Kahden erirytmisen yhteinen matka tuhoon tuomittu?
Suunnittelemme kaverini kanssa lomamatkaa ensi kesäksi. Itseäni mietityttää aika paljon kuitenkin se, että meillä on aivan erilaiset vuorokausirytmit. Itse olen aamuvirkku, illan torkku, suunnilleen niin, että menen nukkumaan 22-23, herään 5-6. Ystäväni menee nukkumaan 4-5, herää 12-13. Tuleeko yhteisestä matkastamme ylipäätään mitään? Kumpikaan ei osaa muuttaa rytmiään ykskaks toiseksi.
Onko joku lomaillut tällaisessa kokoonpanossa? Onnistuiko?
Kommentit (41)
Siis sinähän menisit LOMALLE ja eläisit niinkuin arkena?
Tuskin menet AIKUINEN ihminen lomalla nukkumaan ainakaan joka ilta klo 22? Ja turha herätä klo 5 tai 6 kun aamiainenkin alkaa vasta klo 8.
Siis yksi viikko sinne tai tänne mutta jos ei löydy joustoa puoleen tai toiseen niin paras pysyä kotona.
Äijien tuominen huoneeseen ei ole varmaan nyt se pointti, kun olemme molemmat varattuja, emmekä etsimässä lomaromanssia. Emme tapaa kovin usein ja yhteinen loma olisi tarkoitettu yhdessä olemiseen, en vain oikein tiedä, miten onnistunee? -ap
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:00"]
Tuskin menet AIKUINEN ihminen lomalla nukkumaan ainakaan joka ilta klo 22? Ja turha herätä klo 5 tai 6 kun aamiainenkin alkaa vasta klo 8.
[/quote]
Miksi vain aikaisin herääjä on väärässä?
vOI HITTO MITÄ ONGELMIA TEILLÄ ONKAAN :D
Onhan siinä 10h yhteistä aikaa, miksi se ei riitä?
Ei ihan noin radikaalilla rytmierolla, mutta kaverin kanssa käytiin Italiassa viikon lomalla. Minä heräsin kuuden pintaan ja lähdin mahdollisimman hiljaa aamulenkille. Oli ihana juosta hiljaisilla kaduilla ja rannalla, moikkailin kahviloita avaavia työntekijöitä ja NAUTIN rauhasta. Hotellihuoneessa kävin suihkussa ja lueskelin kirjaa, kaveri heräsi ysin pintaan ja mentiin hotellin aamupalalle yhdessä.
Illalla valvottiin kaverin rytmin mukaan puolille öin tai pidempäänkin ja koska mun sisäinen herätyskello herätti mut kuitenkin ajoissa, niin otin päiväunet lounaan jälkeen, jolloin kaveri puolestaan kierteli kauppoja tai kävi rannalla.
Molemmat tietääkseni nauttivat lomasta.
Jos pitää olla kuin paita ja perse 24/7 niin ei kannata lähteä. Mikään ei ole niin ahdistavaa kuin nysvätä yhdessä koko loma ilman että saa tehdä omiakin juttuja omaan tahtiin.
Siis tehän menette lomalle niin miksi nuo arjen rytmit sua ressaa kun lomalla mennään tilanteen ja fiiliksen mukaan.
Ihan niinkuin kaksi itsekästä kaavoihin kangistunutta vanhaapiikaa olisi lähdössä matkalle "mutkun MINÄ" :) jos olette kerran molemmat parisuhteessa niin kai osaatte joustaa ja tehdä kompromisseja?
Siis yksi viikko sinne tai tänne mutta jos ei löydy joustoa puoleen tai toiseen niin paras pysyä kotona.
[/quote]
Mä herään luontaisesti viimeistään kuudelta, oli arki tai pyhä. Ja tykkään käydä lomalla vaikka juoksemassa ennen aamiaista. Enkä piittaa yöelämästä, joten klo 23 on mulle hyvä nukkumaanmenoaika. Mitä vikaa tässä on?
