Tänään tuli palkkaa 1428€ josta jäljellä 132€
Maksoin osuuteni asumiskuluista, opintolainan lyhennys meni, teinille lukiokirjoja(käytettynä), sekä muutamia laskuja maksoin. Kävin ruokakaupassa ja tankkasin auton. Maksoin kuntosalikortista 90€ ja e-passilla saman verran. Vielä pitäisi tilata kissalle ruokaa n.20€:lla.
Tässä sitten pitäisi yrittää säästää keväällä oleviin yo-juhliin. Huoh. Onneksi mies ostaa ruokia myös, että ei tarvitse kituuttaa. Mies ei ole teinin isä joten ei ole hänen velvollisuutensa juhlien kustannuksia maksaa, saa kyllä teinin isä maksaa osansa. Pitää katsoa jos olisi jotakin myytävää kirppikselle.
Kommentit (434)
90 euroa kuntosalikortista, onko yhden vai kuinka monen kuukauden maksu?
Minusta kohtuullinen hinta on 30 euroa kk jonka maksan itse.
Vierailija kirjoitti:
Se on lukuisia kertoja kerrottu tässä ketjussa ap:n ja muiden toimesta, että kyse on 7kk:n kortista.
Tympääntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan töitä sä ap teet?
Lähihoitaja yksityisellä.
Tämä on oikeasti helvetin väärin. Teet raskasta ja korvaamatonta työtä. Siinä mielessä siis että jonkun on nuo työt tehtävä vaikket se olisi juuri sinä. Tuo on naurettava korvaus työn raskaus ja vaatimukset huomioiden.
Kyllä se vaan niin on, että nyt jo ilmeisesti kaikki hoitoalalle valmistuneet nuoret harkitsevat alan vaihtoa. Jos palkoista puhutaan, niin heti ilmestyy matalapalkka-aloja jotka huutavat; "meille kanssa". Maailmassa on kysynnän ja tarjonnan laki. Jos kysyntää on mutta ei tarjontaa, niiden palkat nousevat markkinataloudessa, niin se vaan on. Nyt näyttää siltä, että ei auta poliitikkojen muuta kuin kaivaa kuvettaan ja laittaa laki jolla korotetaan hoitoalan palkkoja. Muuten käy niin, että kun itse on vanha, ettei ole enää hoitajia. Itse kyllä ajattelin sitten aikanaan hoidella sen niin, että varaan menolipun Sveitsiin eutanasiaklinikalle, ei tarvi jäädä kitumaan hoitamattomana johonkin pitkäaikaislaitokseen enkä varsinkaan lasteni vaivoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Etkö käynyt tätä samaa öyhöttämässä jossakin muullakin palstalla jo aikaisemmin? modeko taas aivopesemässä ja levittämässä kokoomuksen propagandaa?
Kenellekään tullut mieleen, et tää on provo? Miten helvetissä ap. meinaa kitkuttaa sitten seuraavat 4 vkoa reilulla satkulla? Öljynvaihto 140 eur? Ei v***u sentään. Kirjoittipa mitä hyvänsä niin kaikkeen oon vastaus valmiina. Jos haluaa kerran luksusta nii sit pitää olla tilillä painetta - ja nyt sitä on noin 5 x vähemmän kuin itselläni osa-aikatöiden, yliopiston (ilmaisten) jatko-opintojen ja tukien jälkeen. Tosin käyn viikoittain myös ruokajonossa, joten ruoka-ainekuluni ovat lähes olemattomat - ja suosittelen tätä myös muille vähätuloisille. Elän täysillä, ja voin myös nauttia elämän pienistä iloista. #extravaganza
Vaikea uskoa. Sossun jonoon vain.
Suomessa ei voi kohta elää esim; eläkeläiset.
Asumiskulut ja ruoka maksaa liikaa.
Sähkönsiirrot taloissa jtn järkkyjä.
Niin, aina voi muuttaa vuokralle ( myykää mökki huutajat) mutta vuokrat ne vasta ryöstöä ovatkin eikä asumistukea jos eläke yli tonnin.
Mutta onhan se mukavaa, että edustajamme saavat asumistukea 495 euroa kuussa 😊
Niillä, kun on niin pienet tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö käynyt tätä samaa öyhöttämässä jossakin muullakin palstalla jo aikaisemmin? modeko taas aivopesemässä ja levittämässä kokoomuksen propagandaa?
