Tänään tuli palkkaa 1428€ josta jäljellä 132€
Maksoin osuuteni asumiskuluista, opintolainan lyhennys meni, teinille lukiokirjoja(käytettynä), sekä muutamia laskuja maksoin. Kävin ruokakaupassa ja tankkasin auton. Maksoin kuntosalikortista 90€ ja e-passilla saman verran. Vielä pitäisi tilata kissalle ruokaa n.20€:lla.
Tässä sitten pitäisi yrittää säästää keväällä oleviin yo-juhliin. Huoh. Onneksi mies ostaa ruokia myös, että ei tarvitse kituuttaa. Mies ei ole teinin isä joten ei ole hänen velvollisuutensa juhlien kustannuksia maksaa, saa kyllä teinin isä maksaa osansa. Pitää katsoa jos olisi jotakin myytävää kirppikselle.
Kommentit (434)
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kuntosalikortteja saa 20 eurolla esim. 24/7:lle? Sulla on ilmeisesti ammatti, auto, lapsi, lemmikki, harrastuksia ja vieläpä puoliso osallistumassa kuluihin. Mihin siis pitäisi vielä jäädä? Noista jos jättää hankkimatta lapsen tai auton niin jää vaikka kuinka ylimääräistä shoppailuun tai säästöön.
No ei todellakaan saa täällä maaseudulla mihinkään tuolla hinnalla kuntosalikorttia! Mun auton käyttö on aika pientä ja bensaa ei mene älyttömiä määriä.
Täällä maaseudulla saa kunnan liikuntahallin salille.
Vierailija kirjoitti:
Se on totta että kyllä kokopäivätyöstä(etenkin hoitajan työstä) pitäisi saada palkka jolla aikuinen ihminen voi elättää itsensä ja 1-2 lasta. Eikä talous kaadu jos pitää käydä hammaslääkärissä tai haluaa pitää kunnostaan huolta.
Etenkin mistä tahansa työstä, ei vain etenkin hoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oliskohan mitään säästää vaikkapa 90€ tuosta kuntosalikortista.
Siitä en säästä. Mulla on kroppa siinä mallissa, että nyt pitää käydä kuntosalilla ja saada lihaksia kuntoon. Etenkin selän kanssa ongelmia. Ettei käy niin etten pysty enää fyysiseen työhöni.
Ai niin muutaman kympin siirsin e-passiin tulevia fyssarin käyntejä varten.
Kuntosalilla ei ole mitään mitä ei pysty tekemään ilmaiseksi.
Annas kun arvaan että menet myös sinne kuntosalille autolla, joka sekin maksaa?
Mitähän jos kuntoilet ulkona ja kotona ilmaiseksi?
Mun pitää saada lihakset kuntoon ja siihen on parasta kuntosali! Älä tule pätemään asioista joista et tiedä. Ihan olen fyssarin avulla aloittamassa hommaa ongelmien takia. Osaan kuntoilla myös kotona ja ulkona, mutta se ei riitä. Ei kuulu sulle mihin mä menen autolla ja mihin en.
Lihaskuntotreeniä voi helposti tehdä ilman kuntosalilla käymistäkin. Youtube on pullollaan videoita siihen. Välttämättä ei tarvita edes välineitä, mutta käsipainot jne. ovat toki hyvä lisä.
Entäs jos kotona ei ole omaa tilaa ja rauhaa treenaamiselle ja et halua jumpata koko perheen olohuoneessa, jossa muu perhe säätää omiaan siinä ympärillä? Noh, toki joillekin tietenkin tämäkin on ok, mutta toiset tarvitsevat ja haluavat treenille oman rauhan (ne muut omaan treeniinsä keskittyvät kuntosalin käyttäjät eivät ole ongelma).
Vierailija kirjoitti:
Kelan opintotukea saa 17-vuotias:
Vanhempien tulot, e/v Vaikutus opintotukeen
41 100 tai allekorotettu opintoraha, opintorahan oppimateriaalilisä ja opintolaina
41 101 − 44 069 perusmääräinen opintoraha ja opintolaina
44 070 − 64 399 alennettu opintoraha ja opintolaina
64 400 tai yli ei opintotukea
Eli aviomiehellä on melkoiset tulot sinuun verrattuna, jos 17-vuotias ei saa edes alennettua opintorahaa ja opintolainaa.
On ihan normi tienata hoitolalla 30 000e vuodessa, toinen puoliso siinä ohessa voi tienata 34 400 ja se ei ole suurituloisen vuosiansio. Laskepa mitä tekee kuukausipalkka.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lukiokirjat ole ilmaisia.
Kalliit harrastukset on tuloihin nähden. Kuntoilla voi ilmaiseksikin. Opistojuttuja voi opiskella ilmaiseksikin, kun etsii vaihtoehtoisen tavan.
Mutta joo, ap on käskenyt kaikkien olla hiljaa, koska hän itse kyllä tietää mikä on järkevää. Miksi kirjoittelikaan koko avausta.
