Ihminen joka koko ajan haluaa jotain
mulla on tällainen sisko. Ei ole mihinkään tyytyväinen, kuuden lapsen äiti ja keskituloisia ovat miehen kanssa. Siskolla menneet luottarit jo kauan sitten, kun ei jaksa säästää eikä ODOTTAA mitään! Jos haluaa matkalle, menevät matkalle miehen luottokortilla. Välillä haluaa uuden vauvan, välillä lemmikin. Olen niin vihainen, sisko ei tee muuta kuin valittaa kuinka surkeaa kaikki on ja palkitsee sitten itseään kurjuuden kestämisestä erilaisilla asioilla joita voi ostaa. Mä en tiedä miksi sisko on tuollainen, ei se kasvatuksestakaan ole kiinni kun itse kyllä jaksan odottaa ja ymmärrän ettei kaikkea haluamaansa voi saada heti! En jaksais enää kuunnella ja kauhistella kun joka päivä saa naamakirjassa tai viesteistä lukea mitä hän nyt on vailla. Neuvoja?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:04"]
mulla on tällainen sisko. Ei ole mihinkään tyytyväinen, kuuden lapsen äiti ja keskituloisia ovat miehen kanssa. Siskolla menneet luottarit jo kauan sitten, kun ei jaksa säästää eikä ODOTTAA mitään! Jos haluaa matkalle, menevät matkalle miehen luottokortilla. Välillä haluaa uuden vauvan, välillä lemmikin. Olen niin vihainen, sisko ei tee muuta kuin valittaa kuinka surkeaa kaikki on ja palkitsee sitten itseään kurjuuden kestämisestä erilaisilla asioilla joita voi ostaa. Mä en tiedä miksi sisko on tuollainen, ei se kasvatuksestakaan ole kiinni kun itse kyllä jaksan odottaa ja ymmärrän ettei kaikkea haluamaansa voi saada heti! En jaksais enää kuunnella ja kauhistella kun joka päivä saa naamakirjassa tai viesteistä lukea mitä hän nyt on vailla. Neuvoja?
[/quote] Sairasta.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:14"]
Luotolla ostaminen on eka virhe minkä ihminen tekee. Kyllä ap on siinä oikeassa.
[/quote]
Ei välttämättä. Joku voi arvostaa asian nopeaa saamista niin paljon, että on valmis maksamaan siitä hyvästä vähän ekstraa korkojen ja kulujen muodossa.
[/quote]
VAARALLINEN asenne. En sano, ettei luotolla saisi ostaa, mutta tuo "joku vaan voi arvostaa nopeaa saamista" on paha. Luottoa pitäisi käyttää vain jos mikään muu ei käy. Ja aina välillä lyhentää velat tykkänään pois. Oliko tämä nykynuorten asenneilmapiiriä...? Huh huijaa...
Aina pitää muistaa että jos arvostaa tuollaista nopeaa saamista niin on syytä miettiä mikä on oma suhteensa varojensa mukaisesti elämiseen. Ihan ystävällisenä neuvona kaikille.
[/quote]
Luottoa voi ihan hyvin käyttää myös muissa tilanteissa kuin viimeisenä hätäkeinona. Oletat nyt muiden jakavan samat taloudelliset arvot kuin sinäkin. Kaikki eivät pidä velkaantumista mörkönä, vaan monelle se on työkalu.
[/quote]
Olen itsekin tällä hetkellä velkaantunut. Mutta tiedostan todellakin, että jos joudun siinä ongelmiin, se on tasan oma syyni. Moni tuntuu siirtävän tätä ajatusta jonnekin mielen perukoille, eikä herää, että velat eivät katoa, ennen kuin tilanne on todella paha. Sanoin tuosta velanoton vaarallisuudesta siksi, että kukaan liian löyhästi vastuuseensa suhtautuva ei saisi kimmoketta, että "antaa mennä, kun mulla on näin hyvä syy", eli saada asiat heti.
Sanoinhan kirjoituksessani, jos luette tarkemmin, että velkaa voi ottaa, mutta. :)
Miksi meillä sitten on ylivelkaantuneita nuoria, jos tuo asenne ei olisi ongelma. Aikuistaloudessa velkaantuminen usein alkaa olosuhteiden muutoksesta, johon ei olla varauduttu, mutta nuorella käsittääkseni halu päästä heti kiinni liian korkeaan elintasoon (vaatteet, kallis vuokrakämppä, itsen hoito kauneudessa etc.) on yksi hallitsemattomien velkojen syy.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:41"]
Luotolla ostaminen on eka virhe minkä ihminen tekee. Kyllä ap on siinä oikeassa.
[/quote]
Ei välttämättä. Joku voi arvostaa asian nopeaa saamista niin paljon, että on valmis maksamaan siitä hyvästä vähän ekstraa korkojen ja kulujen muodossa.
