Tänään tuli palkkaa 1428€ josta jäljellä 132€
Maksoin osuuteni asumiskuluista, opintolainan lyhennys meni, teinille lukiokirjoja(käytettynä), sekä muutamia laskuja maksoin. Kävin ruokakaupassa ja tankkasin auton. Maksoin kuntosalikortista 90€ ja e-passilla saman verran. Vielä pitäisi tilata kissalle ruokaa n.20€:lla.
Tässä sitten pitäisi yrittää säästää keväällä oleviin yo-juhliin. Huoh. Onneksi mies ostaa ruokia myös, että ei tarvitse kituuttaa. Mies ei ole teinin isä joten ei ole hänen velvollisuutensa juhlien kustannuksia maksaa, saa kyllä teinin isä maksaa osansa. Pitää katsoa jos olisi jotakin myytävää kirppikselle.
Kommentit (434)
Vierailija kirjoitti:
Tuliko toi palkka kokoaikatöistä?
Tuohan on ihan tavallinen nettopalkka Suomessa ja kokoaikatyöstä, varsinkin tavallisille alhaisille duunareille tuttua tuollaiset tienestit. Kokemusta on tuollaisesta, nyt on onneksi parempi palkka mutta alle 2000 euroa nettoan kuukaudessa.
Onnea vaan aloittajalle näiden aivoinvaliidien kanssa :D Tämmöstä se nykyään on keskustelu palstoilla mutta ihmistenilmoilla ollaan tuppisuita...
Kelan opintotukea saa 17-vuotias:
Vanhempien tulot, e/v Vaikutus opintotukeen
41 100 tai allekorotettu opintoraha, opintorahan oppimateriaalilisä ja opintolaina
41 101 − 44 069 perusmääräinen opintoraha ja opintolaina
44 070 − 64 399 alennettu opintoraha ja opintolaina
64 400 tai yli ei opintotukea
Eli aviomiehellä on melkoiset tulot sinuun verrattuna, jos 17-vuotias ei saa edes alennettua opintorahaa ja opintolainaa.
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oliskohan mitään säästää vaikkapa 90€ tuosta kuntosalikortista.
Siitä en säästä. Mulla on kroppa siinä mallissa, että nyt pitää käydä kuntosalilla ja saada lihaksia kuntoon. Etenkin selän kanssa ongelmia. Ettei käy niin etten pysty enää fyysiseen työhöni.
Ai niin muutaman kympin siirsin e-passiin tulevia fyssarin käyntejä varten.
90 eurolla kuukaudessa hankkisi omaan kotiin melkoisesti kuntoilutarvikkeita. Lisäetuna tulisi kuntoiltua muulloinkin, kuin vain silloin, kun erikseen viitsii lähteä jumppasaliyritykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vtn vamppi kirjoitti:
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä en säästä. Mulla on kroppa siinä mallissa, että nyt pitää käydä kuntosalilla ja saada lihaksia kuntoon. Etenkin selän kanssa ongelmia. Ettei käy niin etten pysty enää fyysiseen työhöni.
No et sinä siihen selkään mitään kuntosalia tarvitse. Samat selänkuntoutukset saa hoidettua kotilaitteillakin.
Kotilaitteilla? Onko kaikilla noita laitteita kotona? Onko ne ilmaisia? Miksi teitä hiertää noin kovasti, että ap käy kuntosalilla? Käyn mäkin selän takia kuntosalilla vaikka olen työtön.
Selän kuntoonlaittamiseen tarvitaan leuanvetotanko, parit käsipainot ja vastuskuminauhat. Typerää maksaa jollekin jumppasalille melkein satanen kuukaudessa!
Vierailija kirjoitti:
On se nyt kumma, jos ei töissäkäyvä mitään saisi itselleen ostaa? Kuntosalikortti on todella hyvä sijoitus!
Saahan sitä ostaa mitä tahansa, mihin rahat riittää. Kritiikki täällä kohdistui lähinnä siihen, että jos ostaa itselleen pienellä palkalla sitä "mitään", niin onko se ihme, että rahat loppuu.
Varaudu siihen että jatkossa joudut maksanmaan maakuntaveroa 1 800 € vuodessa eli 150 € kuukaudessa. Silloin tuo sinun nettopalkkasi ei riitä.
Lisäksi odotettavissa on kaukolämmön, sähkön ja tonttien vuokrien hinnnakorotuksia ainakin täällä Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Kelan opintotukea saa 17-vuotias:
Vanhempien tulot, e/v Vaikutus opintotukeen
41 100 tai allekorotettu opintoraha, opintorahan oppimateriaalilisä ja opintolaina
41 101 − 44 069 perusmääräinen opintoraha ja opintolaina
44 070 − 64 399 alennettu opintoraha ja opintolaina
64 400 tai yli ei opintotukea
Eli aviomiehellä on melkoiset tulot sinuun verrattuna, jos 17-vuotias ei saa edes alennettua opintorahaa ja opintolainaa.
Ap:lla itsellään on ilmeisesti about 25 000 euron vuositulot. Eli jos aviomiehellä on yli 40 000 vuodessa (lomarahat huomioiden reilu 3000e/kk) ei opintorahaa tipu. Onhan ne tulot hieman yli keskitulon, mutta en sanoisi "melkoisiksi"...
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90e kuntosalista? Onko tuo yhden kuukauden hinta?
7kk on 180€ josta maksoin itse 90€. En todellakaan maksaisi kuukaudesta tuollaista summaa. Miten joku edes ajatteli, että tuo on kuukauden maksu?!