Lukiokirjat on ilmaisia niille jotka aloitti lukion tänä syksynä. Toisen ja kolmannen vuoden opiskelijat joutuvat vielä itse maksamaan kirjat. En kyllä pidä kalliina kuntosali harrastusta jos se maksaa n.13€/kk. Ap maksoi 7kk kortista 90€, ei kuukauden kortista.
Mietitään hkin kuluja. Vuokra 970e kaksiosta. Etsin halvempaa. Pärjäisin paremmin työttömänä, se vaan on fakta. Mutta töitä aion tehdä. Palkka aika sama kuin ap.
Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Mietitään hkin kuluja. Vuokra 970e kaksiosta. Etsin halvempaa. Pärjäisin paremmin työttömänä, se vaan on fakta. Mutta töitä aion tehdä. Palkka aika sama kuin ap.
Tsemppiä.
Miten on varaa tollaseen vuokraan? Asun 200m2 omakotitalossa ja meillä on kiinteistön kuukausikulut 320e kuukaudessa, sisältää kaiken. Lainattomia ollaan jo, silloin kun maksettiin lainaa niin lyhennys + korko oli 900e kuukaudessa. Mulla ei olisi ikinä varaa maksaa tommosia vuokria kuukaudesta toiseen.
"Tili tuli tili meni, tuli silimistä veet. " Niinhän meillä usealla täällä näin käy.
Yhtä en ymmärrä, että yhdessä elävät ja toisiinsa sitoutuneet kaksi aikuista istuvat sen oman rahapottinsa päällä kuin hautova kanaemo. Eikö ole sitouduttu yhteiseen rahapottiin vai mikä ihme saa ihmisen ruikuttamaan?
Mun mieheni on meidän huushollissa se peeaukinen osapuoli, ollut aina. Tuloton tai pienituloinen yrittäjä. Yhdessä katsotaan rahapotista mitä kumpikin tarvitsee ja mitä menee säästöön jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä en säästä. Mulla on kroppa siinä mallissa, että nyt pitää käydä kuntosalilla ja saada lihaksia kuntoon. Etenkin selän kanssa ongelmia. Ettei käy niin etten pysty enää fyysiseen työhöni.
Mun pitää saada lihakset kuntoon ja siihen on parasta kuntosali! Älä tule pätemään asioista joista et tiedä. Ihan olen fyssarin avulla aloittamassa hommaa ongelmien takia. Osaan kuntoilla myös kotona ja ulkona, mutta se ei riitä. Ei kuulu sulle mihin mä menen autolla ja mihin en.
Lihaskuntotreeniä voi helposti tehdä ilman kuntosalilla käymistäkin. Youtube on pullollaan videoita siihen. Välttämättä ei tarvita edes välineitä, mutta käsipainot jne. ovat toki hyvä lisä.
Entäs jos kotona ei ole omaa tilaa ja rauhaa treenaamiselle ja et halua jumpata koko perheen olohuoneessa, jossa muu perhe säätää omiaan siinä ympärillä? Noh, toki joillekin tietenkin tämäkin on ok, mutta toiset tarvitsevat ja haluavat treenille oman rauhan (ne muut omaan treeniinsä keskittyvät kuntosalin käyttäjät eivät ole ongelma).
Meillä täällä maalla, hyvin pienessä pitäjässä, on lenkkipolulla ulkokuntoilusali, sinne pääsee vaikka pyörätuolilla. Miehelläni tuolla kaupungissa on useampia ulkoliikuntasaleja - helposti saavutettavissa ainakin osa niistä.
Maalla kuntien kuntosalit asukkaille ovat halpoja, esim. 25 e/6 kk.
Kuntoportaat ovat ilmaiset, samoin lenkkipolut ja ladut. Polkupyörälläkin pääsee kuntoon.
Kansalaisopistot ovat huokeita myös, mutta espanjaa voi opiskella ilmaiseksikin kirjaston tallenteilla tai netissä.
AP ilmaisi tarpeen säästää kevään juhliin. Neuvoja on annettu, eivät vaan kelpaa. Toki rahat jo tuli tuhlattua.
Ehkei vesilaskukaan tule joka kk ja mieskin maksaa osansa.
Jäi 132€, mutta mihin sitä rahaa enää menee kun on laskut ja harrastukset maksettu? Tosiaan ruokakauppaan, mutta siellä voi puoliso maksaa kun sä maksoit jo vesilaskun, lapsen lukiokirjat ja mitä niitä nyt oli.
Eli 132€ ei oo mikään ihan huono summa.
130 loppukuuksi? Vai lisien maksupäivään asti?
Nyt sienimetsälle siis, kunto kasvaa, rahaa ei kulu ja saatte ilmaiset puolukat ja vahverot samalla mukaan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä täällä maalla, hyvin pienessä pitäjässä, on lenkkipolulla ulkokuntoilusali, sinne pääsee vaikka pyörätuolilla. Miehelläni tuolla kaupungissa on useampia ulkoliikuntasaleja - helposti saavutettavissa ainakin osa niistä.