Kenellekään tullut mieleen, et tää on provo? Miten helvetissä ap. meinaa kitkuttaa sitten seuraavat 4 vkoa reilulla satkulla? Öljynvaihto 140 eur? Ei v***u sentään. Kirjoittipa mitä hyvänsä niin kaikkeen oon vastaus valmiina. Jos haluaa kerran luksusta nii sit pitää olla tilillä painetta - ja nyt sitä on noin 5 x vähemmän kuin itselläni osa-aikatöiden, yliopiston (ilmaisten) jatko-opintojen ja tukien jälkeen. Tosin käyn viikoittain myös ruokajonossa, joten ruoka-ainekuluni ovat lähes olemattomat - ja suosittelen tätä myös muille vähätuloisille. Elän täysillä, ja voin myös nauttia elämän pienistä iloista. #extravaganza
Ap kertoi saavansa lisiä 200-400€. Se oli joku muu joka kirjoitti tuosta kalliista öljynvaihdosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole provo. Eilen saamani palkka oli kuukausipalkka ja parin viikon päästä tulee lisiä. Lisiä tulee 200-400 riippuen työvuoroista. Mikä 140 euron öljynvaihto? En mä ole mistään sellaisesta kirjoittanut! Mies vaihtaa öljyt mun autoon kuten kerroin jo monta sivua sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on lukuisia kertoja kerrottu tässä ketjussa ap:n ja muiden toimesta, että kyse on 7kk:n kortista.
Ihan turha sitä on täällä kertoa koska ei sitä näköjään tajuta. Pölvästit luulee, että maksan joka kuukausi 90€ kuntosalikortista.
Tämähän oli nyt vain yhden kuukauden menot. Ensi kuussa ei ole hammaslääkäriä, kuntosalia, muita harrastuksia ja vesilaskua.
Jokaisella on välillä sellaisia kuukausia, että on paljon joitain kettaluonteisia menoja. Silloin kituutetaan.
Sitten on perään kuukausia joissa on vaan ne normaalit menot. Rahaa jää enemmän käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Äänestät varmaankin vihervassareita?
Kaikki oikeastaan pielessä. Kallis vuokrakaksio lähellä keskustaa, opintolaina vieläkin maksamatta, vaikka melkein aikuinen kersa. Sitten olet vielä kouluttautunut heikosti palkatulle alalle.
Näkee, että raha-asioita ei ole sinulle nuorena opetettu ja olet ollut liian laiska ottamaan itse selvää.
Ensinnäkin mun lapsi ei ole mikään kersa. Millä oikeudella haukut mun lasta???
Asumme pienellä paikkakunnalla keskustassa, mutta emme mitenkään kalliisti. En tiedä mistä tuon kaksion tuohon keksit. Me asumme omakotitalossa jonka asumiskulut on paljon pienemmät kuin kaupungissa olisi jostakin vuokra-asunnosta.
Olen myös monta kertaa kirjoittanut sen, että olen opiskellut aikuisiällä ja siksi opintolainaa. Ei tuossa ole mitään ihmeellistä, se on ihmeellistä ettei aikuinen ihminen tajua tuollaista. Sun mielestä olisi varmaan pitänyt jäädä työttömäksi eikä opiskella varmasti työllistävälle alalle.
Enkä todellakaan äänestä mitään vihervassareita.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän oli nyt vain yhden kuukauden menot. Ensi kuussa ei ole hammaslääkäriä, kuntosalia, muita harrastuksia ja vesilaskua.
Jokaisella on välillä sellaisia kuukausia, että on paljon joitain kettaluonteisia menoja. Silloin kituutetaan.
Sitten on perään kuukausia joissa on vaan ne normaalit menot. Rahaa jää enemmän käyttöön.
Joo onhan se onneksi näin. Teinilläkin alkaa olla koulu siinä mallissa, että kirjoja ei enää pahemmin tarvitse ostaa. Joitakin saadaan myytyä eteenpäin koska nyt kakkosella olevat tarvitsee niitä kirjoja. Ilmaiset kirjat koskee tänä syksynä toisen asteen koulutuksen aloittaneita.