[/quote]
VAARALLINEN asenne. En sano, ettei luotolla saisi ostaa, mutta tuo "joku vaan voi arvostaa nopeaa saamista" on paha. Luottoa pitäisi käyttää vain jos mikään muu ei käy. Ja aina välillä lyhentää velat tykkänään pois. Oliko tämä nykynuorten asenneilmapiiriä...? Huh huijaa...
Aina pitää muistaa että jos arvostaa tuollaista nopeaa saamista niin on syytä miettiä mikä on oma suhteensa varojensa mukaisesti elämiseen. Ihan ystävällisenä neuvona kaikille.
[/quote]
Luottoa voi ihan hyvin käyttää myös muissa tilanteissa kuin viimeisenä hätäkeinona. Oletat nyt muiden jakavan samat taloudelliset arvot kuin sinäkin. Kaikki eivät pidä velkaantumista mörkönä, vaan monelle se on työkalu.
[/quote]
pitää munkin sanoa omaa mielipidettä. Luottotiedoton joka on menettänyt omat luottotietonsa, ei perheen pääpläsmärinä kyllä kuulosta kovin hyvältä idealta. kerta ittensä on vetänyt konkurssiin eikä oppinut virheistään niin apua hän tarttis
[/quote]
Puhun yleisesti, en tunne aloittajan tilannetta.
Siis onpa ristiriitaisia neuvoja. Onko tuo nyt oikein että on menettänyt luottotietonsa ja silti ostaa luotolle ja valittaa kaikille rahapulaansa? Siis häh? Eihän tuo nyt normaalia ole. Mä en pitäisi mitään yhteyttä. Todennäköisesti leveilee sulle rahankäytöstään ja matkoistaan ja ostoksistaan ja sitten valittelee rahapulaansa että saisi sulta lisää rahaa tai ei tarvisi kellekään ostaa joululahjoja. Ei siinäkään mitään pahaa ole jos on sovittu että ei osteta joululahjoja. Sittenhän kusee vaan oman joulunsa. Mutta älä säkään auta tai ostele siskollesi mitään jos on holtiton rahankäyttäjä itse.
Ja siis periaatteessa tunnistan siskossasi itseäni. Itse vain hillitsen rahankäyttöni hyvin. Mutta olisihan se ihanaa ostella kaikkea mitä haluaa ja matkustella kun huvittaa, ottaisi vaan luottoa. Mutta en mä kuvittele olemattomia että olis kaikkeen varaa tai mun palkalla ostettaisiin kaikkea. Kyllä normaali ihminen joutuu säästämään. SE ON NORMAALIA! Siskosi toiminta on vähintäänkin epänormaalia.
On tyytymätön elämäänsä, ja luulee että tavarat ja matkat helpottaa oloa.
Lakkaa pitämästä yhteyttä. Tein veljelle niin. Kun nähdään muutaman kuukauden välein muutaman tunnin ajan, puren hammasta ja hymyilen. Hyvin menee ja riidatkin loppui.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei tuossa mitään vaarallista ole. Itse olen elänyt aina noin, ei ikinä mitään talousvaikeuksia. Siis olen ottanut luottoa epäröimättä kunhan vaan katson että kaikkien luottojeni lyhennyksiin tuloni riittävät. Tiedän monia muitakin usein jopa ihan hyvätuloisia ihmisiä (sellainen itsekin olen) jotka käyttävät huoletta luottoa eikä ole koskaan olleet missään ongelmissa asian takia.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:50"]
Ehkä mutta miksi itkee jälkeenpäin. Missä se ilo on, että sai toteuttaa unelmiaan? Kuulostaa siltä,että taustalla saattaa olla depressio, maanis depressivisyys
Ei ole tilanteen herra ollenkaan
[/quote]
Älä nyt ala kyökkidiagnosoimaan sentään vakavia sairauksia tuollaisen perusteella...
Mutta voithan sinä sanoa jos toinen valittaa kun rahat on loppu, että turha vähän valittaa kun itse on valinnut käyttää ne rahat esim. matkaan tms muuhun.
Todennäköiseti tuo valittaminen on vain tapa, eikä sisko oikeasti kauheasti kadu että käytti rahat nautintoihin. Eikä luultavasti kovin syvällisesti ole valitusmielelläkään, sen kun lämpimikseen valittaa. Monella on tapana valittaa rahapulaa kroonisesti, olipa tilanne lähes mikä hyvänsä.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei tuossa mitään vaarallista ole. Itse olen elänyt aina noin, ei ikinä mitään talousvaikeuksia. Siis olen ottanut luottoa epäröimättä kunhan vaan katson että kaikkien luottojeni lyhennyksiin tuloni riittävät. Tiedän monia muitakin usein jopa ihan hyvätuloisia ihmisiä (sellainen itsekin olen) jotka käyttävät huoletta luottoa eikä ole koskaan olleet missään ongelmissa asian takia.