Meillä täällä maalaiskaupungissa ei ole. 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä täällä maalaiskaupungissa ei ole. 🤷🏻
Mutta lisään vielä, että parilla sadalla eurolla saa vuodeksi kaikki liikuntahallin toiminnot käyttöön: kuntosali, juoksurata, palloilusalit.
Äänestät varmaankin vihervassareita?
Kaikki oikeastaan pielessä. Kallis vuokrakaksio lähellä keskustaa, opintolaina vieläkin maksamatta, vaikka melkein aikuinen kersa. Sitten olet vielä kouluttautunut heikosti palkatulle alalle.
Näkee, että raha-asioita ei ole sinulle nuorena opetettu ja olet ollut liian laiska ottamaan itse selvää.
Vierailija kirjoitti:
Kuntosalikortti täyttä turhuutta. Kuntoilla voi ilmaiseksi. Lemmikki vie rahaa, ruuat, hiekat, lääkärikäynnit ja operaatiot. Köyhän ei pidä ottaa lemmikkiä, se on eläimenkin etu.
Kaikki ruoka tehdään alusta asti itse. Karsi vakuutukset, ei mitään ylimääräisiä tilauksia, vaatteet yms. kierrätyksestä ja kirpparilta. Ompele, kudo itse. Auton kulut on kovat, tosin sen avulla voi etsiä työtä pidemmältäkin.
Ei tähän voi tosissaan sanoa muuta kuin, että tsemppiä.
Höpö höpö. Näin tehdään kun jäädään työttömäksi tai opiskellaan. Nyt on kyseessä täysopäiväisessä työssä käyvä hoitoalan ammattilainen. Kyllä palkalla pitää pystyä elämään hyvää elämää eikä vaan välttämätöntä. Itse kouluttauduin muihin töihin muutamia vuosia sitten enkä oo katunut hetkeäkään. Sillon oli vastavalmistuneen lähärin palkka tessin mukaan 1800€. Ja siitä verot ja muut maksut pois.. eli aika lähellä ap:n tuloja oltiin. Tykkäsin työstäni ja tiedän että olin siinä hyvä. No, nyt en tykkää työstäni mut tienaan sen verran enemmän ettei kukaan lässytä miten mun ei kuulu elämässäni koskaan perustaa perhettä kun ei ole varaa. Tai etten saa ottaa kissaa. Tai käydä kuntosalilla.
Vierailija kirjoitti:
Äänestät varmaankin vihervassareita?
Kaikki oikeastaan pielessä. Kallis vuokrakaksio lähellä keskustaa, opintolaina vieläkin maksamatta, vaikka melkein aikuinen kersa. Sitten olet vielä kouluttautunut heikosti palkatulle alalle.
Näkee, että raha-asioita ei ole sinulle nuorena opetettu ja olet ollut liian laiska ottamaan itse selvää.
Missä ap kertoi, että asuvat kalliissa vuokrakaksiossa? Jossakin viestissä kertoi, että asuvat vanhassa omakotitalossa pienellä paikkakunnalla. Mitää ei kirjoittanut, että asuvatko keskustassa vai missä, mutta ei pienen paikkakunnan keskustassa mitään järjettömän kallista ole. Itsekin sellaisessa asuneena vain sanon.
Opintolainaa voi ihan helposti olla vaikka on teini-ikäinen lapsikin. On mullakin vielä opintolainaa koska aloitin opiskelemaan uutta ammattia 30-vuotiaana eikä valmistumisen jälkeen yh:na ollut varaa sitä isoa summaa lyhentää. Nykyään maksan isompaa lyhennystä ja olen teinin äiti.
Kersa-sana on muuten ruma sana lapsesta joten miksi haukut ap:n viatonta lasta?
Palstan pätijämammat käy ulkokuntosaleilla 20 asteen pakkasessakin. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi! Palkka on kyllä pieni. Ei ihme, jos ei meinaa riittää. Saisitko tienattua enemmän?
Just näin, tämä se ongelma on. Kyllä kokopäivätöitä tekemällä pitäisi pystyä itsensä edes elättämään!
Todennäköisesti pystyisi elättämään itsensä, mutta kun on niitä muitakin elätettäviä.
Minulle ei ole oikein selvinnyt, kuinka monta henkilöä pitäisi yhden ihmisen palkalla tulla toimeen.
Palkkaahan maksetaan työn mukaan, ei elätettävien lukumäärän ja tarpeiden mukaan.
Joissain sos.etuuksissa on lapsikorotukset, mutta palkoissa ei. Ei kyllä pidäkään olla.
Miten se sinulla riittää? Kannattaisiko olla freelanceri ja myydä työtään firmoille tai asiakkaille suoraan omassa firmassa?