Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö olevasi "vahinkolapsi"?

Vierailija
29.09.2021 |

Aloin tässä pohtia kun netissä jotkut ihmiset aika avoimesti kertoo vahinkoraskauksista, että miltähän mahtaa heidän lapsista tuntua kun joskus tieto tulee ilmi, jos tulee.

Tiedätkö sinä olevasi vahinkolapsi, mikäli siis näin on? Miltä se sinusta tuntuu, miten sait siitä tietää, onko se vaikuttanut sinuun jotenkin?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta olen miettinyt samaa

Vierailija
2/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen miettinyt samaa itsekin. Itse tiedän olevani toivottu, olen se kolmas josta tuli tyttö, jota kovasti toivottiin. Meitä olis varmaan 6, jos ei kolmantena olisi tullut tyttöä. 

Suvussa on useita vahinkoja, miehen sisaret tuntuvat tulevan raskaaksi jo miehen näkemisestä. Kyllä näillä jotka tietävät olevansa vahinkoja, on eniten tullut vahinkoja itselleenkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ollut, mutta isoveljeni oli. Hän varmaan itsekin tiesi sen, mutta ulospäin hänestä ei näkynyt sitä. Hän kuoli aikuisiällä liikenneonnettomuudessa ja silloin näin vanhemmistani, kuinka he katuivat.

Vierailija
4/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, vahinkoraskaudet ovat törkeitä ja aivan tuhoisaa lapselle saada tietää olevansa sellainen.

Vierailija
5/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tiedän olevani.

Itse asiassa äitini oli naimisissa toisen miehen kanssa kun sain alkuni. Otti kyllä eron ja meni yhteen isäni kanssa.

Vierailija
6/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että en ole, koska jaan saman syntymäpäivän isoveljeni kanssa. Ikäeroa on 4 vuotta.

Vierailija
7/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Luin asian äidin teinikalenterista varhaisteini-ikäisenä ja se oli hurja shokki vaikka kaikki kirjoitukset positiivisia olikin. Sitä ennen otin asiat maailmassa tarkoitettuina ja tiedon jälkeen tajusin kyseenalaistaa ihan kaiken. Tajusin lopulta senkin että valtava osa ei ole suunniteltuja, olen siis ihan tavallinen sikäli, ja että ihmiskunta tuskin olisi edes olemassa enää jos kaikki raskaudet olisi pitänyt suunnitella.

Vierailija
8/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahinkoja ollaan kaksoissiskoni kanssa, muttei vanhemmat ole meitä vahinkoina kohdelleet.

Vierailija
9/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, vahinkoraskaudet ovat törkeitä ja aivan tuhoisaa lapselle saada tietää olevansa sellainen.

Tämä ajatus kannattaa kyllä työstää ihan uusiksi kokonaan sekä itsen että muiden kohdalta. Vahinkoraskauksia on niin suuri osa ihmisistä että se on tuiki tavallinen tapa syntyä tänne pallolle. Niin normisettiä että tästä ei kenenkään pitäisi kovaa kohtaloa kokea. Meitä on niin niin paljon!

Vierailija
10/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, syntynyt 1964. Aika yleistä vielä mun ikäluokassa varmaan, enkä sitä ole mitenkään miettinyt tai kipuillut. Vanhemmat meni naimisiin 3,5 kk ennen kuin synnyin ja naimisissa pysyivät 40v, isän kuolemaan saakka. Äiti tosin ei välttämättä olis isää huolinut vaikka oli raskaana mutta faijan sinnikkyys sit kuitenkin palkittiin.

Vierailija
11/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä koe mitenkään huonoksi sitä, että olin vahinko. Oon ymmärtänyt olleeni iloinen yllätys. Äitini oli yli 40-vuotias kun synnyn.

Vierailija
12/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että en ollut vahinko. Vanhempani kertoivat, että eivät olleet tienneet, että lasta ei välttämättä tule heti kun sille annetaan lupa. Olivat siis kuulemma tosi huolissaan ja ihmeissään kun minua piti "tehdä" 3 kk ajan. Kuulemma kaikki kaverit olivat saaneet lapsia ensiyrittämällä.