[/quote]
Miksi maksaa muille kun voit itse hyötyä siitä korkoprosentista / lyhennyskustannuksista? Säästetty sentti se on omassa taskussa
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:50"]
Ehkä mutta miksi itkee jälkeenpäin. Missä se ilo on, että sai toteuttaa unelmiaan? Kuulostaa siltä,että taustalla saattaa olla depressio, maanis depressivisyys
Ei ole tilanteen herra ollenkaan
[/quote]
Älä nyt ala kyökkidiagnosoimaan sentään vakavia sairauksia tuollaisen perusteella...
Mutta voithan sinä sanoa jos toinen valittaa kun rahat on loppu, että turha vähän valittaa kun itse on valinnut käyttää ne rahat esim. matkaan tms muuhun.
Todennäköiseti tuo valittaminen on vain tapa, eikä sisko oikeasti kauheasti kadu että käytti rahat nautintoihin. Eikä luultavasti kovin syvällisesti ole valitusmielelläkään, sen kun lämpimikseen valittaa. Monella on tapana valittaa rahapulaa kroonisesti, olipa tilanne lähes mikä hyvänsä.
[/quote]
Luottokorttiyhtiöiden edustajat sen tietää, että mistä silloin on kyse kun ihminen käyttäytyy noin. Kysykää niiltä
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ap:n siskoltahan on ne luottotiedot menneet, kun ei elänyt tulojensa mukaan vaan teki enemmän velkaa kuin mitä pystyi maksamaan. Nyt sitten eletään miehen luotolla, niin kauan kuin sitä riittää. Eli kyllä tuo sille siskon perheelle taitaa olla aika vaarallista. Sulle ehkä sopii, kun osaat elää varojesi mukaan.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Anna siskosi olla sellainen on äläkä tee siitä itsellesi ongelmaa. Viestit voi jättää lukematta jos niiden sisältöä on tylsää.
Eikä siinä mitään pahaa ole jos ostaa asioita esim. luotolla eikä säästä, kunhan pystyy sitten vaan velkansa hoitamaan. Minusta sinä olet väärässä jos yrität pakottaa siskoasikin omaan muottiisi, jossa pitäisi odottaa ja säästää. Siskollasi on oikeus olla erilainen, eikä hän ole sen takia sinua huonompi.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:08"]Anna siskosi olla sellainen on äläkä tee siitä itsellesi ongelmaa. Viestit voi jättää lukematta jos niiden sisältöä on tylsää.
Eikä siinä mitään pahaa ole jos ostaa asioita esim. luotolla eikä säästä, kunhan pystyy sitten vaan velkansa hoitamaan. Minusta sinä olet väärässä jos yrität pakottaa siskoasikin omaan muottiisi, jossa pitäisi odottaa ja säästää. Siskollasi on oikeus olla erilainen, eikä hän ole sen takia sinua huonompi.
[/quote]
No sehän siinä on kun sisko ei ajattele kuin itseään! Rahat on perheessä kokoajan loppu eikä tossukka mies saa vaimoaan kuriin. Nyt juuri luin että menevät köpikseen pitkälle viikonlopulle joulukuussa veronpalautuksilla! Sitten sisko loppukuusta itkee kun ei ole rahaa lahjoihin eikä jouluun!
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:08"]Anna siskosi olla sellainen on äläkä tee siitä itsellesi ongelmaa. Viestit voi jättää lukematta jos niiden sisältöä on tylsää. Eikä siinä mitään pahaa ole jos ostaa asioita esim. luotolla eikä säästä, kunhan pystyy sitten vaan velkansa hoitamaan. Minusta sinä olet väärässä jos yrität pakottaa siskoasikin omaan muottiisi, jossa pitäisi odottaa ja säästää. Siskollasi on oikeus olla erilainen, eikä hän ole sen takia sinua huonompi. [/quote] No sehän siinä on kun sisko ei ajattele kuin itseään! Rahat on perheessä kokoajan loppu eikä tossukka mies saa vaimoaan kuriin. Nyt juuri luin että menevät köpikseen pitkälle viikonlopulle joulukuussa veronpalautuksilla! Sitten sisko loppukuusta itkee kun ei ole rahaa lahjoihin eikä jouluun!
[/quote]
Siskosi ELÄÄ ja sinä kadehdit... ;D
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
pitää munkin sanoa omaa mielipidettä. Luottotiedoton joka on menettänyt omat luottotietonsa, ei perheen pääpläsmärinä kyllä kuulosta kovin hyvältä idealta. kerta ittensä on vetänyt konkurssiin eikä oppinut virheistään niin apua hän tarttis