Ei millään pahalla mutta kyllähän tuo näyttää siltä että ihan oma moka että rahaa jää noin vähän käteen. Mulla tulee palkkaa tilille aika tarkkaan 3000e ja meillä on seuraavat erot:
Ei lemmikkejä
Ei autoa
Ei kuntosalia
Ei kursseja tai muita opintoja
Ei lapsia
Urheilen ulkona, pyöräilen ja lenkkeilen. Kotona teen jotain lihaskuntotreenejä satunnaisesti.
Eli tuo on ihan omia valintojasi.
Itse käytän ylimääräiset rahat matkusteluun, ravintoloihin, asuntolainan ylimääräisiin lyhennyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla mutta kyllähän tuo näyttää siltä että ihan oma moka että rahaa jää noin vähän käteen. Mulla tulee palkkaa tilille aika tarkkaan 3000e ja meillä on seuraavat erot:
Ei lemmikkejä
Ei autoa
Ei kuntosalia
Ei kursseja tai muita opintoja
Ei lapsiaUrheilen ulkona, pyöräilen ja lenkkeilen. Kotona teen jotain lihaskuntotreenejä satunnaisesti.
Eli tuo on ihan omia valintojasi.
Itse käytän ylimääräiset rahat matkusteluun, ravintoloihin, asuntolainan ylimääräisiin lyhennyksiin.
Niin sun valintasi on käyttää ylimääräiset rahat matkusteluun, ravintoloihin.... Mä en käy missään ravintoloissa ja kansallispuistoissa kummallisempaa matkustelua ei ole ollut pariin vuoteen. En pidä kuntosalia, amk:n kurssia ja maton tekemistä kansalaisopistossa mitenkään turhina juttuina. On se kumma kun ei saisi mitään iloa olla elämässä jos ei ole isot tulot.
Edelleen, kuntosali on mulle tarpeen. Se ei poista sitä etteikö voisi muuten liikkua.
Eikö lapsen isä osallistu kuluihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole provo. Eilen saamani palkka oli kuukausipalkka ja parin viikon päästä tulee lisiä. Lisiä tulee 200-400 riippuen työvuoroista. Mikä 140 euron öljynvaihto? En mä ole mistään sellaisesta kirjoittanut! Mies vaihtaa öljyt mun autoon kuten kerroin jo monta sivua sitten.
Entä lapsilisä ja elarit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä lapsilisä ja elarit?
Etkö tiennyt, että lapsilisä loppuu kun lapsi täyttää 17v? Kerroin jo monta sivua sitten, että elarit menee tilille josta maksetaan teinin ajokortti. Muuten ei olisi korttiin varaa mulla ja exällä. Opintotukea teini ei edelleenkään saa mun ja mun nykyisen miehen tulojen takia eli ihan turha sitäkään ehdottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja täynnä. Jätä kaljat, sipsit ja muu tarpeeton ostamatta. Et tarvitse myöskään kuntosalia. Opiskele parempi ammatti tai hommaa parempipalkkainen työ. Suomessa kaikilla samañlainen mahdollisuus lukea vaikka lääkäriksi. Se on vaan itsestä kiinni. Köyhyys on oma vikasi. Olisit säästänyt tai jättänyt lapsen tekemättä, jos ei varaa mihinkään.
Köyhyys periytyy, haluatko että lapsestasi tulee köyhä.Miksi aina oletetaan kaikkien ostavan kaljaa tms? Etkä sä voi toisen puolesta päättää tarviiko hän kuntosalia vai ei. Eihän ap:n kuntosali ollut edes kallis kun maksoi 90€ 7kk:n kortista.
Niin. Useimmat mammat kuitenkin ostaa siideriä.
Täällä ihmettelijöille ihan sama tilanne ja tätä se elämä on matalapalkka alalla.
Teen säännöllistä yötyötä, ja tilipäivänä vuorolisistä riippuen tulee max 1600e ja siinä saa olla jo pari vkoloppua.
Ja kyllä, jos auto, pesukone tai jääkaappi hajoaa se on karastrofi. Ei ole puskurirahastoa. Kaikki eivät vaan ole syntyneet onnellisissa olosuhteissa eikä ole tuettu lapsena eikä nuorena. Täysin nollasta, kun ponnistaa niin tähän saa olla tyytyväinen.
Terveisin lastenkodin kasvatti N40v.