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:06"]
Ei ihan noin radikaalilla rytmierolla, mutta kaverin kanssa käytiin Italiassa viikon lomalla. Minä heräsin kuuden pintaan ja lähdin mahdollisimman hiljaa aamulenkille. Oli ihana juosta hiljaisilla kaduilla ja rannalla, moikkailin kahviloita avaavia työntekijöitä ja NAUTIN rauhasta. Hotellihuoneessa kävin suihkussa ja lueskelin kirjaa, kaveri heräsi ysin pintaan ja mentiin hotellin aamupalalle yhdessä. Illalla valvottiin kaverin rytmin mukaan puolille öin tai pidempäänkin ja koska mun sisäinen herätyskello herätti mut kuitenkin ajoissa, niin otin päiväunet lounaan jälkeen, jolloin kaveri puolestaan kierteli kauppoja tai kävi rannalla. Molemmat tietääkseni nauttivat lomasta.
[/quote]
Kiitos vastauksesta. Teidän lomanne kuulostaa kivalta. -ap
En kyllä lähtisi tuollaiselle matkalle, jollekin lyhyemmälle ehkä. Yhden kaverini kanssa ei vaan "matkakemiat" kohtaa; vaikka herättiinkin samoihin aikoihin, kaverini on sellainen tooooooooooodella rauhallisesti ottaja ja vatuloi ja vetkutteli ennekö pääsi mihinkään lähtemään. Eli tavallaan että matka on onnistunut, niin molemmilla olisi hyvä olla sellainen samanlainen tekemisen tempo. ;)
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:08"]
[/quote]
Mä herään luontaisesti viimeistään kuudelta, oli arki tai pyhä. Ja tykkään käydä lomalla vaikka juoksemassa ennen aamiaista. Enkä piittaa yöelämästä, joten klo 23 on mulle hyvä nukkumaanmenoaika. Mitä vikaa tässä on?
[/quote]
Näin se on minullakin. Herään luonnostaan aikaisin, enkä välitä yöelämästä. Kaverinikaan ei välitä yöelämästä, eikä varmaan öisin olisi yksin liikkeellä kaupungilla eli hän olisi aikaa viettämässä hotellihuoneessa, jossa minä taas nukkuisin.
Omat huoneet ovat ratkaisu, niin se on, vaikka kaverini haluaisi samaan. -ap
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:11"]
En kyllä lähtisi tuollaiselle matkalle, jollekin lyhyemmälle ehkä. Yhden kaverini kanssa ei vaan "matkakemiat" kohtaa; vaikka herättiinkin samoihin aikoihin, kaverini on sellainen tooooooooooodella rauhallisesti ottaja ja vatuloi ja vetkutteli ennekö pääsi mihinkään lähtemään. Eli tavallaan että matka on onnistunut, niin molemmilla olisi hyvä olla sellainen samanlainen tekemisen tempo. ;)
[/quote]
Täytyy tosiaan miettiä tätä. Nyt olemme tavanneet iltaisin ja tehneet jotain yhdessä, mutta viikko tai jopa kaksi yhteisellä lomalle ei ehkä toimisi. -ap
Voitte kai molemat joustaa? Sinä voit loman ajan poikkeuksellisesti alkaa valvoa klo 24 asti ja kaverisi totutelkoon heräämään viimeistään yhdeksältä aamulla.
Kaverillasi on joku luuserin rytmi, joka sietääkin muuttamista. Eihän tuolla rytmillä ole paljonkaan työpaikkoja saatavilla. Onko pitäaikaistyötön vai eläkkeellä jo?
Meitä sentää on 4 ihmistä samassa hotellihuoneessa ja kaikilla eri rytmi ja lomat onnistuu.
2 aikuista ja teini ja pieni lapsi...kaikki herää eri aikaan ja menee nukkumaan eri aikaan ja haluaa vielä tehdä eri asioita. Ja tosiaankaan ei olla koko aikaan " 4:n porukassa" samassa paikassa.
Teini voi jäädä aamulla nukkumaan eikä edes tule aamiaiselle. Minä voin käydä aamukävelyllä aikaisin kun muut nukkuu. Isä ja teini voi käydä shoppaamassa kun minä olen altaalla tai rannalla pienemmän lapsen kanssa. Joku menee hierontaan ja muut pelaa vaikka minigolffia. Teini vie pienemmän lapsen katsomaan hotellin iltaesityksen lastenjuttuja kun vanhemmat jää vielä syömään ym ym.
Ei normaalilla ihmisellä ole yleensä mahdollisuutta tuollaiseen itsekkyyteen kuin oma yksilöllinen rytminsä. Sen rytmin määrää kyllä yleensä työelämä, lapset ja puolisokin osaltaan.
