Musta tuli sitten mummi 38-vuotiaana
Poikamme tyttöystävä synnytti eilen terveen pienen pienen tytön. Ovat olleet pari vuotta yhdessä ja muutenkin ovat ns. järkeviä nuoria. En siis ole kovinkaan huolissani, luotan heihin ja uskon heidän pärjäävän. Silti tuntuu aika hurjalta, samaan aikaan olen silti hyvin onnellinen heidän puolestaan ja aikas ylpeä mummi! En kyllä olisi uskonut että olen alle 4-kymppisenä mummi, mutta niin se elämä vaan osaa yllättää. Kaipa tähän mummin "titteliinkin" pikkuhiljaa tottuu :).
Kommentit (34)
Tämä nyt tulee joillekin ihmisille yllätyksenä, mutta kaikki nuoret äidit eivät tahdo juhlia (tarkoittaen ilman lapsia ja mahdollisesti sisältäen alkoholia tai muita huumeita). Eivätkä kaikki sotkeudu loputtomiin uusperheketjuihin. Itse en sentään ollut teini esikoisen saadessani, mutta hänellä oli 10 elossaolevaa isovanhempaa (nyt usean vuoden jälkeen valitettavasti "vain" 8) synnyttyään ja paljon aikuisia ihmisiä ympärillään - äiti ja isä hoitavat tietysti pääasiallisen kasvatuksen, mutta lapselle on todellakin rikkaus saada paljon erilaisia aikuisia neuvomaan ja ohjaamaan häntä kehityksessään, ja paljon serkkuja&sisaruksia joilta saada esimerkkiä ja toimia esimerkkinä heidän kasvaessaan. Tämä ainutlaatuinen sukupolvien ketju ei vaan kestä liian isoja ikäeroja. Mummous 40 paikkeilla on mielstäni normaalia ja jotain mitä itsekin haluaisin jos lapsilleni se sopii.
Ei ole kauniimpaa näkyä kuin nähdä mummonmummon ilmeen pitäessään sylissään suvun uutta vauvaa :)
Tuohan menee suvuissa, jos ei ole kiinnostunut opiskeluista. Sukupolvesta toiseen lapset tehdään nuorina ja oaljon. Toisissa suvuissa on ait normaalia saada lapset nelikymppisinä.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:12"]
Tuohan menee suvuissa, jos ei ole kiinnostunut opiskeluista. Sukupolvesta toiseen lapset tehdään nuorina ja oaljon. Toisissa suvuissa on ait normaalia saada lapset nelikymppisinä.
[/quote]
Tarkoitat varmaan, ettei ole kiinnostunut opiskelun ja perheen yhdistämisestä? Opiskeluhan on mahdollista lastenkin kanssa (huom. itse ole jatko-opiskellut lapsen kanssa sekä äitini vielä 4-kymppisenä pienten lasten äitinä), riippumatta onko parisuhteessa vai yh:na.
Sait nuorena lapsen ja sitten yllätyit, kun sinusta tuli nuorena isoäiti?
[/quote]
Tunnen perheen, missä on viidessä sukupolvessa äitejä. Tai se vanhin on nyt kuollut. Mutta heillä on kuva, missä on äitiä tyttärineen ja kaikki ovat tulleet raskaaksi tosi nuorina. Vanhin on ollut naimisissa kuolemaansa asti. Mutta siitä alaspäin nämä teiniäidit ovat kaikki eronneet ja pari ollut useampaankin otteeseen naimisissa ja lapsia on useammallekin miehelle. Yksi heistä on kouluttautunut ammattiin. Muut ovat eläneet siivoajina ja pitkäaikaistyöttöminä.
Että onnea vain perinteille.
NO OHHOH!!!!!!!!!! :o Sitähän sää kysyit.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 19:25"]
Siis MUMMO
[/quote]
Ei vaan MUMMA!
Niin, tai ei ainakaan kouluttaudu kovin pitkälle. Joillekin naisille tuntuu riittävän vain lastenhoito, ensin omien, sitten lastenlasten ja sitten lastenlastenladten, jos hyvin käy. Ja muelellään samassa kotikunnassa, ja naapuriston poikain/ miesten kanssa lisääntyminen.
Kardemumma? Pullantuoksuinen isoäiti?
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:23"]
[/quote]
Tarkoitat varmaan, ettei ole kiinnostunut opiskelun ja perheen yhdistämisestä? Opiskeluhan on mahdollista lastenkin kanssa (huom. itse ole jatko-opiskellut lapsen kanssa sekä äitini vielä 4-kymppisenä pienten lasten äitinä), riippumatta onko parisuhteessa vai yh:na.
[/quote]
Näin juuri. Minä tunnen kaksi teiniäitiä, jotka ovat nykyisin diplomi-insinöörejä.
Onnea...minkä ikäisenä poikasi sai lapsen?
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:23"]
[/quote]
[/quote]
Näin juuri. Minä tunnen kaksi teiniäitiä, jotka ovat nykyisin diplomi-insinöörejä.
[/quote]
minä tunnen paljon lääkäreitä, yhden valtakunnansovittelijan, muita lakimiehiä, insinöörejä, eri alojen tohtoreita, joista yksikään ei ollut teini-äiti, mutta silti ovat voineet yhdistää perheen ja työn.
Minun äitini sai minut 18-vuotiaana ja minä sain esikoiseni 17-vuotiaana, äitistäni tuli siis mummi 35-vuotiaana. Toisen lapseni sain 19-vuotiaana. Äitini oli siis 37-vuotiaana kahden lapsen isoäiti jo :)