ja kuntosalikortti maksaa 40 e/kk, 3 kuukauden kortin saa satasella. Tuo on siis työssä käyvän aikuisen hinta, opiskelijat ja työttömät saavat kortin halvemalla.
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oliskohan mitään säästää vaikkapa 90€ tuosta kuntosalikortista.
Siitä en säästä. Mulla on kroppa siinä mallissa, että nyt pitää käydä kuntosalilla ja saada lihaksia kuntoon. Etenkin selän kanssa ongelmia. Ettei käy niin etten pysty enää fyysiseen työhöni.
Ai niin muutaman kympin siirsin e-passiin tulevia fyssarin käyntejä varten.
Tuolla hinnalla saa kyllä 3 kuntosalikorttia kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä en säästä. Mulla on kroppa siinä mallissa, että nyt pitää käydä kuntosalilla ja saada lihaksia kuntoon. Etenkin selän kanssa ongelmia. Ettei käy niin etten pysty enää fyysiseen työhöni.
90 eurolla kuukaudessa hankkisi omaan kotiin melkoisesti kuntoilutarvikkeita. Lisäetuna tulisi kuntoiltua muulloinkin, kuin vain silloin, kun erikseen viitsii lähteä jumppasaliyritykseen.
Ei hitto näitä! V-ttu vaahdossa huudetaan, ennen kuin on edes luettu juttua. 90€ maksoi 7 kk:n kortista. USKOKAA JO!
Vierailija kirjoitti:
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sepä onkin YHDEKSÄKSI kuukaudeksi.😜
Vierailija kirjoitti:
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kortti oli 7kk:n kortti ja maksoi 90€ hänelle itselleen. Eli ei paljon kuukautta kohti. Mäkin ihmettelen, että eikö ihmiset osaa lukea kun asian ap on selvittänyt moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Taas kerran turhaa valitusta , kyllä meillä kaikilla on rahan menoa ja maksuja. Miksi vollotat täällä palstalla ? Kun on ihan oma harkinta , mihin rahasi haaskaat. tulot - menot = tasapaino
Tulot - Meont = säästöön ja sijoituksiin menevä osuus.
Meillä on melkein sama palkka, minulle tuli 1482 euroa.
Eikö lukiokirjat ole ilmaisia.
Kalliit harrastukset on tuloihin nähden. Kuntoilla voi ilmaiseksikin. Opistojuttuja voi opiskella ilmaiseksikin, kun etsii vaihtoehtoisen tavan.
Mutta joo, ap on käskenyt kaikkien olla hiljaa, koska hän itse kyllä tietää mikä on järkevää. Miksi kirjoittelikaan koko avausta.
Meidän lapsi on nyt syksyllä valmistumassa ylioppilaaksi lukiosta, eikä ole saanut minkäänlaista opintotukea missään vaiheessa. Olisiko sitä pitänyt erikseen hakea? Lapsen isällä kuukausitulot noin 3500 ja itse olen kitkuttanut todella pienellä väliaikaisella sairaseläkkeellä jo muutaman vuoden, kun sain diaknoosin eräästä perinnöllisestä sairaudesta. Olisikohan meidän lapsi siis voinut saada opintotukea jonkun verran ja voiko sitä enää anoa takautuvasti?
Ärsyttävää tuokin, kun meidän on pitänyt itse kustantaa kaikki lukiomateriaali ja eräskin lapsemme kaveri, joka vasta aloitti nyt syksyllä samassa lukiossa, saa kaiken ilmaiseksi läppäristä lähtien. Mutta kun meidän lapsi joutui vielä nyt syksyllä suorittamaan jonkun kurssin, niin hänpä joutui maksamaankin ko. kurssin kirjat itse. Jotenkin tuntuu epäoikeudenmukaiselta tuollainen.