Palstan vääräleuat takertuvat jokaiseen mahdolliseen epäkohtaan jota ei ole aloituksessa 100% tarkennettu.
Näin se menee jokaisessa aloituksessa.
Kannattaa siis määrittää hyvin tarkkaan mitä sanoo.
Jos teet yksityisellä pääosin pelkkää arkivuoroa, niin eipä siitä oikeasti paljon käteen jää. Koko aikaisena työntekijänä peruspalkka saattaa olla vain n. 1850 euroa eikä arkivuorot juuri lisiä kerrytä. Lisät tulee pyhistä ja öistä. Itse onneksi kunnalla ja meillä on peruspalkkakin lähemmäs 2300 ja siihen kaikki lisät päälle. Yksityiset firmat saattaa olla todellisia riistäjiä ja ne kannattaa kiertää kaukaa. Ovat mm ulkomaalaisia kouluttaneet hoitajiksi aivan ala-arvoisella palkalla ja teettämällä jatkuvasti ylipitkiä vuoroja ja kauheita työputkia. Semmosta se on täällä Suomessa nykyään työelämä. Ei ihme että työttömyys houkuttelee monia.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja täynnä. Jätä kaljat, sipsit ja muu tarpeeton ostamatta. Et tarvitse myöskään kuntosalia. Opiskele parempi ammatti tai hommaa parempipalkkainen työ. Suomessa kaikilla samañlainen mahdollisuus lukea vaikka lääkäriksi. Se on vaan itsestä kiinni. Köyhyys on oma vikasi. Olisit säästänyt tai jättänyt lapsen tekemättä, jos ei varaa mihinkään.
Köyhyys periytyy, haluatko että lapsestasi tulee köyhä.
Miksi aina oletetaan kaikkien ostavan kaljaa tms? Etkä sä voi toisen puolesta päättää tarviiko hän kuntosalia vai ei. Eihän ap:n kuntosali ollut edes kallis kun maksoi 90€ 7kk:n kortista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vtn vamppi kirjoitti:
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et sinä siihen selkään mitään kuntosalia tarvitse. Samat selänkuntoutukset saa hoidettua kotilaitteillakin.
Kotilaitteilla? Onko kaikilla noita laitteita kotona? Onko ne ilmaisia? Miksi teitä hiertää noin kovasti, että ap käy kuntosalilla? Käyn mäkin selän takia kuntosalilla vaikka olen työtön.
Selän kuntoonlaittamiseen tarvitaan leuanvetotanko, parit käsipainot ja vastuskuminauhat. Typerää maksaa jollekin jumppasalille melkein satanen kuukaudessa!
Ap maksaa alle 13€/kk kuntosalille. Osti 7kk kortin josta itse maksoi 90€.
Vierailija kirjoitti:
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90 eurolla kuukaudessa hankkisi omaan kotiin melkoisesti kuntoilutarvikkeita. Lisäetuna tulisi kuntoiltua muulloinkin, kuin vain silloin, kun erikseen viitsii lähteä jumppasaliyritykseen.
Jaa se 90€ 7:llä niin saat kuukausittaisen summan. Ap kirjoitti monessa viestissä, että 7kk maksoi hänelle itselleen 90€.
Eli seuraavat 7kk aplle pitäisi jäädä 90e kk enemmän käteen, kun salikortti on jo maksettu. Tässä kuussa se meni ja seuraavaan 7kk ei.
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan nettona tonnin enemmän ja treenaan kotona. Kuntoiluun menee 0 euroa
Tämä. Ihan älyvapaata pistää rahaa johonkin kuntosalikortteihin, jos muutenkin on rahat tiukilla. Hyvin voi kotonakin treenata vaikka ilman mitään vempaimiakin, käyttäen omaa kropan painoaan yms. Hyvinkin tehokkaita liikkeitä löytyy netistä pilvin pimein. itsekin treenaan kotona ja olen hankkinut myös hyvän kuntopyörän, jossa on valmiita ohjelmia ja sillä poljen usein telkkaria katsoessa. Itsellä ei sinänsä ole rahasta pulaa, mutta silti en suostuisi tuhlaamaan mihinkään kuntosaliin, kun saman voi hoitaa ilmaiseksikin. Ja noita kuntosalilaitteiden tyyppisiä latteita on ulkona kuntopolkujen yhteydessäkin, jos haluaa välttämättä punnertaa laitteilla ja ilmaisia ovat.
Vähän tuli happikatoa itsellekin eilen, kun laskuja oli poikkeuksellisen paljon. Normaalien sähkölaskujen ym. lisäksi kiinteistövero, trafin maksu ja öljylasku; noihin kolmeen laskuun upposi melkein tonni. Noh, tein sitten papusoppaa ruuaksi ja totesin, että hyvä että sentä sai maksetuksi.
Minulla jäi asumiskulujen ja laskujen jälkeen 540e tälle kuulle. Sillä pitäisi saada neljän hengen ruoat ja mahdolliset yllättävät menot. Esikoinen tarvitsisi ainakin uusia vaatteita enkä ihan kaikkia hankintoja voi lykätä seuraavalle kuulle.
Taas kerran turhaa valitusta , kyllä meillä kaikilla on rahan menoa ja maksuja. Miksi vollotat täällä palstalla ? Kun on ihan oma harkinta , mihin rahasi haaskaat. tulot - menot = tasapaino
No huhhuh miten pihalla apn kaltaiset ihmiset on rahankäytöstä. En voi ymmärtää.
Palkka vähintään 800 euroa 2 krt kuukaudessa. Lapsia on kaksi, joista saan elatusmaksua 100 euroa per lapsi.