Itse en lapselle kertoisi, jos olisi vahinko, eikä tämä olisi ihan ilmeistä.

Vierailija
13/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ollut, mutta isoveljeni oli. Hän varmaan itsekin tiesi sen, mutta ulospäin hänestä ei näkynyt sitä. Hän kuoli aikuisiällä liikenneonnettomuudessa ja silloin näin vanhemmistani, kuinka he katuivat.

Katuivat mitä?

Vierailija
14/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin? Huomattava osa lapsista saa alkunsa enemmän tai vähemmän vahingossa. Lapsi voi silti olla haluttu ja rakastettu. Monet ajattelee lasten tulevan mukaan kuvioon "sitten joskus". Välillä vaan käy niin, että se "sitten joskus" onkin vähän suunniteltua aikaisemmin. Se on elämää.

Vierailija
15/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän olevani ja minua on pompoteltu lapsena kuin pingispalloa koska kukaan ei halunnut minua eikä äitini (alkoholisti) tai isäni (mt) pystynyt minusta huolehtimaan. Isoäitini otti sitten minut koska kulissit piti pitää pystyssä eikä niihin olisi sopinut lastenkodissa oleva tyttärentytär.

Vierailija
16/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että en ole vahinko vaan lasta, joka sitten olin minä, yritettiin noin 8 vuotta putkeen. Yksi meidän lapsista on kyllä vahinko, mutta ei olla miehen kanssa kerrottu asiasta kellekään. Samaan lapsilukuun tähdättiin, mutta ei yhtä säännöllisillä ikäeroilla. En tiedä kiinnostaisiko tai järkyttäisikö ketään, että yksi kolmesta saatiinkin 18 kk suunniteltua aiemmin. Toisaalta jos lapset oikein alkaa meidän perhesuunnittelua analysoimaan niin kai siitä voi tajuta, että vähän myöhemmin olisi ollut otollisempi aika. Kun vaikka mietin omaa nuorinta sisartani niin ei olisi voinut surkeampaan aikaan syntyä. Toisaalta vanhemmillani ei ollut helppoa raskauksien kanssa, joten hirveän nirso ei voinut olla syntymäpäivien ajoittamisessa.

Vierailija
17/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vahinko. Äitini yritti tehdä poikaa, mutta valitettavasti tuli toinen tyttö. Koko ikänsähän tästä on saanut kuulla, jo alle kouluikäisenä kerroin naapureille olevani vahinkolapsi. Lapsena tietty yritin olla äidin mieliksi poika, enkä sittemminkään ole oikein ollut sinut tyttöyteni/naiseuteni suhteen, koska naissukupuolta on halveksuttu niin rankasti äitini taholta.

Nyt omien lasten kanssa on vaikea suhtautua neutraalisti sukupuolikysymyksiin.

Vierailija
18/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän olleeni. Eipä ole elämää haitannut.

Eiköhän jokainen tervejärkinen vanhempi lastaan rakasta, vaikka se ei niin justiinsa aikataulutettu ole. Meillä ainakin näin.

Vierailija
19/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen vahinkolapsi, enkä todellakaan toivottu sellainen.

Äitini sanat: "Humalassa tehden ei tule kuin hulluja lapsia!"

Ainokainen olen, joten liekö ollut myös ainoa känni?

Vierailija
20/67 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mutta olen miettinyt samaa

Niin, no ennen 60-lukua eli pillereitä se oli ihan normaalitapa saada alkunsa elleivät vanhemmat eläneet seksittömässä avioliitossa.    Kortsuja toki oli, mutta laatu ja käyttömukavuus ihan muuta kuin nyt.

Monille tänä päivänäkin ns vahinkolapsi on iloinen yllätys.   Ei kaikille lapsi ole kauheinta mitä maailmassa voi tapahtua.

Enemmin olen iloinen vahinko kuin joku koeputkiversio.    

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme