Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö olevasi "vahinkolapsi"?

Vierailija
29.09.2021 |

Aloin tässä pohtia kun netissä jotkut ihmiset aika avoimesti kertoo vahinkoraskauksista, että miltähän mahtaa heidän lapsista tuntua kun joskus tieto tulee ilmi, jos tulee.

Tiedätkö sinä olevasi vahinkolapsi, mikäli siis näin on? Miltä se sinusta tuntuu, miten sait siitä tietää, onko se vaikuttanut sinuun jotenkin?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, vahinkoraskaudet ovat törkeitä ja aivan tuhoisaa lapselle saada tietää olevansa sellainen.

Miksi niin? Huomattava osa lapsista saa alkunsa enemmän tai vähemmän vahingossa. Lapsi voi silti olla haluttu ja rakastettu. Monet ajattelee lasten tulevan mukaan kuvioon "sitten joskus". Välillä vaan käy niin, että se "sitten joskus" onkin vähän suunniteltua aikaisemmin. Se on elämää.

Ehkä ymmärretään eri tavalla sana "vahinko". Minä lasken eri tapauksikso "iloiset yllätykset". Vahinko on epämieluisa yllätys. Ja on todella tuhoisaa, jos tämä välittyy lapselle.

Eri

Vierailija
22/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän olevani, samoin on sisarukseni. Mutta ei ole haitannut, tiedän että äitini halusi useamman lapsen. Tultiin vaan ehkäisyn läpi. Oma esikoinen on suunniteltu ja toinen osittain vahinko. Siis ihan niin pian ei suunniteltu toista, mutta ei varsinaisesti ehkäistykään. Ekaa kuitenkin yritettiin puolisen vuotta, niin ei arvannut että toinen tulee kerrasta. Mutta yhtä toivottuja molemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella että tämmöisen tekisi tarkoituksella. Ei silti vanhempani eivät ole niitä kaikkein fiksuimpia. Tämän virheen olisivat kuitenkin saaneet jättää tekemättä.

Vierailija
24/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ollut, mutta isoveljeni oli. Hän varmaan itsekin tiesi sen, mutta ulospäin hänestä ei näkynyt sitä. Hän kuoli aikuisiällä liikenneonnettomuudessa ja silloin näin vanhemmistani, kuinka he katuivat.

Katuivat mitä?

Sitä että olivat joskus pitäneet veljeäni vahinkona. Olivat nuoria kun saivat hänet, puolen vuoden seurustelun jälkeen. Itselleni jäi sellainen fiilis että veljeltäni ehkä odotettiin enemmän ja toisinaan isä oli hiukan pettynyt häneen. Tulipas nyt ikävä parasta veljeä ikinä...

Vierailija
25/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin isälleni, että taidan olla uuden vuoden juhlinnan vahinko. Isä vastasi, että etkä ole ja hän kyllä muistaa mikä olet. En halunnut tietää enempää😂

Vierailija
26/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän olevani, samoin on sisarukseni. Mutta ei ole haitannut, tiedän että äitini halusi useamman lapsen. Tultiin vaan ehkäisyn läpi. Oma esikoinen on suunniteltu ja toinen osittain vahinko. Siis ihan niin pian ei suunniteltu toista, mutta ei varsinaisesti ehkäistykään. Ekaa kuitenkin yritettiin puolisen vuotta, niin ei arvannut että toinen tulee kerrasta. Mutta yhtä toivottuja molemmat.

Meillä oli 2 toiveissa ja 2 tuli, toinen tosin aiottua nopeammin, enkä sitä laske vahingoksi.

Vierailija
27/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa...naiset kuvittelee että miehet saa lapsia vain pitkän ja perusteellisen harkinnan jälkeen.

Vierailija
28/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän olleeni kovasti toivottu ja odotettu. Äitini ja mummini rakastivat minua valtavasti, ja ehkä isänikin, jonkin verran ainakin, mutta oli kai tainnut toivoa poikaa ainokaisestaan...

Paras ystäväni sai "vahinkolapsen" noin kolmekymppisenä. Järkytyksestä selvisivät ja menivät naimisiin ja rakastavat paljon lastaan (joka jo aikuinen) eivätkä varmasti ole koskaan tälle asiaa kertoneet.

Joten alun vahingosta huolimatta voi lapsi olla erittäin rakastettu, riippuen vanhemmista. Ja tosiaan eihän se meillä toivotullakaan niin sataprosenttisen varmaa ole!

Vierailija
29/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahinkohan minä. Ja äitini omien sanojen mukaan ”pilasin hänen elämänsä”.

Vierailija
30/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä minä että isoveli ollaan vahinkoja, tämän olen tiennyt aina. Isompana kuulin, että vanhemmille sattui kolmaskin vahinko, mutta isä käski äidin hoitaa se pois päiviltä. Isoveljestä en tiedä, mutta itse olen pillerilapsi. Kaikkea ne lapsille kertoo.