Kun ihminen saa lapsia, niin siinä tosiaankin saa unohtaa täysin omat rytminsä yli kymmeneksi vuodeksi.
Kyllä sitä nyt yhden loman ajan sentään pärjää. Sopikaa yhdessä, että molemmat joustavat vähän rytmeistään.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:00"]
[/quote]
Miksi vain aikaisin herääjä on väärässä?
[/quote]
No tuo on 14-16- vuotiaan nukkumaan meno aika. Ei aikuisen ihmisen
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:18"]
Ei normaalilla ihmisellä ole yleensä mahdollisuutta tuollaiseen itsekkyyteen kuin oma yksilöllinen rytminsä. Sen rytmin määrää kyllä yleensä työelämä, lapset ja puolisokin osaltaan.
[/quote]
Minun rytmini määrää työ ja lapset, koska näin homma pyörii parhaiten. En voi nukkua aamuisin, joten on nukuttava sitten öisin :)
Kaverini rytmi on tullut siitä, ettei hän ole työelämässä, eikä hänellä ole lapsia.
Kumpikaan ei ole parempi tai huonompi, vaan sovittanut rytminsä elämäntilanteensa vuoksi tällaiseksi. -ap
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:15"]
Meitä sentää on 4 ihmistä samassa hotellihuoneessa ja kaikilla eri rytmi ja lomat onnistuu.
2 aikuista ja teini ja pieni lapsi...kaikki herää eri aikaan ja menee nukkumaan eri aikaan ja haluaa vielä tehdä eri asioita. Ja tosiaankaan ei olla koko aikaan " 4:n porukassa" samassa paikassa.
Teini voi jäädä aamulla nukkumaan eikä edes tule aamiaiselle. Minä voin käydä aamukävelyllä aikaisin kun muut nukkuu. Isä ja teini voi käydä shoppaamassa kun minä olen altaalla tai rannalla pienemmän lapsen kanssa. Joku menee hierontaan ja muut pelaa vaikka minigolffia. Teini vie pienemmän lapsen katsomaan hotellin iltaesityksen lastenjuttuja kun vanhemmat jää vielä syömään ym ym.
[/quote]
Meillä ei kyllä perheen kesken lomat ole noin onnistuneita. Usein lapset tylsistyneinä ja vähän ärsyyntyneinä katselevat aamulla tv:stä piirrettyjä kun me aikuiset vielä nukumme, ja meitä aikuisia ärsyttää kun ei voida valvoa ja istua rauhassa ravintolassa illallisella yli puolenyön. Sitten jos tällainen tilanne on vielä ihmisen kanssa jolle ei voi sanoa kuin omalle teinille tai lapselle, että "nyt tehdään näin".
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:00"] Siis sinähän menisit LOMALLE ja eläisit niinkuin arkena? Tuskin menet AIKUINEN ihminen lomalla nukkumaan ainakaan joka ilta klo 22? Ja turha herätä klo 5 tai 6 kun aamiainenkin alkaa vasta klo 8. [/quote] Miksi vain aikaisin herääjä on väärässä? [/quote] No tuo on 14-16- vuotiaan nukkumaan meno aika. Ei aikuisen ihmisen
[/quote]
En tunne yhtään 14-16-vuotiasta, joka menisi nukkumaan klo 22 ja häräisi klo 5 tai 6 :D :D
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 09:53"]
Yksi aamuyöllä herääjä pilaa koko ympäristönsä elämän.
[/quote]
Miten? Mä olen ollut matkalla ja vielä samassa hotellihuoneessa sellaisen kanssa, joka tosiaan herää siinä kuuden pintaan. Itse halusin nukkua ainakin kymmeneen. Sillä aikaa kun nukuin aamulla tää mun kaveri kävi aamiaisella, lenkillä, saattoi katsoa telkkaria tai lukea. Ei ollut ongelma kummallekaan. Illalla vastaavasti minä olin ulkona pidempään, luin tai katoin telkkaria hotellihuoneessa. Mikä nyt sattui päivän olotila olemaan. Itseasiassa tämä oli ihan kivaa, kun kummallakin oli vähän sitä omaakin aikaa eikä se kaverin naama alkanut missään vaiheessa nyppiä. Korvatulpat oli hyvä varuste. Vuorokausirytmi ei ole mikään oikea tai väärä asia, se vaan on. Ja ihmisillä niitä on hyvin erilaisia.