Vierailija
31/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän olleeni vahinko. Kierukka petti 10 vuoden jälkeen. Äiti kertoi suoraan toivoneensa keskenmenoa ja oli katkera, kun sitä ei tullut. Lisäksi olin väärää sukupuolta.

Vierailija
32/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin vahinko, eikä sitä ole koskaan peitelty millään tavalla. Vanhemmat olivat seurustelleet vasta muutaman vuoden ja kummallakin opinnot kesken. Opintojen takia asuivat vielä eri paikkakunnilla. Heille tuli sitten kiire alkaa järjestelemään elämää uusiksi, kun minä ilmoitin olemassa olostani.

Pikkusiskoni on sitten taas ihan tarkoituksella tehty ja aina meitä on ihan samoin kohdeltu.

Vierailija
33/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedänhän minä olleeni vahinko, äiti hoki sitä lapsuudesta saakka. Ja kuinka olisi halunnut abortin.

Toinen lapseni on myös tavallaan vahinko, yllätys mutta iloinen. Ainakin minulle. Hän ei sitä tiedä, mutta en nyt uskoisi traumojakaan saavan jos kuulisi.

Vierailija
34/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vahinko. Äitini yritti tehdä poikaa, mutta valitettavasti tuli toinen tyttö. Koko ikänsähän tästä on saanut kuulla, jo alle kouluikäisenä kerroin naapureille olevani vahinkolapsi. Lapsena tietty yritin olla äidin mieliksi poika, enkä sittemminkään ole oikein ollut sinut tyttöyteni/naiseuteni suhteen, koska naissukupuolta on halveksuttu niin rankasti äitini taholta.

Nyt omien lasten kanssa on vaikea suhtautua neutraalisti sukupuolikysymyksiin.

Vahinko ei tarkoita samaa kuin että lapsi on erilainen/ei ole tasan sellainen kuin vanhemmat ovat toivoneet.

Vierailija
35/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vahinko. Äitini yritti tehdä poikaa, mutta valitettavasti tuli toinen tyttö. Koko ikänsähän tästä on saanut kuulla, jo alle kouluikäisenä kerroin naapureille olevani vahinkolapsi. Lapsena tietty yritin olla äidin mieliksi poika, enkä sittemminkään ole oikein ollut sinut tyttöyteni/naiseuteni suhteen, koska naissukupuolta on halveksuttu niin rankasti äitini taholta.

Nyt omien lasten kanssa on vaikea suhtautua neutraalisti sukupuolikysymyksiin.

Vahinko ei tarkoita samaa kuin että lapsi on erilainen/ei ole tasan sellainen kuin vanhemmat ovat toivoneet.

Määrittele miten määrittelet mutta vahinko-sanaa äitini on aina käyttänyt. Kuulemma myöskin oli kerran -hupsista vaan- sattunut pilleri jäämään välistä, ja tästä tämä pojan odotus oli alkanut. Meneekö tämä sitten tarpeeksi vahingoksi?

Vierailija
36/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä olenko vahinko vai en.Isä kuollut.Äiti 80-vuotias vanhus empä viitsi kysyä häneltä.

Vierailija
37/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän olevani vahinko. En ollut edes mikään iloinen yllätys.

Pilasin kuumenna vanhempieni avioeron. Joutuivat takiani jäämän huonoon suhteeseen. Niin minulle on kerrottu.

Miltä se sitten tuntuu?

En tiedä. Ei oikein tunnu miltään.

Nykyään olen kuitenkin tyytyväinen elämääni. Saan elää oman näköistä elämää. En koe enää olevani velkaa kenellekään. Eikä ole enää sellaista tunnetta että pitäisi pyydellä anteeksi omaa olemassaoloa.

Se oli oikeasti vapauttava kun tajusi, että minulla on ihan yhtä suuri oikeus olla olemassa kuin kaikilla muillakin. Ja että voin elää niinkuin itse haluan eikä minun tarvitsee kysyä lupaa tai oikeutusta keneltäkään.

Vierailija
38/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vahinko, äiti oli 16-vuotias tullessaan raskaaksi. Eikä hän osannut kohdella minua hyvin.

Itselläni on 2 lasta, toivottuja molemmat.

Vierailija
39/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vahinko. Kumi puhkesi - sitä kuulin monta kertaa. Yleensä kun en ollut käyttäytynyt kiltisti, tämä otettiin esiin.

Vierailija
40/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen, mitä ihmeen väliä sillä on? Onnellinen vahinko, näin äitini sanoin.

Esikoiseni kohdalla ajattelen raskauden alkamisen vahinkona, mutta lapsi ei ole vahinko enää kun raskautta päätin jatkaa, siinä oli tiedostettu päätös saattaa lapsi maailmaan asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän